Backpacken Borneo; tips gevraagd!

Het duurt nog even, maar komende zomer zou ik graag een week of vier gaan backpacken door Borneo. Nu in de herfstvakantie alvast heerlijk reisgidsen en internet aan het doorspitten, lang leve de voorpret!

Ben nog lang niet klaar met informatie verzamelen, maar heb alvast een heeeeel voorlopig reisschema gemaakt:

Dag 1 t/m 3: Vliegen naar Kuala Lumpur (of Singapore), daar twee dagen
om de stad te bekijken
Dag 4: Vliegen KL/Singapore - Kuching
Dag 5 t/m 10 (?): Kuching en omgeving (o.a. Longhouses en Bako NP)
Dag 11: Vliegen Kuching - Kota Kinabalu
Dag 12 t/m 16 (?): Kota Kinabalu en omgeving (o.a. trekking Gunung Kinabalu)
Dag 17 t/m 19: Nature Lodge Kinabatanga
Dag 19 t/m 24 (?): Kust / eilandje, snorkelen en misschien PADI-cursus
Daarna terug richting Nederland.

Nu een aantal vragen voor de ervaren Borneo-gangers:

• Hoe lang adviseren jullie voor Kuching en omgeving? Tips voor activiteiten / excursies in de omgeving?
  • Idem voor Kota Kinabalu?
  • Moet een trektocht naar de top van Gunung Kinabalu vooraf gereserveerd worden of kan dat ter plekke (evt. 1 - 2 dagen vooraf)?
  • Wat is een goede plek voor het volgen van een PADI-cursus? Iemand ervaringen hiermee?
  • Ik heb gezien dat Air Asya enorm goedkope vluchten heeft van, naar en op Borneo. Moeten deze vluchten van tevoren geboekt worden of kun je ook gewoon ter plekke naar het vliegveld gaan (of evt. 1-2 dagen van tevoren boeken)? Scheelt dit veel in prijs?

Ben benieuwd naar jullie reacties! Alle andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Hoi!

Zelf ben ik net enkele weken terug uit Maleisie/Borneo… De Air Asia zou ik absoluut vooraf boeken! Wij dachten het ter plekke te kunnen boeken, dat kon ook, maar we waren 200 euro kwijt voor de vlucht (2 dagen vooraf geboekt), dus dat zou ik zeker vooraf boeken. Verder hebben we wij de jungletocht gedaan langs de kinabatangan gedaan, wilde olifanten gezien, neusapen, hornbills etc, prachtig! Dit vooral tijdens de rivercruises gezien… Qua duiken/snorkelen zou ik 100% naar de oostkust gaan, wij zaten op Mabul (eiland viel wel erg tegen, erg vervuild) maar de onderwaterwereld: mijn god wat extreem bijzonder! Niet voor niets een van de mooiste plekken ter wereld om te snorkelen/duiken…
Wees wel voorbereid op het aanzicht van de vele palmolieplantages… Dat was voor ons HET grote minpunt aan Borneo, pijnlijk om te zien wat voor schade deze plantages hebben aangericht voor het authentieke regenwoud…

Succes en heel veel plezier!

Bedankt voor je reactie! Een vliegticket vooraf boeken lijkt toch inderdaad wel de beste optie als ik het zo lees. Jammer is wel dat je daardoor ter plekke wat minder flexibel bent, dus des te meer reden om vooraf goed uit te puzzelen welke plekken ik ongeveer wil bezoeken!

Hebben jullie ook met het OV gereisd (bussen e.d.) of hadden jullie eigen vervoer?

Als je ruim van tevoren boekt, kun je soms voor nog geen 30 euro vliegen… Wij hebben allen met OV gedaan, echt perfect geregeld, luxe bussen en bijvoorbeeld een rit van enkele honderden km’s, waarbij je soms 5 a 6 uur in de bus zit kost je amper omgerekend 10 euro… Dus het OV is absoluut een aanrader, op sommige stukejs ook wel taxi’s genomen, ook erg goed betaalbaar (behalve als je naar de vliegvelden gaat, dan zijn ze ineens wel erg duur :wink: maar dan nog spreek je voor NL normen over bijna niets…

Oké, dat klinkt goed! En die bussen kun je neem ik aan wel gewoon ter plekke regelen toch?

Welke reisroute hebben jullie gevolgd?

Hallo,

Ik zie dat jullie aan het plannen zijn naar borneo.
Ik zit nu op bali en zou in 2 weken borneo in willen gaan is het mogelijk alles lokaal te regelen zodra ik daar ben of kan je een trip door de jungle ook beter vooraf plannen?

ik zou graag als vrijwilliger willen werken met de natuur in borneo maar ik moet zeggen dat dat extreem moeilijk te vinden is tenzij je er veel geld voor betaald is er iemand die mij hier mee kan helpen?

alvast bedankt

Ik ben dit jaar 6 weken in Borneo geweest en ik vond de mooiste plekken: Mulu NP (dit moet je niet missen) en Kinabatangan River (hier ben ik 2 keer geweest, laatste keer was 4 dagen in Billit Kinabatangan Heritage B&B, was goedkoper en minder toeristen, erg relaxed). Ik ben de laatste keer 4,5 week geweest en heb van Kuching naar Sandakan gereisd met het openbaar vervoer. Alleen een vlucht naar Mulu en terug naar Miri en daarna door Brunei, via Labuan Eiland naar KK. Is zeer goed te doen. Ik ben in Kapit geweest om een longhouse te bezoeken (met overnachting), was erg bijzonder en verder is Bako NP erg mooi, de rest viel een beetje tegen in de omgeving van Kuching. Als je het mij vraagt zou ik Kuching overslaan en naar Mulu gaan, maar dat is misschien persoonlijk. Vluchten naar Mulu hoef je niet echt van te voren te boeken, die zijn met MASwings. Hoop hiermee beetje geholpen te hebben. Hoor het wel als je nog meer wilt weten.

Bjorn

Hoi Bjorn,

Nuttige tips, ik ga over een paar dagen heen. Vraagje. Heb jij nog een aanrader voor overnachting in Mulu?

Hoe kan je het beste van Mulu naar Bako NP gaan? Hoelang doe je daarover?

Groetjes!

Hoi,

Wij vertrekken over 2 weken naar Borneo.
In eerste instantie wilde wij overnachten in het Mulu resort maar was al helemaal volgeboekt in de periode dat wij er zijn.
Wij hebben nu Matumau Lodge geboekt in Mulu

Je zou vanaf Mulu met Mas Wing naar Kuching kunnen vliegen en vanaf Kuching is het ongeveer 45 min naar Bako Np.

Ik zelf verbleef in budget accomodatie. Grote slaapzaal met denk wel 20 bedden. Laatste 2 dagen bij een lokaal restaurantje, waar ik een kamertje huurde. Heb daar helaas geen nummer van, maar het is aan het begin van de straat naar Mulu NP op de hoek. Goedkoopste voedsel en erg goed. Eigenaar werkt voor Mulu NP. Verder geen tips voor de betere accomodatie.

Vlucht van Mulu naar Kuching is dan inderdaad beste optie.

Succes

Hoi,

Wij hebben een hele trip deze zomer die ons van Indonesië naar Kota Kinabalu en nadien Tioman eiland in Maleisië brengt. We hebben van 20/07 tot en met 25/7 om ons daar bezig te houden in Kota Kinabalu… Heeft iemand tips voor richting Borneo te gaan ?

Hebben jullie nog tips?
We wouden:

• snorkelen
  • Borneo de jungle
    -…

Groetjes,

J en C