Tips:Thailand algemeen.

Hoi Moira

Bedankt voor de tips. Natuurlijk kan ook westers eten gaan opzoeken maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Naar welk land ik ook toe ga, ik wil altijd zoveel mogelijk het eten van het land zelf uitproberen.
In veel culturen is het eten heel belangrijk. Wil je iets van de mensen en het land ervaren dan moet je ook hun eten proberen.
Gelukkig vind ik bijna nooit iets vies (helaas!) Ik ga me dus lekker uitleven!

Groetjes Antonietta:dag:

Hallo,

Gaat helemaal goed komen in Thailand en ze weten ook echt wel hoe ze thai niet spicy kunnen maken. Ik eet het liefst alleen maar Thai ik hou onwijs veel van spicy en eet het dus ook echt thai spicy. Daarnaast blijf ik altijd goed op gewicht als ik veel thai eet. Ik eet veel kip gerechten en niet teveel curry vanwege cocosnootmelk is nogal vet.

Ha, dat is goed nieuws. Ik moet altijd op mijn gewicht letten en ben nu ook weer op dieet. Afvallen op vakantie hoef ik niet maar het zou leuk zijn als ik een beetje op gewicht kan blijven.
Meestal kom ik niet echt aan omdat ik veel loop en door de warmte minder eet en veel drink.

Groetjes Antonietta

eten is heel belangrijk in thailand. het is zelfs een begroeting.

als je zit te eten en er komt een kennis voor bij zeg je kin kao, begroeting cq uitnodiging om mee te eten, gebeurt zelden en is dus eigenlijk een beleefdheidsvorm.

moira, wat is jou favo thai dish?

Ik ga je het nog erger zeggen er is maar 1 restaurant waar ik altijd mij thai haal op koh tao en dat is bij Tuk en zei maakt het beste thaise eten wat er is mmm. We proberen wel eens ergens anders thai en toch komt niemand echt in de buurt van haar. Mijn favo thai dish is Chicken with Cashewnuts. Wat zei met de kip doet is ze bakken in deegjasjes zo lekker is dat. Ze doet dit ook met prawn en cashewnuts mmm. Wat ik ook heel lekker vind is pad thai met kip.
Wat is jou favoriet?

wat zijn mijn favo’s:

laab moo
pad krapow moo/kai
keng som
kung naam plaa(rauwe garnalen met en piitig sausje)
pla tod(gefrituurde vis, okay niet echt thais)
Tom yam kung.

en ik ben er vast nog een paar vergeten.

mijn stiefdochter noemt het meeste thaise eten in restaurants gericht op farang, tourist thai food.

moet ook zeggen dat ik een thai zelden tot nooit een green,thai curry zie eten.

nog een tip:

als een thai zegt het is niet spicy neem het met een behoorlijke korrel zout.

wat ook vaak gebeurt is dat mensen alles spicy willen want ze zijn in thailand, dus ze bestellen een pad thai en vragen kun je het spicy maken, dit gerecht is niet spicy en zo zijn er meerdere gerechten.

nog iets een thai eet alleen maar noodle gerechten met stokjes voor de rest eten ze met lepel en vork. wat regelmatig gebeurt is dat mensen bij fried rice om stokjes vragen dit is voor een thai hetzelfde als je in nederland bij een kom soep om een vork vraagt.

WETGEVING

Als bezoeker van een land bent u, net als de bewoners zelf, onderworpen aan de wetten van het gastland.** De reiziger moet er zich van bewust zijn dat vergrijpen, die in Westerse landen relatief licht bestraft worden, in Thailand zeer zwaar kunnen worden vervolgd, ook met een verbod om het land te verlaten in afwachting van een proces.**

Drugs
Op het bezit of gebruik van drugs, zelfs in zeer kleine hoeveelheden, staan zeer strenge straffen (50 jaar of levenslange opsluiting en zelfs de doodstraf). Reizigers maken best zelf hun koffers en houden ze tijdens de reis nauwlettend in het oog. Elke poging drugs het land in of uit te smokkelen (via de grensposten of luchthavens) wordt, ongeacht om welke drugs het gaat en ongeacht de hoeveelheid, door de Thaise autoriteiten beschouwd als drugshandel.

Diefstal
Winkeldiefstal kan met zes maand tot een jaar effectieve hechtenis bestraft worden. Om alle verwarring te vermijden gelieve u ervan te vergewissen het ontvangstbewijs van uw aankopen op zak te hebben bij het verlaten van de winkel, vooral bij aankopen in de luchthaven. De winkels in de luchthaven worden permanent beveiligd met bewakingscamera¿s.

Seksualiteit
Het organiseren en bedrijven van prostitutie is strafbaar in Thailand, ook al lijkt de praktijk der prostitutiebuurten van Bangkok, Pattaya en Phuket dit tegen te spreken. Deze milieus kennen ook de typische risico’s qua gezondheid (HIV/AIDS, SOA’s), bedrog, diefstal, etc.

Fotografie
Geen militaire installaties fotograferen, en respect betonen tegenover de gefotografeerde persoon.

Zeden en gewoonten
Reizigers wordt aangeraden de plaatselijke tradities, gebruiken en gevoelens te respecteren, bijzonder ten aanzien van Boeddhistische monniken. Voor vrouwen is het verboden monniken aan te raken. De Thaise bevolking neemt een zeer strikt respect in acht voor de Thaise Koninklijke familie, elke relativerende opmerking of geste kan als zeer beledigend ervaren worden. Het Thaise Volkslied wordt dagelijks in publieke plaatsen (ook in de bioscoop) uitgezonden, en men toont respect door recht te staan. Er bestaat strenge wetgeving die majesteitsschennis beteugelt en een aantal buitenlanders werden onlangs tot zware celstraffen veroordeeld wegens beledigingen van de koninklijke familie.

Kleding
Door zijn kledij toont men respect. Daarom gelden er bij boeddhistische tempels en koninklijke paleizen voorschriften zoals een verbod op shorts, blote armen, soms ook sandalen. In de regel gaat men een tempel of woning blootsvoets binnen.

7. REISDOCUMENTEN, VALUTA, COMMUNICATIE

Alle noodzakelijke reisdocumenten worden vermeld onder de gelijknamige rubriek op deze website.

Rijbewijs
Een internationaal rijbewijs wordt gevraagd.

Betaalmiddelen
De Thai Baht is het gebruikelijke betaalmiddel. Met Europese bankkaarten en kredietkaarten kan men cashgeld uit de geldautomaten ATM opnemen, aan normale voorwaarden. In hotels en grotere winkels betaalt men met kredietkaarten. Opgelet voor kredietkaartenfraude. De Thaise regering meldt dat er momenteel valse bankbiljetten van 1000 baht in omloop zijn. Het is dus aangeraden enkel geld af te halen of om te wisselen bij banken (ATM of loket) en het ontvangstbewijs goed bij te houden.

Reisverzekering
Gelieve na te gaan of de verzekering van uw ziekenfonds voldoende dekking biedt voor ook rekening houdend met uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.

GSM - Communicatiefaciliteiten
Alle Belgische GSM-operatoren bieden roaming faciliteiten aan in Thailand. Indien u vanuit Thailand een internationale communicatie maakt, vormt u eerst (vanaf een vast toestel of een GSM) het nummer 001, of (vanaf een GSM) het “+” teken (bv. voor een abonnee in Brussel: 001 32 2 xxx xx xx / of: +32 2 xxx xx xx).

8. CONSULAIRE BIJSTAND

In geval van onvoorziene ernstige moeilijkheden in het buitenland, kunnen de Belgen hulp vragen aan de ambassades en consulaten van België. Consulaire bijstand wordt uitsluitend verleend aan landgenoten die tevergeefs de hulp ingeroepen hebben van de terzake bevoegde plaatselijke overheid (lokale politie) of dienstverlenende (privé) maatschappijen (bank, reisverzekeringagentschap), en zich enkel nog tot een Belgische diplomatieke of consulaire post kunnen wenden. Aan deze bijstand wordt een einde gesteld zodra de reizigers op eigen krachten verder kunnen.Het laatste hoofdstuk heeft alleen belang voor de Belgische onderdanen die op reis gaan naar Thailand!gegroet:georgessiam.