1 maand Argentinie: wat te bezoeken (en 1 maand Chili)

lieve allemaal,

ik ga 6 maanden door zuid-amerika trekken. en de bedoeling is om ongeveer 1 maand door argentinie te reizen. maar het is zo’n groot land… is dit wel te doen?? en wat zijn dan de paatsen waar ik zeker heen moet?? de maand daarvoor wil ik door chili reizen… hier heb ik ook nog niet echt plannen voor… dus als iemand suggesties heeft waar ik zeker heen moet in 2 maanden tijd door chili en argentinie… ik hoor het graag!!
owja en ik moet eindigen in buenos aires :wink: vanuit daar ga ik naar huis.(liefst geen binnenlandste vluchten)

groetjes!!
Lotte

In 1 maand heel Argentinie zonder binnenlandse vluchten is niet te doen. Maar je zou kunnen kiezen voor Puerto Madryn (walvissen en pinguins), dan eventueel met de trein naar Bariloche (www.trenpatagonico-sa.com.ar, gaat 1 of 2x per week), dan met de bus (2 dagen!) naar El Calafate voor de Perito Moreno gletsjer. Vervolgens met de bus naar Torres del Paine in Chili. Als je ook naar Ushuaia wilt wordt het lastig :slight_smile: Eventueel kan je voor je terugvliegt nog met de nachtbus naar Iguazú en terug naar Buenos Aires.

Absolute hoogtepunten in Argentinië zijn Península Valdés (walvissen, orka’s en zeeleeuwen), Gletsjer Perito Moreno nabij El Calafate, Parque Nacional Torres del Paine net over de grens in Chili, Ushuaia en Iguazú Falls.

Veel reisplezier! Wegvanhier.nl

Ook het noorden van Chili (San Pedro, Tatio geisers) is de moeite waard! En de route van noord chili naar Argentinië is adembenemend! Omgeving Salta is ook schitterend! Heel goed te doen met een huurauto.
Een maand is prima per land vind ik! Keuzes maken moet je toch.

Weet je wat het is met al die zogenaamde highlights waarvan iedereen vindt dat je ze moet hebben bezocht: je ziet alleen prachtige natuur en duizenden internationale toeristen, maar je hebt uiteindelijk geen Argentijn ontmoet. Je moet je afvragen of je dit wilt, je kunt nl. ook het echte Argentinie van binnen uit proberen te leren kennen in 1 maand. Je zult dan misschien minder ver reizen en binnen een kleiner gebied intensiever het dagelijkse leven ervaren.
Als je geinteresseerd bent heb ik daarvoor wel de nodige suggesties.

Ik ben het gedeeltelijk met Chenque eens, maar het is wel wat kort-door-de-bocht. In de toeristische gebieden als de Península Valdéz, El Calafate en Bariloche kom je ook zeker Argentijnse toeristen tegen. Niet de arme mensen uiteraard, daarvoor is het helaas onbetaalbaar.

Maar het is inderdaad ook erg leuk om een klein gebied intensief te beleven. Wel handig als je dan ook wat Spaans spreekt natuurlijk. En hoe je het ook went of keert, je blijft wel een toerist in hun ogen.

Ik heb de route (in 3,5 week) gedaan: Ba, Rosario, Mendoza, Bariloche, Puerto Madryn, El Calafate, Ushuaia. Ik ben gemiddeld overal 3 nachtjes gebleven. Maar als ik het in twee nachten al weer gezien had heb ik gewoon weer de bus gepakt, al was Bariloche zo relaxt dat ik daar 4 nachten gezeten heb terwijl dat kwa ‘sights’ niet echt nodig was :wink:
Ik vond dit echt een super route, je ziet heeeel veel verschillende dingen: wijn, natuur, cultuur, chocolade, walvissen, 't einde van de wereld etc.

Succes!

Tja, ik heb Argentinie als niet supertoeristisch ervaren. Je komt er veel Argentijnse toeristen tegen die doorgaans met de bus reizen omdat ze de vliegtickets niet kunnen betalen (voor binnenlandse vluchten naar Trelew of Ushuaia). Ze reizen gerust 3.000 km met de bus, enkele reis …

Voor wat Argentinie betreft zijn de ‘highlights’ wel genoemd. Vooral Vuurland vond ik prachtig. Verder vraag ik me af of je nog tussen de pinguins kunt lopen bij Punta Tombo. Was erg grappig.

In Chili zou je vanaf Puerto Natales de Navimag kunnen nemen (www.navimag.cl). Dit is een vrachtschip dat in vier dagen tijd langs de fjorden naar Puerto Montt vaart. Bovenop staan cabins en er kunnen zo’n 200 toeristen mee om de tocht voor de rederij enigszins rendabel te houden. Mooie mogelijkheid om met andere reizigers in contact te komen!

Verder is het Lake District in Chili ook de moeite waard (waarvan Pucon erg toeristisch is, maar er is wel veel te doen). Beklim de Villarica vulkaan bij Puerto Varas. Onthaastend is het eiland Chiloe.

Mogelijkheden te over!

Mvg, Dennis

Iquazu, de prachtige watervallen vond ik ook superbijzonder! En Mendoza vond ik een enorm relaxte stad. Wij deden veel met nachtbussen maar als je dan in de ochtend wakker werd vond ik het weer zonde de mooie natuur onderweg gemist te hebben, maar dan nog, dat land is zo groot en zo mooi, je móet keuzes maken. Trouwens, bij Mendoza met een auto een paar dagen de omgeving bekeken. Heel erg de moeite waard. Maar BA én de tocht in het noorden naar St Piedro… kortom, een maand is te kort als je géén keuzes maakt.

Naast PAtagonie is Salta mijn aanrader! Ook om enkele dagen te blijven als uitvalsbasis om Argentinie-niet-op-zijn-amerikaans te doen, waar Cheque voor waarschuwt

Gerard
www.coolywooly.nl

ja, als je voor de highlights gaat… buenos aires, iguazu, salta, bariloche, el chalten met fitzroy range (aanrader!) perito moreno, el calefate, en dan patagonie en ushuaia. Van noord naar zuid dus…maand is dan misschien wat te kort, maar je ziet wel erg mooie dingen. Iets skippen en rustiger aan doen en meer van “het leven” ervaren is denk ik leuker.

leuk boek trouwens gerard…gelezen tijdens tripje naar isla del sol, bolivia :slight_smile:

Hallo Travelmonkey,

Leuk om op basis van je berichtje te horen dat “Op Staande Voet Op Stap”-exemplaren ook op reis blijken te zijn door Zuid-Amerika. Al eerder kreeg ik ook een digitale groet van een toevallige lezer die het “ergens” op reis in Zuid-Amerika aantrof.

geniet van dat prachtige continent

Gerard