Thailand eindelijk!! Voor het eerst !!

Ik heb wat knullige vragen voor de 1e Thailand: (sorry)

1. Je krijgt toch gewoon een visum bij aankomst in Thailand voor 30 dagen?

2. Wij gaan dus 2 weken begin februari en dan is het nog superhoogseizoen?? Nu willen wij alleen 2 nachten BKK boeken en de rest…zien we wel. Maar omdat het toch hoogseizoen is vraag ik me toch wat af…als je in Thailand bent reis je dan gewoon naar je bestemming toe en ga je gewoon lopen totdat je wat leuks vindt? Krijg je dan geen duurdere prijs dan een “internetrate”? En hoe zit dat met het afdingen, als je bv aankomt op de bonnefooi op een eiland, ga je dan ook gewoon rondlopen en wat zoeken of boek je iets bij de mensen die staan te wachten tot de boot aankomt? Is dat aan te raden en hoe doe je dat met het afdingen dan?

3. Als ik op een budget reken van EUR 60 per kamer per nacht zit ik dan goed met rekenen (wij willen gewoon normaal standaard zitten, hoeft niet superluxe maar ook niet té basic).

4. Naast het accomodatiebudget hoeveel moet ik dan nog ong. rekenen om mee te nemen als eet en reis (bus trein etc) budget??
    Ik zit zelf te denken aan EUR 2500 voor 2 personen (accomodatie, eten, reizen etc) is dit genoeg?

5. Ik zit zelf te denken om in 2 weken te doen:
    BKK, Kanachaburi, Koh Samui, Koh Pahnang, Koh Tao.
    of
    BKK, Kanachaburi, Krabi, Koh Phi Phi

Wat zouden jullie aanraden voor iemand die voor het eerst naar Thailand gaat?

Ik heb bewust Chang Mai niet meegenomen in het schema omdat ik mijn man (die nog nooit een verre reis heeft gemaakt en ik hem maar met moeite over heb kunnen halen om te gaan…) even wil kennismaken met een klein beetje basis verschillend Thailand , stad BKK, buiten BKK en de stranden en eilanden. Nu heb ik heel vaak gebackpackt dus voor mij kan je het zo gek niet bedenken maar voor hem moet ik het dus “simpel” houden.

1. Raden jullie aan om 2 kleine rolkoffers mee te nemen (aangezien ik heb gelezen dat jullie aanraden om niet veel mee te nemen of alleen mijn grote “echte” backpack meenemen en die met zijn 2-en te delen?

Sjonge sorry voor mijn vele en knullige vragen maar ik ga voor het eerst naar Thailand en ik wil graag de reis zó proberen te maken en in te richten (voor zover dat kan haha) dat mijn man het geweldig vind en weer terug wil (zodat ik dan wel meer dingen kan inplannen…).

Alvast super bedankt als iemand de moeite zou willen nemen om mijn vragen te beantwoorden!

succes!!

Goeienavond Eenelfje,

Allereerst welkom op het Thailandforum, en maak je niet ongerust: je moet al serieus je best doen om vragen te stellen waarop niemand hier het antwoord weet!:chin:
Thailand is een fantastisch mooi land om in te reizen, maar bij de eerste keer weet niemand juist waaraan ie zich kan verwachten.

1. Als je op het vliegtuig naar BKK zit, krijg je een formulier dat je dient in te vullen. Later, op het vliegveld geef je dit af tijdens de paspoortcontrole. De in te vullen vragen zijn op zich geen probleem, maar zorg wel dat je ze juist invult. Naam, geboortedatum, etc.
    Hiermee kan je 30 dagen in Thailand verblijven.
    Let wel op: indien je tijdens die 30 dagen vanuit Thailand de grens overgaat (vb. naar Laos), vervalt dit document en krijg je bij het terug binnenkomen in Thailand een nieuw document dat respectievelijk 15 dagen (over land) en 30 dagen (via vliegtuig) geldig is.
    Voor meer info over Visum, kan je altijd de topic ‘visuminformatie’ raadplegen. Stevenl en co zullen je met veel plezier verder helpen.

2. Ik ben nog niet in Februari naar Thailand geweest, dus hier kan ik je niet echt helpen.

3. 60 eur per nacht, daarmee zal je zeer luxe zitten. Voor 20 eur zit je normaal gezien al in een meer dan behoorlijke guesthouse/bungalowresort met privé-badkamer, airco, enz.

4.2500 voor 2 weken is ook zeer ruim. Als je het aandurft om op straat te eten (dit is in Thailand zeer normaal, lekker en gezond), betaal je gemiddeld 50 cent tot 1 eur. voor je maaltijd. Gewoon restaurant kost je tussen de 2 en de 4 eur.
Vervoer is ook heel goedkoop. Voor 30 eur zit je, bij wijze van spreken, aan de andere kant van het land.

5.Ik vond het noorden zeer mooi, maar 2 weken is natuurlijk weinig tijd om zowel noord als zuid te zien.
Als je richting oostkust trekt (samui, tao, phagnan) zou ik toch één vd eilanden weglaten.
De westkust ken ik zelf nog niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

6.Wijzelf reisden per backpack en dit was zeer goed te doen. Maar anderen doen dit met de valies en zijn even content. Beetje persoonlijke keuze, denk ik.

Grts,

Jelle

Maak je hierover geen zorgen, het Thailandvirus is zeer besmettelijk en uiterst verslavend!lol2lol2lol2:teeth:

En ivm met de backpacks, ik zou opteren voor één per persoon. Als er tegen het einde van jullie reis nog plaats is, kan je ze nog volproppen met souveniertjes e.d.:smiley:

Thailand is erg makkelijk en goed geregeld land om doorheen te trekken. De eerste keer heb ik geboekt via Green Wood Travel. Zijn geen groepsreizen maar gewoon individueel, Het handige is dat jezelf kan bepalen wat je via hun boekt, tegen alleszins redelijke prijzen. Bijvoorbeeld hotels of tours. In BKK is de fietstour bij Co van Kessel zeker een aanrader en de klongtour. Hun website is erg uitgebreid op www.greenwoodtravel.nl
Verder als jezelf meer het “backpackerstype” bent denk ik dat je niet echt van toeristische plekken houdt a la Spaanse kust dus vermijdt dan Koh Samui en Koh Phi phi. Koh Chang is goed alternatief of de eilanden ten zuiden van Trang. zoals Koh Muk, Koh Lipi, Koh Kradan. Dat zijn nog echte bountyeilanden! Verder laat die koffers thuis. Twee rugzakken ( niet te vol proppen) veel heb je niet nodig en alles is te koop daar. Februari is prima tijd en drukte,valt mee zolang je niet naar de plekken gaat waar de meeste toeristen heen gaan. Succes!!

Hallo “Elfje”,

December-januari is hoogseizoen, februari valt wel mee.
Zoals boven opgemerkt: Bij de eerste mogelijke route een eiland weglaten, minder reizen en meer genieten.

Kachanaburi zelf is weinig aan, maar de Erawan watervallen
en andere Nationale parken die je vanuit K’buri doet, zijn schitterend !

Ik raad een grote en een kleinere rugzak aan, waarvan je de kleine eventueel gebruikt als zgn. “day-pack”.
Mocht je dan teveel shoppen in Bangkok, ga naar een supermarkt, vraag om een kartonnen doos, koop wat tape, en doe de spullen daarin, naam erop zetten, en sluit het met de tape goed af.

Verder zou ik zelf ook graag kosteloos meegaan met jullie want je budget laat dat makkelijk toe!
Misschien wil ik je rugzak dan ook nog wel een keer dragen!

Hans.

hallo eenelfje, hier wat antwoorden op je vragen

1. als je een ticket hebt voor je terugreis binnen 30 dagen krijg je een visum vrije entree van 30 dagen dit zal voor jullie dus geen enkel probleem zijn

2)in thailand vind je vele guesthouses en hotels welke geen website hebben en hier zul je dus zeker geen meer prijs betalen afdingen kan best maar heeft natuurlijk niet altijd effect, februari is geen hoogseizoen meer dus zal je best wel een schoone kamer vinden met goed bed, eigen badkamer, airco
direct bij aankomst met de boot boeken bij eventueel aanwezige runners van hotels of guesthouses doe ik nooit

1. voor €20 zal je overal wel een mooie kamer kunnen vinden

2. ik denk dat je met de helft van dat geld goed uitkomt

3. ik zou ook een eiland latten “vallen” en ik zou ayutthaya er voor in de plaats nemen is ook niet te ver vanaf bangkok
    Koh Pahnang en Koh Tao lijken mij wel 2 leuke eilanden om kennis te maken met thaise eilanden, pas je schema wel zo aan dat je niet met een full moon party op pahnang bent of je moet dit juist willen

4. ik denk ook dat een grote en kleine backpack goed voor jullie zouden moeten zijn

zoals hans al aangeeft is kanchanaburi zelf niet veel bijzonder maar de omgeving (natuurparken) en zeker de erawan wattervallen zijn met een woord prachtig
nog een tip ga een fiets tocht doen in bangkok en zie de andere kant van deze toch vrij hectische miljoenen stad er zijn twee nederlanders die dit aanbieden andre breuer http://www.bangkokbiking.com/nl-programma-bangkok-bangkok-paradise.phtml?gclid=CIbPrMuEq6UCFYku3god_EZSZw
en co van kessel http://www.covankessel.com/
bij alle twee zal je een onvergetelijke tocht hebben

eenelfje pas maar op dat je de reis niet te leuk maakt voor je man ten minste niet als je nog meer verre landen met hem wil bezoeken want zoals Jelle ook al aangeeft thailand is verslavendlol2

Veel goede tips al gegeven dus dat wordt wel wat, de arrival en departure card die je krijgt uitgereikt in het vliegtuig mbt tot die 30 dagen vul zowel het arrival en het departure gedeelte meteen in en wel zo volledig mogelijk, ook al trek je in het rond vul bij adres in Thailand gewoon 1 van je hotels in en denk niet ik ben wel op 10 verschillende plaatsen dus wat moet ik invullen neem er 1 maar beslist niet leeg laten het geeft geen problemen of zo maar alleen maar op onthoud bij de paspoortcontrole voor jezelf en moet je het alsnog invullen.
Bij inkomen want zelf’s dat vragen ze, vink ik altijd het laagste bedrag aan, vindt persoonlijk dat ze dat niets aangaat maar nog net niet het gedeelte No income.

Verder alvast een goede reis en een fijne vakantie toegewenst.

Wat veel reakties al, superlief allemaal !! Ontzettend bedankt!

Ik zat er zelf aan te denken om naar Kanchanaburi (in het kader van simpel houden) te gaan met de bus en om daar dagtripjes te boeken naar de Erawan watervallen, River Kwai en misschien overnachten in de Jungle rafts. Of kan ik dan toch beter een 3 of 2 daagse toer boeken bij een reisbureautje op Khao San Road als ik in BKK ben? Of is het toch mooier om bv naar Chaing Mai te vliegen??
De bedoeling is dus dat mijn man versteld komt te staan van de prachtige natuur etc zonder al te moeilijk te doen (dus geen moeilijk jungle tracks ofzo, gewoon simpel…) dus wat is dan beter omgeving Kanchanaburi of Chiang Mai.

Qua eilanden, strandbestemming zit ik nog steeds te twijfelen of ik nu 1. Krabi en Kho Phi Phi zou doen of toch 2. Koh Samui en Koh Phanang?? (Ik ben niet met de FM party daar maar zou er bv nog net de Half Moon party kunnen meemaken als ik zou willen).

Wat zouden jullie een first timer naar Thailand aanraden welke combinatie is mooier, welke geeft meer een reactie van wow…wat mooi hier ???

[COLOR=“red”]bangkok - chiang mai ( rai)- kanchanaburi plus strand[/COLOR]

Ben dit jaar voor het eerst in Chiangmai eo geweest en vond het geweldig om te zien wel veel heen en weer gereisd in een paar dagen chiangrai, gouden driehoek birma en tussendoor wat andere bezienswaardigheden was op een gegeven moment wel vermoeid maar ok.
Als eiland zo ik Koh Samui echt skippen dat is niet meer wat het was, dan liever naar Koh Chang.

Wij waren dit jaar voor het eerst in Thailand en hebben onze laatste week uitgeblazen op Koh Phagnan. Vonden wij FANTASTISCH mooi!
Wij zijn niet voor de full moon party-scene, maar op dit eiland is veel meer te doen dan alleen maar dat. De andere kant van het eiland is adembenemend qua natuurpracht.
Koh Chang hebben we nog niet gedaan, maar het spreekt mij ook wel aan. Dat doen wij misschien volgend jaar.

Grts,

Jelle

Liu schrijft : hoe noordelijker hoe groener hoe mooier !!!

Geldt helaas niet zo voor februari, afgelopen Februari was ik in Thailand, andere jaren ging ik altijd in November, en het viel me op dat het in dit jaargetijde NIET echt groen is, het enige wat wel echt groen is, zijn de bamboes.

Verder is het ook platbrandseizoen, de rijstvelden en stukken bos die ontgonnen moeten worden, worden platgebrand. Helaas betekent dit dat je in de bergen rekening moet houden met slecht zicht. Dit merk je het meest in het noorden, bij de gouden driehoek was de overkant nauwelijks waarneembaar, in K’buri had ik niet echt last.

Boeken van dagtrips doe je het best in K’buri zelf, in Khao San Road zitten betrouwbare EN onbetrouwbare reisorganisatoren.

Hans.

Hans.

Thanks weer voor al jullie bruikbare informatie.

Ik heb nog een vraag als ik bv naar de eilanden wil (als ik eruit ben welke), als je bv aankomt met de boot en je hebt nog geen accomodatie geboekt is het dan ook makkelijk om daar in een reisbureautje iets te boeken en vervolgens gelijk naar toe te gaan (rondlopen zal daar niet zo lukken omdat ik lees dat veel stranden alleen met longtailboat of met taxi te bereiken zijn) hoe doe je dat dan dus met accomodatie vinden op de eilanden (of staan er mensen van hotels en budgetaccomodaties te wachten bij de pier en is dat te vertrouwen om bij hen te “boeken”?

En hoe staat het met het roken in Thailand? Is dat goed te doen, mag het overal of is het vooral “niet roken” beleid in Thailand (las dat in airco plaatsen niet gerookt mag worden maar verder gewoon wel? En op straat?

Verder staat er bij sommige duurdere hotels voor BKK dat er wel rookkamers zijn maar bij heel veel goedkope hotels staat dat niet …weet iemand toevallig een goed, netjes budgethotel waar je wel een rookkamer kan boeken?

Ow ja nog een vraag…hoe laat wordt het eigenlijk donker in Thailand?? Ik wilde graag inderdaad de fietstocht in BKK doen (thanks voor de tip) maar dan wel de middagtocht nl.

Sorry voor zoveel vragen maar jullie helpen me enorm met wat basic info zodat ik stof heb om gericht te gaan googelen op het internet!

Sorry voor deze fout !Ik was het tijdstip uit het oog verloren " alzheimer light "

@ eenelfje, het tydstip van donker worden is t ganse jaar ongeveer t zelfde en da is rond 6u s’avonds.

Thailand is vooral NIET ROKEN dus let goed op de NO SMOKING signs/stickers waar het staat aangegeven anders als je betrapt wordt 2000 THBT boete.
Zelfs in de open lucht als sommige markten sommige open lucht restaurant’s mag het niet, en vrijwel bij iedere shoppingmall mag er niet meer voor de deur gerookt worden, binnen al helemaal nergens !!!
Er zijn vaak wel aangewezen plekken zoals ook buiten bij het vliegveld van Bkk en natuurlijk binnen de rokersruimten.
Let er op 2000 Thbt betalen is zonde als je voor een pakje Marlboro 78 Thbt betaald.
Over het algemeen wordt de verkoop ook uit het zicht gehouden daarmee bedoel ik dat het achter een soort van afscherming zit maar bij 7/11, Mini Mart voldoende verkrijgbaar.
Er zijn natuurlijk hotels welke rokers en niet rokers kamer’s hebben wordt meestal wel aangegeven.

Kijk eens op Booking.com of asiarooms.com voor accomedatie’s het duurt nog wel even voor je gaat maar kan je jezelf een idee vormen hoe simpel het is om zelf te reserveren zelfs nog tijdens je verblijf in Thailand mits je natuurlijk een credicard hebt en internet is overal wel te vinden.
Heb de laatste keer, ben net 13 dagen terug :mad:, ook voor de laatste paar dagen een hotel geboekt in Bkk via booking.com geven precies aan wat nog beschikbaar is en vaak met recensies erbij van bezoekers.

Op de eilanden neem je een boot naar een strand wat je vantevoren uitkiest. Daar aangekomen kijk je gewoon wat er mooi uitziet en waar je een goede prijs/kwaliteit verhouding krijgt. Ik heb voor 5 euro in een beschimmelde bungalow gezeten, maar ook voor 40 euro in een luxe appartement.

Chiang Mai vond ik super mooi, maar ik was er in juni.

En ga naar BKK aan het einde van je reis. Twee dagen beetje shoppen, culturele uitstapjes en vergeet een cocktail bij de sky bar niet (geldt wel een dresscode)!

Boek je binnenlandse vluchten zo ver mogelijk van tevoren, goedkoper. En om tijd te besparen kun je ook op Koh Samui vliegen.