Tips voor de route: Merengebied en Torres del Paine

In februari 2010 gaan we voor 5 weken naar Argentinie. Ons schema ziet er ongeveer zo uit:

• Buenos Aires: 3 dagen
  • Ushuaia en omgeving: 4 dagen
  • El Calafate en omgeving: een week
  • Merengebied: ?
  • Salta en omgeving: een week
  • Iguazu: 3 dagen
  • En eventueel Uruguay: strand voor 3 dagen

Ik heb nog 2 vragen:

1. Merengebied
    Wat is hier het mooiste en waar zouden we heen moeten gaan en hoe lang?

2. Torres Del Paine
    We willen ook graag het nationaal park Torres Del Paine bezoeken. We willen niet de hele W van 5 dagen lopen, maar het liefst alleen naar Glacier Grey en naar de Las Torres (2 dagtochten ofzo…) Kan dit? En hoe kunnen we dit het beste regelen?

PS. Andere suggesties op ons reisschema zijn natuurlijk ook welkom :wink:

Lennaert

Hola Lennaert,

Dat ziet er uit als een mooie reis. Op zich ook goed te doen, mits je veel gaat vliegen…

Het merengebied is neem ik aan het gebied rond Bariloche wat je bedoelt? Flipsen kan je daar het meeste over vertellen lijkt me (als inwoner van Bariloche), zelf vind ik vooral de regio rond El Bolsón & het NP Lago Puelo erg fraai. Ook bijzonder is het gebied ten noorden van Bariloche, Villa la Angostura, San Martín de los Andes en richting Junin. En dan de Chileense kant op met Pucon & Villarica, de Osorno vulkaan… ja, ik ben al weer helemaal aan het wegdromen.

Wat ik trouwens nog mis in je route is het stuk Mendoza (evt. Córdoba). Ik weet niet hoe je van Bariloche naar Salta reist, maar als dit over land is, is Mendoza een logische stop voor een paar dagen.

En als je naar de stranden van Uruguay overweegt te gaan kun je net zo goed aan de Atlantische kust van Argentinië blijven hangen (Mar de Ajó, San Clemente of verder weg het fijne & rustige Mar de las Pampas). Wel in maart gaan, want in februari is het erg druk overal aan de kust.

Veel reisplezier,

groet
Jan

Het Argentijnse merengebied ligt ruwweg tussen Esquél en Junín de los Andes, met Bariloche als centrum. Erg geliefd bij Argentijnse en Chileense toeristen en in de winter ook veel Brazilianen. Voordeel is dat de verbindingen met de bus of met het vliegtuig gunstig zijn en dat je overal onderdak zal vinden, mits je niet in januari of juli gaat (hoogseizoen).

Je kan er zo een week doorbrengen, vooral een aanrader is om een auto te huren. Bariloche is vrij goedkoop qua autohuur, reken op zo´n 30-35 euro per dag voor een Catagorie A. Je kan een week in Bariloche overnachten en van daaruit diverse uitstapjes maken, maar je kan ook kiezen voor Villa la Angostura (een stuk kleiner) of San Martin de los Andes in het noorden van het gebied.

Bariloche is ook bij Argentijnse scholieren erg geliefd, je ziet vaak grote groepen door het centrum lopen, veelal zingend (op een gezellige manier, dus geen dronken gebral). Maar dat zou voor mij wel een reden zijn om onderdak buiten het centrum te zoeken (zelf woon ik 24km buiten het centrum), bijvoorbeeld aan Avenida Bustillo, de weg die deel uitmaakt van het Circuito Chico en vanuit het centrum, via het Llaollaohotel een lus maakt. Deze hele route staat vol cabañas, hosteria´s en hotelletjes. Een andere leuke mogelijkheid is het schiereiland San Pedro, waar je ook cabaña´s en hotelletjes hebt.

Sportieve mogelijkheden te over: wandelen, fietsen, paardrijden, trekking tussen refugio´s hoog in de bergen, abseilen, paragliden, raften etc. Enkele leuke dagexcursies zijn een boottocht naar Isla Victoria en Bosque de Arrayanes, een boottocht naar Puerto Blest en Lagos Frias of het Circuito Grande/Siete Lagos te rijden met de auto. Daarnaast kan je een dagtocht maken naar El Bolson (leuke markt in het weekend) of bijvoorbeeld naar het skigebied en lunchen in refugio Lynch met een geweldig uitzicht over de Andes. Have fun!

Allebei bedankt voor jullie tips!

Het wordt zeker een mooie reis, de lange afstanden gaan we inderdaad afleggen met het >>> en verder proberen we een paar nachtbussen te pakken.

Het merengebied klinkt wel als een plek die we nog even moeten gaan aandoen. Prachtige vergezichten volgens mij. Ik ga me even in jullie tips verdiepen.

Het gebied rondom Mendoza en Cordoba laten we expres liggen. We willen ook niet teveel in 5 weken proppen en dan is dat een gebied wat ons ietsje minder aanspreekt.

Hoi Flipsen,
Kun je gemakkelijk met de bus van Bariloche naar Salta? Ik vind die bussites nogal moeilijk te raadplegen :slight_smile:

Ben dan wel geen Flipsen, maar kan je wel helpen.

Er bestaat geen rechtstreeks verbinding tussen Bariloche en Salta (is ook ruim 2300 km, allemaal over 2 baanswegen). Als je met de bus wilt zul je via Mendoza moeten en dan daar een bus richting Salta nemen. Is geen straf hoor Mendoza, schitterende omgeving. Echter, als je haast hebt zou ik toch een vlucht pakken (via Buenos Aires).

groet
Jan

Ik weet nog niet hoe we alles zullen aanpakken. Het enige dat vast staat zijn de aankomst- en vertrekdatum. Ik denk dat we veel a la moment zullen beslissen maar ik probeer nu wel al de mogelijkheden te bekijken…

we zullen waarschijnlijk wel naar Mendoza gaan, dus…

hallo, ik zou el calafate zeker aandoen vanwege het enorme natuurschoon en geweld van de perito moreno gletsjer maar een hele week is daar wel erg lang, je zou bijvoorbeeld dit in 2en kunnen splitsen en een halve week naar el chalten gaan waar je erg mooie 1 of meerdaagse wandeltochten kunt maken.
el chalten ligt iets meer dan 200 km. noordelijker dan el calafate en de weg is voor 80% verhard dus erg goed te doen.
als je de perito moreno gletsjer gezien hebt zal misschien de grey gletsjer wel wat minder zijn maar toch ook wel de moeite waard.
als 1 dag trip is het misschien wel wat (te) ver maar je kunt dit wel als een stuk van de W lopen geloof ik, je kunt ook met een boottocht naar de grey gletsjer varen.
verder zijn er nog meerdere dagtochten te maken in het park die erg de moeite waard zijn en je ziet het tdp. massief vanuit de verte in zijn geheel vanuit een uitkijkpunt in de sector rio serrano net buiten het park, (erg mooi)
ushuaia is een leuk stadje met natuurlijk n.p. tierra del fuego wat erg mooi is en verrassend groen (vond ik dan toch), ook zijn er diverse boottochten te maken.
als je nog bij punta arenas (chili) in de buurt komt kun je de pinguin kolonie bij seno otway bezoeken, je loopt dan over een aangelegd pad tussen de pinguins zo dichtbij dat je ze bijna aan kunt raken.
veel plezier daar.

Het voorlopige doel is: landen in BA en onmiddellijk naar Ushaia vliegen, dan daar met de bus naar Punta Arenas en dan El Calafate, Perito Moreno gletsjer bezoeken en dan… ???
Ik zou heel graag pinguins zien maar ik heb al gelezen dat ze in maar niet meer in Chili als op Peninsula Valdez zitten…

Natuurlijk gaan we Iguaza bezoeken en mss de Grande Salinas of Salar de Uyuni. Hangt af van tijd en geld. Daarom weet ik niet zo goed wat na El Calaftre… Bariloche? Mendoza? Salta?

We zullen zeker eindigen met een paar dagen BA.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor El Calafate - Bariloche - Mendoza - eventueel Cordoba - Buenos Aires. Dan zou ik Salta en omstreken bewaren voor een volgende keer, omdat je hier toch minstens een hele week moet zijn en het is ook prima te combineren met een bezoek aan Chili en/of Bolivia.

Als geld geen probleem is kan je ook vanaf Punta Arenas met de Navimag naar Puerto Montt en dan met de bus doorsteken naar Bariloche. Ook kan je het stuk Ushuaia - Punta Arenas met de boot doen, iets wat ik persoonlijk een mooiere route en veel betere prijs/kwaliteitverhouding vind: www.australis.com. Maar goed, beide opties zijn duur.

Tussen El Calafate en Bariloche zou ik vliegen, of je moet erg avontuurlijk zijn aanelegd, dan kan je kiezen voor de Ruta40 bustocht (www.chaltentravel.com.ar). Dan kan je wel zeggen dat je Patagonië écht gezien hebt :slight_smile:

Overigens ben ik op dit moment 2 offertes aan het maken voor mensen die ongeveer hetzelfde willen, ook in maart. Ik zie dat de vluchten zelfs in maart al behoorlijk vol zitten en hoe langer je wacht met het boeken van vluchtne, hoe duurder ze worden. Ik snap dat je graag vrijheid zou willen, maar dat is in Patagonië een stuk lastiger. Ik raad je dus aan om toch al je reisschema min of meer vast te stellen en de vluchten zsm te boeken.

(en natuurlijk kan je altijd een offerte op maat aanvragen bij Típica Reizen of bij Heart-of-Argentina-travel) :chin:

ik begin zo bang te worden dat 5 weken echt wel te weinig is!!!

Hoi hoi,

Ben in oktober naar Argentinie geweest, waanzinnig mooi… El Calafate is een vertrekpunt naar Perito Moreno gletsjer, super waanzinnig mooi! Daarna ben ik naar Chili gegaan, duurt toch wel 6 uur naar Puerto Natales (mede door Chilenese grensbewaking) ben 3 dagen hier geweest, 1 dagdacht geboekt door het park… zie je idd de gletsjer… eind van de dag blijven slapen in een hostel Refugio (enige hostel in het park en in verhouding een stuk duurder dan andere hostels, maar moet je wel tijdig boeken kan in hoogseizoen snel volzitten). Ben s ochtends om 7 uur vertrokken om de Las Torres van dichterbij te zien, tocht duurt zkr 7 uur en is vrij pittig (wel mooi!)

Iguazu zeker de moeite waard, kracht van de watervallen zijn imens, 1 woord: GEWELDIG!!! Salta omgeving is ook bijzondere omgeving en de moeite waard.

Maar na de adembenemde wonderschone Perito Moreno, Torres del Paines en Iguazu vond ik zelf Salta omgeving iets minder indrukwekkend… natuurlijk moet je wel geluk hebben met het weer!

Veel plezier alvast!

Groet
Ferald

Hey Flipsen,

ik heb s gekeken op australis.com maar geld is op deze manier wel n probleem. :smiley:
Ik heb ook op verschillende bussites gekeken maar nog geen gevonden die het traject Ushuaia - puerto natales of punta arenas aanbiedt. Is er die wel?
Ik ben op zoek naar de goedkoopst mogelijke manier van transport. Lijkt me toch bus…

Alvast bedankt

Rob

In dit geval is de Lonley Planet/Rough Guide je gids, daar kan je info vinden over welke busdiensten deze route uitvoeren, maar deze hebben ws geen internetsites. Trek er wel 2 dagen voor uit, met een overnachting in Punta Arenas of als je het haalt Puerto Natales. Het makkelijkst is om als je aankomt in Ushuaia direct de bus naar Punta Arenas te reserveren.