Haha grappig verhaal, tja t’is toch altijd weer n wonder dat je altijd overal die Hollanders tegenkomt 
Maar begrijp ik nou goed dat wanneer je met de bus Ushuaia naar Torres del Paine gaat, je via punta arenas of puerto Natales moet? En dan dus door Porvenir komt? Klinkt als een leuke busreis! Of heb jij, Jan, die trip met een auto gedaan?
Torres del Paine lijkt me zeker een goed idee. De grens met Chili over is dan verder geen probleem? Kan je dan makkelijk ook weer terug?
Ik hoorde dat El Calafate en El Chalten in Argentinië ook leuk om te bezoeken zijn. Dus we willen dan na Torres del Paine wel weer terug naar Argentinië. Om dan later in de reis wel andere mooie plekken in Chili te bezoeken, maar ws meer in het noorden…
Of missen we dan weer must sees in het zuiden van Chili? ( lastig…keuzes maken…haha)
De ´standaard´ bus van Ushuaia naar Punta Arenas gaat niet via Porvenir (gelukkig) maar via Bahia Azul. Je redt het niet om dan nog door te gaan naar Punta Arenas en/of Torres del Paine, vandaar dat je moet overnachten in Puerto Natales. Van daaruit neem je de reguliere bus naar Punta Arenas en/of Torres.
Vanuit Torres kan je de bus naar El Calafate nemen, die ´s middags vertrekt vanaf Laguna Verde (geloof ik, even uit het hoofd). Deze doet er nog vrij lang over en bij de grens is het altijd afwachten hoeveel zin de douaniers hebben :chin: Maar over en weer tussen Chili en Argentinië is geen enkel probleem.
Als je na Torres nog naar El Chaltén wilt, zou dat wellicht wat tegen kunnen vallen. Andersom overigens ook, ik had een klant die eerst naar Chaltén ging en daarna nog naar Torres, toen vond hij Torres tegenvallen. Ik had hem nog zo gewaarschuwd 
wij reisden per huurauto en ons werd geadviseerd om van ushuaia naar punta arenas te rijden via de noordelijkere oversteek omdat die veel frequenter gaat,als je op de kaart kijkt is dit niet logisch maar schijnt dus toch beter te zijn maar vooral het chileense deel van vuurland is veelal gravel wat veel tijd kost en bij de grens kun je oponthoud tegen komen.
het schijnt dat chili vroeger een stuk land aan argentinie terug moest geven en gaf zo een (voor de argentijnen) erg ongelukkig stuk land waardoor argentijnen eerst door chili moeten + boottrip om weer verder naar hun eigen land te kunnen, daar komt dus bij dat de wegen op het chileense deel niet of nauwelijks onderhouden worden omdat die veelal door argentijnen gebruikt wordt.
aan de andere kant betaal je bij de pomp veel meer voor dezelfde benzine als ze zien dat je met chileense kentekenplaten rijdt (extranjeros).
ik persoonlijk vond el chalten zeker zo mooi als torres, in beide parken hebben wij alleen dagtochten gedaan en dus niet de W-TREK.
maar meerdaagse tochten kun je in beide parken maken.
als de keuzes te moeilijk worden zal je een keer terug moeten komen volgend jaar of later.
ons plan is om in december voor de 4e keer naar chili te gaan na het merengebied, patagonie, het noorden, dit keer de carretera austral puerto montt - villa o higgins - puerto montt dik 2500km. zonder sidetrips, de voorpret is in elk geval allang begonnen.