Tips voor een groepsreis door Nicaragua

Hallo allemaal,

Voor de zomer van 2015 organiseer ik een reis voor een groep van 10 jongens. Wij zijn allen tussen de 22 en 25, houden wel van een feestje op zijn tijd en zijn verder behoorlijk avontuurlijk ingesteld.
De bestemming moest mooi, avontuurlijk, ontspannen en het liefst niet zo toeristisch zijn, zodoende ben ik op het idee Nicaragua gekomen!
Graag zou ik jullie via dit forum om een paar tips vragen!

1. Wij zijn van plan om in augustus 2015 te gaan voor ongeveer 3 weken. Als route heb ik bedacht:
    Managua - Matagalpa - Esteli - Leon - Granada - San Juan del Sur - Isla de Ometepe - Reserva Indo Maiz - Corn Islands - Managua.

Is dit een beetje te doen met een groep van 10 man in drie weken? Of ben ik iets te enthousiast geweest in deze planning?

1. Wat zijn aanraders qua vervoer door het land met zo’n grote groep? Rijden tussen de steden regelmatig bussen waar we met 10 man tegelijk in kunnen? Of is het handiger om voor de hele reis zelf auto’s te huren? Ook vroeg ik me af hoe je het handigste van het Reserva Indo Maiz naar de Corn Islands komt. Ik had begrepen dat er alleen een boot gaat naar San Carlos. Kun je vanaf daar gemakkelijk met de bus riching Bluefields en vanaf daar met de boot/vliegtuig naar de Corn Islands?

2. Wat zouden jullie aaraden qua accomodaties? Het leek mij handig om villa’s te huren waar we gemakkelijk met z’n tienen tegelijk in kunnen. Zijn deze een beetje gemakkelijk op de hele route te vinden? En wat zijn handige sites hiervoor?

Een hoop vragen allemaal, ik hoop dat ik een beetje in de goede richting geholpen kan worden!

Groeten,

Maarten

Hola,

Echt gaaf dat jullie met zoveel man graag een avontuurlijke en leuke vakantie willen en dan naar Nicaragua gaan! Me gusta :slight_smile: Ik weet zeker dat jullie een geweldige tijd gaan krijgen in Nicaragua!

Hieronder mijn tips:

1. Drie weken is op zich een mooie tijd, maar hoe meer plaatsten je bezoekt, hoe minder tijd je overal kunt verblijven. De Corn Islands en Reserva Indio Maiz zijn beiden plekken waar je toch gemiddeld voor allebei een week moet uittrekken. Wat ik altijd aanraad is om Managua over te slaan en als je aankomt op het vliegveld gelijk naar Granada of eventueel León te reizen. Zo bespaar je reistijd, kun je als je wakker wordt gelijk de koloniale stad en omgeving verkennen en bijkomen van je vlucht op een ontspannende en gezellige manier op een terrasje met een flesje lokale rum Flor de Caña :slight_smile:

Als jullie van avontuur houden, mooie omgevingen en niet te toeristisch dan mis ik Cañon Somoto, daar moet je echt een dag heengaan. Is een hele mooie tocht waarbij je een stuk loopt, een stuk door de cañon float, etc. Omdat je én Matagalpa én Estelí op je lijst hebt staan, zou ik een daarvan schrappen. In San Juan del Sur kun je goed uitgaan en stranden in de omgeving prima surfen. Stranden van Corn Islands zijn geweldig en je moet ook zeker duiken/snorkelen! Als je hier bijv. een week zou blijven is het mogelijk om heel goedkoop je PADI Open Water te halen :slight_smile: Granada is een must, heel sfeervol koloniaal stadje met veel activiteiten/bezienswaardigheden in de omgeving, o.a. vulkaan Masaya die je niet mag missen, evenals Laguna de Apoyo. León is ook geweldig, kun je leuk uitgaan, vergeet niet van de Cerro Negro te vulkaanboarden en de full-moon hike Telica vulkaan waar je lava kan zien is ook echt de moeite waard. Isla de Ometepe kun je kiezen uit allerlei leuke activiteiten, kayakken tussen kaaimannen, hot springs, hele mooie tocht naar een hoge waterval, maar het bezoeken van dit eiland en van de ene plek naar de andere te komen kost vaak ook aardig wat tijd… plan dus een beetje je tijd in, zodat je weet wat jullie echt graag willen doen/zien, want de tijd gaat heel snel en er zijn zoveel mooie plekken en leuke activiteiten. Daarnaast is beslissingen nemen met 10 man ook moeilijker en kost meer tijd dan wanneer je met minder bent!

1. Ik raad eigenlijk altijd aan om gebruik te maken met het ov. In Nicaragua is het ov namelijk heel erg goed geregeld, bussen rijden heel frequent, spotgoedkoop en de reisafstanden zijn relatief gezien erg klein. Je kunt gewoon met 10 man de bus in, als die vol zit, dan wacht je gewoon tot de volgende. Ik kan me voorstellen dat wanneer je in Nicaragua bent een paar van jullie een bepaalde activiteit of een bepaalde plek willen bezoeken en de rest niet, als je dan bijv. met de auto bent, gaat dat weer moeilijker als je wilt opsplitsen. Auto huren is in Nicaragua niet nodig en zijn overbodige kosten. Wel raad ik aan om als je naar de Corn Islands gaat te vliegen om tijd te besparen, dit kan vanaf Managua (alle dagen) en vanaf Isla de Ometepe (bepaalde dagen).

Een bezoek aan het reservaat Indio Maiz kost tijd. Je kunt hier namelijk alleen komen door eerst naar San Carlos te reizen, dit kun je gewoon per bus doen. Dan moet je vanaf San Carlos met de lancha/boot naar El Castillo, daar kun je gidsen regelen die je dan met de lancha naar het reservaat brengen en daar kun je dan een tocht maken van 1 of meerdere dagen wat jullie willen. Je kunt vanaf San Carlos niet naar de Corn Islands. Het snelste is om van San Carlos met de bus te reizen naar Managua en vanaf daar te vliegen.

1. Villa’s huren is niet mogelijk. Nicaragua is een ontwikkelingsland, de mensen wonen heel eenvoudig, het toerisme is zich nog aan het ontwikkelen en de meeste plekken die jullie aandoen worden wel bezocht door toeristen, maar zijn niet toeristisch in de zin van dat ze ingesteld zijn op grote aantallen toeristen. Alleen in San Juan del Sur en omgeving zou je een huisje of iets dergelijks kunnen huren. Ik denk dat het handiger is als jullie je opsplitsen en bij verschillende hostels/hotels onderdak zoeken die dicht bij elkaar liggen. Deze methode werkt prima in Nicaragua, ik spreek uit ervaring :slight_smile: Je kunt wel heel makkelijk met zijn allen uiteten of ergens uitgaan.

Ik hoop dat je met deze info verder kunt. Als je nog meer vragen hebt, laat het ons weten!

Saludos,
Sole

Hoi Sole,

Dank voor je tips, ik was al bang dat onze plannen een beetje teveel van het goede zou zijn in drie weken tijd.
Het was inderdaad niet de bedoeling om lang te blijven hangen in Managua bij aankomst, we kunnen denk ik inderdaad het beste gelijk naar Léon doorreizen.
Dan nog een vraagje over Canon Somoto waar je het over hebt; is dat een beetje makkelijk bereikbaar? Op de kaart ziet het er behoorlijk afgelegen uit namelijk.
Je geeft aan dat je voor Reserva Indo Maiz eigenlijk een week moet uittrekken, we twijfelen nu alleen of het het waard is om 1/3 van onze vakantie daar te besteden. Is een tocht van ongeveer 4 dagen wellicht een optie?
Verder genoeg te doen in Nicaragua zo te zien, we zijn helemaal enthousiast :slight_smile:
Nu nog hopen dat de tickets wat goedkoper worden, momenteel is €1050 ongeveer het goedkoopste…

Nogmaals bedankt voor de tips,

Maarten

Hola,

Cañon Somoto is heel makkelijk bereikbaar met de bus, je kunt de bus in Managua of Estelí nemen. Somoto zelf is heel klein en niet super interessant, je kunt er wel overnachten, maar om tijd te besparen kun je beter 's ochtends de bus uit Estelí nemen naar Somoto dan de tocht door de cañon doen en dan eind van de middag weer terug met de bus naar Estelí. Van Estelí naar Somoto is zo’n 1 uur en drie kwartier met de bus. Is wel een mooie tocht als ik het me goed herinner.

Je kunt technisch gezien 4 dagen Indio Maíz doen, alleen ben je dan meer tijd kwijt aan het reizen zelf (wat op zich ook wel mooi is). Je moet namelijk 1 dag uittrekken voor de busreis Managua-San Carlos (6 uur), dan is het leuk om San Carlos even te verkennen en daar te overnachten. Dag twee maak je bootreis van San Carlos - El Castillo (2,5 uur). El Castillo is klein, maar erg leuk om even rond te lopen. Hier kun je dan gids regelen en een tocht naar Indio Maíz, zoals ik al zei kun je zelf aangeven hoelang je het reservaat wilt bezoeken, dit kan 1 of meerdere dagen zijn. Daarna moet je dus nog de terugreis maken El Castillo - Managua kan in principe in een dag, maar dat is best heftig. Het zou dus kunnen in vier dagen, het gaat dan wel snel, maar het is ook wel een hele mooie regio!

1050 euro is de standaard prijs voor een vliegticket, je vliegt in de zomer dus hoogseizoen, maar misschien zijn tickets goedkoper als je ze in januari/februari boekt? Maar dat weet ik niet. Ik betaal meestal voor een vliegticket tussen 700-1000 euro.

Saludos,
Sole

Zo, de voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang! We hebben er echt heel veel zin in allemaal.
Aangezien we nu definitief met een groep van 11 reizen vroegen we ons af of het misschien handig is om een gids te regelen die zorgt dat we steeds opgehaald en gebracht worden naar onze hotels en activiteiten. Weet iemand toevallig wat de mogelijkheden hiervoor zijn in Nicaragua? Wij denken namelijk dat het met een groep van 11 te onhandig is om afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer. Graag suggesties en tips :slight_smile:

Holaaa :slight_smile:

Ik zou het niet aanraden, gewoon gebruik maken van ov en taxi’s. Is prima te doen. Mocht dit voor jullie toch niet werken, kun je altijd nog ter plekke een gids of iets dergelijks regelen.

Saludos,
Sole

Hola!

Bedankt voor je reactie!
Dat is dan duidelijk, we houden het lekker bij bussen en taxi’s.
Daar over gesproken, we willen op zondag 16 augustus van El Castillo naar Managua (om vervolgens op maandag 17 augustus naar de Corn Islands te vliegen).
Is dit realistisch? Rijden er op zondag aan het begin van de middag bussen van San Carlos naar Managua?