We gaan al over ruim een maand en ben nu bezig om e.e.a. vast te leggen aan accomodaties, daarom even een vraag of jullie tips hebben zodat we de reis nog kunnen aanpassen
19-feb Dag 1 vlucht (aankomst 7.00 uur dag 2)
20-feb Dag 2 Golden Gate Nat Park
21-feb Dag 3 Golden Gate Nat Park
22-feb Dag 4 Giants Castle Game Reserve
23-feb Dag 5 Giants Castle Game Reserve
24-feb Dag 6 St Lucia & iSimangaliso Wetland Park
25-feb Dag 7 St Lucia & iSimangaliso Wetland Park
26-feb Dag 8 Hluhluwe
27-feb Dag 9 Swaziland
28-feb Dag 10 Swaziland
1-mrt Dag 11 Kruger NP
2-mrt Dag 12 Kruger NP
3-mrt Dag 13 Graskop (Blyde River Canyon ) of omgeving Hoedspruijt
4-mrt Dag 14 Graskop (Blyde River Canyon ) of omgeving Hoedspruijt
5-mrt Dag 15 Kruger NP
6-mrt Dag 16 Kruger NP
7-mrt Dag 17 Tzaneen (Magoebaskloof)
8-mrt Dag 18 Marakele Nat Park
9-mrt Dag 19 Marakele Nat Park
10-mrt Dag 20 Pilanesberg Wild Reservaat
11-mrt Dag 21 Pilanesberg Wild Reservaat
12-mrt Dag 22 bezoek Lion Park en einde van de dag vertrek J’burg (21.45u)
13-mrt Dag 23 aankomst Brussel
Ik ben nog niet zeker hoe ik de dagen Kruger met Panoramaroute het beste kan plannen. Is een andere volgorde beter?
We zijn eerder in Namibië geweest en hebben daar een fantastische tijd gehad. Vond Etosha NP ook erg mooi, maar we sliepen toen net buiten het park, daarom wil ik nu graag wel een nacht of meer in het Kruger doorbrengen. Mocht iemand een goed alternatief hebben of meer rustgevend zonder te veel te verkassen, dan hoor ik het graag.
Niet veel mis met een en ander, behalve voor overnachten in de meeste NP zult u
waarschijnlijk (veel) te laat zijn, sommige accommodaties zitten al een jaar op voorhand volgeboekt!
Buiten de NP zal het allemaal wel lukken, wij hebben eigenlijk weinig of nooit moeite
gehad met het vinden van onderdak!
Dus al met al geen minuut meer te verliezen denk ik!
hmmm, dat laatste wist ik niet. Ben in een Cheettah sanctuary geweest in Otjiwarongo Namibië en dacht meer dat het zoiets was.
Weet jij misschien een sanctuary waar dieren wel bezocht kunnen worden en waar het niet gaat om fokken en verkopen van wilde dieren?
Van Tzaneen naar Marakele is een behoorlijke rit. Ik zou als alternatief Entabeni (een particulier game reserve, big 5 park) als suggestie geven. Kies daar 1 van de lodges in het ‘lower escarpement’, zoals Wilderness Safari Camp. Prachtpark en wat beter aan te rijden dan Marakele. En ik vind persoonlijk dat marakele redelijk tegenvalt qua wilde-dieren-beleving. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk!
Voor beschikbaarheid van accommodatie in het Kruger Park, kun je het beste kijken en online boeken via: www.sanparks.org
Voor het boeken van accommodatie in de rest van het land, kun je prima terecht op websites zoals bijvoorbeeld www.safarinow.com of www.sleeping-out.co.za of www.travelground.com.
Veel plezier met de voorpret en natuurlijk ook met de reis zelf. Hou rekening met hoge temperaturen, het is nu echt hoogzomer!! Mocht je dus nog naar locaties zoeken, kijk dan ook naar zaken als airco
Als alternatief voor Lion Park (wat ik ook absoluut zou afraden owv niet geoorloofde praktijken, naar mijn mening) zou ik naar Moholoholo Wildlife Rehab center gaan. Dat ligt in Hoedspruit, dicht bij Kruger. Ik ben er een aantal keren geweest en vond de info die ze geven en de dieren die je kan zien heel interessant.
Zoals Natascha (Zazoe) al zegt, naar Marakele moet je niet echt gaan voor de wilde dieren. Je ziet er wel, maar de roofdieren zijn zeer moeilijk te zien. Maar, ik vond het qua natuur wel een fantastisch park. Het ligt in de Waterberg regio en de natuur is vrij speciaal. Ik heb er een post over geschreven (Marakele National Park - A hidden gem off the beaten track - The Travelling Chilli), dit is wat ik erover vind, maar het is natuurlijk persoonlijk.
Wat voor soort accommodatie zoeken jullie? Kamers / hotel of camping?
Tshukudu farm, 6 km vanaf Hoedspruit is zeker ook een aanrader, goed betaalbaar als je bush camp
of tented camp pakt!
Een fijne einde middag/avond drive safari waarna de houtskool voor de braai klaar staat,
gebruik van keuken en borden/ bestek en koelkast is gratis!
Een morgen loopsafari met Leeuwen en/of cheetah’s , erg goed!
Wel zelf eten drinken meenemen, er is niets te koop en zorg vroeg in de middag aanwezig te zijn
de safari begint al rond 16.00 uur, ligt een beetje aan de warmte van de dag!
Liefst tevoren reserveren ivm beperkte aantal plaatsen
Bedankt allemaal voor de reacties. Zie het nu pas eigenlijk, anders had ik wel eerder gereageerd. Weet niet waarom ik geen meldingen heb gehad in mijn mailbox, maar waarschijnlijk over het hoofd gezien, sorry.
We gaan met een gewone auto en kamperen daardoor niet. Vorig jaar wel gedaan in USA, was geweldig maar we konden toen van een fantastische aanbieding profiteren waardoor we een camper voor de prijs van een auto konden huren. Tenten is niet zo mijn ding meer, hebben we jaren gedaan met de motoren, maar dat gekruip in en uit de tent met mijn 1,90m ben ik inmiddels beu (wordt ook een jaartje ouder:slapen:)
Heb inmiddels al het een en ander geboekt via sanparks. Er was eigenlijk nog best plaats overal tot mijn verrassing; 2xGolden Gate, 2xGiant’s Castle, 2xLower Sabie, 2xOlifants camp, 2xMarakele (1 nacht in Tlopi en 1 in Bontle, omdat we ook aan het water wilde zitten maar in Tlopi maar 1 nacht terecht konden). Geen punt pakken we 's morgens de spullen en rijden naar het andere kamp. Meteen maar een game drive van maken:) .
Nu heb ik nog wat gaten na Giants Castle, omdat ik moeite heb met het stuk St. Lucia naar Lower Sabie. Wat te doen: 2x St Lucia, 1x Hluhluwe en 2x Swaziland. Of 1x Swaziland ruilen met een extra nacht bij Hluhluwe? Of 1x St Lucia en daar aan het eind van de dag nog door naar Hluhluwe (2x) en 2x Swaziland. ???
Mijn ideeën hierover veranderen elke dag, dus tot nu toe nog niets vastgelegd, misschien moet ik het daar maar zien. Als ik iedereen’s ervaringen zo lees, kun je makkelijk op de bonnefooi rond rijden.
@ Moonrise: over het Moholoholo heeft Astrixx weer een slechte ervaring in hun blog staan… misschien ook maar overslaan. We willen nu op de laatste dag langs http://www.dewildt.co.za/, min of meer op onze weg naar de luchthaven waar we toch pas 's avonds vertrekken. Maar zeker bedankt voor je post over Marakele. Dieren hebben we hopelijk tegen die tijd al veel gezien en het gaat ons ook om het landschap. Bergen, rotsen, woestijnen zijn zeker net zo mooi als de dieren zelf. Wat dat betreft reizen we vaak naar bestemmingen omdat de natuur zo ruw is.
Heb nog een paar vraagjes,
welke landkaart is het beste? Ik hoef geen digitale kaart, want we gebruiken in het buitenland altijd Here. Downloaden we op onze telefoons en kan off line gebruikt worden, ideaal, heb je geen tomtom nodig.
waar staan de gates van de NP’s nou duidelijk op? Van Kruger uiteindelijk wel gevonden, maar de rest… ik vind die website sanparks wat dat betreft echt een crime.
schaffen jullie een internationaal rijbewijs aan? Heb dat ooit gedaan voor Namibië (en meteen de enige keer), ook toen had ik het idee dat het volkomen overbodig was. Niemand naar gevraagd ook niet bij een controle bij een politiepost. Ik wil alleen geen problemen bij het ophalen van de huurauto, vandaar toch maar even mijn check
en een leuk adresje omgeving Graskop misschien? Tshukudu farm is genoemd door Peter maar ik weet niet of dat niet een beetje te ver uit de richting ligt voor de Panorama route.
Vanuit omgeving Hoedspruit is de panoramaroute ook prima te doen.
Persoonlijk vindt ik Tshukudu niet echt wild en als naaste buur weet ik dat er nogal wat veranderd is het afgelopen jaar, maar er zijn vele leuke accommodaties in de omgeving van Hoedspruit vanwaaruit je de panoramaroute kunt doen. Graskop is ook een leuke plaats en ik kan Thaba Tsweni daar aanraden.
Moholoholo heb ik alleen maar goede ervaring mee. De mensen daar zijn gepassioneerd over natuurbehoud en de tour is leuk en informatief.
Succes met plannen.
Groetjes uit de bush
Miriam
Ku Sungula Safari Lodge
Nou laat je niet misleiden door de term Tented Camp, de tenten zijn luxueuzer als
menigeen voor mogelijk houd, het zijn gewoon huisjes met een zeildoek buitenkant!
kijk voor heel veel info eens op de krugerpark.startpagina
Vanuit Graskop is de panoramaroute heel goed te doen. Wij hadden een overnachting bij Daan’s Place, prima accommodatie!
Mocht je naar Graskop gaan, dan is Abe’ at The Glass House aan te raden. Wij hebben daar heerlijk gegeten!
In Graskop was de stroom uitgevallen, dus we waren even bang dat we nergens terecht konden. Maar daar was het geen probleem! Was heel sfeervol, met al die kaarsen
Mocht je in Graskop niet of moeilijk onderdak vinden, kun je altijd nog op de gemeentecamping
terecht, ze verhuren leuke huisjes en/of rondawels, zo uit mijn hoofd aan de Hugenoten straat
helemaal aan de buitenkant van het dorp met een mooi uitzicht!
Dan wordt het Graskop i.p.v. Hoedspruijt. Wil eigenlijk nog niets boeken, maar gewoon daar kijken als ik aan kom. Zal in ieder geval adres Daan’s place en nog een paar andere meenemen.
Mocht daar geen plek zijn dan proberen we de gemeentecamping. Huisje of rondavel is perfect. Kun je daar gewoon aanrijden geld in een busje gooien, of moet je je ergens melden?
@ Peter1950; tented camp is niet wat ik bedoelde met kamperen, dat is gewoon pure luxe:cheer2:!
K(r)amperen bedoelde ik meer; een koepeltentje zelf achter in de auto gooien en dan elke avond luchtbed opblazen en op je knieën de tent in en uit. Dat is waar ik niet zo’n zin meer in heb.
Nee in Graskop moet je je melden, dat geld in een busje kom je volgens mij alleen in Amerika of
Australië tegen, echt ergens in the middle of nowhere, erg leuk trouwens!
Je kunt de ingang en de " camping " goed bekijken op google maps op
de hoek van Louis Trichard Ave en Hugenote Street!
Haal wel een internationaal rijbewijs inderdaad! Wij hebben slechts één keer alles moeten laten zien, maar internationaal rijbewijs waren we toen erg blij mee.
Toen ik er was, was de gemeentecamping overigens gesloten, is die tegenwoordig al wel weer open? Is al anderhalf jaar geleden hoor, maar uiteindelijk toen een andere plek moeten zoeken.
Camping gaan we zeker proberen, mooi uitzicht volgens mij, als ik de foto bij google maps zo zie. Zou jammer zijn als de camping gesloten is, maar dan rijden we door naar Daan’s place of Valley View backpackers… is daar geen plaats dan rijden we gewoon nog een rondje Graskop.
Int. rijbewijs dus toch maar doen begrijp ik. Ik zal maar braaf zijn en twee van die dingen halen. Vind het altijd meer een soort sponsoring van de anwb.
En wat doen jullie met wegenkaarten, gewoon daar kopen bij een benzinestation en van hier wat printjes google maps? Die printjes hebben me vorig jaar ook van Chicago naar Utah gebracht via allerlei B-wegen (snelwegen zijn zo saai:slapen:).
Zijn er nog leuke ‘toeristische’ routes die je niet mag missen i.p.v. de snelste weg via de tomtom? (Wel een beetje in de buurt van onze bestemmingen natuurlijk, een kleine detour is niet erg, maar het moet geen dubbele rijtijd worden.)
We willen bv. naar Swaziland via border Onverwacht net boven Pongola. Daarna via Maloma, Sithobela naar Hlane. Iemand daar ervaring mee?
Mijn man vindt asfalt niet zo spannend, ook al zit er zo nu en dan een pothole in.
Om even terug te komen op dat internationale rijbewijs!
Het lijkt er inderdaad op dat het voornamelijk was om de ANWB te
sponseren, maar die zijn inmiddels ook gestopt!
Je kan gewoon met je NL rijbewijs daar rijden,mis totaal geen probleem. Soms kan een autoverhuurder het vragen, maar 99% vragen ze er niet om.
en als bij een politiecontrole ze zeggen dat je een internationaal rijbewijs moet hebben, dat is totale onzin en zeker ook geen boete (contant) betalen, nooit doen. Is vergoden bij de wet!!! Ze willen willen gewoon lunch money, dus niet doen.