In september willen mijn vriend en ik misschien naar Bali. Ik ben bezig een mooie route uit te stippelen. Daarbij hoor ik graag jullie advies. We willen ongeveer drie weken gaan. Dit heb ik tot nu toe:
Dag 2. Aankomst Denpasar. Overnachting in Sanur. Ik dacht aan hotel Tirta Ening Anung of Bali Warisana in Sanur. Iemand andere suggesties?
Dag 3. Overnachting Sanur.
Dag 4. Van Sanur naar Ubud (met de taxi? wat kost dat ongeveer?) - 3 overnachtingen, bijv. in Villa Mandi of Ubud Raya hotel. Nog andere suggesties?
Dag 7. Van Ubud naar Kintamani - overnachting in Villa Selina of Villa Boreh Beach Resort. Is Kintamani de moeite waard? Hoe kunnen we daar het beste komen vanaf Ubud?
Dag 9. Van Kintamani naar Sidemen - overnachting bijv. Teras Bali of Subak Tabola Inn of Sawah Inda Village. Nog andere suggesties?
Dag 11. Van Sidemen naar Padangbai, eventueel daar nog duiken. Of is dat niet aan te raden?
Vanaf Padangbai met de ferry naar Lembar op Lombok en vanaf daar naar Senggigi. Overnachting bijv. Green Asri.
Is de ferry de beste optie om naar Lombok en Gili te reizen?
Dag 14. Van Senggigi naar het plaatsje Teluk Nara in West-Lombok. Vanaf daar met de boot naar één van de Gili’s (Gili Trawangan, Gili Air of Gili Meno). Welke Gili is het beste om te duiken? Welk hotel en welke duikschool raden jullie aan?
Dag 17. Vanaf Gili terug naar Padangbai. Hoe kunnen we dat het beste doen?
Overnachting in Sanur.
Dag 18. Terug naar Amsterdam
Zijn er nog plekken die we absoluut niet mogen overslaan, maar hier niet tussenstaat? Waar kunnen we naast Gili nog meer duiken?
Bedankt alvast voor jullie reacties! Ik stel jullie advies over onze route, de vervoersmogelijkheden en suggesties voor hotels zeer op prijs. We zijn overigens geen backpackers, dus we willen ons het reizen wel zo gemakkelijk mogen maken qua vervoer.
Ik verwijs maar weer eens naar een artikel die ik eerder geschreven heb over ‘Reizen naar de Gili-eilanden’, een aantal antwoorden op jouw vragen staan daar al in. Teluk Nara, waar je het over hebt, staat daar niet bij. Vanaf Teluk Nara kan je met een ‘fast boat’ naar de Gili-eilanden, maar omdat de Gili-eilanden zo dicht bij Lombok liggen is het wat overdreven om met zo’n ‘fast boat’ te gaan naar mijn mening, en kan je net zo goed - en veel goedkoper - met een bootje vanaf Bangsal gaan.
Voor Bali-Lombok zou ik persoonlijk met het vliegtuig gaan. Dat is een stuk sneller en comfortabeler dan de veerboot. Van Lombok naar Gili zoals gezegd met een bootje vanaf Bangsal, en van Gili terug naar Bali met een ‘fast boat’, zou mijn keuze zijn.
Voor je andere vragen over de hotels heb ik geen specifieke suggesties, maar ik denk dat anderen op dit forum dat wel hebben. Voor een taxi met meter van Sanur naar Ubud moet je denk ik rekenen op 200.000 tot 250.000 rupiah ofzoiets. Voor iets meer dan dat kan je ook een auto met chauffeur huren voor de hele dag (ochtend en middag), en de reisdag ook gebruiken om wat meer door de omgeving rond te rijden en dingen te bekijken.
“Voor een taxi met meter van Sanur naar Ubud moet je denk ik rekenen op 200.000 tot 250.000 rupiah ofzoiets. Voor iets meer dan dat kan je ook een auto met chauffeur huren voor de hele dag (ochtend en middag)”.
Dat “iets meer” is momenteel bijna het dubbele: Geen chauffeur op Bai rijdt de ochtend en de middag voor minder dan IDR 450,000,- / 500,000,-.
Goed om te weten mp2036. Nog altijd een stuk goedkoper dan in Nederland!
Ik heb inmiddels m’n route iets omgegooid. Na heel veel gelezen te hebben, kunnen we net zo goed naar Nusa Lembongan ipv Gili. Ook op Bali zelf volgens mij genoeg mooie duikplekken. Dit heb ik nu in gedachten:
Dag 1. Sanur,
Dag 3. Ubud,
Dag 6. Kintamani,
Dag 8. Amed (snorkelen),
Dag 10. Padangbai (duiken),
Dag 12. Candi dasa (duiken),
Dag 14. Sidemen,
Dag 16. Nusa lembongan (duiken), Dag 19. Sanur
Dag 20. Terug naar NL
Is dit haalbaar? Het lijkt me makkelijker en efficiënter te bereizen dan als we ook nog Gili erbij doen.
Ik heb goede ervaringen met Waterworxx padangbai en Lembogan dive in Lembogan .
Ik zou wel op voorhand contact opnemen met het duikcenter in Padangbai om te zien dat ze die dag niet in Lembogan gaan duiken ,
er wordt namelijk veel naar lembogan gevaren vanuit padangbai om te duiken