Voorheen heb ik goed advies gekregen over mijn reizen naar Thailand & Vietnam.
Aankomende zomer vlieg ik voor het eerst alleen naar KL om vervolgens door te reizen naar Indonesie.
Ik ben wel eens alleen op reis geweest in Europa maar dit wordt mijn eerste keer alleen in Azië.
Ik hou van het strand maar ook van cultuur & lekker, gezond eten. Verder vind ik het wel fijn als hotels voorzien zijn van een zwembad en een semi luxe kamer met alle westerse gemakken.
Ik ben bekend met de Australiërs die naar Bali (Kuta) gaan om te feesten, daar zit ik liever niet midden in maar het lijkt me wel leuk om wat jonge mensen om me heen te hebben.
Hieronder staat mijn reisroute, ik hoop dat het een beetje logisch en niet té veel reizen is.
Niks is definitief behalve de vlucht van KL naar Denpasar. Als blijkt dat Uluwatu beter/leuker is het dan slimmer om dat vanuit Ubud te doen of aan het begin voor/na Canggu.
Tevens lees ik dat het slim is het vervoer van Bali naar Gilli al te regelen, ik heb online gezocht en kom fastboats tegen. Uit ervaring in Thailand & Vietnam weet ik dat dit in juli/augustus prima ter plekke te regelen is. Ook omdat dit vaak goedkoper is als online. Wat raden jullie aan?
Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het graag! Leuke hotels/guesthouses zijn ook welkom. Mijn budget is max 40,- per nacht.
28 juli
Aankomst KL > vlucht om 15:35 richting Denpasar
28 - 30 juli
Seminyak (ik twijfel tussen Seminyak & Legian of om dit helemaal over te slaan en door te reizen naar Canggu en in plaats van Uluwatu te bezoeken)
30 juli - 2 augustus
Canggu
2 - 5 augustus
Ubud
5 - 7 augustus
Sanur
7 - 11 augustus
Gilli Trawangan en/of Gilli Air/Meno
Ik zou eventueel ook Sanur overslaan, tenzij het echt een toegevoegde waarde heeft.
Is Nusa Lembongon mooier/leuker, ik ga natuurlijk ook al naar Senggigi.
Ik vlieg om 11:50 vanaf KL weer naar Nederland. Beetje onhandig omdat ik dus de dag daarvoor al in KL moet zijn.
Ik weet nog niet precies hoe ik dat met accommodatie ga doen omdat er niet superveel vluchten vanaf Lombok zijn. Ik zou een extra dag in KL kunnen doorbrengen om te shoppen maar het is maar net wat handig/verstandig is. Of is er dan nog iets wat in de middag/avond kan bezoeken als ik maar een halve dag in KL ben?
Ik zou Sanur inderdaad overslaan. Kuta, Legian, Seminyak en Sanur liggen allemaal dicht bij elkaar (Kuta-Seminyak is 5 km en Legian ligt er tussenin. Kuta-Sanur is 12 km ofzo). Het zijn allemaal toeristische strandplaatsen, maar allemaal een wat verschillende focus. Kuta zoals je aangaf veel jongeren, Sanur meer families en ouderen, Seminyak wat luxer met beachclubs enzo, Legian er wat tussenin. Een van die plaatsen kiezen is dus genoeg, want vanaf al deze plaatsen kan je bijvoorbeeld vrij makkelijk een uitstapje maken naar Uluwatu.
Waarom heb je Canggu ook als bestemming? Ook dat ligt niet ver weg (10 km van Seminyak), dus als je geen specifieke reden hebt voor Canggu kan je dat ook overslaan lijkt mij. Dan heb je dus één strandplaats in Zuid-Bali als bestemming, en maak je vanaf daar uitstapjes. Lijkt me een stuk relaxter dan steeds naar een ander hotel. Je hebt in totaal 7 nachten gepland voor Seminyak+Canggu+Sanur, dus als je daar bijvoorbeeld 5 van maakt op één plek, houd je meer tijd over voor iets anders (bijvoorbeeld Noord-Bali, Nusa Lembongan, of langer op Lombok).
Over de vlucht naar KL. AirAsia heeft vluchten vanaf Lombok om 19:15 's avonds, dan kom je om 22:25 aan in KL. Dan kan je toch gewoon een hotel dichtbij de luchthaven nemen en de volgende dag verder vliegen? Dan ben je alleen die nacht in KL (en dus niet een halve dag) en hoef je niet na te denken wat je daar nog gaat doen (alleen slapen).
Voor de boot naar Gili denk ik dat dat makkelijk nog ter plekke te regelen is (enkele dagen van tevoren), maar daar weet ik niet genoeg vanaf om dat met zekerheid te zeggen. De bootjes van Gili naar Lombok kun je gewoon op de dag zelf een ticket voor kopen (voor 15.000 rupiah = 1 euro).
Persoonlijk zou ik voor Canggu kiezen t.o.v. Seminyak en Legian.
Het is denk ik toch nog iets minder toeristisch als S. en L.
En idd. je bent in een wip in Seminyak, ligt er bijna tegenaan.
Canggu is ook dichtbij Tanah Lot.
Misschien als je daardoor wat dagen ‘spaart’ en evt. Sanur overslaat zou je kunnen overwegen om nog naar Kuta op Lombok te gaan. Absoluut niet te vergelijken met Kuta op Bali.
Fastboat naar Gili zou ik lekker in Ubud regelen, kan je ook nog een beetje pingelen.
De luchthaven van KL ligt behoorlijk ver van de stad af hoor.
In de buurt van de luchthaven is er er wel een grote Mall, ik weet zo niet hoe die heet maar ik zag hem toen we met de taxi van KL naar de luchthaven gingen.
Ik meen dat er shuttlebussen vanaf de luchthaven naartoe gingen.
Je kunt iedere dag op de Gilli een boot nemen. Om ongeveer 16.00 uur vertekt er een bus vanuit Bangsol naar de luchthaven. Even informeren op het Gili eiland
Het strand in Legian/Seminyak is mooier dan in Sanur. Zelf slaap ik in Legian altijd in een guesthouse in Jalan Arjuna, ca 300 m van het strand, prijs ca €10 (Rp.160.000). In de volksmond heet de straat Jalan Double Six. Vanuit Tanjung op Lombok is het zeer eenvoudig om naar de Gili’s te gaan. Ik boek nooit iets van te voren. Ik woon nu 30 jaar in Indonesië. Als je naar Uluwatu gaat, kun je het best een brommer huren. Ik schat €4 per dag. Heb je geen motorrijbewijs, maar kun je wel brommer rijden, stuur me dan even een PM.
Voor hotels heb ik even op Google Earth gekeken. Het Tune hotel op het vliegveld van KL kost ca €55 per nacht. Ik boek mijn vluchten altijd via Traveloka. Daar kun je ook het hotel boeken.
Bedankt voor alle reacties & tips! Super fijn en het heeft me toch weer even aan het denken gezet betreft mijn route.
Ik denk dat ik toch enkel voor Bali & Gilli moet gaan zodat ik wat rustiger en kleinere afstanden kan reizen en gewoon lekker kan genieten van de mooie stranden, lekkere eettentjes & de natuur.
Ik denk dat dit het wordt…
28 augustus - 2 juli
Seminyak en/of Canggu
Ik weet niet precies hoe ik het ga verdelen maar het idee is om te starten in Seminyak en ter plekke bepalen of ik wil overnachten in Canggu of niet.
Beiden plekken spreken me erg aan & omdat ik geen auto of motorrijbewijs heb weet ik niet hoe makkelijk ik een scooter kan huren om even heen en weer te rijden naar Canggu. Iemand ervaring met scooters huren in 1 van deze plaatsen zonder rijbewijs? Kan ik dit het beste bij de hotels/guesthouses doen of is er een andere goede plek?
2 juli - 5 juli
Ubud
5 juli - 9 jul
Gilli eilanden
9 - 11 juli
Nusa Lembongan
11 - 14 juli
Uluwatu of Sanur
Afhankelijk of het te doen is om op 1 dag van Nusa lembongan naar Uluwatu te gaan.
14 juli
Den pasar > KL
Updated - - -
Ik heb even gekeken en dit ziet er super uit! Bedankt
Er zijn genoeg plekken waar je een scooter kan huren zonder rijbewijs. De verhuurbedrijfjes maakt dat echt niets uit, zolang je een borg achterlaat (ID-kaart ofzo). Of dat verstandig is, is echter iets anders: zonder rijbewijs ben je niet verzekerd dus als er iets gebeurt heb je een groot probleem.
Nusa Lembongan naar Uluwatu kan makkelijk in 1 dag. Na de bootovertocht is het met gewoon verkeer vanaf Sanur (of Benoa) nog een uur tot anderhalf uur naar Uluwatu.
Je kunt zonder rijbewijs wel een brommer/motor huren, maar op Bali is de politie vervelend. De kans dat je aangehouden wordt is niet gering. Als je dan een internationaal rijbewijs hebt is het ok. Nederlands rijbewijs is niet voldoende. Dit hoewel Indonesië geen verdragsland is.