Wat is volgens jou de ideale reisplanning N-India?

Beste allemaal,

Ik zie veel mensen advies vragen op hun eigen gemaakte planning, maar wat ik mij nou afvraag: Welk rondje heb jij gedaan in N-India? En welk rondje zou jij gaan maken als je nogmaals naar India gaat :slight_smile: Wat zou je bijvoorbeeld nog een keer willen zien of juist schrappen? Ik ben benieuwd hoeveel dagen jullie in welke steden zijn geweest… of eventueel een link naar het reisverslag, etc. :slight_smile:

Van de zomer ga ik zelf 22 dagen naar India en 8 naar Nepal (naar Nepal om iemand op te zoeken). En voor India heb ik in gedachte:

Delhi - Jaipur - Jaisalmer - Jodphur - Udaipur - Agra - Varanasi
Misschien zijn er mensen die daar nog wat specifieke tips/opmerkingen over hebben?

Groetjes,
Saskia

In Jaipur en Agra zou ik niet te lang blijven…behalve de bezienswaardigheden heeft vooral Agra niet veel anders te bieden. Bundi is een erg leuke en mooie stad, ik ben ook helemaal weg van Shekawati (vooral Nawalgarh). Als je met een taxi reist kun je ook vooral de kleinere plaatsen bezoeken en dat vond ik erg indrukwekkend. Je legt behoorlijke afstanden af en het kost veel tijd, ben wel benieuwd hoe je reist. Wij hebben de aankomende zomer nadat we in Ladakh zijn geweest de volgende route gepland: Delhi, Jaipur, Bundi, Udaipur, Jodhpur, Nawalgarh, Delhi en dan met de taxi. Rondom de steden heb je vaak ook nog mooie plekken om naar toe te gaan. Rondom Bundi zijn we bv. in kleine dorpen geweest…helemaal super. Het aantal dagen dat je ergens bent kan afhankelijk zijn van meerdere factoren.
Succes met de voorbereidingen,
gr. San

@ Sanrob

Uit je reactie lees ik dat jullie per taxi reizen? Is dit relatief duur ivm bijvoorbeeld de trein of bus? Wij gaan in juni naar India, maar hoorden dat je in deze periode vaak 4/5 dagen van tevoren je treinticket moet reserveren wil je verder reizen. Dit vinden wij erg jammer want dat betekent dat het spontane van onze reis er al een beetje af is. Mochten we een plek hebben die we niet zo interessant vinden kunnen we dus niet meteen de volgende dag weer verder reizen…

Dan zou een taxi een goede oplossing kunnen zijn…Mits dit niet te prijzig is.

Met het openbaar vervoer is wel de goedkoopste manier van reizen. Wij hebben wel een aantal treintickets vooraf via internet geboekt, bv. Delhi-Varanasi. Ook ter plekke en dan hooguit 2 dagen van tevoren. Juni is niet echt het hoogseizoen, dus ik vraag me af of je zoveel dagen van tevoren moet reserveren. Wij hebben op verschillende manieren per taxi gereisd, voor een aantal dagen een taxi gehuurd en van stad naar stad een taxi ter plekke geregeld. Ook per deluxe bus gereisd, ging ook prima. Voor een aantal dagen betaalden wij 25 euro, komende zomer is dat meer omdat de euro laag staat. Zo rond de 27 of 28 euro en de vrijheid die je hebt is geweldig!!!
Succes met de voorbereidingen.

1 like

@ Sanrob

Nou dat vindt ik op zich nog wel erg meevallen qua prijs. Wij hebben ook al zitten kijken om alvast een aantal treinreizen alvast te reserveren, maar ik vindt het echt een enorm lastige website om dat te doen. Ik kom er nog niet helemaal uit… Nou ja, dat gaan we dan ook nog maar eens een keer goed voor zitten.

Moet je busreizen ook van te voren reserveren? En waar doe je dit dan?

Het is inderdaad lastig om bij Indian Rail in te kunnen loggen omdat de internetverbinding niet altijd optimaal is, dit geldt ook voor het betalen. Het beste moment is om dit 's ochtends te doen.
Wij hebben de taxi nu bij Cozy Travel geregeld in Delhi, ik heb bij veel taxicentrales e.d. geĂŻnformeerd, deze hadden een gunstige prijs. Zitten tegenover het New Delhi Railwaystation.
In Delhi zit het Inter State Bus Terminal waar je bussen kan reserveren, naast het Rode Fort is een busstand waar je kan reserveren voor m.n. Rajasthan. Maar ik zou Delhi eerder met de trein of taxi verlaten, het is een enorm gepuzzel om de juiste bus te vinden. Ook kun je bij reisagentschappen reserveren, je betaalt dan wel extra commissie maar dat gaat niet om enorme bedragen en het is gemakkelijk. In Leh maken we dagtrips met de "gewone"streekbussen, super…volgepropte bussen en mijn man vond het geweldig om op het dak te zitten tijdens een reis van 4 uur. In ieder geval genoeg mogelijkheden…

Leh? Dat heb ik nog niet voorbij zien komen! wat kun je daar in de buurt allemaal doen/bezichtigen?

Ik zat gisteren op de website rond te kijken van indian railway, maar voor veel treinen die wij willen/nodig hebben stond al een wachtlijst. Zelfs voor de datum van 22 juni al! Hadden jullie hier ook zoveel problemen mee? Wij willen graag als laatste darjeeling bezoeken, maar willen graag de 22e van juni weer rchting delhi rijden ivm onze terugreis naar NL, maar alle treinen vanuit New Jalpaiguri naar New Delhi zitten al vol. Hier staat al een mooie wachtlijst voor…Dan ben je alweer anderhalve maand verder!

Leh ligt in Ladakh in Noord-India waar de Himalya ligt. Kenmerkend voor dat gebied is het Tibetaans Boeddhisme en het droge landschap. Niet te vergelijken met de rest van India, het wordt ook wel Klein-Tibet genoemd. Ik ga daar vooral voor het Boeddhisme naar toe, anderen maken daar prachtige trekkings. In de zomer het best te bezoeken…