In november van dit jaar ben ik van plan met mijn vriendin een trip door Argentinië (en een stukje Chili) te doen, een groot speerpunt in onze reis is Patagonië waar we in ieder geval de volgende twee plekken willen aandoen:
Vuurland (Ushuaia, Argentinië)
Torres del Paine (Nationaal park, Chili, Puerto Natales??)
Nu blijkt het voor ons lastig om een efficiënte manier te vinden om van Ushuaia naar Torres del Paine te komen, zowel bus- als vliegreizen kunnen we niet zo gemakkelijk vinden hoewel Lonely Planet zegt dat die er wel zijn. Zeker omdat we daarna door willen naar Salta.
Concrete vraag: Welke stad (steden) moeten we onze pijlen op richten om van Ushuaia naar Torres del Paine te komen? En is die stad ook weer een logische uitvalsbasis om naar Salta te gaan? Wanneer het allemaal betaalbaar blijft gaat de voorkeur uit naar een (of meerdere) vlucht(en) maar busreizen is ook geen probleem. Wij hopen hier wat goeie tips te vinden om zo onze verdere reis enigszins te kunnen plannen. Misschien handige informatie; we willen voor deze twee mooie plaatsen ongeveer een week tot 9-10 dagen uit trekken.
Is dit alles mogelijk en zo ja; hoe?
Om misverstanden te voorkomen; naar Vuurland reizen we vanuit Buenos Aires.
Alvast veel dank voor het meedenken!:biggrin:
Groetjes,
Soms is het ook handig om een reis te laten verzorgen door een gespecialiseerde organisatie, dan heb je dat soort problemen niet
Vanuit Ushuaia gaan er bussen naar Punta Arenas (al dan niet met overstap in Rio Gallegos), daar stap je over op een bus naar Puerto Natales. Gaan over het algemeen 3x per week, bijvoorbeld met www.busespacheco.com. Online tickets boeken is vaak niet mogelijk, dus loop in Ushuaia één van de vele toeristenbureautjes binnen, zij kunnen je ter plekke helpen. De bus rijdt overdag en ik vind het één van de mooiste busroutes in Zuid Amerika, ook omdat je onderweg (uiteraard) een veerboot hebt. Met wat geluk zie je dan nog dolfijnen ook.
De andere mogelijkheid is met een relatief goedkope vlucht van Ushuaia naar El Calafate vliegen (sowieso mag je de gletsjers bij El Calafate eigenlijk niet overslaan!) en van daaruit de bus naar Puerto Natales. Maar dan kom je in de knoei als je daarna door wil naar Salta, of je moet dezelfde bus weer terug nemen.
Mijn advies: Bus van Ushuaia naar Punta Arenas en door naar Puerto Natales (gaan meer dan genoeg bussen tussen deze laatste 2 plaatsen). Na het bezoek aan Torres del Paine de bus naar El Calafate om tenminste de Perito Moreno te zien en eventueel te “overwinnen” met de Trekking over de gletsjer. En dan vliegen naar Salta.
Of: Na Torres del Paine een vlucht in Chili van Punta Arenas (het vliegveld van Puerto Natales biedt geen mogelijkheden meer) naar Calama in het noorden, paar dagen San Pedro de Atacama (ge-wel-dig!) en dan met de bus doorsteken naar Salta (nog geweldigerderder)
Of: Na Torres del Paine een vlucht in Chili van Punta Arenas (het vliegveld van Puerto Natales biedt geen mogelijkheden meer) naar Calama in het noorden, paar dagen San Pedro de Atacama (ge-wel-dig!) en dan met de bus doorsteken naar Salta (nog geweldigerderder)
Als variant zou ik nog willen noemen een vlucht van Punta Arenas naar Santiago de Chili, vandaar uit met de bus de schitterende tocht maken over de Andes naar Mendoza en vanuit Mendoza naar Salta (met bus óf directe vlucht van Aerolineas Argentinas). De rit van Mendoza naar Salta over de ruta 40 is ook schitterend, geen idee hoeveel tijd jullie hebben, Leroy, maar het overwegen waard per auto te doen.
Mijn advies: Bus van Ushuaia naar Punta Arenas en door naar Puerto Natales (gaan meer dan genoeg bussen tussen deze laatste 2 plaatsen). Na het bezoek aan Torres del Paine de bus naar El Calafate om tenminste de Perito Moreno te zien en eventueel te “overwinnen” met de Trekking over de gletsjer. En dan vliegen naar Salta.
Dit advies klinkt eigenlijk erg goed, en daar zijn we een beetje verder op aan het borduren. Nu lopen we tegen twee ‘dingen’ aan:
Op http://www.plataforma10.com/ kun je alleen busritten zien die binnen 30 dagen vertrekken. Dat is op zich geen probleem omdat we alleen reisduur en een prijsindicatie willen weten. Nu is het echter zo dat (als ik heb goed vertaal) bepaalde wegen vanwege het weer afgesloten zijn en men daarom geen busroutes weergeeft tussen bijvoorbeeld Ushuaia en Punta Arenas. Kunnen we hier op een andere manier achter komen of heb jij (of iemand anders hier) daar meer informatie over?
Een directe vlucht van El Calafate naar Salta lijkt niet aangeboden te worden, zowel op www.lan.com als op www.aerolinas.com krijg je dan een tussenstop op Buenos Aires. Kijken we verkeerd of klopt dat zo? In principe is het geen ramp omdat de vluchten goed aansluiten maar het kostenplaatje is minder vriendelijk
Het zou tof zijn als we hier wat hulp bij kunnen krijgen, een privéberichtje mag ook altijd!
Mocht er de mogelijkheid zijn om een airpass aan te schaffen (zoals we al zo veel voorbij hebben zien komen op dit forum), kan dit gewoon in Buenos Aires geregeld worden of is op voorhand boeken een aanrader?
Hij zou dan de volgende drie binnenlandse vluchten betreffen:
Buenos Aires-Ushuaia
Ushuaia-El Calafate
El Calafate-Salta
-Ik zag al dat Aerolinas al deze drie vluchten aanbiedt, Lan lijkt de middelste (of tweede) vlucht niet aan te bieden.
Die airpass van te voren boeken, zeker in het hoogseizoen november. Directe vlucht tussen El Calafate bestaat
inderdaad niet, loopt via Buenos Aires. Aerolineas biedt als enige de directe vlucht Ushuaia - El Calafate aan.
Qua bussen: deze tickets kun je uitstekend ter plaatse kopen is mijn ervaring. Als je toch van te voren wilt
kopen dan inderdaad binnen 30 dagen van vertrek, geen idee of de grensoverschrijdende ritten ook online worden
aangeboden door bijvoorbeeld Plataforma10 (denk van niet). Vandaar ter plekke kopen óf zoals Flipsen al suggereerde
delen van je reis uitbesteden aan een lokale reisorganisatie (wij regelen o.a. de bustickets op dát traject voor
onze klanten).
Niet alle busmaatschappijen doen mee met plataforma10, vandaar dat je bijvoorbeeld geen verbindingen vindt tussen Ushuaia en Punta Arenas, dat heeft verder niets met het weer te maken. Sowieso zal je in november weinig problemen hebben op de route. De informatie die ik nu heb is dat de bus rijdt op alle dagen behalve zondag, de kosten op dit moment (maar dat zegt uiteraard helemaal niets over november!) zijn $924 (pesos). Uiteraard inclusief de overtocht met de veerpont. Weet even niet meer welke maatschappij het is, omdat ik deze tickets via een speciale agent aanschaf.
Vluchten tussen zuid en noord gaan altijd via Buenos Aires, of via Bariloche en/of Mendoza. Dat de prijs flink hoog is, tja. Vandaar mijn andere alternatief: neem een vlucht in Chili tussen Punta Arenas en Calama (via Santiago), met bijvoorbeeld Sky. Scheelt behoorlijk. Of met LAN, maar dan in combinatie met andere binnenlandse vluchten in Argentinië met LAN om een mooie ticketprijs te krijgen.
LAN vliegt enkele dagen per week tussen El Calafate en Ushuaia en op andere dagen andersom. Een Airpass klinkt leuk, maar is een beetje een foute benaming. Het is niet zo dat je ter plekke bedenkt welke vluchten je wil nemen en met een couponnetje bij het vliegveld gaat staan. Je moet ruim van tevoren aangeven dat je van een airpass gebruik wil maken door aan te geven van welke vluchten je gebruik wil maken en dan hopen dat er nog stoelen in die klasse (vaak maar 4 per vlucht!!) beschikbaar zijn. Zo niet, dan betaal je gewoon het volle pond. En voor november kan je het al redelijk schudden ben ik bang, is nogal een populaire periode Aan de andere kant, zoveel scheelt het intussen niet meer, het enige grote voordeel van een airpass is dat je dezelfde bagagevrijstelling hebt als op je internationale vlucht. Zonder airpass heb je officieel maar 15kg per persoon. Maar tot op heden heb ik het pas 1x meegemaakt dat een klant moest bijbetalen, terwijl iedereen met 20-23kg reist.
Nogmaals bedankt voor het meedenken, super tof van jullie! Zijn jullie het met elkaar eens dat -in november- een airpass waarschijnlijk geen optie is? Voor die 100 euro voordeel denk ik dan inderdaad dat ik liever de vluchten gewoon vooraf vastleg en iets meer zekerheid inbouw.
Niet alle busmaatschappijen doen mee met plataforma10, vandaar dat je bijvoorbeeld geen verbindingen vindt tussen Ushuaia en Punta Arenas, dat heeft verder niets met het weer te maken. Sowieso zal je in november weinig problemen hebben op de route.
Hier ben ik wel van overtuigd ja, ik zag jouw post op in een ander topic waar je Bus Sur noemde. Die maatschappij rijdt ook tussen Ushuaia en Punta Arenas en als ik de website met prijzen (voor oktober 2014) moet geloven is dat nog spotgoedkoop ook. Het is alleen lastig te achterhalen hoe lang deze rit ongeveer duurt, hebben jullie enig idee? Ik gok op zo’n 20 uur?
Misschien gaan we wel op jullie advies in om buiten dit forum om contact op te nemen met (een van) jullie mochten we ergens niet uit komen. Omdat ik bezig ben met afstuderen zit definitief boeken er nog eventjes een paar weken niet in. Kan dit topic gewoon open blijven om eventuele vragen te stellen mochten we die hebben?
De rit van Punta Arenas naar Ushuaia, zo´n 650 km, duurt ongeveer 10-11 uur, hangt ook af van de soepelheid van de douaneformaliteiten. Handige topic op Wereldwijzer over busritten in Argentinië is ook deze, geen idee of je die al gespot had.
En ja, ik zou de topic gewoon open houden zolang het algemene vragen betreft,
Met flinke vertraging (afstuderen gaat toch echt voor) willen we alsnog deze reis maken en dat moet in begin januari gaan gebeuren.
Wetende dat Puerto Madryn helaas niet echt meer het bezoeken waard is -correct me if I’m wrong please!- moet dit een beetje de route worden:
AMS-BUE
Buenos Aires
Buenos Aires
Buenos Aires-Ushuaia
Ushuaia
Ushuaia
Ushuaia
Ushuaia-El Calafate
El Calafate
El Calafate
El Calafate
El Calafate
El Calafate
El Calafate
El Calafate (Tdp)-Salta
Salta
Salta
Salta
Salta-Iguazu
Iguazu
Iguazu-Buenos Aires
Buenos Aires
BUE-AMS
Het lijkt alsof we veel tijd nemen voor veel plekken. In principe staan we nog open voor suggesties. Mendoza hoeft voor ons allebei niet. Mochten er must-see’s zijn die we nu niet in de planning hebben opgenomen: We horen het graag
Kleine toevoeging ontopic: De transfer van Buenos Aires naar Ushuaia, beter met de bus of vliegen? En is van tevoren boeken aangeraden?
Je trip is op zich goed uitvoerbaar: als je in El Calafate 7 dagen hebt zou ik zeker naar óf El Chaltén gaan óf Torres del Paine bezoeken (waar je dan eigenlijk weer wat weinig tijd voor hebt)…
De transfer van Buenos Aires naar Ushuaia maar niet met de bus doen, is zo´n 3000 km en met de auto al 40 uur rijden. Gewoon directe vlucht nemen dus.
Weet niet wat je budget is, maar evt. kun je ook nog boot pakken vanuit Ushuaia naar Antarctica, kost wat geld , maar dan krijg je ook wel wat. Als je hierin interesse hebt moet je maar even contact met me opnemen, heb een aantal lokale adresjes die dat kunnen regelen.
Omtrent je airpass kan ik je het volgende adviseren. Heb een tijdje terug ook een LAN pass aangeschaft, had ik met Zuid Amerikaans IP adres geboekt, scheelde honderden euro’s met vanuit Europa boeken. Weet niet of dit nog steeds zo is, maar zou het zeker even checken! Heb je geen ZA ip adres, wil ik ook wel even voor je kijken, maar moet ik wel exacte data/vluchten hebben.
Flightguru het is niet zo handig om hier verkeerde informatie te plaatsen. Tickets boeken vanaf een ander ip adres, of een verkeerd land van herkomst opgeven kan resulteren tot een weigering bij de incheckbalie of het verplicht kopen van een nieuw ticket.
Heb veel ervaring met het boeken van tickets uit diverse landen met lokale ip adressen en daar nooit problemen van ondervonden. Een ander land opgeven is iets was absoluut niet mag, maar dat heb ik ook niet gezegd dat je dat moet doen.
Dit gaat 'm worden in januari. Aangezien we ‘maar’ twee binnenlandse vluchten doen zal er geen airpass komen. De vluchten gaan we dus (vandaag?) vooruit boeken. De busreizen zijn goed ter plaatse te doen dus? Op plataforma heb je geen internationale busritten en de maatschappijen die dat wel hebben bieden geen optie om vooraf je busreis te boeken.
Dit maakt onze trip als volgt:
Buenos Aires
Ushuaia
Puerto Natales
El Calafate
Salta
Iguazu
Buenos Aires
Heeft iemand nog enig advies welke plekken wat meer aandacht (oftewel dagen) behoeven en welke wat minder? Aangezien we een groot deel van de reis in het zuiden zijn willen we relatief ‘relaxed’ de regio Salta - Iguazu - BA doen.
De bussen van plataforma kun je een maand van te voren boeken, niet eerder.
Persoonlijk zou ik langer in Salta en omstreken blijven en minder lang El Calafate, of een dagje minder Ushuaia.
Maar goed iedereen heeft weer andere wensen…
Die dagen staan inderdaad zeker niet vast. Zeker wanneer de reisdata- en tijden gunstig zijn is er een grote kans dat we zowel Ushuaia als El Calafate met een dagje inkorten inderdaad. Het moet echter niet de bedoeling zijn dat we drie weken lang aan het haasten zijn
Ik heb werkelijk al 5-6 verschillende buslijnen ingevoerd bij Plataforma voor de derde week van december (om prijzen te zien) en overal krijg ik dezelfde melding. Namelijk dat men die lijnen niet kan aanbieden. Het zal er allicht aan liggen dat de meeste busreizen die we willen doen ook naar/vanuit Chili zijn.
Van Salta naar Iguazu doet-ie in ieder geval niet. “There are no services back to the date indicated”. En dat krijg ik op elke willekeurige datum.
Wat ik zo gek vind is dat ik zelfs nu geen busreizen kan vinden op Plataforma
Zowel bij de zoekfunctie op Ushuaia - El Calafate als op Salta - Iguazu krijg ik gewoon dat die busreizen niet bestaan. Het is nu toch binnen de 30 dagen voor vertrek. Hoe komt dat? Zaterdag gaan we