Tja het zijn dieven, inclusief de verplichte verzekering ben je al snel 40-45 dollar per dag kwijt. De benzine is gelukkig niet duur, en wordt komende week zelfs een stukje goedkoper 
Een auto is erg prettig, de mijne staat bij de garage en hoewel het openbaar vervoer niet verkeerd is, ben ik blij als 'ie weer in de eigen garage staat 
Waar je vooral oper na zult moeten denken is hoeveel nutteloze momenten de auto gaat hebben. Als je een paar dagen naar het strand gaat heb je weinig tot niets aan de auto en verspil je kostbaar geld. Op sommige plaatsen kun je fietsen huren (hoewel fietsen niet overal een goed idee is) en op de meeste plaatsen kun je een bus(je) pakken naar een ander punt. Sommige tochten zijn erg saai, sommige zijn erg mooi en het is zeker de moeite waard om af en toe boven op een berg van het uitzicht te genieten.
Rijden is niet altijd leuk, de regen kan enkele decimeters op het wegdek liggen, de kuilen zijn niet altijd goed zichtbaar, de wegen in het donker (en dat is al om zes uur) slecht verlicht, en de mede weggebruikers zijn niet zo sociaal als bv in Nederland en Duitsland. Ook goed opletten op de snelwegen want er staan de nodige nieuwe snelheidscameras. Rijd je 80 waar je 60 mag dan kost dit een slordige 600 dollar.
Misschien dat je selectief kunt zijn in het gebruik van een auto om de kosten wat te drukken. Ik heb zelf weleens een auto gehuurd bij vamos 4x4, een kleine 4x4 waar ik wel over te spreken was (niet over het benzine verbruik). Ervaringen van bezoek over Avis in San Jose zijn ook prima.
Een auto is fijn, maar kijk of je het nodig hebt. Het openbaar vervoer is goed te doen, (al kan het soms heet worden in een bus zonder airco in de hete provincies). Een taxi kost overigens ongeveer 1 dollar per km en is een prima aanvulling op het openbaar vervoer. Soms moet je wel even vragen waar de bushaltes zijn want dat is niet zo duidelijk en netjes als in Nederland. Een lantaarnpaal of een oprit kan namelijk al een bushalte zijn
en de verbindingen tussen verschillende steden liggen niet altijd bij elkaar.
Heb je het er voor over, dan huur je een auto, ik zou zeggen probeer selectief te zijn want de prijzen vallen inderdaad niet mee, en je moet er rekening mee houden dat de auto op een veilige plaats moet staan. Beveiligd parkeren kost snel 1 dollar per uur, hoewel de meeste hotels wel een prima parkeerplaats hebben. Wil je een avontuurlijke vakantie, dan is het 't wel waard.
Spendeer je meerdere dagen op locaties die prima met het openbaar vervoer bereikbaar zijn, en voldoet het om vanuit de bus plaatjes te schieten onderweg, dan is dat zeker geen verkeerde oplossing.
Sappig detail trouwens, komende week wordt een lijst gepubliceerd met de vangsten van de nieuwe snelheidscameras. Er zijn mensen die al $3000 op hun conto hebben, hoewel ze dat zelf waarschijnlijk nog niet weten