Tips voor budget door Thailand reizen

We gaan in december/januari 3 weken door Thailand rondreizen. We zijn met 7 personen. Ik heb ons retourticket al gekocht en hotels min of meer vastgelegd via booking.com( kunnen nog worden geannuleerd). Omdat dit een hele dure periode is, ben ik bang dat ik overal de hoofdprijs voor ga betalen en ver over mijn budget ga komen. mijn vraag is wat kan ik het beste doen, ter plekke kijken of er iets beschikbaar is of toch op zeker spelen en via een bookingsite. En waar moet ik op letten met vervoer? we willen van bangkok naar sukothai door naar chiang mai en chiang rai. Dan vliegen naar surat thani om khao sok te bezoeken en vervolgens nog een paar dagen strand in de buurt( Khao Lak, Pucket of Krabi) Hoop dat iemand mij goede tips kan geven. Alvast dank!

Hoi Maaike,

Ik zou zeker van te voren alles vastleggen want je hebt gelijk, je zit er in de duurste periode van het jaar!
Zelfs de trein zou ik vastleggen, mocht je hiermee gaan reizen.
Wij hebben dit zelf niet gedaan, maar dan neem je wel het risico dat er geen plaats meer is.
In november heb ik het 1x meegemaakt dat de trein vol was, waardoor ik 1 dag later ben vertrokken.
Met 7 personen EN het hoogseizoen zou ik die stress niet willen hebben.

Zelf hebben wij (met 4 personen) een taxi gehuurd voor verschillende dagen. Wij vonden dit wel een prettige manier van reizen. En zeker als je met meerdere personen reist is dit een redelijk goedkoop alternatief.
Bovendien kan je, als je een leuke taxichauffeur hebt, de kosten van een gids uitsparen omdat de taxichauffeurs zelf ook heel goed de belangrijkste plekjes weten.
Wij hebben via onze eerste chauffeur contact gekregen met andere chauffeurs.
Die eerste chauffeur hebben we bij ons hotel ontmoet. Het zal je waarschijnlijk opvallen dat er elke dag min om meer de zelfde chauffeurs staan. Meestal willen ze wel even een praatje maken. En dan weet je meteen of ze een beetje Engels kunnen :slight_smile: Geef zo’n chauffeur een kop koffie of een sigaret onderweg en je hebt meteen een vriend die vast wel iemand kent die jouw van punt B naar punt C wil brengen.

Ook de vluchten binnen Thailand zou ik vastleggen. Vaak zijn er maar een beperkt aantal tickets beschikbaar voor de stuntprijzen die op de sites van de luchtvaartmaatschappijen vermeld staan. En het is zonde om ook hier de hoofdprijs te moeten betalen.

Nog een laatste tip; plan niet teveel. Je kunt beter 3 of 4 bestemmingen goed bekijken dan 5 of 6 bestemmingen heel vluchtig. De eerste keer in Azië heb ik Thailand, Maleisië en Singapore in 3 weken gestopt. Echt doodzonde. Nu kiezen we bewust voor 4 a 5 dagen Bangkok (iedereen binnen ons gezin is fan) en daarnaast nog 2 of max 3 andere bestemmingen binnen Thailand. Mocht je een reisverhaal willen lezen over Bangkok, ik heb iets geschreven op mijn site https://www.goedkopedroomvakanties.nl/reisverhalen#Bangkok

Overigens is het eten en drinken echt niet duur in Thailand. Dus hopelijk is dit een meevaller voor je budget. Hou er wel rekening mee dat de excursies wel weer vrij prijzig zijn. Zelf ben ik altijd heel blij met mijn Capitool gids. Zonder een gids heb je dan toch genoeg informatie om te weten waar je naar kijkt, of wat de geschiedenis is. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
En mochten er kinderen meereizen, ze doen niet moeilijk als er 2 kinderen in 1 bed slapen. Hierdoor hebben wij regelmatig op een 2-persoonskamer geslapen met 1 extra bed terwijl we met 4 personen waren. Scheelt ook weer wat in de kosten :slight_smile:

Heel veel succes en plezier met de voorbereidingen. En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Met vriendelijke groet,
Petra

Ook wel eens fijn om een antwoord te lezen van iemand die snapt hoe BKK werkt :thumbsup:

Hallo Petra,
we hebben de binnenlandse vluchten vastgelegd. Helaas zijn er geen treintickets meer verkrijgbaar voor een nachttrein. Heb een vermoede dat deze door reisbureaus zijn gereserveerd. we zijn dus nu afhankelijk van privé vervoer. heb al geïnformeerd maar heb geen idee wat een normale prijs is omdat dat nogal vaag blijft. Kun je mij hier verder mee helpen. Alvast bedankt