Op 9 november vertrek ik samen met een vriendin voor 3,5 week naar Australie! Terugvlucht is op 3 december. Het is helaas niet mogelijk om langer vrij te nemen…We hebben nog niet bepaald op welke luchthaven we vliegen en van waaruit weer terug. Iemand suggesties voor onze reis? We (allebei vrouw, 33 jaar) zijn redelijk sportief aangelegd (de een houdt meer van duiken, de andere van paardrijden in de vrije natuur) en maken liever goede keuzes dan in een moordtempo het land door te cruisen. Voorkeur gaat er ook naar uit om (delen althans) per auto af te leggen. Bedankt voor de tips!
In 3,5 week zul je in elk geval een keuze moeten maken waar je naar toe wilt. Aangezien jullie in elk geval willen snorkelen/duiken zou ik in elk geval meer voor het noordoosten (Cairns, Great Barrier Reef) of het noord/middenwesten (Ningaloo reef) kiezen.
Cairns e.o. ligt meer voor de hand omdat het makkelijker bereisbaar en toeristischer (meer faciliteiten) is. Het fijne van het westen is juist weer dat het niet zo toeristisch is en dat de leeftijd van de gemiddelde reiziger iets hoger ligt. Aan de oostkust kom je veel jonge mensen (18+) tegen, aan de westkust kom je in hostels veel dertigers tegen. Als je kampeert en een eigen auto hebt, maakt dat allemaal niet zo uit, maar ik voelde me af en toe wat oud in de hostels in het oosten.
Cairns-Brisbane is in 3,5 week redelijk goed te doen. ivm het weer (het natte seizoen start eind december/januari, maar het wordt dan per week warmer en vochtiger) zou ik in Brisbane beginnen en dan naar het noorden reizen.
Sorry Francine, maar bedoel je niet precies andersom, van Cairns naar Brisbane, in verband met oplopende temperatuur en vochtigheid. Verder ben ik het absoluut met je eens over WA maar de duikmogelijkheden zijn noord-oost wel beter en 3,5 week is voorbij voor je er erg in hebt.
Hartstikke bedankt voor de tips! We twijfelen inderdaad of we niet beter de westkust kunnen doen ipv de oostkust; aan de andere kant zouden we dan het Great Barrier Reef missen en andere hotspots. Maar ja, hoe je het ook wendt of keert: we gaan in 3,5 week altijd iets missen. Sydney/Melbourne e.o. is niet te combineren wat tijd betreft met Brisbane/Cairns? Groeten!
Maar daar krijg je het Ningaloo Reef voor terug. En de niet-duikster kan gaan snorkelen vanaf het strand van Coral Bay.
Maar Ningaloo en de South West liggen een flink stuk uit elkaar! En ik ben bang dat er niet veel te paardrijden valt. Wellicht aantal dagen Exmouth en aantal dagen South West. Nog iemand ideeën?
Onze eerste reis naar Australia was ook naar WA. Later zijn nog vele reizen gevolgd maar WA is altijd onze favorite gebleven. De vlucht naar Perth is ook iets korter dan naar de oostkust.
Kan dus een bezoek aan WA van harte aanbevelen.
In 3.5 week kan je naar het noorden met Exmouth als hoogste punt en dan ook nog een stuk van het ZW toevoegen. Kalgoorlie en Esperance zullen wellicht wat te veel zijn maar je kan bv via Wave Rock naar Albany en dan langs de kust weer terug naar Perth. Je kan een auto huren in Perth and dan gewoon de trip maken.
In Coral Bay hebben we een week gelogeerd in Ningaloo Reef Resort. Helaas een dure optie en een reservering is aanbevolen ook voor een kortere periode.
In Perth heb je bv Cotteshoe en Scarborough langs de kust. Cottesloe voor het jongere volkje. Dus wij seniors waarderen Scarborough meer alhoewel daar ook volop wordt gesurft etc. Houd wel rekening met de Schoolies week vooral in Perth in november. Maar bv aan de oostkust aan de Gold Coast wordt ook heel wat afgefeest.
Als je vastgesteld hebt waar je naar toe wil in Australia kunnen we meer details geven.
Yeehaw
Hallo Yeehaw (hoe komt een mens erop). Leuk zoals je ook mensen aan het onthaasten bent. Ik wilde je een link sturen van een totaal onthaaste trip door Australië maar je brievenbus op de site zit dicht. Dus nog maar een keer zo: www.dutchjumbo.nl. Have fun
Yee haw komt uit Texas. Als je ooit eens naar Billy Bob in Ft. Worth gaat zal het deze kreet menigmaal horen roepen.
Bedankt voor de link. Heel wat te lezen…
Leuk dat jullie bereid zijn om allemaal tips te geven! Hebben er super veel zin in! Na lang beraad en afgaande op wat jullie hebben aangeraden kiezen we er inderdaad voor om voornamelijk WA (een deel ervan althans) te zien. Plan is om op Perth te vliegen waar we op 11 november om half 2 's nachts aan zullen komen. En dan…tja…moeilijk! Zoveel te zien, te doen en te beleven. We schrokken inderdaad van de prijzen van duikexcursies bij Ningaloo Reef, is dit echt zo duur? Ik heb een brevet, mijn medereizigster niet en heeft nog nooit gedoken dus misschien dat we het “gewoon” bij snorkelen houden. En dan moeten we nog bekijken wat allemaal haalbaar is om te zien van WA binnen de tijd die we hebben. Wel twijfelen we nog om een binnenlandse vlucht naar Melbourne of Sydney te maken aan het einde van onze reis en vanuit een van deze steden op 3 december weer terug te vliegen naar Nederland. De familie van mijn medereizigster komt daar oorspronkelijk vandaan en ik kan me voorstellen dat zij haar “hometown” wil zien. Terug naar WA: weet iemand wat een enigszins haalbare en interessante route is? Ik heb nu tips gekregen voor Perth richting Albany (eventueel Esperance) en van Perth naar Exmouth. Ik neem aan dat beide routes niet mogelijk zijn in de relatief korte tijd die we hebben? Of we moeten kiezen voor een binnenlandse vlucht ergens? Heeft er verder iemand toevallig ervaring met het huren van een auto in WA en dan voornamelijk of er wel of geen drop-off kosten betaald dienen te worden? We zijn vorig jaar naar Argentinie geweest en hadden bedacht dat we vanuit Salta (het noorden) naar Peninsula Valdes in Patagonie wilden rijden maar de drop-off kosten waren zo schrikbarend hoog dat het kopen van 2 tickets voor een binnenlandse vlucht peanuts was in vergelijking met de drop-off kosten. Jammer omdat je zo minder van het land ziet, maar helaas, niets aan te doen. We hebben er niet minder om genoten :).
Op voorhand zou ik zeggen, ga het zuid-westen in. En een paar steekwoorden om op te googelen: dolfijnen Bunbury, Margaret River, Pemberton, Diamond Tree, Valley of the Giants, cruise Walpole Inlet, Wave Rock Hyden, Mundaring en omgeving, molen The Lily voor een gek gezicht in dat landschap en een heerlijk broodje kroket, obernachten in een authentiek Nederlands trapgevelwoning.
Exmouth en omgeving kan in deze maand al behoorlijk opwarmen, inland is er het eerste stuk niet veel. Als je toch vanuit Perth even iets noordelijk wil gaan zou je The Pinnacles en, als bezienswaardigheid van het rijke roomse leven, via New Norcia terug kunnen komen om het zuidwesten alsnog in te duiken. We hebben heel veel sporen getrokken in WA (in totaal bijna een jaar), dus plenty informatie.
We hoiren wel weer van je.
Er zijn vluchten van Perth naar Learmonth vlak onder Exmouth. Erg duur en one way rental is ook prijzig. Is ook nergens voor nodig. gewoon van perth auto huren en zelf rijden.
Zal een voorbeeldroute geven:
Aankomst Perth. Die dag in Perth om wat te herstellen. Ik zou dus in Scarborough gaan overnachten. Auto huren bij de luchthaven. Wij hadden meestal Hertz.
Langs de kust (je hoeft niet meer binnendoor) naar Cervantes. Je kan bv eerst nog naar Yanchep NP bezoeken. The Pinnacles zijn het mooist bij sunset en sunrise.
Naar Geraldton langs de kust. Het Western Australia Museum in Geraldton mag je niet missen.
4, Geraldton naar Kalbarri. Onderweg kan je ook nog naar Hutt River province maar ik weet niet of “Prince” Leonard nog leeft. Goede onverharde wegen om er te komen.
Kalbarri. Veel te zien en te doen.
Kalbarri naar Shark Bay. Shell beach, Stromatolites etc. Denham is een aardig plaatsje. Vlakbij is ook Monkey Mia maar dat vonden wij een ernstige tourist trap.
Naar Carnarvon. Oude jetty die helaas gedeeltelijk afgebrand is. Verder is er niet veel in Carnarvon muv van de Blue swimmers. Als je van crab houdt is dit de plaats.
Naar Coral Bay. Maar eerst ten noorden van Carnarvon naar the Blow Holes. Dat is wel meer dan 100 km een omweg maar de blowholes zijn spectaculair. Stevige schoenen aan. Je kan hier langs de kust nog naar Quabba en Red Bluff maar dat is over een dirtroad. Zou ik niet doen.
9.10,11: Coral Bay. Geen mooiere plaats om te snorkelen. Je loopt zo van het strand het water in en ga je gang. Prachtige strandwandelingen (bv naar de reef shark sanctuary). Vergeet happy hour in het resort niet,
Naar Exmouth en Cape Range NP. Bij Turquoise Bay kan je ook snorkelen. Schitterend.
13,14: Terug naar Geraldton
Geraldton via de inland route via New Norcia naar York. York is een alleraardigste plaats.
Naar Hyden voor Wave Rock, Onderweg nog een hondenkerkhof.
Naar Albany
Albany. Veel te zien en te doen.
Albany-Pemberton. Top Tree Walk, Gloucester Tree.
Naar Margaret River via Augusta. Wineries galore
21: Naar Perth.
Laatste dagen in Perth. Rottnest island, Fremantle, Kings Park etc etc.
Je kan gemakkelijk veel langer in het SW blijven. Ook veel mooie stranden daar maar ik geef je eerst maar wat opties voor je reis. Er is natuurlijk nog veel meer te zien.
November kan al heel heet zijn. We hadden 40C in Hyden en ook in Exmouth. Vooral in de Outback stikt het van de vliegen maar alleen bij Wave Rock hadden we onze fly nets echt nodig.
En boven alles: Rijd NOOIT tussen dusk en dawn. De kans op een aanrijding met vooral kangaroos is groot. Bedenk maar dat de roadtrains (enorme vrachtwagens) al de bescherming door bull bars niet voor niets hebben en als je een dode kangaroo op de weg ziet liggen met daarop die enorme wedge tail eagles rem dan af want die voigels zijn niet alleen groot maar ook heel langzaam na hun maal.
Btw, ipv een auto huren kan dat ook een campervan zijn. Dan kan je kamperen.
Houd je strikt aan de maximum snelheid (110 km/u) want de boetes zijn hoog en je moet ook altijd blazen als ze je aanhouden. Als een politieauto je tegemoet komt is het al te laat om af te remmen. Ik spreek uit ervaring.
Yeehaw
Ben er zeker nog, sorry! Druk bezig geweest met de voorbereidingen en het boeken van de tickets! Dank je Yeehaw voor de route! Hebben eea opgezocht en bekeken en komt overeen met wat wij leuk vinden Dank je voor de tips! Omdat we zeker nog naar Melbourne willen ivm familie die daar woont hebben we toch nog gekeken om de auto te droppen in Learmonth of Carnarvon en om vanuit daar terug te vliegen naar Perth, maar vanwege de hoge drop-off kosten en hoge prijs ticket Learmonth/Carnarvon-Perth is dat zonde en een waste of money. Dan maar wat harder op het gaspedaal trappen en zeker niet over de 110km per uur gaan ;). We hebben inmiddels de “grote” vlucht geboekt! Hebben er echt ontzettend veel zin in! Heb ik nog een vraag over het huren van een auto. Is het nodig om een 4WD te huren of kunnen we de route ook afleggen met een “gewone” auto?