Een maandje China

Dag forummers,

Ik heb daarnet ook een topic geopend in het Japan forum. Maar deze gaat over China.

Wij zijn twee vrienden en willen een reis maken door Japan, China en Maleisië.
Onze vragen:

  • Is het beter om vanaf Hong Kong naar Beijing te reizen of andersom, als je vanuit Japan komt, en daarna naar Maleisië wilt?
  • Wat zijn de algemene kosten voor China per dag? Accommodatie, reizen, eten? We slapen het liefst in een twee persoons kamer.
  • We willen Beijing, Chengdu, Xi’An, Lijiang, de omgeving van Guilin en Yangshuo, Shanghai en Hong Kong zien. De genomen tijd voor China is ongeveer een maand, is dit te doen?
  • Om duidelijkheid te scheppen: Met hoeveel euro’s moeten we een maand China kunnen uithouden? (exclusief ticket Japan-China en China-Maleisië).

Heel erg bedankt! :chin: We gaan nu op naar het Maleisië forum om de laatste informatie te verzamelen!

Wauw, dat wordt een te gekke reis! Dit is het overzicht van wat wij uitgaven in China. Misschien heb je er wat aan :slight_smile:

http://www.backpackgek.nl/reizen-in-china-–-de-kosten/

Bedankt voor de link! Jullie reis ziet er prachtig uit, ik zou willen dat wij ook zoveel tijd hadden om zoveel moois te zien!!

We hebben zeker wat aan jullie reisblog (ook met inspiratie voor China!), nogmaals ontzettend bedankt dus en nog veel plezier met jullie prachtige reis!

1 like

Andere mensen nog tips voor China?

Vanuit Japan kun je beter eerst naar Beijing en vanaf daar naar Hong Kong. Vanuit Hong Kong kan je dan naar Guangzhou en daar op de trein springen naar Guilin en de bus pakken naar Yangshuo.
Van daaruit kan je dan weer Yunnan (Dali, Lijiang, Gorge, etc) in. Vanuit Kunming zou je dan naar Maleisie moeten kunnen vliegen, mits dat vliegveld open is.
Of je dit allemaal in een maand krijgt zonder om te vallen van vermoeidheid is punt twee, beter minder plaatsen goed zien, dan een heleboel half vind ik altijd. Plus, je kan altijd een rustig dagje nemen bij een losser schema.

Twee persoonskamers kosten in China tussen de 15 en 25 euro per nacht in een hostel. Bij Chinese hotels kan je ze goedkoper krijgen, maar die spreken vaak geen Engels en daar heb je geen gezelligheid van andere reizigers.
Eten is zo duur als je het wilt maken, het lekkerste eten vind je vaak in tentjes die er niet uit zien (tl-lampen, vieze muren). Voor 10 euro moet je flink kunnen eten met twee personen.

Ik heb vijf maanden in China doorgebracht.

Bedankt voor je advies. We zullen het allemaal even rustig bekijken. Misschien minder dingen doen, of wat meer tijd nemen voor China!!

10 euro is op dagbasis of avondmaaltijd?

De site van jouw reis geeft een heleboel informatie, bedankt!!

Als je wilt besparen, kun je het beste bij de echt Chinese tentjes eten, zonder engels menu. Zodra er een engels menu is, verdubbelen soms de prijzen.
Je kunt het jezelf makkelijker maken door een menu van een Chinees restaurant in Nederland mee te nemen, maar dan geen Chinees-Indisch restaurant of een kantonees restaurant (die gerechten vind je niet terug).
Als je wilt, kun je voor 5 euro per persoon per dag eten. Soms wil je uitgebreider eten, dan kom je ook wat hoger uit.
Slapen in twee-persoonskamers is duur in China, vaak 15 a 20 euro per nacht. Twee dormbedjes zijn goedkoper, maar daar moet je wel zin in hebben natuurlijk.
Wij gaven in China samen in vijf maanden gemiddeld 45 euro per dag uit, inclusief alles. We sliepen in dorms, tenzij tweepersoons niet veel duurder was.

Wij betaalden echt veel minder in hostels. We hadden altijd een tweepersoonskamer en gaven gemiddeld 10-12 euro uit en boekten bijvoorbeeld via Hostelworld of direct bij het hostel.

We hebben hostelworld al vaker geraadpleegd en kom ook elke keer uit op tweepersoonskamer tussen de 10 en de 15 euro, dus dat is een prima prijs.

We zijn in principe wel van het Aziatisch eten dus daar verheugen we ons nu al op!! (ook op de Aziatische prijzen :wink: )

Beide erg bedankt, we waarderen de hulp!

PS: Claudia, Freek, we hebben inmiddels jullie hele site uitgekamd en hebben fantastische tips gevonden. We hebben genoten van elk verslag van jullie avonturen en kijken elke keer weer uit naar nieuwe, nog heel veel plezier gewenst en hopelijk is het niet te snel afgelopen!!

1 like

Wat leuk om te horen! Veel dank! We gaan voorlopig nog even lekker door :slight_smile:

@ontdekkingsreis

Wij hebben voor ongeveer 3,5 dezelfde reisroute uitgestippeld. Wij besparen tijd door nachttreinen te nemen. In ieder geval raadpleeg de LP, verschillende fora en gewoon puzzelen met treintijden!

Hier treinschema:
http://www.chinatripadvisor.com/train/

Hier kan je ook tickets kopen voor de trein, wel een stuk duurder. Wij gaan hier alleen onze eerste treinticket regelen en de rest gewoon door het hostel in Beijing.

Voor binnenlandse vluchten kijk naar Ctrip en Elong… 3 weken van tevoren gaan de prijzen dalen en is het soms nog voordeliger dan de trein, zeker qua tijd!

Veel plezier met het verder puzzelen!

@ ontdekkingsreis. In januari van 2011 heb ik een deel van jullie route gedaan; Xi’an, Chengdu, Lijang, Kunming.
In Lijiang heb ik gehiket door de Tiger Leaping Gorge en ben ook in Chengdu geweest. Als je daar bent kan ik je ook aanraden om naar Leshan te gaan.

Veel plezier en succes met het plannen van jullie trip!