Tips route 1 maand

Van half november tot half december willen we 1 maand rondreizen in Argentinië.
Na het afstruinen van diverse sites en forums willen we graag naar de volgende plekken:

• Buenos Aires 3 dagen
  • Iguazy 3 dagen
  • Salto e.o 4 dagen, auto huren
  • Mendoza 2 dagen, fietsen, bodega’s
  • Bariloche 4 dagen, autohuren; merenroute, MTB-en, raften
  • El Calafate 2 dagen
  • Torres del Paine 4 dagen
  • Ushuaia 3 dagen
  • puerto madryn 2 dagen
  • Buenos Aires 2 dagen

Deze indeling is inclusief reisdagen

Ik heb de volgende vragen

• Is dit te doen in 1 maand? We zijn actief, hoeven niet dagen op 1 plek te zitten en houden ervan om rond te reizen. Maar we willen de plekken natuurlijk wel echt beleven door er daar op uit te trekken: wandelen, auto huren, excursies

• Wat vinden jullie van de verdeling van dagen

• Wat is de beste volgorde om deze plekken aan te doen. Rekening houdend met walvissen/orka’s zien in Puerto Madryn, warmte in het noorden en kou in het zuiden en natuurlijk ook qua reizen van de ene naar de andere plek

• We willen een aantal binnenlandse vluchten doen en aantal keren met de bus. Wat raden jullie aan voor welk traject

• Torres del Paine of El Chalten voor een trekking? Welke is aan te raden rekening houdend met de natuurschoon, tijd en kosten?

Alle tips zijn welkom!

Bedankt,
Lotte

Hola Lotte,

Ziet er uit als een goed programma, wel erg vol en eigenlijk verblijf je naar mijn mening te kort in bepaalde regio´s. In de regio Salta & Jujuy kun je bijvoorbeeld makkelijk een week blijven hangen… maar ik krijg sterk de indruk dat jullie heel Argentinië willen doen in 3-4 weken tijd, iets wat niet onmogelijk is, maar veel reizen betekent en gewoonweg inhoud dat je nooit ergens een week zult verblijven.

Puerto Madryn zou ik naar voren halen in het programma, half december zijn de meeste walvissen al weer vertrokken. Dus ik zou beginnen in het zuiden en dan naar het midden & noorden van Argentinië trekken.

Qua vluchten/bussen: neem in Patagonië zoveel mogelijk vluchten, dat scheelt veel tijd. Ook het traject Iguazú - Salta is tijdrovend over land, zou ik ook vliegen (Andes doet dit rechtstreeks, net als Puerto Madryn vanaf Buenos Aires trouwens > www.andesonline.com).

Veel plezier, suerte,

Jan

oi Chenque

ben jij daar woonachtig in Cordoba ?

Ik zak in oktober met het schip af naar BA en denk een jaar of zo in Argentinië te verblijven

en bel volop op zoek naar interessante zaken om te bezoeken
liefst natuurlijk waar je terechtkan met een zeilschip (in jouw geval kan dat natuurlijk niet …)
ik neem alle tijd en heb geen haast en probeer me dus rustig aan te passen aan de seizoenen

Als je tips hebt ed …
Kunnen we contact aanhouden via PM of MSN ?

Greetz from the tropIX

Hoi Lotte,

in je bericht lees ik dat je precies dezelfde route als ons wilt gaan afleggen. Wij gaan vanaf 31 december tot 31 januari.

Kun je mij eens laten weten welke bevindingen je tot nu toe hebt gedaan voor je reis? En heb je al een idee hoe je reisplan eruit ziet? Wij willen nl. beginnen in Ushuaia en dan naar boven reizen via Calafete, Puerto Madryn, Bariloche, Mendoza, Salta & iguazu en terug naar Buenos Aires.

Ik hoor graag van je,

groetjes

Jaap

Op het gevaar af om op zere tenen te trappen… Als je een maand hebt en zoveel mogelijk wilt zien kun je je misschien het beste op het noorden en het zuiden concentreren, + puerto madryn? en het midden een beetje laten zitten. Je hebt wat meer tijd voor verdieping van beide delen, en je kunt misschien wat van die 10 reisdagen afhalen (exclusief je reis naar en vanaf argentinie) die je nu in het programma hebt. Als je de rest goed wilt doen zul je toch nog een hele hoop reizen… en ja, als 1e naar de walvissen.

Ben het met Hans eens. Ik zou overwegen Mendoza niet op te nemen in het schema. En vanaf Salta rechtstreeks naar Bariloche (of verder naar het zuiden te vliegen).

2 dagen in Mendoza incl. reizen betekend dat je er in principe geen tijd hebt en bodega"s bezoeken kun je ook in Cafayate bij Salta (wij vonden het landschap daar ook mooier). De stad zelf vond ik ook niet heel bijzonder, die tijd kun je beter ergens anders gebruiken bijv. Salta. Ik moet wel zeggen dat wij er een maand geleden waren, dus wel in de winter.

even meedenkend met de verdeling van de dagen…

• Buenos Aires 2 dagen
    reisdag
  • Iguazy 2 dagen
    reisdag
  • Salto e.o 3 dagen, auto huren
    reisdag
  • Mendoza 1 dagen, fietsen, bodega’s
    reisidag
  • Bariloche 3 dagen, autohuren; merenroute, MTB-en, raften
    reisdag
  • El Calafate 1 dagen
    reisdag
  • Torres del Paine 3 dagen
    reisdag
  • Ushuaia 2 dagen
    reisdag
  • puerto madryn 1 dagen
    reisdag
  • Buenos Aires 2 dagen

dit geeft wat eerlijker weer wat jullie van plan zijn. Verder heb ik een voorstel voor een andere verdeling, maar het is ook interessant nog te horen wat mijn collega’s en vrienden er van vinden :slight_smile:

alternatief en behoorlijk intensief:

• Buenos Aires 2 dagen
    reisdag
  • Iguazu 2 dagen
    reisdag
  • Salto e.o 7 dagen, auto huren, cafayate cachi, Quebrada van Humahuaca.
    reisdag
  • Bariloche 3 dagen, autohuren; merenroute, MTB-en, raften
    reisdag
  • El Calafate 3 dagen, Perito moreno boat en trekking (dag), Lago Argentina (dag), El Chalten (dag).
    reisdag
  • Ushuaia 2 dagen (boot en park)
    reisdag
  • puerto madryn 2 dagen, walvissen & peninsula met auto (dag), Punta tombo (pinguins) (halve dag-dag)
    reisdag
  • Buenos Aires 1 dag

de volgorde moet je zelf even puzzelen wat het handigst is, starten met zuid lijkt me het beste. Zoals je ziet heb ik de torres en mendoza laten schieten uit het programma ten faveure van de omgeving van salta en El Calafate, verder heb ik een dag van Buenos aires afgesnoept, omdat ik verwacht dat je op het eind niet zoveel zin meer hebt in een extra dag in de stad.

greetz

Ik kan alleen maar beamen dat het de moeite waard is om meer tijd uit te trekken voor Salta en omgeving! Trek een paar dagen uit voor de route Purmamarca, Tilcara, Humahuaca, Iruya en daarvoor/daarna nog een dag of 2 voor Cafayate en Cachi. En daarnaast zul je waarschijnlijk nog wat tijd in Salta zelf willen doorbrengen!