Tips voor onze reisplanning?!

Hallo,

Wij, drie meiden, gaan een korte reis maken naar Costa Rica, waar we strak in de planning zitten.
Nu is onze vraag; is onderstaande planning reëel en haalbaar? En hoe is de reis het beste te doen? Met openbaar vervoer of is het voor sommige stukken misschien beter om een auto te huren? We hebben contact gehad met bambaexperience? Iemand ervaring mee?

Heel graag horen we van jullie tips en adviezen!

Veel dank! Groetjes

**** Donderdag **

Aankomst: overnacht Alajuela

**** Vrijdag
**Transfer naar La Fortuna. Wat is beste en snelste optie?

Vulkaan daar bekijken en naar El Tabacon. Is dit vooraf te reserveren of niet nodig? Of niet de moeite waard?

**** Zaterdag **

Transfer van La Fortuna - Rincon de la Vieja. Hoe is dit het beste te realiseren?
We willen daar graag een conopytour doen en het natuurpark in, maar heeft iemand een idee waar je zo’n tour vooral al zou kunnen huren? en ook daar de vraag; zelf met OV erheen of beter een auto te huren?

**** Zondag **

Natuurpark Rincon bekijken

**** Maandag **

Transfer Rinco - Samara. Hoe is dit te beste te doen?

**** Dinsdag**

Samara

**** Woensdag **

Transfer Samara - Manuel Antonio. We hebben al het een en ander op internet opgezocht, maar we worden er niet echt wijzer van. Zijn er tours die dit aanbieden, dat je in een dag van Samara naar Manuel Antonio kan? Of is dit ook beter te doen met het huren van een auto?

**** Donderdag **

Manuel Antonio

**** Vrijdag**

Einde van de dag naar San Jose. IS dit te doen met openbaar vervoer?

**** Zaterdag**
San Jose bekijken

Er zijn verschillende manieren om jullie reis te maken.
Het makkelijkste is met een huurauto. Dan heb je ook ter plaatse vervoer.
Maar je kunt ook busshuttles nemen die je van hotel tot hotel brengen.
Er gaan echter geen shuttles van Rincon naar Samara.
Ook van Samara naar Manuel Antonio gaan geen shuttles.
Met het openbaar vervoer kun je ook overal komen.
Kijk hiervoor een op:

De Tabacon heetwaterbaden zijn duur.
Je kunt voor de helft van de prijs terecht bij Baldi.
Baldi is ook een stuk groter dus je zit niet hutjemutje.
Ook heb je nog goedkopere badeb als bv. Laureles,
welke meer worden gebruikt door de plaatselijke bevolking.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

Hoi hoi,
Wij zijn vorig jaar in costa roca geweest: TOP!!!
Ik zie dat je al veel info hebt gekregen, wil nog n klein tipje meegeven:
In Fortuna zijn wij naar de heetwaterbronnen in the springs resort geweest. Ligt echt prachtig! Van tevoren heel even informeren of reserveren nodig is! Wij konden zonder reserveren terecht, maar dat schijnt niet altijd te kunnen…
Wij hebben overigens alles met n huurauto gedaan. Die canopy tours kun je op diverse plekken doen en is echt n aanrader!!!
Wij vonden samara overigens niet echt n aanrader maar wel lekker om even n dagje te relaxen.
Veel plezier!

1 like

Waneer gaan jullie eigenlijk?

1 like

Dag,
wij gaan half februari tot begin maart. maar de reisplanning die we hebben gepost is enkel voor de eerste 10 dagen.
Groetjes!

Beste Johan,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, daar hebben we zeker wat aan. Dus wij gaan naar Baldi ipv Tabacon!
We twijfelen nog of we het aandurven met een huurauto, omdat er veel voor gewaarschuwd wordt. Verder lees ik dat er dus geen shuttles zijn tussen rincon - samara en samara - manuel antonio.
Zijn deze twee verbindingen goed te doen met auto? Want is het niet zo dat je ook per boot een stuk moet afleggen dan?

Graag horen we van je!

Hoi Lydia,
Bedankt voor je reactie! En fijn dat je zo enthousiast bent!!
Maar je zegt the springs resort dus in Fortuna? Ik lees net bij een andere reactie dat we naar Baldi moeten. Is dat springs resort ook te doen als je elders slaapt?
En jullie dus alles met een huurauto? Zijn de afstanden te doen? En de wegen goed te begaan? Verder vraag ik me af of het ook mogelijk is om bijvoorbeeld de huurauto op te halen in liberia en hem vervolgens in manuel antonio terug te brengen. Weet jij of dit mogelijk is? Heb je nog een tip wat een goed huurbedrijf is? En nog een allerlaatste vraag; zijn jullie bij rincon NP geweest? Want er is nergens duidelijk informatie te vinden over hoe je hier zelfstandig naar toe kan gaan. Zijn er excursies of kun je er gewoon een hotel in de buurt zoeken en vanuit daar lopend het park in? Heb niet echt een idee wat ik me erbij voor moet stellen. Graag hoor ik van je!

Met een huurauto is het goed te doen in Costa Rica.
Behalve in San José is het rijden geen probleem.
Veel huurmaatschappijen hebben de service dat je de auto
op een plek ophaalt en hem weer op een andere plek aflevert.
Bijvoorbeeld vlakbij de luchthaven Liberia zijn alle
verhuurmaatschappijen aanwezig.
Van Rincon naar Samara is het ongeveer 3 uur.
Van Samara over de brug “La Amistad” is het naar Manuel Antonio ongeveer 4,5 a 5 uur.
Het hotel het meest dichtbij het park Rincon ligt op zo´n 5 km.
Sommig hotels hebben een shuttleservice naar het park.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

Eind februari, begin maart begint de drukte al behoorlijk af te nemen (voor zover er echt sprake is van drukte) Baldi hoef je dan ook niet te reserveren, om van de hele dag te profiteren is het wel verstandig om niet te laat te gaan. Ook om 's middags meer uit de zon te blijven. Baldi is prima te bereiken als je elders verblijft, als je een huurauto hebt is het natuurlijk helemaal makkelijk want Baldi ligt even buiten het dorpje. Als je toch zeker bent dat je naar de hotsprings wil je zou het ook met het hotel kunnen combineren, of een prijsgunstiger alternatief is Los Lagos deze heeft een eigen toegang naar een uitzichtpunt (mirador) met prachtig uitzicht op de laguna en de vulkaan. Het is de perfecte spot in tijden dat de vulkaan 's nachts activteit vertoont, maar dat is helaas niet meer het geval.

1 like

Een uur ofzo (als het niet meer was) rijden vanuit Liberia over een relatief hobbelig zandweggetje, zo geraak je daar. :smiley: Vanuit Liberia kan je zo’n shared jeep transport boeken, maar dat kost nog steeds 20$pp en dan kan je niet zelf kiezen hoe lang je blijft. Aangezien jullie met 3 zijn is een eigen auto (of een taxi) wellicht handiger/goedkoper.

Er zijn hotels in de buurt van de ingang, maar dat zijn geen budgethotels. En je hebt dan nog steeds een auto nodig om gewoonweg in het hotel te geraken vanuit Liberia. Rincon de la Vieja is niet zo voor de hand liggend om zonder eigen vervoer te bezoeken, maar het is wel de moeite waard!

1 like

Het zandweggetje is voor 3/4 nu geasfalteerd.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

Hallo Riensi!

Ja Costa Rica was voor ons echt n topper hoor! Als je een jeep huurt (wordt ook bijna altijd aangeraden) kom je overal, want er zijn toch nogal wat hobbelwegen! The springs resort in fortuna is met een gewone auto volgens mij niet te bereiken… Maar google het eens het is echt prachtig!
In Rincon zijn we ook geweest, alleen konden we de vulkaan niet bezoeken, omdat deze op dat moment te actief was :frowning: we hebben wel in t park erbij een mooie wandeling gemaakt. Rincon de la vieja is overigens op maandag gesloten als ik mij niet vergis…
Jullie gaan echt een mooie vakantie tegemoet!
Heel veel plezier met de voorbereidingen!
Oh ja wij hadden de auto gehuurd via dos palmas (b&b van een nederlander) hij had supergoeie prijzen. Zijn b&b ligt vlakbij het vliegveld, dus voor de eerste en laatste nacht hadden we daar een overnachting geboekt. Hij had overigens ook superveel info en tips!
Nou ik hoor wel of jullie nog iets willen weten!!!