Ik zou graag wat advies van jullie willen. Mijn vriend en ik vertrekken in januari 2012 naar Zuid-amerika. We hebben tot nu toe alleen het heen ticket vast staan, het terug ticket is flexibel en is vanuit Mexico! We willen zoveel mogelijk over land gaan reizen en hebben er hard voor gespaard en 6 tot 12 maanden voor uit getrokken (ligt een beetje aan hoe snel ons geld op is
Maar goed, onze vraag: we vliegen op Buenos Aires, en komen daar dus 5 Jan aan. We blijven dan dus 6 dagen daar. Op 12 Jan hebben we (het enige vooraf geregelde vervoer) een vlucht naar Ushuaia. We kijken dan gewoon hoelang we daar willen blijven en vanuit daar gaan we verder richting het noorden.
Weten jullie leuke/goedkope hostels in Buenos Aires en/of Ushuaia?
Moeten we dat nu al boeken, omdat het in het zuiden dan hoogseizoen is?
Wat moeten we in ushaia zeker niet missen?
Nou, ik heb nog heel veel meer vragen, maar voor nu laat ik het hier even bij. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Dat klinkt als een fantastisch avontuur, het zou leuk zijn als je over jullie ervaringen in Argentinië willen schrijven op dit forum!
Een leuk en goed hostel in Buenos Aires zit in San Telmo, Circus. Ik zou wel gewoon van te voren boeken, alhoewel hartje zomer in januari niet echt hoogseizoen is in Buenos Aires. Maar het is gewoon prettig al een slaapplek te hebben geregeld als je vermoeid aankomt van een lange vliegreis.
Zeker een fantastisch avontuur! We kunnen niet wachten tot het zover is. We zullen zeker weten een blog bij houden. Nog even kijken waar precies.
Jan, bedankt voor je tips! Dat circus hostel ziet er schitterend uit. Op de site zelf zie ik alleen geen prijzen staan. Via hostel world komen we op €20,- p.p.p.n uit. We hopen eigenlijk nog wel iets goedkopers tegen te komen…weet je er nog meer?
Is het trouwens trouwens makkelijk om vanaf het vliegveld in san telmo te komen? We landen om 8:50. Zijn de taxi’s voordelig? Of beter een bus?
Alvast bedankt!
Ik hoop ook nog wat tips over Ushuaia te ontvangen van onze medereizigers
In die 6 jaar zijn de prijzen enorm gestegen chafraa, hou daar terdegen rekening mee Enne, 100 euro voor 8 nachten is natuurlijk wel heel erg goedkoop… Even op tripadvisor gezocht en dan begrijp ik wel waarom. Succes :zon02:
@Chafraa, bedankt voor je tips. Wat de wijken e.d. Betreft zal die 6 jr niet zoveel uitmaken. Wat de prijzen betreft blijkbaar (helaas) wel…
@Flipsen ik zie dat jij in Argentinië woont. Heb jij nog goede tips voor me? (zie bericht #1 met mijn vragen). Moeten we nu al boeken? En weet je leuke hostels o.i.d. In Ushuaia?
Ik heb weinig low-budget tips voor je vrees ik, ik ben zelf niet zo van de hostels Ik zou echter wel, zeker in Patagonië, toch al veel vooraf boeken. Januari is hoogseizoen omdat de Argentijnen zelf dan vrij hebben. Vanaf maart zou je meer op de bonnefooi kunnen doen. Vluchten zeer zeker van tevoren boeken, ook al betekent dat natuurlijk dat je niet de vrijheid hebt die veel backpackers graag willen.
Hou er ook rekening mee dat Patagonië gewoonweg duur is intussen. Prijzen van ecursies zijn hoog (je betaalt al gauw 50-100 dollar per persoon voor een excursie), entreeprijzen zijn hoog (voor buitenlanders ook al snel 10-25 dollar pp).
De enige tip die ik je nog kan meegeven om (veel) geld te besparen: meld je aan bij sites als couchsurfing.com en hospitalityclub.org! Gratis bij lokale mensen overnachten, die je ook veel over hun stad kunnen vertellen. Argentinië heeft erg veel CS en HC mensen die een slaapplaats aanbieden!
Bedankt voor de tips! Een appartement huren is nog niet eens zo’n gek idee, maar dat doen we dan liever wellicht wat verder in de reis. We willen eerst wel graag wat andere reizigers ontmoeten.
Het idee van www.hospitalityclub.org spreekt me wel aan. Alleen ziet de website er niet echt betrouwbaar en goed onderhouden uit…
Flipsen, heb je er ervaring mee? Of iemand anders?
We hebben ons net ingeschreven voor registratie, moeten nog wachten op goedkeuring…ben benieuwd!
Ik heb veel ervaring met Hospitality Club (voornamelijk in Argentinië). Ik heb in Buenos Aires vaak mensen ´gehost´ (slaapplaats aangeboden, ik had een extra slaapkamer) en heb zelf oa in Bariloche bij HC-leden geslapen. En op die manier zelfs mijn huidige vrouw leren kennen :kus:
Zeker betrouwbaar, maar het is handig om vooraf ´recensies´ te lezen van hosts. Ook vinden veel vrouwen het prettiger om bij vrouwen te overnachten, hoewel ik destijds als single man ook regelmatig vrouwen te logeren heb gehad.
De betrouwbaarheid ging zelfs zo ver dat ik altijd aan gasten de eerste dag al de sleutel van mijn appartement gaf (dus zonder de mensen eigenlijk te kennen) en gewoon mijn laptop op tafel liet staan en soms lag er ook wat geld in huis. Nooit problemen mee gehad :cheer:
Couchsurfing is wat bekender, maar ik was alleen lid van HC. In Buenos Aires is een zeer actieve club mensen die regelmatig meetings organiseert om elkaar te ontmoeten, wat te drinken of van een asado (barbecue) te genieten. Je zal er mensen van alle leeftijden vinden en van zeer divers pluimage Nu wonen mijn vrouw en ik in een betrekkelijk klein huis dus hebben we niet echt plek meer om te hosten. Heel af en toe reageren we nog wel eens op een noodkreet, zo hebben we 2 leuke vrienden uit Mendoza gehost en een Poolse dame. Maar nu ben ik voornamelijk inactief.
Kortom: ik kan het echt van harte aanbevelen als je ervan houdt om een beetje van de gebaande paden af te wijken en openminded bent. Je zal in ieder geval leuke contacten opdoen!
Nou dat klinkt zeker goed! Jammer dat die site er dan zo slecht uit ziet…
Maar dan gaan we eens kijken of we via HC een onderdak kunnen vinden
Bedankt voor jullie hulp allemaal!
Zeker voor Buenos Aires hebben we nu een aardig beeld van de leuke wijken die we moeten bezoeken en waar we kunnen overnachten.
Naar Ushuaia moeten we maar wat meer op de bonnefooi gaan geloof ik. Al ga ik wel even kijken of we niet alvast een slaapplek kunnen vinden.
Mochten jullie voor Patagonie en tierra del fuego nog leuke tips weten dan horen we die erg graag!
Vooralsnog heel erg bedankt voor alle bovenstaande tips!
alleen in ushuaia hadden wij wat problemen om onderdak te vinden maar dat kwam mede doordat het toen 31 december was, uiteindelijk toch wat gevonden wat aardig boven ons budget uitkwam maarja.
ook el chalten zat aardig vol na de kerst maar na flink zoeken uiteindelijk toch nog wat gevonden (ook iets boven ons budget)
@sideburner hebben jullie wel nog een fijne plek om te overnachten gevonden? Wellicht nog een aanrader voor ons?
En wat hebben jullie in Ushuaia gedaan?
wij zijn naar n.p. tierra del fuego geweest wat verrassend groen is en hebben nog een flinke klim gedaan naar een gletsjer boven ushuaia, ook wilden we nog naar de gevangenis waaruit ushuaia ooit ontstaan is maar deze was helaas die dag gesloten.
hoe het hotel heette waar we verbleven weet ik niet meer maar het was het meest luxe van onze vakantie in patagonie.
maar er zijn voldoende gelegenheden van budget tot dure.
lanceer je vraag anders eens op www.lonelyplanet.com/thorntree
@sideburner tnx! Mag ik vragen wat jullie na Ushuaie hebben gedaan? Wij hebben namelijk wel een vlucht naar Ushuaia geboekt maar we weten nog niet waar we daarna naar toe gaan.
We willen het liefst dan over land naar boven gaan…maar gezien de enorme afstanden vraag ik me een beetje af of dat wel te doen is…
Als je Torres del Paine ook wil bezoeken is een redelijk ´standaard´ busreis die van Ushuaia naar Punta Arenas/Puerto Natales. ´s Ochtends vroeg vertrekken, ´s avonds aankomen. Mooie reis, maar geen luxe bussen