Tips/suggesties voor lifters naar Noordkaap zomer 2015

Hallo,

Wij zijn 2 studenten uit Utrecht en zijn van plan om halverwege augustus te gaan liften vanuit Nederland naar de Noordkaap. Ons plan is nu om via Denemarken, Zweden en Finland de Noordkaap te bereiken. Wij willen dit gaan doen door te gaan liften en het laatste stuk te gaan hiken. Wij nemen zelf een tent mee en zijn van plan ons zelf te redden in de natuur, kamperen etc…

• Hebben jullie tips of suggesties hoe wij onze reis kunnen voorbereiden?
  • Zijn er plaatsen die op de weg liggen die je gezien moet hebben of andere bezienswaardigheden?
  • Wij willen de Noordkaap bereiken in 7 dagen en daarna in 7 dagen terugliften, zal dit te kort zijn?
  • Zijn er andere dingen waar we rekening mee moeten houden/dingen waar we voor moeten oppassen?

Ik wacht graag reacties af.

Groeten 2 enthousiaste mensen uit Utrecht

Jullie hebben maar 2 weken?
Moet op zich kunnen, maar dan heb je weinig tijd om onderweg een paar keer ergens een paar nachten te blijven of scenic omwegen te doen (zoals Preikestolen, Briksdalsbreen, Geiranger en Trollstigen).

• De snelste route is zoveel mogelijk over land en via de oostkust (Gävle - Lulea) van Zweden. Maar ik heb eens twee Nederlandse lifters bij een tankstation bij Hengelo meegenomen tot aan Aalborg, die vervolgens bij Hirthals de boot naar Oslo namen. (Ik was toen zelf onderweg om de boot van Hanstholm naar IJsland te nemen).
  • Vroeger wel eens met mijn ouders via de E6 door Noorwegen naar de Noordkaap gereden in ongeveer een week. Prachtige route en Noorwegen vind ik mooier dan Zweden en Finland.
  • Ook vond ik de E45 dwars door Zweden net iets prettiger/relaxter dan de oostkust van Zweden.
  • De kust bij Oskarham is wel weer mooi.
  • Lapland is riskant met muggen, vooral veel last van gehad in het noorden van Finland, maar Zuid-Finland wel weer een aanrader. Bijvoorbeeld Jyväskulä, Tampere en Turku.
  • Stockholm heeft veel meer indruk op me gemaakt dan Oslo en Helsinki. Kies in Stockholm de Bredang camping.
  • Lofoten is bijzonder mooi, maar handiger wanneer je eigen vervoer hebt en niet alleen via de E10 rijdt, maar juist de smallere (soms doorlopende) wegen langs de kust. Bovendien is het dan handiger om een stuk met de boot te doen om op Lofoten te komen anders moet je visa versa.
  • Een mooie regio om even te pauzeren is het Siljanmeer in het hart van Zweden. Schone meren om in te zwemen. Mijn favorite camping in die regio is die van Leksand.

O ja, vergeten: probeer voor heen- en terugreis een andere route te nemen.

Johan