Hallo allemaal,
Eind September ga ik samen met mijn vriendin een maand door India trekken.
Nou hebben we natuurlijk al de lonely planet al gekocht en zijn we daar driftig in aan het lezen, maar hebben jullie nog tips of wat je vooral wel of vooral niet moet doen.
Welke natuurparken hebben jullie bezocht en hoe was dat?
Hebben jullie nog suggesties voor een hotel in New Delhi voor de eerste nacht? We komen namelijk om kwart voor twaalf s’avonds aan en om dan nog uitgebreid te gaan zoeken lijkt me niet heel geslaagd.
Qua budget denken we aan zo’n 25 euro max.
Hoe zit het met de transfer van vliegveld naar stad, is een taxi goedkoop?waar moet je dan op rekenen en is India uberhaupt een land waar je overal op afdingt?
Ik hoor graag van jullie!
de groeten
Joost
Kort verhaaltje:
Toen ik naar Indië ging kwam ik ook aan in Delhi. De lonely planet zei dat je geen taxi mocht nemen buiten de hal van de luchthaven maar dat je reeds “in” de hal een ticket moest nemen. Verder werd ook gezegd 's nachts geen taxi te nemen.
Wat deed ik? Ik kwam rond 02h00 aan en ging “buiten” een taxi nemen. DOE DAT DUS NOOIT!!! Jeetjes wat heb ik een miserie gehad. Ik wou gewoon naar het busstation gebracht worden waar ik dan de eerstevolgende bus verder zou nemen (omdat Delhi me niet interesseerde).
Die taxichauffeur brengt me naar daar (ten eerste al voor een prijs die hoger was dan aangeven in de Lonely planet - ben de prijs vergeten), bleek het station nog niet open te zijn. Dan brengt ie me naar de “toeristische” dienst, wat gewoon een reisbureautje bleek te zijn, zodat ik daar (zogezegd) al een busticket kon kopen. Ze laten me daar naar 't station bellen … wat ik zeer vreemd vind omdat het toch gesloten was??? … en ik krijg een gesprek met hoogst waarschijnlijk iemand die in een kamertje ernaast zit (typisch lonely planet verhaaltje, ik herkende het helemaal). Die persoon zegt me dat die dag en de volgende dag alles helaas is volgeboekt. Dus probeert dat bureautje me een peperdure lift aan te smeren. NO WAY! 'k ben niet gek hé. Dan proberen ze me een duur hotel aan te bieden. Ik ga gewoon terug naar de taxichauffeur die nog steeds buiten staat en vraag hem mij terug naar de vlieghaven te brengen (omdat ik helemaal opnieuw wil beginnen). “No fuell anymore” zegt die kwibus mij, zonder aanstalten te maken mij verder te helpen.
Na een heftige discussie blijkt ie toch ineens voldoende benzine te hebben en brengt ie me terug. Halverwege ontstaat er een nieuwe discussie over de prijs van de 2 taxiritten, terwijl ik hem erop wijs dat ie een oplichter is en ik die 2e rit niet wil betalen. Jeetjes … die stopt z’n taxi daar in een donker straatje en begint me heftig te bedreigen (wat ie niet wist, was dat ik achter z’n zetel m’n stiletto al had getrokken, niet dat ik een agressief kereltje ben, maar toch … ).
Uiteindelijk passeren we het busstation toevallig weer en zie ik dat er licht brand en laat ik me daar afzetten.
Dat hele spelletje heeft zo’n 3 uur geduurd. Niet om je bang te maken, maar een gewaarschuwd mens …
Wat betreft m’n budget: ik deed het met 20€ per dag. De Taj Mahal alleen al is 20€. En een woestijntocht per kameel kost ook wel geld, maar is de moeite waard.
Wat betreft afdingen: je moet een beetje realistisch blijven. Je gaat niet afdingen op voedsel maar wel op soeveniers, hotels, vervoer of andere diensten. Meestal is het zo bespottelijk goedkoop dat het een beetje belachelijk is om 10 eurocent af te pingelen. Boven alles: blijf menselijk en ga niet afbieden bij degenen die hard hebben moeten werken voor wat ze je aanbieden.
En voor de rest: Have fun!