Ik orienteer me momenteel op het maken van een reis door Azie en ben benieuwd wat er allemaal bij komt kijken. Met zaken als vaccinaties weet ik me te redden; daar is meer dan genoeg voorlichting over. Wat ik spannender vind is de financiele planning. Hoe hebben jullie dit geregeld? En wat zijn belangrijke zaken om op te letten?
Leuk, ik ben ben ook weer bezig met plannen voor mijn reis. Hieronder hoe ik het doe; maar wellicht zijn er mensen met meer ervaring. Krijg je meteen de linkjes naar de bronner erbij, want heb het toch in een aantekeningendocument staan. Scheelt je weer zoekwerk
Wij hebben en dagbudget (partner, ik en kind) en een extra budget voor speciale uitgaven zoals tours en leuke activiteiten.
Ik ben van plan gebruik te gaan maken van een reisbudget app. Degenen die ik tegenkwam zijn: Expensify of Travel mapper. Maar moet nog onderzoeken welke ik handig vind.
Ik heb een mix van betaalmiddelen. Vanwege de valuta heb ik speciaal voor het reizen een bankrekening aangemaakt via Bunq. Een credidcard hebben we al. En ook heb ik ook een bepaald bedrag dat ik constant cash op zak wil hebben.
We hebben een buffer van 10-15% van ons budget voor onverwachte uitgaven, zoals gezondheidszorg, noodsituaties, of veranderingen in de reisplannen.
ANWB reisverzekering om medische kosten en onvoorziene omstandigheden te dekken.
We gaan de accomodaties vooraf boeken en vergelijken om kosten te drukken (zitten wat luxer ivm kind).
We gaan in de planning wel echt voor zekerheid, maar dat komt ook doordat we een kleine hebben. Anders waren we misschien wel spontaner geweest in de planning.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Goede tip om een buffer aan te houden voor noodgevallen. Ik denk dat ik wat spontaner op pad wil gaan, dus niet vooruit boeken. Maar kan me voorstellen dat dat de kosten drukt. In welke periode gaan jullie?
Ben op reis geweest in centraal Azie, de voormalige Stan-landen; we hadden een bedrag in cash voor onvoorziene omstandigheden, maar bovenal hadden wij een kleine portemonnee met max € 10 in locale munteenheid; dit was bedoeld als smeergeld ipv boetes voor verzonnen overtredingen. De politie zette ons regelmatig aan de kant, en de onderhandelingen begonnen bij 200 dollar, en als je dan kunt laten zien dat je max € 10 is…
In elk geval voor Thailand is de voordeligste optie gebruik te maken van een account bij Wise. Die geeft ook een creditcard (eigenlijk een debit card van tegoed dat je bij Wise moet hebben), waarmee je ook geld kunnen pinnen tegen lagere ksoten.