Reisplan & vragen

Hoi allemaal,

Ik ga in mei drie weken naar Costa Rica, en heb daarvoor een reisplan gemaakt waar ik een aantal vragen over heb.
do 5 Aankomst Costa Rica 8pm
vr 6 Naar Vulcan Paos, daarna San Jose
za 7 vrije dag San Jose
zo 8 Bus naar Puerto Viejo de Talamanca (5 uur bus)
ma 9 Puerto Viejo de Talamanca
di 10 Puerto Viejo de Talamanca
wo 11 Bus naar Cahuita (1 uur)
do 12 Cahuita
vr 13 Bus naat Limon - Moin - boot naar Tortuguera (dagtrip)
za 14 Tortuguera
zo 15 Tortuguera
ma 16 Bus naar La Fortuna / Arenal (dagtrip)
di 17 La Fortuna / Arenal
wo 18 Bus - boot - Bus naar Monteverde
do 19 Monteverde
vr 20 Monteverde
za 21 Bus puertenas - boot - bus naar Montezuma (dagtrip)
zo 22 Montezuma
ma 23 Montezuma
di 24 Boot naar Jaco
wo 25 Jaco
do 26 San Jose
vr 27 terugvlucht vanaf San Jose

Ik heb ervoor gekozen om met het openbaar vervoer (lokale vervoer te reizen). Zijn er mbt bovenstaand reisplan aanpassingen die jullie zouden maken en zo ja welke? Daarnaast:

• Is het verstandig om accomodatie van tevoren te boeken? Ik zie dat vooral in Tortuguera goedkope accomodatie lastig te vinden is (hostel/camping). Dat zelfde geldt voor boot naar Tortuguera, bus-boos-bus en de shuttle van Tortuguera naar Arenal. Of kan ik dat allemaal ter plekke nog regelen?
  • Ik heb gelezen dat met name in het weekend openbaar vervoer druk is. Verwachten jullie dat ik vrijdagmiddag voor zondag nog een busticket kan kopen van San Jose naar Puerto Viejo de Talamanca?
  • Bij de laatste dagen heb ik nog wat twijfels. Ik wil graag naar Montezuma toe en heb daarna nog een paar dagen voor mijn terugvlucht. Zijn er in de omgeving van Jaco / vanaf San Jose nog dingen die je echt aanraadt voor een paar dagen?
  • daarnaast twijfel ik tussen lage en hoge wandelschoenen ivm begin regenseizoen. Toch de hoge maar mee?

Ik hoor het graag!

Marloes

Over het algemeen wordt San Jose niet aangeraden om te verblijven omdat het niet zo’n leuke stad blijkt te zijn.
Spullen drogen slecht in Costa Rica, vanwege de hoge luchtvochtigheidsgraad. Hoge (leren) schoenen zijn dus niet verstandig om mee te nemen. Lichte gympen voldoen prima.

1 like

Ik zou die extra dag San José eruit laten. Na de Poas excursie heb je nog voldoende tijd om dat te zien wat de stad biedt.
Met het openbare vervoer van Tortuguero naar La Fortuna is niet eenvoudig in 1 dag. Of je moet heel vroeg (6.00 uur)
De eertse boot nemen vanuit Tortuguero. Ik zou Jaco overslaan en wat meer dagen in het zuiden van Nicoya blijven.
Denk hierbij naast Montezuma aan Playa Teresa.

Johan

1 like

@Miranda, toch maar gewoon lage schoenen ivm hoge wandelschoenen :slight_smile:
@Johan, ik heb een (dure) shuttle gevonden die mij van Totuguero naar La Fortuna kan brengen in een dag. (www.arenalevergreen.com), met gewoon OV is het inderdaad niet te bereizen. Ik zal nog wat rondsnuffelen voor het gebied in de Nicoya area! :slight_smile:

Leuke route, maar een beetje weer van hetzelfde. Cahuita en Puerto Viejo zijn een beetje van het zelfde laken een pak. Tortuguero is wel erg toeristisch geworden. Dikke portemonnee meenemen. Jaco? Wat zoek je daar dan? De torenflats? Het is mei, dat wel, overal erg rustig en hotels zijn gauw genegen je een korting te geven als je aanklopt. Overal plek genoeg. thebusschedule.com is jouw website voor busreizen. Of doe eens gek en zoek de meer ongebaande paden: Turrialba vulkaan, Orosi vallei, San Gerardo de Dota, bergwandeling Chirripo, San Vitomet zijn quetzals, warmwaterbaden, grotten. Weet niemand. Punta Banco (Rancho Burica) Drake Bay, Ojochal, Uvita of Dominical (tipi jungla Lodge) , Montezuma. Heel wat anders en een prachtige rondreis.
Googlemaps helpt je graag de route te bekijken.

http://cdn.playbuzz.com/cdn/61aeef01-af73-4320-85ad-9227ab82ce66/de99fe02-7e0d-48c6-b1e3-4b58f74bd033.jpg

Zoals Monofeliz al zegt Zijn Puerto Viejo en Cahuita vrij vergelijkbaar dus daarvan zou ik 1 van de 2 kiezen. Puerto Viejo is wat groter en drukker dan Cahuita. Aan het eind zou ik nog meer in de regio van Montezuma gaan doen ipv naar Jaco te gaan.
Ik heb van la Fortuna een shuttle genomen naar La Pavona (Tortuguero) omdat dat stuk met het gewone OV heel omslachtig is, geloof dat het $60 kostte. Dit kan je ter plekke regelen, net zoals je accommodatie in Tortuguero. Er zijn altijd veel meer accommodaties te vinden dan je op internet en in de Lonely planet kunt vinden.
Minibus-boot-minibus naar Monteverde is goed te doen, kost $25.
Eind zaterdagmiddag wilde ik een buskaartje Puerto Viejo-San jose kopen voor de volgende dag om 9.00 of 11.00 deze zaten beide vol, 13.00 kon wel en de bus zat daar al helemaal vol. Hoe druk de bus vanuit San jose daarheen is heb ik geen idee van, gok dat je wel optijd bent als je vrijdag een kaartje wilt kopen voor zondag.

Wat wil je graag zien/doen in Costa Rica? Ooit over nagedacht om Cahuita/ Puerto Viejo over te slaan en naar Drake bay/ Corcovado te gaan? Naar mijn mening is dat mooier.