Graag advies over reisschema, ik kom er niet helemaal uit!

Hallo iedereen,

In september vertrekken wij naar Maleisie voor 3 weken. En we zijn bijna klaar met het plannen van de route.
Alleen ben ik nog steeds aan het twijfelen over een aantal dingen.
Dit is wat we zo ver hebben:

Day 1: Amsterdam - KL
Day 2: KL - flight to Kota Bharu - Perhentian Besar
Day 3: Perhentian Besar
Day 4: Perhentian Besar
Day 5: Perhentian Besar
Day 6: Perhentian Besar
Day 7: Perhentian Besar
Day 8: Perhentian Besar - Kota Bharu - flight to Kuching
Day 9: Kuching
Day 10: Kuching
Day 11: Kuching
Day 12: Kuching
Day 13 Kuching - flight to Kota Kinabalu
Day 14: Kota Kinabalu
Day 15: Kota Kinabalu
Day 16: Kota Kinabalu - flight to Sandakan - Sepilok
Day 17: Sepilok - Kinabatangan
Day 18: Kinabatangan
Day 19: Kinabatangan - Sandakan - flight to Kuala Lumpur
Day 20: Kuala Lumpur
Day 21: Kuala Lumpur
Day 22: Kuala Lumpur - Home

Zoals je kan zien nemen we met deze route 5 (!) binnenlandse vluchten. Is dit te veel? Wij willen natuurlijk niet te gehaast op reis.
Ook twijfel ik erg over Kota Kinabalu. Ik heb al een aantal negatieve dingen gelezen. Namelijk dat het een erg stinkende stad is met veel rotzooi. Ook de eilanden aan de kust zijn niet echt mooi. Ik vraag mij dus af of het wel de moeite waard is als je toch niet de berg gaat beklimmen.

Wat mij wel fantastisch lijkt is Mulu NP. Maar dit hebben wij in eerste instantie uit onze route gelaten omdat het anders nog een vlucht erbij geeft!
En ik ben erg bang dat het dan echt veel te druk wordt. Wat is jullie mening hier over? Zal ik toch Mulu NP bezoeken ipv de dagen in KK?
Of wordt het teveel met 6 binnenlandse vluchten?

En dan nog iets heel anders… over de Kinabatangan. Is dit echt wel de moeite waard? Ik zag een filmpje en daarop was te zien dat het echt 90% palmolieplantage was en een super lullig strookje bos. Dat vind ik echt verschrikkelijk. Dan geeft het zien van de dieren mij echt een enorme nare bijsmaak.

Hopelijk kunnen jullie mij hier advies over geven.

Groetjes! :dag:

Je slaat met deze route ook wel heel erg veel over, juist door zoveel te vliegen. Kota Bharu zelf en de omgeving is ook al erg de moeite waard. Wat wil je 4 dagen in Kuching doen? Als je maar 3 weken hebt zou ik of het schiereiland of Borneo doen. Op Sarawak zijn de afstanden wel groot, maar je ziet zoveel meer door met bus en boot te reizen. Op het schiereiland kun je ook nog mooie stukken per trein reizen.

Ik ben niet overal waar je heen wilt geweest, maar bij deze.

4 volle dagen in Kuching lijkt me ook wat te veel van het goede. Prima stad om in te vertoeven hoor, maar als je twee volle dagen hebt voor bijv het orang oetan centrum en Bako NP lijkt me dat genoeg.

Ik ben wel naar Mulu gegaan. En ben blij dat ik dat niet gemist hebt. Je zit echt midden in de jungle. Je zult inderdaad erg veel palmolie plantages zien op Borneo, maar als je hier met het vliegtuig heen vliegt zie je op een gegeven moment niets dan regenwoud tot aan de horizon, vond ik erg mooi om te zien. En er is genoeg te zien en te doen. Wandeltochten, caving, nachtwandelingen etc. Ook erg veel grote insecten te zien, met name wandelende takken, erg cool.

Ik weet niet of naar KK veel zin heeft als je niet naar het NP gaat. Ik kan echter niet oordelen over het NP zonder de berg, want ik ben helemaal niet naar het park geweest. Alleen naar een eilandje voor de kust. Inderdaad niet al te bijzonder, maar was prima voor een dagje weg. Ik heb verder geen nare associaties met de stad, dat het zou stinken of een rotzooi is.

Ik vond ook Kinabatangan zeker de moeite waard. Zoals eerder aangegeven zijn er inderdaad veel plantages op Borneo. Ik heb er alleen niets van gemerkt tijdens mijn verblijf aan de rivier. Meer dan genoeg dieren gezien tijden de verschillende boottochten. Ook de nachtwandelingen daar waren leuk. Ik kan me voorstellen dat het verschilt per lokatie en je kan natuurlijk vanuit de boot ook niet zien hoe het 2 kilometer verder landinwaarts is, maar ik heb er zelf geen nare bijsmaak aan over gehouden in ieder geval.

1 like

Heel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee!

Ik heb gekozen om zo lang in Kuching te blijven omdat er in de omgeving heel veel te doen is. Dus een goede uitvalsbasis. Maar misschien is 4 dagen inderdaad teveel van het goede.

Bedankt!

Vorig jaar hebben we een aantal tochtjes op de Kinabatangan rivier gemaakt en hebben hier veel wildlife gezien, veel apen, waaronder ook neusapen en heel veel gekleurde vogels. Het regenwoud is erg mooi, zeker de moeite waard!

Hoi Mobydjango,

Ik weet niet of je er al uit bent of nog wat advies wil. Enfin, hier komt mijn advies:

  • Ik ben het met Naomi74 eens dat het waarschijnlijk beter is te kiezen tussen West-Maleisië of Borneo maar geen combi. Maar dat kies je natuurlijk zelf. Ikzelf heb 3 weken gedaan over West-Maleisië met Singapore en 4 weken over Borneo.
  • Perhentian eilanden zijn leuk. Breng zeker ook een bezoek aan Perhentian Kecil.
  • Kuching is een erg leuke stad. Ga zeker eten bij Top Spot Foodcourt bovenop een parkeergarage.
  • Bako NP en Semenggoh zijn aanraders, maar ook een bezoek aan de longhouses bijvoorbeeld in de regio Batang Ai. Dit heb ik niet gedaan en daar heb ik nog steeds spijt van.
  • Ik ben ook niet naar Mulu geweest wegens tijdgebrek, wel naar Brunei.
  • ik zou vanuit Kuching (of Mulu mocht je dat toch nog gaan doen) naar Sandakan vliegen.
  • Van Sandakan kan je gemakkelijk naar Sepilok en ik ben ook fan van de Kinabatangan rivier (3 dagen/2 nachten)
  • Je kan vanuit Sandakan ook nog naar Selingan eiland (schildpaddeneiland) - wel vooraf boeken
  • Lankayan is een erg mooi eiland, vlakbij Sandakan. Zeker als je van duiken houdt
  • ik zou met het openbaar vervoer van Sandakan naar Kota Kinabalu reizen, dat scheelt je alvast een vlucht
  • Kota Kinabalu best een prima stad met een heerlijke avondmarkt
  • Je zou ervoor kunnen kiezen om af te sluiten op een van de eilandjes in het Tunkul Abdul Rahman park en van KK terug te vliegen naar KL.

Succes met plannen en veel plezier met de voorpret!
Kim