hallo wij zijn van belgie
ik had een vraagje in verband met sri lanka wij hebben geboekt voor 15 dagen enik had al het 1 en ander gelezen op internet van wat te doen en zo
maar zijn er mensen die ons tips kunnen geven wat we zeker niet mogen missen van uitstappen en wat ze ongeveer vragen voor excursies en bie wie we dat het beste boeken en zo want is immers onze eerste keer naar ginder en we verbliven in het kani lanka resort in kalutera mss zijn er mensen met ervaring van dit hotel en zijn de vaccinaties echt aan te raden of hoeft het daar zo niet
met vriendelijke groeten en hopend op veel reacties
en in dezelfde site, ook onder ‘top questions - Sri Lanka’, staat een vergelijking tussen hotel-geregelde excursies (wat duurder) en freelance/beach boy chauffeur (goedkoper maar soms dubieus). Reken in ieder geval op Rs 40/km, heen en terug dubbel, voor het transport; toegangsprijzen wisselen erg per excursie.
Kani Lanka is een prima middenklasse hotel. Stadje is dichtbij per hotel-shuttleboot en best ver over de weg (schiereiland), dus check goed wanneer die boot gaat. En zorg voor halfpension minimaal, buiten de deur weinig te eten.
Vaccinaties voor o.a. Hepatitis-A en buiktyfus zijn redelijk essentieel voor het hele land.
bedankt om te reageren
we hebben wel half pension genomen
maar hadden al een 3 tal dingen in ons hoofd maar denken dat het er ver vanaf ligt maar ja we zijn 16 dagen ter plaats dus denk tijd genoeg we zouden naar het olifanten reservaat en schildpaddenovang en naar galle willen gaan
en m’n man zou ook graag een nationaal park willen doen maar vind nergens of er 1 in de buurt ligt of er ver vanaf en een jeep safari
en had ook gelezen dat het strand en zee bij ons hotel niet echt toegankelijk is vuil en zo
hebben thailand ook gedaan maar denk dat dit een groot verschil is met sri lanka
p.s weet je mss iets meer over air lanka de vliegmaatschappij
met vriendelijke groeten
>we zouden naar het olifanten reservaat en schildpaddenovang en naar >galle willen gaan
Pinawela is noordoosten, turtle nursery en Galle liggen in zuiden en zijn prima samen te doen.
>en m’n man zou ook graag een nationaal park willen doen maar vind nergens of er 1 in de buurt ligt of er ver vanaf
Sinharaja is als dagtocht te doen maar doe je niet voor dieren doch voor planten en insecten; is wandelend geen jeep.
De dichtsbijzijnde natuurparken met veel dieren zijn Yala en Udu Walawe. Elk zo’n 5 uur reizen. Safaris zijn 06:00-08:30 en 15:30-18:00 dus je moet in die buurt overnachten.
>en had ook gelezen dat het strand en zee bij ons hotel niet echt toegankelijk is vuil en zo
Vond ik wel meevallen, je kunt alleen niet in zee zwemmen buiten de periode eind december-maart. Wel in de lagune aan de andere kant van het hotel.
Srilankan airlines is prima maatschappij met goede service. De vliegtuigen worden wat ouder en hebben niet allermodernste video maar kan ermee door…
hallo
hier ben ik nog een keer
sorry hoor weet dat ik vele vragen heb maar ken het land echt niet
wij hadden ook gelezen als je kettingen en rings aan hebt van die het beste thuis te laten dat ze er zo op gefixceerd zijn ginder of is dit maar fabel want in thailand hebben we daar geen miserie mee gehad
en welke uitstap we ook nog wilden doen was kandy gehoord dat dit ook de moeite is om te zien
want om eigenlijk ergens anders te overnachten is wa moeilijk want onze reis is al vastgesteld in dit hotel voor 15 dagen en betaald en is er daar ook shopping mogelijkheid of niet want ik denk dat dit nie zo is zoals thailand en turkije
en men laatste vraagje voor nu is ik rook spijtig genoeg kan ik sigaretten meenemen van hier uit daar ik ze zelf maak of ben ik ze ginder kwijt
had gezien dat er in luchthaven van colombo ook iets moet betaald worden voor je binnen mag
>wij hadden ook gelezen als je kettingen en rings aan hebt van die het beste thuis te laten dat ze er zo op gefixceerd zijn ginder of is dit maar fabel
Is een fabel. Er is heel, heel weinig ‘kleine criminaliteit’ speciaal tegen toeristen. Wel veel pogingen tot oplichten trouwens (dubbele prijs vragen enzo) net als Thailand.
>en welke uitstap we ook nog wilden doen was kandy gehoord dat dit ook de moeite is om te zien
Tja…is het inderdaad, Sandya’s geboorteplek:vak02: Maar dat ligt 1 uur verder van Kalutara dan Pinawela, gewoon doorrijden naar oosten. Als je die twee op 2 aparte dagen doet betaal je de reis (120 x 2 km) dubbel en dat is dan dus 9,600 rupee plus een hoop extra vermoeidheid. Veel beter is om gewoon in Kandy een guesthouse te laten regelen voor pakweg Rs 2,000 voor double inclusief ontbijt. Ja, dan betaal je dubbel vergeleken met Kani Lanka maar bespaart toch 9,600-2,000=7,600 (45 euro ofzo)…
>want om eigenlijk ergens anders te overnachten is wa moeilijk want onze >reis is al vastgesteld in dit hotel voor 15 dagen en betaald
Helaas, toch doen…
>en is er daar ook shopping mogelijkheid of niet want ik denk dat dit nie zo is zoals thailand en turkije
Het kan wel maar minder inderdaad dan die twee. In Kalutara weinig op toeristen gerichte shops, in bijvoorbeeld Galle en Pinawela en Kandy wel.
>n men laatste vraagje voor nu is ik rook spijtig genoeg kan ik sigaretten meenemen van hier uit
Officieel ‘verboden’ behalve 1 pakje in handbage. Controle is speciaal voor toeristen echter minimaal…
>+ had gezien dat er in luchthaven van colombo ook iets moet betaald worden voor je binnen mag
Niets van bekend, klopt gewoon niet. Je krijgt een gratis visum-on-arrival voor 30 dagen…
hoi maar weer
heb eigenlijk nog een vraagje
oeps weeral heb je er enig idee van als je een exursie of 3 a 4 wil doen en daar 16 dagen bent op wa je eigenlijk wat moe rekenen van verteer daar want we weten wel dat het goeidkoop is maar denk die excursies en zo dat dat toch wel wat geld vraagt en zeker omdat we zo afgelegen zitten aja wat we ook nog wilden doen was kandy en de kolloniale huizen maar dat is waarschijnlijk ook niet in de buurt
Kandy was al besproken in deze discussie, en koloniale huizen kom je overal tegen. Leuk om te doen is tijdens één van je ritten door Colombo thee te drinken bij Mount Lavinia hotel, 100% koloniaal (vroeger gouverneurspaleis) en prachtig uitzicht/terras.
Transportkosten waren al genoemd, Rs 40 per km en dat dan vaak 2 x voor heen en terug. Toegangsprijzen varieeren nogal: Galle fort is gratis, schildpad-centrum iets van Rs 300 maar Pinawela bijvoorbeeld heeft zojuist prijs weer verhoogd naar Rs 2000 voor volwassenen! Dus gewoon vantevoren navragen voordat je excursie boekt, en dan ja/nee kiezen.
hoi hoi hier ben ik maar nog eens
vraagje van m’n man hoor
hij vroeg wat het beste was van euros mee te nemen of travelers cheques in dollars wat dan het beste is om daar om te wisselen plus is het strand daar toegangkelijk om te wandelen s’avonds want had horen zeggen dat het daar heel vuil was plus wij zouden een budget van rond de 1500 euro meehebben geraken we daar een tijdje mee rond of is het te weinig
p.s
had al eens veel beoordelingen gelezen van het hotel waar we zaten en had nog iets gelezen van mensen die veel exusies hadden gedaan met een zekere sunny beach boy zeiden wel dat het vermoeiend was maar te doen op een dag we zijn nog jong 26 en 32 en zijn er lang dus nadien tijd genoeg vo te relaxen een het zwembad he
met vriendelijke groeten
jaime
kweet heb veel vragen en soms mss wel het zelfde dak al eens gevraagd heb spijt mij daarvoor
a) Travelers cheques (in euros!) is altijd veiliger dan veel cash mee. Wij doen veruit het meeste via de bankkaart, als die Maestro of Cirrus logo heeft kun je bij banken in Kalutara (Sampath, Hatton, Commercial) ermee ‘pinnen’.
b) Strand is heel redelijk, niet brandschoon maar ook niet speciaal vies. Kun je best 's avonds wandelen, even opletten dat er altijd wat licht moet zijn…
c) Hoeveel geld nodig is hangt echt van je excursieplannen af. Bedragen al eerder in de thread gegeven, zelf even optellen en zien wat je wel en niet doet.
Shoppen is super bij Odel (kleding) en Paradise Road (warenhuis, wel duur maar supermooi) in Colombo ( niet zo ver van kalurera). Theedrinken bij mount lavinia of Galle Face colombo, zou ik zeker doen. Uitstapje maken langs de kustlijn naar unawatuna (mooie baai) en Galle (historie). Sigaretten van Johnny Player zijn goed en goedkoop, westerse zijn vaak erg vies, oud. Sri lanka is verder veilig voor toeristen, Het lastig vallen lijkt op thailand /turkije praktijken. Eerlijk wel Kalutera is niet de leukste plek van Sri Lanka, maar ligt erg goed voor tripjes colombo en het zuiden…
hallo dank je wel voor de reactie
ja nu weten we dat kaletura ver van alles ligt en nie de beste plaats is maar ze hadden ons dit aangeraden in reisbureau en alles is betaald om eigenlijk ergens anders te over nachten
maar ja we hebben tijd genoeg en moeten we uurtjes rijden om iets te doen en zijn we laat terug der is niemand waar we rekening moeten mee houden
en zal zeker de winkelplaatjes onthouden want mijn man winkelt graag maar je zegt wel duur dus je kan nie afdingen op die plaatsen dan
maar colombo stond zowieso op ons lijstje hoor om in de laatste dagen van onze reis te doen
en weet jij welk merk je kan meenemen die heel goed is tegen de muggen want ben altijd de eerste gebeten
want moet naar dokter ook om pilletjes want ik altijd allergische reactie aan m’n benen als we naar warme landen gaan rood bubbeltjes en ongeloofelijk veel jeuk
nog een bedankt voor de reactie he moesten er nog tips zijn laat maar horen aub
mvg jaime en charles
je kan daar niet afdingen, maar in odel(winkel) liggen supermerken (echt) voor een tiende van onze prijs. Heeft ermee te maken dat er maar zoveel % uitgevoerd wordt., veel kleding wordt in sr gemaakt. De restpartij wordt o.a via odel verkocht ( ralph , dnky, french connection, calvin klein wisseld per seizoen) Paradise is bijenkorf prijzen, maar voor daar erg duur. Maar alleen al voor de winkel is het de moeite waard. Verder afdingen… wat jezelf redelijk vindt, ze mogen er best wat op verdienen aangezien ze niet de rijkste zijn. Voel jij je goed en zij ook. ( wat ik doe de helft eraf en dan 10% erbij op handelen dan zit je in toeristische oorden goed)
Antiek heb je langs galle road ( de kust weg) hele mooie dingen als je ervan houdt. Muggen , tja… weinig tegen te doen. maar je zit aan de zee dus meestal valt het daar wel mee… lagune daarentegen… maar Deet is goed daar te koop… als je lichamelijke problemen hebt ga eens langs bij ayerveda arts… ze zijn erg goed… meestal ook in hotel aanwezig voor 3 x de prijs, maar in heel veel dorpen heb je ze ook.
Ringen, juwelen enz… is geen probleem. Singalezen zijn naar mijn ervaringen (heb er lang gewoond) geen pickpockers, oplichters of dieven. Alleen als je gaat shoppen. schatten ze in hoeveel je kan besteden, maar qua veiligheid maakt dat niks uit … ze houden van 24 karaats goud dat heel geel is… Als je een trouwring om hebt, scheelt het een hoop gedoe als vrouw. Dus het is niet je vriend, maar je man…
hoi billiewong
nogmaals bedankt voor de tips zal ze allemaal proberen te onthouden
en men man was blij het te horen want die gaat graag shoppen voor kleren en verder van de rest gaan we wel zien ter plaatste he hoe ver we springen met ons budget (1500) enzo en wat we allemaal kunnen doen
maar op de meeste sites raden ze wel aan om met beachboy je excursies te plannen omdat het scheelt in de prijs zullen het ginder wel ondervinden he
we kijken er al naar uit om te vertrekken is wel nog enkele maandjes maar tijd gaat rap he
ik zou zeker naar Kandy gaan ook al moet je dan een nacht in een ander hotel/guesthouse slapen en betaal je zo de nacht dubbel de tempel van de tand, hier zou een hoektand van boeda worden bewaard, is zeker een bezoek waard ook heb je hier een mooie bijna geheel overdekte markt welke leuk is om te bezoeken
je hoeft je geen zorgen te maken om criminaliteit want daar heb je daar minder kans op als hier in nederland en belgië
hallo dirk
bedankt voor de tip maar kandy stond ook op ons verlanglijstje om te gaan zien naar de tempel
we zullen zien als we daar zijn hoe we het het best kunnen oplossen he om tot daar te geraken en terug
is nu allemaal wa moeilijk we hebben geen benul van afstanden want is onze eerste keer naar sri lanka
thailand en turkije wel al gedaan
want door dat we het nie kennen enzo zitten we wat verkeerd qua locatie maar reisbureau raadde het ons aan dus ja nu te laat he want alles wat we willen doen ligt er redelijk ver vanaf
in sri lanka reizen veel mensen rond met een prive chaffeur/gids deze zie je bij toeristische plaatsen dan ook vaak lopen vraag bij de tempel in kandy aan z’n gids of je met hem en zijn klanten mee mag lopen (tegen een kleine vergoeding) dan hoor je ook nog het verhaal van de tempel plus dat je de meest intresante plaatsen ook werkelijk ziet