tips Bali en Gili

Hoi allemaal!

In juli ga ik met een vriendin 3 weken naar Bali. We willen eerst naar Kuta gaan om daar wat te feesten en van daaruit tripjes te maken. Ook Ubud lijkt ons leuk en we willen ook graag naar Gili. We zijn 26 jaar en willen ook wat feesten en het land bekijken.
Wie heeft er tips voor bezienswaardigheden? Wat moet je echt gedaan of gezien hebben? Waar zijn de stranden mooi en wat voor activiteiten zijn aan te raden?
Zouden we in Ubud een hotel moeten boeken of vanuit Kuta Ubud gaan zien? En hoe is het noorden van Bali?
We willen ook graag naar Gili. Hoe lang zou je daar maximaal verblijven? Wat is daar allemaal te doen?
Nog tips voor goede hotels/ restaurants zowel in Bali als Gili?
Een heleboel vragen dus!

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Marjolein

Hoi Marjolein,

Leuk dat je op vakantie komt naar Indonesie. Gezien je vraag is het misschien verstandiger om dit forum eerst door te scrollen, want jouw vraag wordt uitvoerig in diverse berichten beantwoord.

Warme groet,
Marcello :dag:

Hoi Marjolein,

Kuta is inderdaad de plaats om uit te gaan. Zelf zaten wij in Nusa Dua en hebben Kuta maar één keer kort bezocht. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vond het strand verschrikkelijk smerig vergeleken met andere stranden die wij gezien hebben. Daarnaast werden we gek van de opdringerige verkopers. Een soort Lloret de Mar.

Ubud vonden wij een leuke plaats. Wat leuke tempels en we hebben daar een kookcursus gevolgt bij Casa Luna. Een aanrader :slight_smile:

Andere tips: enkele tempels (Tanah Lot, Uluwatu en Mengwi), uitzicht bij Kintamani over het meer en de vulkaan, en natuurlijk ergens de rijstvelden bezichtigen.

Wanneer je dagelijks wilt stappen en naar het strand gaan zou ik in Kuta naar een hotel kijken. Kuta - Ubud is zo’n 45 minuten rijden, er staan namelijk vaak files op de doorgaande wegen rondom Kuta. Wij verbleven in Nusa Dua wat qua hotel en strand goed bevallen is, maar de dagelijkse files tussen vliegveld, Kuta en Denpasar waren wel vervelend bij dagtripjes die we maakten. M’n ouders verbleven vorig jaar in Sanur, ik denk dat dat een goede centrale locatie is.

In het noorden en naar Gili zijn we niet geweest. Gili schijnt wel erg mooi te zijn. Er zijn dagexcursies naar de Gili-eilanden.

Melia Benoa in Nusa Dua is ons erg goed bevallen. 's Avonds zijn we regelmatig wezen eten bij Bali Collection in Nusa Dua. Gezellig en goede verhouding prijs kwaliteit. Over Jimbaran Beach wordt vaak romantisch geschreven, maar het eten vonden wij niet bijzonder en het was belachelijk duur.

Groetjes,
Rob

1 like

Hoi Rob!
Bedankt voor je uitgebreide mail. Super fijn! Je zou dus in Ubud wel een hotel boeken? Die kookcursus klinkt ook erg leuk! Is het nodig om dit allemaal vantevoren te boeken?
Nogmaals heel erg bedankt!
Groetjes Marjolein

Sorry even oftopic, maar waar haalt de heer Bootz al die file,s vandaan ?
Bekend is dat er langzaam verkeer is rond 5 pm vanaf het zuiden naar alle windrichtingen.
Bekend is ook dat er ivm de aanslagen wordt gecontroleerd meer als anders door politie.
Bekend is dat de Bypass nog lang niet klaar is .
Kortom rond de spitsuren 8am en 5-6pm is het erg druk opde wegen.
Ook met ceremonies moet je geduld hebben dat is een religieus gebeuren.
Zelfde heb je in Amsterdam in de binnenstad, Laden -lossen vrachtwagens op grachten.

Heb je niet het geduld dit op te brengen , ga dan naar de Malediven, prachtige eilanden ,alles te voet en speedboot cq watervliegtuig en alleen in Male de hoofdstad is er gemotoriseerd verkeer.
Maar daar kom je normaal alleen voor aankomst en vertrek.

Komt misschien niet vriendelijk over maar het is wel waar.

ik sliep in Ubud de laatste keer in Ubudbungalow. Echt ontzettend leuk. Had een kamer op de 1e verdieping (=bovenste) vond ik leuker dan op de begane grond. Mooi zwembad er ook bij.

In 2009 sliep ik in Shania’s House. Dat is ontzettend central in een straatje achter de grote markt. Ze hebben geen website. Zorg wel dat je niet te erg achter in het gebouw kom te zitten. De schaduwkamers zijn nl;. niet echt goed i.v.m. vocht. De anderen rondom het zwembadje wel.

Ik heb zelf veel gewandeld, gefietst in de omgeving (had sowieso de 6 dgn. dat ik er was de fietsen bij me) en ik heb beide keren een batikcursus gedaan. En ook een cursus Balinees dansen.

We hebben op vijf dagen excursies gemaakt en op alle dagen in de files gestaan. Tijdens de spits wanneer file te verwachten is, maar ook vaak midden op de dag en 's avonds laat. Voor mensen die bekend zijn met Bali misschien normaal, maar ik vond het wel de moeite waard om te vermelden voor mensen die hier net als ik geen rekening mee gehouden hebben. In de file staan is zonde van de tijd, dus als je het kunt vermijden door in een andere plaats een accommodatie te zoeken lijkt me dat de moeite waard :slight_smile:

Ook als je Sanur verlaat sta je (afhankelijk van welke kant je op wilt) regelmatig vast. Voor uitstapjes kun je wat dat betreft beter in Ubud zitten.

Ja klopt Jenny , die Bypass hebben ze weer opengebroken.
Wij hebben voor 2 weken JanBur + eega afgehaald van het vliegveld om 13.30 h
om deze tijd ben je van Candidasa naar Ngurah Rai 1.5 uur onderweg, alleen de luchthaven wordt verbouwd en dat brengt ook veel ongemak. Maar file<s niet ,alleen van Goah Lawah tot Sanur
langzaam verkeer.

Marjolein,

ik ben afgelopen zomer samen met mijn vriendin door Bali heen getrokken. We hebben ook een bezoekje gebracht aan de Gili eilanden. We zijn van jullie leeftijd en wilde ook een feestje meepakken. Kuta is verschrikkelijk… tenzij je van massa toerisme houdt. Kuta heeft niets te maken met de rest van Bali. Pak zo snel mogelijk een prive chauffeur naar Ubud en pak daar een paar daagjes rust. Qua feestjes is daar niet zoveel te doen, maar is zeker de moeite waard. Een prive chauffeur kost 3x niets trouwens. Vanuit ubud kun je kijken waar je nog meer heen wil gaan. Wij zijn via Jatiluwih naar Lovina gegaan. Vervolgens van Lovina naar Amed. Amed is een heerlijk relaxed dorpje. Van hieruit kun je dan een fast boat pakken naar de Gili eilanden. Kost iets meer dan de gewone boot, maar dat moet je er zeker voor over hebben. Vervolgens kun je dan op Gili Trawangan lekker feesten. Dit is echt een prachtig eilandje met goeie feestjes. Hier kun je zeker een aantal dagen blijven zo relaxed is het hier.

tips op te gaan kijken: monkey forest in Ubud, rijstvelden in Jatiluwih. Misschien wat dolfijnen spotten in Lovina. Maar wat absoluut een aanrader is, is te gaan zwemmen met dolfijnen in Sanur. Het is niet zo bekend, en ik weet niet meer precies hoe het heet. Maar ergens in Sanur kun je met dolfijnen zwemmen in een afgezet stuk in zee. Helemaal niet duur, en je bent gewoon echt een half uur met die dolfijnen in zee aan het rond zwemmen.

Als je nog vragen hebt, laat het weten…

Groetjes Youri

1 like

op bali zijn de verkeersopstoppingen gebruikelijk. daar is bijna geen ontkomen aan.

op de gilis zijn er geen motorbikes en cars. daar gaat alles in een rustig tempo. het beste is om van bal met de fast boat naar de gilis te komen. het nieuwe vliegveld in lombok is nu een stukje verder weg.

1 like

Hoi allemaal!
Super bedankt voor jullie tips. We willen heel graag uitgaan maar ook wel een beetje mooi zitten. Is het dan een idee om ipv in Kuta zelf in Legian of Seminyak een hotel te boeken? Is Kuta dan goed te bereiken en is het daar mooi en ook wel wat bruisend?
Super bedankt!

Groetjes, Marjolein

In Legian en Seminyak is ook vanalles te doen, er lopen verschillende draadjes over de voor- en nadelen van de verschillende plekken in zuid Bali.

Ga naar Gili Trawangan als jullie ‘mooi’ willen zitten én willen feesten… van Kuta ga je lopen na 2 dagen!!
Tenzij jullie niet van reggae houden… ga dan NIET naar Gili… grote boog eromheen maken dan :slight_smile: