Costa Rica: auto of bus?

Hallo iedereen,

Vorige jaar zijn we 3 weken naar Thailand getrokken.
Nu denken we aan Costa Rica (of eventueel Zuid-Afrika).

Ik denk van volgende zaken te bezoeken:

• San José
  • Tortuguero
  • Santa Elena en Monteverde
  • Arena vulkaan
  • strandlocatie

Hebben jullie een idee wat een dagbudget zal zijn voor een gemiddelde uitgever?
Het weer valt ook goed mee waarschijnlijk?

We zijn nog aan het twijfelen of het een locatie is om met de bus te bezoeken of als we beter een tijdje een huurauto huren?
Iemand advies?

Bedankt op voorhand.

Hallo HalaMadrid,

Elk land is m.i. waarschijnlijk comfortabeler te bereizen met eigen huurauto dan met openbaar vervoer of met de duurdere shuttlebusjes. De overweging om wel
of niet een auto te huren zal vaak met het budget te maken hebben.

In Costa Rica kan men een combinatie bus-huurauto maken. Bijvoorbeeld van San José met de bus en de publieke boot naar Tortuguero. Deze reis kan men heel gemakkelijk individueel maken en het is niet nodig om een georganiseerd reisje
van 2 nachten daar naartoe te reserveren voor zo’n US$ 300.00 Per Persoon.

In de Lonely Planet en op internet wordt duidelijk uitgelegd hoe men gemakkelijk individueel en spotgoedkoop naar Tortuguero reist vanaf Guapiles en dat stadje
ligt trouwens maar 1 klein uurtje rijden van San José af en heeft een direkte busverbinding voor $3 pp.

Daarna zou men met de openbare bus door kunnen reizen naar de Caribische stranden en daar eventueel een fiets huren voor een paar dagen.
Vertrekkend uit Puerto Viejo kan men overwegen om dan pas een auto te gaan huren en comfortabel verder te reizen.

Dit idee scheelt toch al gauw een week autohuur en bovendien is Tortuguero bezocht voor een prikkie.

Hoe lang wil je rond gaan reizen en wanneer?
San Jose als een van je bestemmingen, dat kan, maar is niet zo heel interessant, San Jose heb je na 1 dag wel gezien.

Voor 2 personen is een overnachting van $35 acceptabel, een “duur” hotel gaat richting de $55. Eten is goedkoop, drinken zit vaak bij een menu inbegrepen en ook fooi zit al bij de prijs inbegrepen, dat kan al voor zo’n $4 p.p maar meer realistischer is $6. De prijzen in de supermarkten zijn redelijk europees, het aanbod zeer amerikaans. Een tochtje naar een nationaal park kost al gauw $10 p.p
Bussen en taxi’s zijn goedkoop, je reist ongeveer een half uur met de bus voor $1

Als je een huurautootje neemt kom je wel op die plekken waar je niet altijd met een bus kunt komen. Dat kun je meestal wel beoordelen als je ter plaatse bent. Praat met andere vakantiegngers en vraag naar hun ervaringen. De beste manier om op de leukste plekjes te komen!

wij hebben een auto gehuurd en dat beviel uitstekend. Lekker je eigen ding doen; soms kom je op plaatsen waar je denkt, oe hoe kom ik hier vandaan, maar de mensen zijn zeer bereidwillig om je de goede kant op te wijzen. Dus ik adviseer…auto huren!

succes en groet Els

wij hebben vorig jaar in juli een auto gehuurd (4x4) als je de binnenwegen op wil. Die zijn wel veel mooier dan de gewone autowegen. Je moet alleen je tijd nemen en af en toe stoppen om al het moois te bewonderen. Reken wel dat je maar max 15-20 km/u rijdt als je binnenwegen rijdt. Wij zijn eerst 1 dag in San José geweest, hebben ons dan laten ophalen om Tortuguero te bezoeken. Pas daarna hebben we een auto gehuurd. Rijden in San-José is ook niet echt een optie. Deze stad zou ik zoveel mogelijk mijden met de wagen :slight_smile:

Ik zou lekker een auto huren! Hebben wij ook gedaan voor 3 weken. Je heb veel meer vrijheid. met openbaarvervoer zou wel kunnen, maar ik raad het niet aan. Ik heb veel nadelen daarmee gehad.

Ik zou met de bus gaan. Dan kom je in contact met de lokale bevolking wat voor mij een belangrijk onderdeel is van het reizen, en als je op een klein budget zit hou je veel meer geld over voor leuke dingen. Daarnaast is het super goed in costa rica en kun je overal komen. Mijn budget wat daar 20 tot 25 dollar per dag, daar kun je nog geen auto voor huren. Daarnaast kun je er ook goed liften, andere toeristen zijn bijna altijd bereid om iemand mee te nemen. Dan kun je alles doen wat je wil als je niet van luxe bent. Het is inderdaad makkelijk om zelf vanuit San Jose naar Tortuguero te gaan en erg goedkoop. Een echte aanrader, zeker het eitjes leggen van de turtles en het canoen door het np. Vandaar ben ik in een dag met de bus naar Manuel Antonio gegaan. Dit is makkelijk te doen en geeft maar aan hoe makkelijk en snel de bussen daar zijn.

Of je een auto of de bus wil hangt af van wat je wil. Als je zo snel mogelijk door het land wil scheuren en je genoeg geld hebt zou ik een auto huren, als je spaans wil leren of in contact wil komen met de lokale bevolking en goedkoop wil reizen zou ik de bus nemen.

Over het liften moet je wel onderstrepen dat toeristen je misschien wel mee willen nemen, verder zal praktisch niemand dat doen. Niet om asociaal te zijn, maar vanwege de angst en het gebrek aan vertrouwen, en dat is niet gek gezien het grote aantal gewapende roofovervallen op auto’s. Ik laat de lifters lekker staan.

Het is absoluut niet aan te raden om als vrouw te gaan liften.

De bus is best ok, bedenk wel dat je veel reistijd kwijt bent, tijd die je anders op een andere manier had kunnen invullen.

Bedankt voor jullie reacties,

Ik denk om hetvolgende te plannen:

• Dag 1: San José
  • Dag 2+3: naar Tortuguero met bus
  • Dag 4+5: Auto huren en naar Fortuna
  • Dag 6+7+8: naar Rincon de la Vieja
  • Dag 8+9+10: Monteverde
  • Dag 11+12: Manuel Antonio of Samara?
  • Dag 13+14: San José en terug

Hebben jullie opmerkingen?
Via de lonely planet pluis ik wel uit hoe ik het best in Tortuguero geraak vanuit San José.
Maar in het terug keren, tot waar ga ik het best om een huur auto te huren? Want ik zie dat de meeste (hertz, avis, …) enkel verhuren vanuit San José. Klopt dit?

Manuel Antonio of Samara of wat is de mooiste afsluiter?
Is Rincon de la vieja iets helemaal anders dan Fortuna (arenal)? Of is het best dat ik 1 van de 2 kies.

Andere tips voor mijn trip?

Bedankt op voorhand.

Het beste is de auto in Guapiles te laten afleveren.
Meerdere verhuurbedrijven doen dat.
Indien je wat levendigheid zoekt kies dan voor manuel Antonio.
Samara is een rustig dorp.
Rincon de la Vieja en Arenal zijn totaal verschillende parken.
Bij Arenal kun je o.a. over de oude lavavelden lopen en naar de heetwaterbaden.
In Rincon loop je tussen de actieve vulkanische modderpoelen.
LET OP: De parken Rincon en Manuel Antonio zijn op maandag gesloten.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Dit lijkt me wel interessant, maar van de grote verhuurmaatschappijen vind ik geen die vanuit Guapiles verhuren. (Hertz, Avis)

Vergis ik mij? Kennen jullie er die betrouwbaar zijn?
Ik zou liever niet bij een kleine firma huren.

Bedankt op voorhand.

Alle grote verhuurbedrijven kome in de lodge, veelal gratis, hun huurauto afleveren en Thrifty is hier in Guapiles gevestigd.

huur een auto via Peter Hoffmans van de verhuurmaatschappij Thrifty. De auto wordt afgeleverd in Guapiles of hotel in de buurt als je daarom verzoekt.
Info: http://hhcrnl.wordpress.com/rondreizen/autohuur/

Goede auto’s en een goede service tegen redelijke tarieven.