Tips voor 4 weekse reis richting Borneo (Sabah, Sarawak en zuidelijk Kalimantan)

Beste,

Binnenkort ga ik een mooie rondreis maken door Borneo (iets meer dan 4 weken). Aangezien dit een totaal nieuwe ervaring wordt had ik wat vragen over mijn planning die er momenteel als volgt uitziet:

Singapore (2 dagen)
-> Kota Kinabalu ( 2 a 3 dagen)
-> Mt Kinabalu (2 a 3 dagen)
-> Sadakan -> Sepilonk (2 a 3 dagen)
-> Sadakan -> Sungai Kinabatagan (2 a 3 dagen)
-> Sadakan (1 dag)
-> Kota Kinabalu (2 dagen)
-> of gelijk richting Kutching, of via Gunung Mulu naar Kutching
-> Kutching (4 dagen)
-> Pontianak
-> Pangkalan -> Tanjung Puting national park
-> terug naar Kutching om via dat vliegveld weer ricthing Singapore naar huis te kunnen

Voor mijn gevoel is dit een hele dure en onnodig lange reis. Ik wil heel graag richting Kutching en vandaar naar het zuiden van Kalimantan. Ik hoor namelijk hele goede verhalen over Tanjung Puting National Park. Daarnaast hoor ik ook goede verhalen over Gunung Mulu National Park Alleen heb ik het idee dat ik dan een vreemde route maak die onnodig veel tijd en geld gaat kosten. Ik kan er namelijk ook voor kiezen om Sadakan ed over te slaan en gelijk van Kota Kinabalu door Sarawak te trekken richting Kutching. Tweede optie, ik kan er ook voor kiezen om Tanjung Puting national park over te slaan. Dat zou ook al heel veel tijd schelen! Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk mooie natuurgebieden zien en als het kan niet teveel toeristen, mijn vriendin wil echter ook op tropische stranden kunnen relaxen en snorkelen, beide willen niet teveel stressen, het moet wel vakantie blijven ;).

Kan iemand mij advies geven?!

Groeten,

Remco

Hé Remco , Wij vertrekken nu zondag ook voor vier weken naar Borneo , het westelijk deel lijkt mij heeeeel toeristisch en denk er aan om misschien ook naar het zuiden te trekken maar ik zou dit graag over land doen ,dan zie nog eens iets . Dan zou je volgens ik kon lezen 3 dagen op voorhand een visum moeten aan vragen om naar het Indonesisch deel te gaan .
Over dit deel van Borneo vindt je weinig op het forum .Wij ervaring met reizen in Indonesië mag ik wel zeggen maar deze kant is ook nieuw voor ons . Mocht je al terug zijn van je reis en je hebt enkel informatie ,mag je me dit laten weten . Alvast bedankt , Jo

Is een van jullie al terug om de bevindingen te delen? :thumbup:

Sent from my HTC One using Wereldwijzer