rondreis oost Zuid-Afrika

Na veel lezen en overwegen zijn we erg enthousiast geraakt om ook voor het eerst naar Zuid-Afrika af te reizen. We zouden het zeer op prijs stellen als jullie eens mee zouden willen kijken met onze route;

  1. Amsterdam – Johannesburg – Clarens (aankomst in ochtend)

  2. Clarens - golden gate park - Bonaneni

  3. Bonaneni – Royal Natal National Park – Bonjaneni

  4. Bonjaneni – Valley of a 1000 hills - St. Lucia (vrij lange rij-dag, ergens leuke stop tussenin? Durban trekt ons niet zo, wij zijn echt van de natuur en niet zo van de steden. Is een stop in zuidelijker Drakensbergen hier een goede optie?)

  5. St Lucia ( Hluluwe imfolozi park)

  6. St. Lucia ( wetlands)

  7. St. Lucia – Zululand – Piet Retief

  8. Piet Retief – ezulwini (milwane)

  9. Ezulwini – Hlane National Park

  10. Hlane – Graskop

  11. Graskop – Panorama route - hoedspruit

  12. Hoedspruit

  13. Kruger

  14. Kruger

  15. Kruger

  16. Kruger

  17. Kruger

  18. Kruger

We hebben in principe nog 1 of 2 dagen die we kunnen toevoegen, waar zouden deze de meeste meerwaarde hebben volgens jullie? Hebben we nog iets over het hoofd gezien, missen we nog niets?
Wij zijn trouwens een stelletje van middelbare leeftijd, vrij sportief, tikkeltje hoogtevrees en geen hoge eisen op het gebied van comfort.

We zijn onwijs benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast daarvoor!

Groetjes, Esther en Roberto

Hoi Esther en Roberto,

Goed idee om niet zoals velen het hele land door te crossen in 3 weken, dat is alvast winst. Begrijp ik goed dat je in Clarens en Bonjaneni verblijft en niet in Golden Gate en Royal Natal zelf? Dat zou mijns inziens een gemiste kans zijn. Bovendien zou ik kiezen voor 1 noordelijke verblijfplaats, dus kiezen tussen Royal Natal of Golden Gate. Anders ben je meer aan het rijden dan aan het genieten van de natuur. Zuidelijker kan je kiezen voor Giant’s Castle (schitterende wandelingen) of nog zuidelijker in de buurt van Underberg voor de Sani Pass.

St. Lucia is sowieso een top bestemming, heel veel te zien en te doen zoals bijvoorbeeld Hluhluwe-iMfolozi. Al zou je bijvoorbeeld ook in het park zelf kunnen verblijven. Wat is het idee achter in Piet Retief overnachten? Vanuit St. Lucia kan je prima in 1x naar Mlilwane of Hlane rijden. Ook hier zou ik 1 locatie kiezen, 1 nacht Hlane of eventueel 2 in Mlilwane. Van daaruit door naar het Kruger Park voor het aantal dagen dat je wilt en dan afsluiten in de buurt van Graskop of Hoedspruit om van daaruit de Panorama Route en alle overige bezienswaardigheden zoals de vele watervallen, God’s Window etc. etc.

Succes met de planning! Wanneer willen jullie eigenlijk afreizen? Dit in verband met de beschikbaarheid van accomodaties.

Gr. Michel

Hoi Michel,

Onwijs bedankt voor de reactie! Op Google maps en via booking waren overnachtingen in Golden Gate niet goed te vinden, maar inmiddels gevonden via site van Sanparks. Zou het handig zijn om de eerste nacht toch in Clarens te houden, gezien we die dag landen en al een heel stuk hebben gereden? Om de dag daarna vroeg aan het park te kunnen beginnen. Zou dan iets worden als;

  1. Amsterdam – Johannesburg – Clarens (aankomst in ochtend)
  2. Clarens - golden gate park - Basotho Cultural Village Rest Camp
  3. Basotho Cultural Village Rest Camp – Royal Natal National Park
  4. Royal Natal National Park – Cathkin Park (goede uitvalsbasis voor Giant’s Castle?)
  5. Cathkin Park - Valley of a 1000 hills - St. Lucia
  6. St Lucia ( Hluluwe imfolozi park)
  7. St. Lucia ( wetlands)
  8. St. Lucia – Zululand – Ezulwini (Milwane)
  9. Ezulwini – Siteki (Hlane National Park)
  10. Siteki – Pretoriuskop
  11. Kruger (Lower Sabie)
  12. Kruger (Lower Sabie)
  13. Kruger (Satara)
  14. Kruger (Olifants)
  15. Kruger (Olifants)
  16. Olifants - Hoedspruit
  17. Hoedspruit - Panorama route - Graskop
  18. Graskop - Johannesburg

Onze planning is om begin oktober te gaan. We hebben de route deze richting gepland voor nu, omdat Kruger en de panorama route ons een mooi eind lijken van de vakantie, maar beseffen ook dat we daarmee iets meer kans op regen hebben. Zou dit reden zijn om de route toch om te draaien? Of scheelt dit in 2.5 week niet zoveel dat we t beter andersom doen? En wanneer we nog 1 of 2 dagen zouden toevoegen, waar zouden die t meeste meerwaarde hebben in deze route?

Nogmaals onwijs bedankt!

Groetjes, Esther en Roberto

Precies, je moet op de site van Sanparks zijn. Voor Royal Natal en Giant’s Castle kun je rechtstreeks boeken op de site van KZN Wildlife. Wij zaten in 2010 voor 3 nachten in Giants Castle zelf, dus ik heb geen idee of Cathkin Park een goede uitvalsbasis is. Wij hebben daar een aantal schitterende hikes gedaan, onvergetelijk. Mijn tip is dan ook echt om in de parken zelf te overnachten. Dan kan je als de zon op komt direct gaan hiken zonder dat je eerst nog de auto in moet om er te komen. Daarnaast raadt ik je minimaal 2 nachten per locatie aan zodat je minimaal 1 volle dag hebt om een mooie hike te doen.

Misschien snap ik het niet goed maar volgens mij is het van Johannesburg zelfs nog korter rijden naar Basotho Cultural Village dan naar Clarens dus waarom zou je dan in Clarens willen overnachten? In Golden Gate zou je ook nog voor het Highlands Mountain Retreat kunnen gaan, alleen wel duurder dan Basotho. Ik zou dus een keuze maken tussen Royal Natal of Golden Gate voor 2 of 3 nachten en dan via Giants Castle (minimaal 2 nachten) naar St. Lucia.

In St. Lucia zou ik minimaal 3 nachten verblijven, het liefst zelfs 4 als je ook een dagexcursie naar Hluhluwe-iMfolozi doet. Er is daar zoveel te doen, kijk maar eens op de site van Eurozulu voor ideeen. In Oktober zijn er ook walvistochten trouwens. Daarna via Swaziland (1 of 2 nachten maar zou 1 locatie kiezen) en dan door naar Lower Sabie. Pretoriuskop zou ik skippen en die nacht extra bij Satara plakken zodat je daar ook 2 nachten bent. Op het einde zou ik ook weer kiezen voor of Hoedspruit, of Graskop voor 2 nachten.

Verder zou ik de route gewoon zo dan als je bedacht hebt. Dus beginnen in de Drakensbergen en eindigen in Kruger omdat dit voor een hoop mensen toch het hoogtepunt is.

Gr. Michel

Wederom bedankt voor je reactie Michel!

En verhip, je hebt helemaal gelijk wat betreft Clarens, Google Maps liet me in eerste instantie via de andere kant het park inrijden, maar zie dat rechtstreeks naar Basotho Cultural Village net zo makkelijk is! Wat betreft de Panorama route, is het niet handig om van hoedspruit naar graskop te rijden, ipv daarna weer terug te rijden naar het vertrekpunt van die dag?

We willen graag op ong 20 dagen blijven, dus dan komen we uit op onderstaande;

  1. Amsterdam – Johannesburg – Golden Gate Park (Basotho Cultural Village)
  2. golden gate park (Basotho Cultural Village)
  3. Basotho Cultural Village – Royal Natal National Park
  4. Royal Natal National Park (bv Tower of Pizza Lodge)
  5. Royal Natal National Park – Garden Castle
  6. Garden Castle
  7. Garden Castle - Valley of 1000 hills - St. Lucia
  8. St Lucia ( Hluluwe imfolozi park)
  9. St. Lucia ( wetlands)
  10. St. Lucia – Zululand – Siteki (Milwane)
  11. Siteki (Hlane National Park)
  12. Siteki – Kruger (Lower Sabie)
  13. Kruger (Lower Sabie)
  14. Kruger (Satara)
  15. Kruger (Olifants)
  16. Kruger (Olifants)
  17. Olifants - Hoedspruit
  18. Hoedspruit - Panorama route - Graskop
  19. Graskop - Johannesburg

Graag gedaan. Dat kan inderdaad ook, van Hoedspruit naar Graskop alleen moet je dan weer een keer extra in- en uitchecken, spullen inpakken etc. Maar dit is slechts mijn mening hoor haha, als jullie daar geen problemen mee hebben zou ik het zo doen als je van plan bent.

Wel snel Kruger gaan boeken hoor, als er uberhaupt nog plek is. Daarnaast zou ik in Royal Natal National Park zelf verblijven, Thendele Camp is schitterend gelegen.

Gr. Michel

Ziet er goed jullie planning, Clarens ligt maar een half uurtje van Golden gratenpakhuis af, dus valt mee. EN ook goed om de eerste dag noet te veel en te lang willen rijden. Het is altijd wennen, na een vlucht aan de hoogte, de warmte en links rijden. Rij max 2 a 3 uur zou ik zo zeggen.

om daar na niet de lange reis naar St. Lucia te rijden,myou ik zeggen overnacht Danny de buurt van Escourt ook nog Drakensbergen, of wat verder ietjes onder Durban, helaas is de wensite van die accomodatie nog niet online, daar heerlijk aan het strand vertoeven. Ik kan ze wel mailen voor jullie.
En inderdaad je kan ook in Hoedspruit blijven om de panaramaroite te doen. Is net zo makkelijk.

Hi Esther en Roberto,

Jullie moeten uiteraard zelf de beslissing nemen over Clarens / Basotho Village.

Voor iemand die nog nooit in Zuid-Afrika was heeft Clarens één heel groot voordeel: het is een veilig en sympathiek dorpje om na een lange vlucht en nadien autoreis (aan de verkeerde kant) in een onbekend land te “acclimatiseren”. Er is ook genoeg keuze voor een lekkere dinner zodat jullie niet meer zelf hoeven te koken/braaien, want dat moeten jullie dan in elk geval de volgende drie dagen.

Zoek een leuke Self-Catering plek, dan hebben jullie tenminste ook al een koelkast om reeds gekochte drankjes voor de volgende dag “voor te bereiden”.

Nadeel: vermits er in Clarens maar een kleine winkel is - die de naam supermarkt niet waard is - hebben jullie daar maar een beperkte keuze om eten en drinken te kopen voor Basotho Village.

Doe dat liever in bijvoorbeeld Bethlehem, daar is vooral meer keuze aan etenswaren.

Voor de rest “stem ek volledig saam” met Michel.

PS In welke periode gaan jullie eigenlijk of heb ik dat over het hoofd gezien?

@ Thatch 22,
Onlangs hebben we de nieuwe toeristische trekpleister van Graskop leren kennen.
Is het Golden gratenpakhuis de nieuwste attractie nabij Clarens? :slight_smile:

Goede tip, om eerst boodschappen in te slaan in Bethlehem! Onze bedoeling is om begin oktober te vertrekken, waarschijnlijk twee oktober. Hoe doen jullie dat trouwens met bederfelijke boodschappen/etenswaren? In een koelbox van onderkomen naar onderkomen?

Bedankt allen voor de reacties, heel fijn!

Klopt bij Graskop is een geweldige nieuwe attractie , moeten jullie echt gaan doen. Ook is er nog de big swing, voor de dare devels.

Inderdaad koop een koelbox en vervoer daar alles in.

Esther & Roberto,

Jullie kunnen best een koelbox kopen voor onderweg: in bepaalde supermarkten of bij “Game”. Die zijn niet erg duur maar vooral zeer nuttig tijdens de reis. Als jullie de koelbox op het einde van de reis achterlaten in de laatste overnachtingsplek zal zich daar vast en zeker iemand over verheugen…!!!

Er zijn heeeel veel plaatsen in Zuid-Afrika waar men ijsblokjes kan kopen (supermarkten, bottle stores, tankstations enz…) maar wij vinden het praktischer om bijvoorbeeld plastiekflessen van een halve of één liter water (of andere frisdranken nadat ze opgedronken werden) te vullen met (kraantjes-)water en die dan overnacht in te vriezen. Dit houdt de rest-inhoud van een frigobox meestal voor de ganse volgende dag koel - zelfs al zijn de temperaturen aan de hogere kant - en men heeft niet het nadeel dat alles onder water staat nadat de ijsblokjes gesmolten zijn. Bovendien kan men het water nog drinken als het ontdooid is.
Ook dat is voor ons een reden om voor Self Catering te kiezen (want daar heb je behalve een koelkast ook een vrieskast) liever dan een B&B waar men dan wel ontbijt krijgt.
Als jullie dan toch op een plek komen waar geen vrieskast aanwezig is, volstaat het om aan de eigenaars te vragen of zij een plekje hebben in hun diepvriezer voor jullie “koel-accu’s” - dat doen ze gewoonlijk met heel veel plezier.

In Basotho hebben jullie bijvoorbeeld een keuken en dus eveneens frigo/vriezer.

En nog iets: ik weet niet of jullie graag bier/wijn/alcohol drinken, maar weet dat sommige wijnen ook in supermarkten beschikbaar zijn maar bier en alcoholische dranken enkel in “bottle stores”. In de meeste ZA provincies is er op zondag bovendien geen alcohol te koop (noch bier, wijn of sterkere dranken) behalve in restaurants.

Geniet jullie reis en hopelijk kunnen jullie ergens onderweg ook genieten van de heerlijk bloeiende en nog heerlijker ruikende jacaranda’s

Ik zou 2 dagen nemen voor Hluhluwe/imfolozi is gewoon erg mooi.

Onze ervaringen:
Http://www.hermanns.nl/Travels

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

wat is de nieuwe atractie bij Graskop ?

Ben ook wel benieuwd, dit ?

Dat is tenminste waar vriend Google mee komt als ik “new attraction Graskop” invul…
Ziet er wel cool uit iig ! Misschien toch maar een middagje Kruger uitrijden…

ja, volgens mij is dat het. Ziet er leuk uit !

Klop, erg mooi, maar die is meer bij Sabie. The big swing is bij Graskop, Hazyview. http://www.bigswing.co.za

Het is inderdaad de Graskop Gorge Lift die ik bedoelde. Deze ligt net buiten Graskop, op de R533 naar Hazyview en is pas open sedert december 2017. Niet echt goedkoop om te bezichtigen, maar toch wel de moeite waard.

Hij ligt dus niet eens in de richting van Sabie…

Big Swing is wellicht heel leuk voor erg sportieve mensen. Aan mij met hoogtevrees niet besteed.

Wauw wat een leuke reacties, wat is dit een fijn en behulpzaam forum!
De kogel is door de kerk…we hebben geboekt! We vliegen op 2 oktober voor een prachtige prijs met Allitalia en zullen dinsdag 3 oktober rond 09:00 uur landen, lekker vroeg op de dag dus. We zijn uiteindelijk op onderstaande route gekomen;

2 okt Ams - Johannesburg
3 okt Johannesburg - Golden gate (highlands)
4 okt Golden Gate National Park - Bonjaneni
5 okt Bonjaneni (royal Natal park)
6 okt Elandskop (drakenberg zuid)
7 okt Elandskop (drakenberg zuid)
8 okt Hluhwule
9 okt Hluhwule (Hluhwule Imfolozo)
10 okt Hluhwule (Wetlands)
11 okt Hluhwule
12 okt Ezulwini (milwane wildlife sanctuary)
13 okt Ezulwini (hlane national park)
14 okt Lower Sabie
15 okt Lower Sabie
16 okt Olifants
17 okt Olifants
18 Graskop (panorama route)
19 Graskop (panorama route)
20 Graskop - Johannesburg

We hebben hier en daar wat concessies moeten maken helaas, het is onze tweede “verre” reis al deze jaar, naast Sumatra volgende maand, dus hier en daar wat water bij de wijn. Maar we hebben er onwijs veel zin in! Die swing is helaas ook niet aan ons besteed haha, brr…