November 2010 wil ik met 3 personen een rondreis door Argentinië maken en ben er nu al volop mee bezig. Ik dacht aan de volgende route:
Buenos Aires - 2 nachten
Nachtbus naar Puerto Valdez (is dit goed te doen? Hoe lang doe je hier ongeveer over?)
Puerto Valdez - 1 nacht
Nachtbus naar Bariloche (hoe lang duurt dit ongeveer? en weet iemand de kosten?)
Bariloche - 3 nachten
Dan zit ik te twijfelen of we naar Chili moeten Puerto Varas en vandaar uit vliegen naar Punta Arenas of vliegen naar El Calafate.
El Calafate - 7 nachten incl. Torres del Paine, Perito Moreno, Fitzroy etc.
Dan vlucht naar Ushuaia.
Ushuaia - 2 nachten (heeft er iemand tips voor overnachtingen en excursies in Ushuaia?)
Dan vlucht terug naar Buenos Aires en door naar Iguacu
Iguacu - 3 overnachtingen
Via Buenos Aires terug naar Amsterdam.
Ik kan je wel een goede tip geven: laat het verzorgen door een reisorganisatie als de onze, of die van Chenque! Aangezien wij beiden een kleine organisatie hebben ter plaatse hoeft dat helemaal niet zoveel te kosten en ben je verzekerd van goede onderkomens, vluchten, excursies en transfers en is alles door professionals geregeld die er met persoonlijke inzet voor zullen zorgen dat jullie een mooie vakantie te wachten staat
Ik neem aan dat je Puerto Madryn bedoelt om de Península Valdéz te bezoeken met de walvissen en eventueel Punta Tombo voor pinguins en Puerto Rawson om dolfijnen te zien. De nachtbus is hier een prima en veel gebruikte optie. Maar 1 nacht in Puerto Madryn is wel te kort. De excursie naar de Peninsula is al 1 volle dag.
Naar Bariloche kan met de nachtbus, via Neuquén (overstappen) met Andesmar of via Esquél met Mar y Valle. Kosten rond de Ar$ 250 per persoon voor klasse Coche Cama.
Vanuit Bariloche gaan rechtstreekse vluchten met Aerolineas Argentinas naar El Calafate. Maar, als je vanuit Chili gaat (vliegveld Puerto Montt) naar Punta Arenas kan je direct naar Torres del Paine, wat wel handig is. Daarna met de reguliere bus doorsteken naar El Calafate. Als je per se Torres del Paine wil bezoeken zou ik El Chaltén (Fitz Roy en Cerro Torre) misschien maar overslaan. Aan de andere kant ben ik een groter fan van El Chaltén omdat de prijzen voor overnachtingen in Torres volkomen belachelijk zijn.
Vanuit El Calafate kan je op bepaalde dagen redelijk goedkoop vliegen naar Ushuaia, rond de 100 euro per persoon. Dat is een stuk comfortabeler dan met de nachtbus via Puerto Natales of Rio Gallegos. In Ushuaia kan je eens kijken bij www.ushuaia-greenhouse.com voor goede overnachtingsmogelijkheden die nog redelijk geprijsd zijn voor Vuurland. Excursiemogelijkheden: naar het Nationale Park, eventueel incl. een kanotocht (bieden wij standaard aan voor klanten), een boottocht over het Beaglekanaal, eventueel een (meerdaagse) trekking, zelf de stoeltjeslift richting gletsjer Martial nemen voor een mooi uitzicht over de stad en het kanaal, etc…
Het is bijna onmogelijk om op dezelfde dag vanuit Patagonië door te vliegen naar Iguazú. Hou dus rekening met een extra overnachting in Buenos Aires.
Ja, ik heb er niet zo veel aan toe te voegen behalve dan dat de tips van Jack zeer uitgebreid en goed zijn.
Voor Iguazú adviseer ik nooit 3 nachten (=4 dagen), in principe is het park aan beide zijden goed te doen in twee volle dagen. Dus met 2 hotelovernachtingen kom je er ook. Als je een dagje extra wilt relaxen is dat natuurlijk ook prima. Je kunt overigens vanuit Iguazú ook nog excursies maken richting Wanda (oude mijnen) en het leuke dorpje San Ignacio Miní met ruïnes van Jezuïtenkloosters.
Ushuaia is niet zo speciaal meer als je net uit torres komt. Ik zou hier alleen heen gaan als je naar antarctica wil. Ik zou 2 extra dagen spenderen in Torres of Fitzroy.
Als je een tentje hebt kun je op verschillende plekken gratis camperen in Torres.
Iguacu kan inderdaad in 2 dagen maar dan zou ik dit wel met een tour of zo doen vanuit 1 kant. Ik zou eerst de Braziliaanse kant bekijken en daarna de argentijnse.
De hydroelectrische dam op de grens van Brazilie en Paraguay vinden jullie misschien ook wel interessant.
Puerto varas is niet zo speciaal om helemaal naartoe te rijden vanuit bariloche.
Het is wel mogelijk dat je goedkoper kan vliegen vanuit Chili naar Punta arenas. Waarschijnlijk het goedkoopst vanuit Puerto Montt.
Een dagje pinguins kijken op isla magdalena bij Punta arenas is een aanrader.
Vanuit bariloche (puerto montt) kun je ook nog met de boot naar Puerto natales, 4 daagse erg mooie boottocht!! (www.navimag.com)
vanaf punta arenas naar ushuaia ook, die tocht heb ik gemaakt maar is echt helemaal super en een aanrader, alleen wel wat prijziger dan de tocht hier boven…