Tips Taiwan

In oktober ga ik met mijn man naar Taiwan. Op internet is erg weinig info te vinden qua reisverslagen etc etc. Alleen veel ambassade-sites etc.
Heeft iemand leuke tips? We hebben ca. 3 weken! Auto huren, OV?
Bedankt vast!

en ook daar ben ik ooit geweest-lang geleden alweer.
De mainland Sjinees zal vast wel heel blij zijn dat dit forum nu al denkt dat Taiwan echt deel van de grote moedernatie-het Middle Kingdom (nou ja-de king is dead) is.
Op je vraag-tja-schrijft U hier even een reisgids voor me. Er zijn nog steeds van die ouwerwetse dingen die boek heten en waar dat in staat-niet in het NL denk ik. Ik heb nog wel een ouwe LP (lonely planet-de bekendste aller reisgidsen voor ver weg) ter overname-alleen ben ik nu niet in NL. Dat www bedriegt mensen door te geloven dat daar alles in staat-nou, niet dus.
Er is voor de hoofdlijnen in dat uitermate zeer dichtbevolkte land een uitstekend OV-supersneltreinen, snelwegbussen etc. Kijk het eerst eens aan hoe het verkeer daar raast-en beslis dan of je denkt je er wel tussen te kunnen storten met een car. heb je eigenlijk ervaring met autorijden in dat soort landen? Ik denk dat het linksrijdend is (niet zeker).
en oh ja-denk eerder aan een land als Korea of Japan-ERG duur, zeer hoog ontwikkeld, heel dicht bevolkt en 98%-zeker buiten Taipei is enkel in het Chinees aangeschreven. Engels is zeldzaam-degenen die dat kunnen hebben drukke jobs. Vermoedelik verklaart dit ook dat je weinig vindt-er gaan heel weinig westerlingen heen (de meeste toeristen zijn ook Koreanen en JPners), meer zakenlui, en nog minder NLers.

@bkkflyer, ik herhaal het nog maar een keer: zou je eens op je toon willen letten, het komt al dan niet bedoeld erg neerbuigend over. Niet iedereen is een ervaren wereldreiziger, en vragen staat vrij. Daar is een forum als dit juist voor.

Ik heb zelf ook zitten kijken voor een reis naar Taiwan, een land wat al jaren hoog op mijn wishlist staat. Maar vooralsnog waren die plannen nog even in de ijskast gezet, als m’n werkgever meewerkt zit ik dit voorjaar in Noord-Korea. Ik had al wel het nodige uitgezocht, daarnaast heb ik het nodige meegekregen van een collega die er afgelopen najaar op vakantie is geweest.

Taiwan is inderdaad een bestemming waar relatief weinig over online te vinden is, maar met wat zoeken is er wel degelijk goede informatie te krijgen:
http://wikitravel.org/en/Taiwan

De papieren Lonely Planet is overigens wel een van de meer leesbare, of de informatie ook allemaal correct is kan ik (nog) niet beoordelen maar in tegenstelling tot sommige andere LP’s is dit er eentje waar je niet compleet verzuipt in een overdosis aan informatie. De “overzichtelijke” omvang van het land speet daarin uiteraard ook een rol. Zoals heel Azië staat Taiwan niet stil, dus zorg wel dat je een actuele uitgave hebt, de laatste editie schijnt in grote mate herschreven te zijn.

De route die ik (voor 2 weken) had uitgestippeld was als volgt:

  • Taipei
  • Sun Moon Lake
  • Tainan
  • Kaohsiung
  • Kenting National Park
  • Hualien (Taroko Gorge)
  • terug naar Tapei

Eigenlijk had daar Alhishan ook nog tussen moeten zitten, maar dat is afgelopen jaar door de typhoons zwaar getroffen, op z’n vroegst dit najaar is alles weer hersteld, als dit typhoon-seizoen tenminste geen roet in het eten gooit. En de afstand van Kenting naar Hualien is nog erg fors, daar zou wellicht Taitung nog tussengevoegd kunnen worden.

Dit zou op zich allemaal per OV te doen moeten zijn, al zou het nog wel een optie zijn om in Kaohsiung een auto te huren en zo terug te rijden naar Taipei. M’n collega heeft alles per auto gedaan, rijden in hartje Taipei was “een ervaring” (doodeng dus), voor de rest viel het mee. Hij heeft echter niet het geplande rondje kunnen maken, wederom door typhoons waren diverse wegen afgesloten, en in de bergen is omrijden nu eenmaal niet altijd een optie. Maar vooral aan de westkant van het eiland schijnt het spoorwegennet uitstekend te zijn en is een auto eerder een last. Wel een kanttekening bij de hogesnelheidstreinen: de stations liggen in veel gevallen ver buiten de stadscentra, wanneer je de reistijd van en naar die stations bij de treinreis optelt is de winst vaak nog maar beperkt, en de hogere kosten niet waard.

Het prijsniveau? Verwacht geen ZO-Azië of China inderdaad, maar volgens mijn collega was alles aanmerkelijk goedkoper dan Hong Kong, waar hij voorafgaand ook een paar dagen was geweest. Een degelijke hotelkamer hoeft nergens meer dan een euro of 40 te kosten, en eten kan overal voor een paar euro. In mijn eigen voorbereiding kwam ik ook op dergelijke bedragen uit. Niet spotgoedkoop, maar naar westerse normen zeker niet duur.

In Taipei kan je nog vrij redelijk met Engels terecht, daarbuiten is dat een ander verhaal. En ook aanduidingen in het Engels zijn buiten de steden beperkt. De mensen zijn meestal echter zeer behulpzaam, en ouders lijken elke kans aan te grijpen hun kind een paar woorden Engels te laten spreken met een buitenlander. Westerlingen kom je sowieso nauwelijks tegen, het land is als toeristische bestemming nog nagenoeg onontdekt. Volkomen onterecht als ik alle verhalen moet geloven.

Al met al begin door het schrijven van dit stukje ik nu zelf ook weer erg enthousiast te worden, ik denk dat ik toch nog maar eens een goed gesprek met m’n reisgenoot moet houden :biggrin:

3 likes

Ondanks je rare ondertoon, toch bedankt voor je berichtje. Als ZEER ervaren backpacker met veel rij-ervaring in linksrijdende en afrikaanse landen (dwars door Marrakesh was ook een lachertje!) lijkt me dat geen probleem. Het is meer dat je nagenoeg geen persoonlijke reiservaringen vind op het internet. Alleen government sites etc.
De Lonely Planet is reeds aangeschaft, maar bedankt voor je aanbod.

Ben vroeger eens (28jaar geleden)eens 4 dagen in Taiwan verbleven,we hebben met een helicopter over het tarokko-gebergte gevlogen,vond het echt prachtig.We hebben toen in het "green piek hotel"overnacht.Prijskaartje toen was:300euro,per overnachting.Wat me opviel vroeger is dat ze van “Engelse taal” geen kaas hebben gegeten!Maar het land zelf is heel prachtig om te bezoeken.g.s