Ik heb plannen om as zomer naar noord-india / nepal te gaan, en op Delhi te vliegen. Nu wilde ik daar eerst wat daagjes doorbrengen om te acclimatiseren en te wennen aan het leven daar Is het mogelijk om vanuit Delhi ook korte trips te doen? Dagtrips of met 1 overnachting? Alles wat je op internet kan vinden duurt allemaal 7/8 dagen, en aangezien ik 4 tot 5 weken in Nepal door wil brengen schiet dat niet op… Ik zou bijvoorbeeld graag de Taj zien, of wat paleizen in Rajasthan…
Of is het aan te raden om one way trip naar bv Jaipur of Agra te doen en vanuit daar naar Nepal te trekken?
Als iemand ervaring met de route India - Nepal heeft, of met een korte periode in Delhi goed te vullen, ik hoor het graag!! Alvast bedankt…
Om naar Nepal te gaan, zou je van Delhi naar Agra kunnen gaan met de trein (+/- 3uur).
In Agra de Taj bekijken, evt een dagtrip naar Fatehpur Sikri. Daarna met de nachttrein van Agra naar Varanasi (rit van +/- 14 uur).
Vanaf Varanasi met de bus naar Nepal. Dit is een gebruikelijke route.
In Delhi zelf is op zich ook nog behoorlijk wat te zien.
Denk aan o.a. Old Delhi (erg leuk), Red Fort, Lodhi gardens, Humanys tombe en wat meer.
Vond persoonlijk Jaipur niet zo heel erg veel aan (weinig sfeer, op het Palace of Winds na, niet veel te zien), maar Jaipur is wel makkelijk te bereiken vanaf Delhi.
Bedenk wel dat het in de zomer erg warm is in India (+40 graden).
Ok super bedankt! Ik zat dus te kijken op die websites van de treinen, maar vind het nogal ingewikkeld allemaal… in elke stad heb je 6 verschillende stations en die zoekmachines werken niet echt relaxed… is het op tijd als je gewoon in delhi aankomt en dan 3 dagen daarna wil vertrekken om daar dan gewoon je treinticket te kopen?
3 Dagen van te voren is over het algemeen geen enkel probleem.
Er wordt ook gewerkt met een reservelijst en in de praktijk, als je daar binnen de eerste 20 zit, heb je wel een plaats.
Daarnaast heeft ieder groter station een “tourist quote” loket, waar je als toerist tickets kunt bestellen.
In India is het zo geregeld dat er voor de verschillende doelgroepen een x-aantal tickets gereserveerd zijn en pas als er over blijven, dan gaan die zeg maar in de vrije verkoop.
Dat maakt het ticket-koop-systeem wel omslachtiger, maar de treinen zijn erg goed georganiseerd en haast niet overboekt.
Een klein rondje Jaipur, Agra kun je eenvoudig zelf regelen. En dan inderdaad door naar Varanasi en Nepal. Gezien de prima staat van de wegen naar Jaipur kun je ook met de bus gaan, dan heb je helemaal geen last van reserveringen en zo.
Hou in de zomer maar rekening met vertragingen in Nepal, er spoelt wel eens een stukje weg weg door de moesson.
zelfde geld trouwens voor india, bij ons was er in india een brug ingestort dus we moesten even een paar uur omrijden
als je in jaipur bent is het ook erg leuk om het Amber Fort te bezoeken, wij zijn ook bij een fort die in het water moest liggen geweest vorig zomer, maar het water was verdwenen door de droogte…volgens mij is dat met water wel erg mooi
Als er veel water in dat meer zit, zit het vol met waterplanten, zie je nog steeds geen water :). Maar het is wel mooi. Ook een leuk uitstapje is naar Sanganer gaan, waar ze textiel bestempelen en verven. Als je geluk hebt hangt het net te drogen. Deze foto heb ik er gemaakt, toen was mijn dag alweer geslaagd.
Als je in Delhi bent moet je zeker een bezoek brengen aan de Bahá’à tempel! Open voor niet gelovingen en gelovigen van alle religies. Een geweldige ervaring!
Als je in de zomer gaat reizen heb je zeker wat tijd nodig om te acclimatiseren.
Agra / Taj Mahal kun je in 1 dag doen als retourtrip. (In Agra is namelijk verder niets te beleven). En verder is Delhi het ook waard om te bezoeken.
Er is natuurlijk veel meer te zien, maar dat kost ook meer tijd.
hoe lang moeten wij ervoor uittrekken om de route Delhi, Jaipur, Agra, Varasni en dan naar Nepal, Kathmandu te reizen. Iemand enig idee voor prijzen??
groet Monique
2-3 dagen Delhi, 1 dagje reizen naar Jaipur, 2 dagen daar (bezoek Amber, dagje stad), naar Agra reizen, daar 2 dagen en dan de nachttrein naar Varanasi. Daar zou ik 2 dagen ook wel genoeg vinden of 3 als je Sarnath gaat bezoeken. Als je van daar vliegt ben je in een half uur in Kathmandu, als je met OV gaat kun je uitgaan van 2 dagen. 9 Uur van Varanasi naar de grens, 9-12 van de grens naar Kathmandu. Een vliegticket kost rond de 80 euro.
Hoi,
bedankt voor je reactie. Heb gehoord dat de vluchten van Varasni naar Kathmandu vaak gecanceled worden. Beter om eerste terug te gaan naar Delhi en dan vliegen. Iemand hier ervaring mee?? In de Lonely planet staat dat ze gewoon dagelijks vliegen…
Als vluchten eruit gaan is dat wegens mist in Varanasi of Kathmandu (dat vliegveld ligt echt in een dal, daar wil het zicht wel eens slecht zijn). Als dat het geval is loop je vanuit Delhi hetzelfde risico, dus dat maakt verder niets uit.
Ik was aan het mailen met india online, zij schrijven mij dat de nachttreinen van Delhi naar Varasni nu al vol zitten en wij daar niet meer heen kunnen. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk of???
Kunnen we nog een andere manier van Delhi naar Varasni gaan?
Groet Monique
Hallo, wij (Henk en ik) gaan in december naar India en zoeken voor de eerste vier nachten nog een hotel in New Delhi bij het grote station New Delhi. Hebben hotel Ajanta op het oog maar lezen verschillende reviews. Iemand ervaring of een goede tip?