In augustus willen we met z’n drieën een drietal weken rondtrekken door Costa Rica… Nu is rondtrekken een groot woord, doch willen we heel wat zaken gaan bezoeken en dit combineren met enkele dagen rust op het einde.
Nu hadden we het plan alles met het openbaar vervoer te doen. In verschillende reisgidsen las ik reeds dat het openbaar vervoer best ok is en dat je kunt opteren voor het reguliere openbaar vervoer of rechtstreekse meer uitgeruste bussen van locatie A neer locatie B.
Het enige waar ik tegenop zie is de duur… ik zie het volledig niet zitten om 12u op een bus te gaan zitten.
Is de huur van een auto hier een interessante optie of weegt de tijdsduurverkorting niet echt op?
Kan je er vlotjes doorrijden, is het allemaal zo veilig als overal geschreven?
Wat kost het openbaar vervoer?
En dan is er natuurlijk ook nog het weer. We gaan naar CR temidden van The Green Season… zijn de wegen dan goed bereidbaar?
De kostprijs van een huurauto houdt me niet echt tegen, ik vind de prijzen immers zeer goed meevallen.
Muchos Gracias!
Fre
Hey!!
Wat leuk dat jullie door Costa Rica heen willen touren. Ik wil dit ook graag gaan doen eind augustus. hebben jullie nog een plekje over?
Maare ik zit ook te twijfelen over o.v. en autohuur. Het heeft zijn voor en nadelen. Ik werk op een reisbureau dus ik hoor nog wel eens wat verhalen.
Autohuur qua prijs is zeker wel goed te doen…hier moet men het ook zeker niet voor laten. Maar de reistijden zijn niet heel korter dan met openbaar vervoer. Het wegdek is niet overal even goed en daarom moet de bus langzaam rijden. Jijzelf zal dit ook moeten doen. Een bus stopt natuurlijk op veel plekken. Maar jijzelf zal tijd verliezen met kaartlezen enz. Op een bus moet je wachten…met de auto kun je weg wanneer je wil. Bus is veeeel goedkoper, maar wel veel drukker en het is soms even zoeken naar de bushaltes.
Het is misschien ook niet verkeerd om het grootste stuk wat je wilt maken per vliegtuigje af te leggen.
Groetjes Amanda
Costa Rica rondreizen met een huurauro is een veel betere manier om Costa Rica te leren kennen, het scheelt echt heel veel tijd als je met een huurautootje rondrijdt. En met een auto kom je op plekken waar amper of helemala geen bussen rijden. Met de bus kom je wél op alle zeer toersitsiche plaatsen zoals Monteverde, Samara, Arenal Quepos en het caribische gebied. Maar al die andere zeker zo mooie plekken die in bijna geen enkele reisgids staan beschreven zijn per bus niet berijkbaar. Je moet dan een taxi nemen.
Een voorbeeld: je wilt van San José naar de plek waar wij wonen: eerst moet je met een taxi naar de bushalte ( half uur), kost je ongeveer 10 dollar. Dan met de bus naar Palmar Norte (6 uur), kost ongeveer 12 dollar. Dan met een taxi naar Ojochal (3 kwartier), kost ongeveer 30 dollar. Met elkaar ben je dan dus 52 dollar en een dag reizen kwijt. met de auto doe je er 4,5 tot 5 uur over en kun je onderweg ook nog eens een paar leuke tussenstops maken.
Natuurlijk is de bus goedkoper, maar alle extra reizen per taxi, vliegtuig e.d. maken het weer duurder.
De wegen zijn de afgelopen tijd enorm verbeterd, vulde men vroeger alleen de gaten op nu is er een compleet nieuw asfaltdek aangebracht op veel wegen.
Kijk eens op de website van http://www.dospalmascr.com/lagarita/nl/car.htm voor autoverhuur.
Wat veiligheid betreft: overal ter wereld moet je als toerist zijnde, en dus ook als zodanig herkenbaar, de nodige voorzorgsmaatregelen in acht nemen: altijd de auto op slot en daarin niets achterlaten als je niet het zicht hebt op je auto, bij het verwisselen van een lekke band je waardevolle spullen niet zomaar op de voorbank laten liggen, niet in het donker gaan rijden, en dat soort normale zaken. Klik hier voor meer info.
Huurauto is absoluut de beste optie! Ik heb samen met mijn vrouw 3,5 rondje Costa Rica gedaan.
tip: als je niet te toeristisch wil ga dan **NIET naar **Manuel Antonio
nog een tip: relaxed aan het strand hangen (niet te toeristisch) dan is Samara beach aan te raden!