Tips gevraagd voor onze Borneo rondreis

Hallo,

In mei en juni gaan mijn vriend en ik 22 dagen backpacken in Borneo en zijn we natuurlijk al aan het kijken wat we willen zien. Gezien we nogal een hoop willen zijn heb ik 2 vragen:

1. denk je dat onderstaande haalbaar is?
  2. heb je reistips voor ons om van plek a naar b te komen? (wij zoeken met name speciale manieren om te reizen)

Wat willen we allemaal zien in Sarawak:
Kuching, Bako Nationalpark, Semanggoh, Gunung Mulu National Park (mooi strand)
Wat willen we allemaal zien in Sabah:
KK, Kinabatang rivier (hier verblijven we met voorkeur 3 tot 4 dagen) en uiteraard een mooi strand.

Mocht je zoiets hebben van dat staat er nog niet op en moet je zien, dat horen we natuurlijk ook graag.

Alvast dank voor je reactie en tips. :dag:

Groet Judith

Wij hebben een heel leuk park gedaan. Je werd afgezet aan de kust en moest dan door de jungle weer terug zien te raken. vanavond even checken waar dat was. In ieder geval: ze hebben daar goedkope lodges gezet waar je dus ook kan slapen, want voor de rest was er niet veel. Wij hadden een heel gebouw voor onszelf. het was er prachtig! Ik zoek het vanavond voor je op…

1 like

Wat je wilt gaan doen is exact hetzelfde als wat wij twee jaar geleden hebben gedaan.

Onze planning was:
KL->Kuching (vliegtuig)
Kuching
Kuching
Kuching
Kuching -> Mulu (vliegtuig)
Mulu
Mulu
Mulu -> Miri -> Kota Kinabalu -> Sandakan (vliegtuig)
Sandakan -> Kinabatangan (Sukau)
Kinabatangan (Sukau)
Kinabatangan (Sukau) -> Sandakan
Sandakan -> Kota Kinabalu -> Singapore

Strand hebben we niet bezocht, dat hebben we vanaf het vasteland van Maleisië gedaan.

Enkele tips:

• Kuching is een leuk stadje en je kunt in de buurt van Kuching redelijk wat dingen doen. Bako NP is vanaf Kuching eenvoudig te bereiken. Niet als tour doen maar er gewoon zelf heen gaan. Bij de ferry-opstapplek naar Bako kun je zelf een gids huren ofzo. Slapen in Bako NP werd niet aangeraden door slechte accommodatie.
  • Gunung Mulu National Park is geweldig. Als ik nog een keer naar Borneo zou gaan zou ik hier langer blijven. ZEKER NIET OVERSLAAN in elk geval. Ook hier geldt dat je heel eenvoudig gidsen kunt huren / deel kunt nemen aan tours die je zelf reserveert in het park bij het hoofdkwartier. Ik zou in het park gaan slapen (prima georganiseerd!) en niet bij het dure Gunung Mulu Resort, tenzij je een zwembad wilt. Dat resort is verder prima, maar dus wel duur en je moet steeds met een onhandig taxibusje op en neer naar het park. Accomodatie in het park moet je op tijd reserveren, zeker als je een privé-kamer wilt.
  • Twee nachten bij Kinabatangan is op zich wel genoeg. Je hebt van die standaard 2D/3N-tours (all-in) die prima voldoen. Wij vonden The Last Frontier Boutique Resort top!
  • Wij hebben zelf Kota Kinabalu niet gedaan maar horen van veel mensen dat dat wel heel mooi is, zeker als je de berg ‘beklimt’. Van mensen die er heen gaan en die de berg niet ‘beklimmen’ hoor je ook weleens tegenvallende verhalen. Die beklimming moet je op tijd reserveren! (maanden van tevoren)
1 like