Reizen met het openbaar vervoer door Costa Rica

http://hhcrnl.files.wordpress.com/2011/09/op-reis.jpg

Er is een heel handige website waar je alle busdiensten en tijden van Costa Rica op een rijtje hebt staan: THE BUSSCHEDULE.
De “stadsbussen” in en rondom de hoofdstad San José kun je HIER bekijken.
Elke taxi chauffeur weet waar het busstation is voor de buslijn die jij nodig hebt. De nama van de busmaatschappij vind je terug in THE BUSSCHEDULE

Bussen
Als je met het openbaar vervoer reist let dan goed op je bagage. Boven je hoofd is meestal een rek om tassen in te leggen. Plotseling gebeurt er wat in de bus, een fles die kapot valt of een andere gebeurtenis. Je let even niet op en je tas wordt in het rek naar achteren geschoven zonder dat je het in de gaten hebt. Als je dat niet meteen in de gaten hebt is bij de volgende bushalte je tas weg.
Bij busstations kun je kaartjes kopen voor de busreis. Vraag voor de zekerheid aan de buschauffeur of de bus inderdaad naar de betreffende plaats gaat.
Sommige busdiensten stoppen elke 300 meter en dan ben je veel tijd kwijt, andere busdiensten rijden door en stoppen alleen in de plaatsen, dat schiet tenminste op.
Privébussen
Er zijn ook kleine busjes, zoals Greyline, die een busdienst onderhouden tussen bekende toersitische plekken. Comfortabel, niet goedkoop. Vraag het bij de receptie van het hotel of bij de plaatselijke VVV.
Taxi
Taxi’s zijn er (bijna) overal. De “echte” taxi’s hebben een “Maria”, een meter die aangeeft hoeveel de rit kost. Dan zijn er ook “piraten” en die hebben dus geen meter. Met die moet je vooraf heel erg goed afspreken wat de rit gaat kosten, als je het er niet mee eens bent stap je gewoon weer uit de taxi.
Bij het vliegveld staan bij de uitgang oranje taxi’s. Die vragen hoge bedragen voor een taxi-rit
Maar je kunt ook even bij de uitgang de weg oversteken en links om lopen, achter de parkeergarage staan “gewone” taxi’s met normale meters.
Soms zegt de taxichauffeur dat het hotel waar jij een kamer hebt besproken vol is. Niet geloven, hij wil je naar een hotel brengen waar hij een dikke commissie krijgt voor het aanleveren van een klant.

Vliegen
Er zijn twee vliegtuigmaatschappijen die binnenlandse vluchten maken, Natureair en Sansa.

Goede reis
Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

1 like

Handige site inderdaad, probeer je busreis wat ruimte te plannen vooral als je over moet stappen. 's morgens rond 8 uur is het druk op de weg en ook na 3 uur 's middags, een rit van een half uur kan dan ineens een uur duren.

De rode taxi’s (de gewone taxis) zijn het goedkoopste maar accepteren alleen colones, waar je in de oranje taxis je dollars in kunt leveren. Het instaptarief in de roden is 550 colones en daarvoor heb je een gratis kilometer.

Ik heb het nog niet op veel plaatsen gezien, maar in Heredia kan in de taxi intussen met creditcard betaald worden. Het taxibedrijf rekent hier geen extra kosten voor.

Handige tips!
Ik zat even te kijken op de busschedule site. Nu willen wij 25 maart van San Jose naar playas del coco of Liberia. Nu staat er een tijd bij maar hoe kan ik zien waar hij vertrekt? In een boek lees ik dat er veel vertrekken uit de coca cola wijk?
En hoe weet ik of ik een snelle bus heb of een langzame?

Gr

Stop “Pulmitan de Liberia, San Jose, Costa Rica” in google maps

Bij bussen zie je vaak de aanduiding directo, of regular waarbij directo de meest snelle / minst langzame is.

Een andere handige site, die beter is voor korte stukken dan lange is http://www.rutaenlinea.com zo kun je de routes van de bussen zien en kun je een inschatting maken als je binnen steden met het openbaar vervoer wil reizen. Want bushaltes zijn niet altijd duidelijk aangegeven, en als ze er zijn hangt er geen bus schema.

Thanks voor de info! Ik zie dat jouw locatie in Alajuela is. Het vliegveld is daar toch ook? Wij gaan toch kijken voor een hostell daar ipv San Jose omdat we dag erna toch ook richting Liberia/cocos willen. Ik kreeg van Johan ook al info over de interbus… Top, ben blij met jullie als ervaringsdeskundigen. Het scheelt een hoop uitzoekwerk voor ons :slight_smile:
Gr. Natasja

Jep het vliegveld ligt op een steenworp afstand van het centrum van Alajuela een rode taxi kost zo’n 1500 colones ($3).
Je kunt voor een plek kiezen in het centrum zoals Cala aan parque juan santa maria, of verder buiten het centrum gaan waar het wat rustiger is.

Hoi Allemaal! Even een vraagje over backpack meenemen. Is het mogelijk je grote backpack bij je te houden tijdens de busreis??

Via Wereldwijzer app

In sommige bussen het maar ik ben dan ook niet zo groot en kon m soms bij me benen kwijt. Maar mest werd ie op t dag gegooid of achter in de bus.

[

Is dat dan veilig? Als hij op het dak gaat of in de laadbakken van de bus ?

Via Wereldwijzer app

Altijd opletten bij elke stop. Maar ik heb alles met openbaar vervoer gedaan in Costa Rica en ben met bussen door centraal Amerika gegaan. En na 8 maanden had ik nog steeds me tas! Zou er wel ten alle tijden even je regenhoes erom doen. Niet alleen voor de regen maar ook voor diepe plassen en andere vervelende vloeistoffen. Nou had ik een knalgele regenhoes dus die viel wel op! Heb in Costa Rica het verder nooit niet onveilig gevonden en was ook niet bang dat ze met me grote rugzak ervandoor zoude gaan. ,me kostbare spullen zaten in me kleine rugzak en die had ik altijd dicht bij me. Op schoot haha.

Heb ook nog 4 maanden in Costa Rica gewoond en net zoals in Nederland gebruik je gewoon je gezonde verstand wat betreft veiligheid en je spullen.

[

Oja en de tip van monofeliz is echt nuttig!!!

Vraag bij het instappen van vooral de lokale bussen ( dus niet die grote duren airco bussen) of de bus ook daadwerkelijk daar heen gaat en ook STOPT!!! Op je eindbestemming. Als je nog twijfelt vraag t dan aan de lokale in de bus.

[

Wat is het leukst om zelf met de auto te rijden of openbaar vervoer?
Auto is wss wel duurder.

Groot voordeel met de auto is dat je helemaal vrij bent in je doen en laten, je veel meer tijd hebt om leuke dingen te ondernemen. Vaak zijn natuurparken of andere bezienswaardigheden niet of slecht met het openbaar vervoer te bereiken. En is het weer ergens slecht, dan stap je meteen in de auto en een paar uur later is alles weer anders.
Tenzij je naar de grote toeristische plaatsen gaat met het openbaar vervoer en waar bij die toeristische plaatsen complete pakketten worden verkocht, inclusief het vervoer naar de plek waar je naar toe wilt gaan. En dat soort pakketten zijn vaak niet goedkoop.
Openbaar vervoer is goedkoop, maar je bent veel reistijd (= kostbare vakantiedagen) kwijt met gehobbel in een bus.
En sommige mensen vinden het juist leuk om op die manier rond te reizen.
Aan jou de keuze…

Bedankt voor alle tips, super handig!
Is het mogelijk om vanuit Puerto Viejo de Talamanca in één dag met het openbaar vervoer te reizen naar Uvita (in januari)? En is dit aan te raden om dit in een dag te doen? Een optie was wat wij dachten is met een tussenstop/overnachting in Siquirres, maar het liefst willen we direct door…

Een mogelijkheid: om 5:30 uur de bus van Puerto Viejo naar San José. Je komt in San José aan omstreeks 7:30 uur. Daar dan met een taxi naar het busstation van Tracopa. Om 10:15 uur gaat de rechtstreekse bus van Tracopa van San José naar Uvita. In Uvita ben je dan omstreeks 13:30 uur. Kun je 's middags nog op het strand gaan liggen.

1 like

Ik heb de openingspost gelezen maar heb toch nog wat vragen over hoe het reizen met het OV daadwerkelijk in zijn werking gaat.

  • Als je bij het juiste bus station bent, hoe weet je dan welke bus je moet hebben? Hebben ze iets van een bordje in de bus met welke richting ze op gaan?
  • Rijden de bussen op tijd of niet? Of wachten ze tot de bus vol zit en gaan dan pas rijden?
  • Als je een rit van bijvoorbeeld 6 uur hebt, stoppen ze dan nog ergens zodat je bijvoorbeeld even snel naar de wc kunt en wat eten/drinken kunt kopen?
  • Zijn het van die kleine ca 10 persoons busjes of grote touring cars of hangt dat af van de route? Als het een busje van 10 personen is worden er dan het liefst 15 in gepropt?
    Ik ben benieuwd hoe het er aan toe gaat in Costa Rica.

Voorop de bus staat meestal de bestemming van de bus. Vraag voor de zekerheid aan medepassagiers of bus chauffeur.
Bussen rijden redelijk op tijd, tot zelfs stipt op tijd, vooral de lange afstand bussen. De "boemel"bussen die elke 300 meter stoppen nemen het wat minder nauw met het tijdschema. Maar wachten tot de bus vol is? Nee, echt niet! Bussen moeten zich aan het schema houden.
Lange afstand bussen stoppen regelmatig bij een restaurant voor toilet bezoek en kopje koffie of lunch.
Bussen zijn gewone bussen, zie foto.

http://1.bp.blogspot.com/-akeBYLUNTwY/Vhk9_4dck8I/AAAAAAAANbo/IGaCSBxMqZ8/s1600/MAN%2BMASCARELLO%2BROMA%2B350%2BSJB%2B13590%2BY%2BMAN%2BMASCARELLO%2BROMA%2B350%2BSJB%2B13580%2BTRACOPA%2BLTDA.JPG

1 like

Bedankt voor alle nuttige informatie, ik heb echter nog een vraagje: is een (klein) hondje (in een reistas) toegestaan in de bussen? Ik heb naar de busmaatschappij zelf gemaild (in het engels en het spaans :)) maar ik heb geen reactie ontvangen. Wij willen in Juni van San Jose naar Uvita met de bus, dus ik hoop dat iemand ons vast kan adviseren daarin. En anders vragen we het wel ter plekke, maar beetje voorbereiden is ook wel leuk :slight_smile:

Dat zal geen probleem zijn als het beest in een tas of kooi is opgeborgen. Maar als er iemand halverwege in de bus stapt en die is allergisch voor honden, dan kan het zijn dat je de bus uit moet.
Natuurlijk is een hondje reuze gezellig, maar de vraag is of je wel een hond moet meenemen op vakantie.
Allerlei nare (huid-)ziektes en bloedzuigers met nog weer vervelende ziektes als gevolg kunnen het leven van een hond zo’n reis moeilijk maken. Veel hotels weigeren ook huisdieren.
De beste busverbinding is met TRACOPA. Het busstation is in het centrum van San José. Om 10:15 am vertrekt de bus naar Uvita en komt daar omstreeks 13:15 uur aan. Halverwege is er één stop bij een cafeetje.
Goede reis!

1 like