Ik ben van plan in jan 2010 van Thailand naar Laos te reizen.
Ik wil van Bangkok zeker naar Chiang Mai en Chiang Rai
waar is het dan het beste om de grens met Laos over te gaan?
Vervolgens wil ik ook de highlights van Vietnam en Cambodja zien.
2. Wat moet ik zeker zien en doen in Laos?
3. Welke route is dan het beste om door te gaan naar Vietnam/Cambodja (om uiteindelijk weer terug te gaan naar Bangkok)
je kan toch niet verwachten dat wij hier een route voor jou gaan neerpennen.
Ten eerste hoeveel tijd heb je? Waar liggen je interesses? vnl. natuur, cultuur, mix van beide.
Lees om te beginnen eens een reisgids, dan kan je gerichter vragen stellen
Bedankt voor je reactie. In grote lijnen heb ik 8 weken gereserveerd voor Laos, Cambodja en Vietnam. Ik dacht aan een week of 2-3 voor Laos maar dat is afhankelijk van eventuele goede tips.
Ik ben vooral geintersseerd in cultuur en de mensen, evt bv een vrijwilligersproject waar je een paar dagen zou kunnen helpen.
(Tempels, vooral als het erg speciaal is maar heb er in Thailand al heel wat gezien:wink:).
Verder zoek ik vooral de dingen die specifiek zijn voor een land, iets waarvan je zegt: als je in laos bent, dan MOET je dat en dat zien :biggrin:
de min of meer voorgeschreven route (vanwege het belangrijkste aspect voor de bekpekker; mekaar ontmoeten en lol trappen middels veel zuipen) is de grens Chiang Kong/Huay Xay (=enige grenspost in die regio)-boot naar Luang Prabang, bus naar vang Vieng vanwege het tuben, en dan naar VTE en onward. Dus lijkt me wel ‘‘de must do’’. STaat zoals men mag verwachten tot elke cm uitgekauwd in die overbekende reisgids-overschrijven is plagiaat en dus verboden. Dito voor je verdere route. (he-vraag eens een keer wat echt leuks/doordachts, iets waar zelfs wij nog over moeten nadenken!) NIEUWS: wegens lage rivierstand voorlopig alle bootlijnen gestremd.
Laat dat volunteeren maar zitten (denk eens andersom: wat zou je een laotiaan adviseren die wel 3-4 dagen in jouw dorp wat wil volunteeren zonder 1 woord NL te spreken?)- besteedt gewoon wat meer US$ of EUR-daar zijn ze echt heus waar veel gelukkiger mee. Kunnen de kids weer naar school en een nieuwe zak rijst gekocht.
Nu moet je je het hoofd breken of je juist Laos-of VNam helemaal Nd->Zd wilt doen. Allebei is nogal lastig te organiseren (kijk op kaart waarom).
Cultuur in Laos=LAzy OnS, is vooral luieren, niksdoen, in de schaduw liggen dutten, kijken hoe de rijst groeit, etc. En die gore lao khao naar binnen werken. Voor witneuzen mag dat door Beer Lao vervangen worden.
Laos is een land wat ik persoonlijk erg fijn en mooi vindt. Een goeie keus dus in mijn ogen.
Vanuit Chiang Rai is het makkelijk om met de bus naar de grens met Laos te gaan (je gaat er dan over bij de Laotiaanse plaats Huay Xai). Vanuit daat nemen veel mensen de boot. Ik zou dat niet doen maar het is ieders eigen keus natuurlijk. De reis schijnt prachtig te zijn maar het zitten in Laotiaanse bootjes kan erg oncomfortabel zijn. Wat je ook kunt doen is in Huay Xai de bus pakken naar Vieng Phouka of Luang Nam Tha. Je gaat dan door een schitterend natuurgebied (Nationaal Park Nam Ha). De plaats Vieng Phouka is niet groot maar wel interessant en vanuit daar kun je diverse trekkings maken samen met een gids. Luang Nam Tha is iets groter maar een erg fijn plaatsje en vanuit hier de omgeving verkennen is ook aan te raden.
Vanuit daar zou je dan richting Luang Prabang kunnen gaan. Wat je ook kunt doen is meer naar het oosten gaan en vanuit Luang Prabang een bezoek brengen aan Vieng Xai. De omgeving is schitterend en vol historie. Er zijn diverse opties. Vanuit Vieng Xai kun je evt. verder er de grens over naar Vietnam (kijk wel naar de actuele stand van zaken).
We zijn bezig met een site over Laos. Het is nog niet klaar maar misschien kun je er wat nuttige informatie op vinden. Het is te vinden op www.golaos.nl
zeg bkkflyer, moet jij niet eens een andere hobby gaan zoeken? Ik heb nou meerdere posts van jou gelezen en je lijkt erg gefrustreerd als je antwoord moet geven op onze ‘domme’ vragen… Dit is niet alleen vervelend voor de mensen die oprecht antwoord zoeken op iets maar ook voor jezelf lijkt mij.
Met al je vragen kun je terecht bij Green Discovery Laos (In het Nederlands!). Daarnaast kun je via dit bedrijf ook excursies boeken; hotel overnachtingen, transport, vliegtickets en persoonlijke gidsen regelen. Neem een kijkje op hun website voor meer informatie www.greendiscoverylaos.com en/of stuur een mailtje naar ruud@greendiscoverylaos.com
@ Daantje26: je kunt wel degelijk een bijdrage leveren in Laos. Zelf heb ik in Luang Prabang een paar dagen meegedraaid bij Big Brother Mouse, een (voor)lees project voor wat oudere Laotiaanse kinderen in de omgeving van L.P. Zie ook www.bigbrothermouse.com .
Daarnaast is Luang Prabang een geweldig lief, mooi, bijna Frans aandoend stadje waar je nog zo’n heerlijk loom, warm zomeravond gevoel kan hebben. Beslist aan te bevelen.
@daantje
ik had al een keer een overzicht naar je getypt maar ik zie dat die er niet bij staat, dus nog maar een keer.
ik zou niet eerst naar CM en CR gaan en dan naar laos. omdat je dan in het koude seizoen in laos komt.
dus ik zou eerst naar cambodja en vietnam gaan en dan in laos aankomen.
en dan of vanuit daar naar cm en cr gaan of eerst vanuit bkk deze plaatsen bezoeken en dan toch eerst naar cambodja.
de tijd die je ongeveer nodig bent per plaats:
bkk 2 dagen
siem reap 2/3 dagen
phnom phen 2 dagen
voor zuid naar noord vietnam tussen de 3 en 4 weken
dan bij dien bien phu de grens over laos in :
laos van noord naar zuid gaan reizen. ik zou hier zo lang mogelijk voor nemen. laos is nog niet zo toeristisch en het is een erg mooi land. mensen zijn erg vriendelijk.
als je vanuit dien bien phu komt, vanuit hier gaat de bus 1 keer per 2 dagen naar muang khua.
hier is niet zoveel te doen maar is wel een leuk plaatsje om 1 dag te verblijven.
udomxai
muang sing
luang nam tha
muang ngoi neua
luang prabang
phonsavan
vang vieng
vientianne
tha kaek
savanakhet
pakse
tat lo
attapeu
1 van de eilanden
pakse en de grens over naar thailand
dit zijn de bekendste plaatsen in laos. zoek maar eens op internet en dan kun je bepalen wat iets voor jou is en wat niet.
je kunt ook de lonely planet laos kopen en dan kun je al heel veel lezen over laos en welke plaatsen jij wat vind om te bezoeken.