Reis door China

Hoi,

Ik ben met een paar vrienden van plan om deze zomer door China te gaan reizen, zo eind juli/augustus. Een maand lijkt ons een mooie reistijd.
Niemand van ons is eerder in China geweest, dus vandaar een aantal vragen :wink:
Ik heb al een aantal topics doorgelezen en er springen een aantal steden/gebieden uit die echt de moeite waard zijn om te bezoeken.

• Beijing
  • Xi’an
  • Chengdu
  • Guilin (Yangshou)
  • Hong Kong

Is het haalbaar om deze steden te bezoeken in 1 maand tijd? We willen graag een combi van steden en natuur. Wat raden jullie aan? Tussen welke steden zouden jullie met de trein gaan en tussen welke vliegen?
Daarnaast wat is een realistische schatting qua budget, hoeveel ben je ongeveer per dag kwijt etc (excl heen en terugvlucht)??

Hoop dat jullie ons kunnen helpen :slight_smile:

Hallo Roderik,

Dit is bijna de route die ik vorig jaar heb gedaan. Ik ben ook nog naar Liijiang en kunming geweest en niet hongkong maar Guangzhou, in 3 weken tijd. Dus een maand lijkt mij wel genoeg

Tussen Beijing en Xi’an kun je de nachttrein nemen. bespaart je ook weer een hotel overnachting.

Ook tussen Xi’an en Chengdu kun je de nachttrein nemen. Vanuit Chengdu kun je ook naar Leshan voor de grote boeddha. In de omgeving van Leshan heb je ook de berg en de berg emei shan, ben er zelf niet geweest maar schijnt mooi te zijn.

Vanuit Chengdu kun je misschien vliegen. (weet niet of daar een verbinding tussen is) Maar de trein duurt 27 uur. zie: http://www.chinatrainguide.com/stntostn.php
kun je ook meer trein tijden opzoeken.

succes:chin:

Dag Roderik,

De plaatsen die je noemt zijn gemakkelijk te doen binnen één maand. De kosten zijn afhankelijk wat je behoeftes zijn. Wil je basic dan ben je voor 10 euro al aardig op weg. Wil je meer luxe ben je natuurlijk ook duurder uit. En vanzelfsprekend zijn de grotere steden ook wat duurder. Zou je zeker adviseren om verschillende manieren van vervoer uit te proberen. Wij vinden het een geweldig land om te vertoeven. Zijn in het verleden op allerlei manieren wel in Chinas geweest. De laatste jaren gingen we met onze dochter van, nu, vijf op de fiets. Ook een machtige belevenis.
Als ik je was schafte ik een Lonely Planet van China aan. Kun je ook kijken naar prijzen en bezienswaardigheden, transport etc.

Vast succes gewenst en als je iets meer gericht weet wat je wilt zet je nog maar wat op het forum.

Lecocq

Is deze route ook te doen in 2,5 week (+/- 17 dagen)? Ik wil in september met een vriend van me gaan backpacken in China. We zijn nu nog volop aan het inventariseren over de mogelijkheden. Wanneer deze route niet mogelijk zou zijn, dan zouden we de reis wat kunnen aanpassen. Hebben mensen misschien ook een idee over een andere route in dit tijdsbestek?

alles kan, de vraag is of je het wil. De afstanden zijn gigantisch. Trein rit Chengdu, Guilin is 30 uur bijvoorbeeld. Als je daar de rijstterassen rondom Ping’an wil bezoeken en natuurlijk Yangshou ben je zo een week zoet. Maar het kan naturlijk ook in 2 dagen. Omgeving Yangshuo is uitermate geschikt om te fietsen, en Ping’an is prachtig, zeker ook om een trekking van een dag of meer te maken. Tussen beijing en Xi’án is Pingyao ook zeer aan te raden. Kunt zelfs een nachttrein Beijing Pingyao nemen en dan savonds de nachttrein naar Xi’an als je weinig tijd hebt. Omgeving Kunming is ook erg mooi.

Treinen is super in China, gaan vaak en zijn erg goedkoop. Zeker de hardsleepers, en ook uitermate geschikt om in contact te komen met de lokale bevolking en je kunt er prima slapen. De treinen die ik heb gehad gingen om 10 uur de lampen uit en was het ook stil om goed te kunnen slapen. Beijing inc muur kost al snel een dag of 5. Dus dan zijn er nog maar 12 over. Hong Kong een dag of 3 en dan zie je al hoe snel het gaat. Vergeet niet dat china groter is dan Europa, dat doe je ook niet in 17 dagen. Een andere route is erg afhankelijk van wat je wil. Als je er van houdt om 5 dagen een geweldige trekking te maken moet je ergens anders heen gaan dan als je cultuur wil opsnuiven of een stad wil bezichtigen.

China is erg goedkoop. Als je geen behoefte aan luxe hebt kun je met 15 euro een heel eind komen. En koop inderdaad de lonely planet. Daar staat alles in wat je moet weten. Het is een geweldig land met super lekker eten en rare gewoontes, waar je nog lang over zult na praten :stuck_out_tongue:

Vorige zomer heb ik met een vriendin een ticket geboekt heen naar Ha Noi en een maand later terug vanaf Shanghai. We hebben niks in de tussentijd gepland dus zijn kriskras door het tussengelegen gebied gegaan met onze backpacks.

Ik wil je een paar tips geven om je reis niet onnodig op te laten houden:
Probeer van te voren je trein/busreis te reserveren voor de nacht(BEDDEN!). Zeker in Juli/Augustus, anders kom je terecht bij in de zitplaatsen s’nachts, dat is niet grappig. Heel de nacht blijft het licht aan, en chinezen hebben de gewoonte om altijd te eten als ze wakker zijn lijkt het wel:p. Dus de hele nacht waren ze bezig met heen en weer lopen om kokend water te halen(die kranen zijn er in de trein) voor hun noodels. Je kan gewoon niet slapen waardoor je de volgende dag kapot bent. En als je op staat om naar de wc te gaan is zit er iemand op je stoel als je terug komt.
Verder, Hostels zijn veel relaxter dan hotels in de meeste gevallen. Je vindt er veel info en vaak gezellige mensen, plus je kan je kleren vaak goedkoop wassen en drogen. Internet wat t vaak wel doet en redelijk goedkoop eten. Wij hebben er geloof ik nooit echt een gereserveerd van te voren, zelfs niet in augustus.
Als je een LP mee neemt moet je hem niet in je handbagage houden tijdens vliegreizen. China heeft iets tegen de kleuren waarmee Tibet is weergegeven en zullen hem van je af pakken als ze hem zien. Tenminste dat is wat ik gehoord heb. Wij deden het met de LP’s die in de hostels lagen.
Vergeet je malariapillen niet! Ik ben er een paar gevallen van tegen gekomen(gezien de symptomen).
Vliegreizen zijn heel makkelijk te boeken 1 a 2 dagen van te voren(kan je doen via je hostel/hotel), wel een stuk duurder dan de trein, maar wel makkelijk en snel!
Leer ajb een paar woorden uit je hoofd in het chinees voor de taxi’s: Hotel en vliegveld. Want zo weinig engels kunnen ze helaas. Taxi’s zijn echt fijn en vaak goedkoop, let op dat je niet belazerd wordt, maar houd wel rekening met hogere prijzen in grote steden.
Kunming vind ik ook zeker aan te raden. Daar is een van de grootste dierentuinen, bizar. En met groot bedoelen ze dat je 5km moet lopen tussen twee dierenhokken;).
Yangshuo is ook echt mooi om te zien, je kan er een bambooraft-tochtje maken, heel leuk. Volgens mij had ik daar ook ergens een moddergrot tocht gemaakt. Ik zou alleen niet lang in het stadje zelf blijven, echt een beetje te veel van alles. Toeristentrekpleister ten top.

Succes en vooral veel plezier;)

Hey ben zelf ook bezig met een soortgelijke reis. Heb eerder zelf in Peking een half jaar gewoond. En 1 maand moet wel genoeg zijn voor de steden die je wilt zien.!