TIPS rondreis filepijnen

Beste mensen,

22 mei ga ik samen met mijn man naar Filepijnen. We hebben al vaker gereisd in Azie maar ,willen graag jullie mening, tips over onze reisschema.

23 mei aankomst Manila
24 t/m 27 mei Damuguette
27 mei t/m 29 mei Apo island
29 mei t/m 2 juni Bohol
2juni t/m 7 juni Palawan
7 juni t/m 8 juni Manila

8 juni midden in nacht vliegen we terug naar Nederland.

we willen dit zelf doen is makkelijk te regelen in Filepijnen?

ik hoor het graag van jullie

groet Immaatje :dag:

Ha Immaatje,

Leuk zo’n mooie reis in het vooruitschiet!

De reis is goed uit te voeren, alhoewel mag er niets ‘mis’ gaan in het vervoer. Wellicht is het goed om vooraf de boten en vlucht vast te leggen. Naar welke bestemming wil je reizen op Palawan? Stel je reist naar Puerto Princesa, gaat er een directe vlucht van Cebu naar Puerto Princesa om 10:00 uur sochtends met Cebu Pacific. Anders zal je vliegen via Manila. Om die vroege vlucht te halen, is het beter om te overnachten in Cebu. De eerste boot vertrekt vanuit Tagbilaran naar Cebu rond 07:00 uur, waardoor je te laat aankomt op het vliegveld.

Terugvliegen vanuit Palawan is ook niet altijd even makkelijk. Je kunt terugvliegen met ITI, in combinatie met een verblijf in El Nido Resorts. Anders ben je verbonden aan Puerto Princesa en zal je een lange rit terug moeten mocht je naar El Nido afreizen.

Voor twee weken tijd is het een strak schema als je vooraf niet alles verzorgd. Niet altijd varen de boten uit, of zijn er vertragingen. Hou hier rekening mee zodat je altijd wat speling hebt.

Succes met de voorbereidingen!

Eric

@ Erik, is het zo dat je alleen met ITI kan vliegen als je op de ElNido resorts verlijft, cq daar gaat verblijven. ? Ik heb wel eens eerder gehoord dat gasten van deze resorts voorrang krijgen bij toewijzing van zitplaatsen bij ITI.

Hoi Eric,

Dank je voor je reactie. Ja we gaan nu alles vast zetten.
We hebben een kleine beetje verschoven, we gaan ipv 2 dagen naar Apo island gaan we een tour van 1 dag doen. Dit geeft ons ietsje meer ruimte qua reizen. We vliegen inderdaad van Cebu naar Puerto Princesa.

Alleen zitten we nu met de vraag als het de moeite waard is om 6 uur in de bus te zitten naar El nido, wat ons heel mooi lijkt. Aangezien we onze vlucht niet willen missen en we gelezen hebben dat het qua vervoer niet altijd op tijd gaan, willen we dan 6 juni terug naar Manila.

Het resort El nido ziet er erg mooi uit maar ik vind 300 euro veel per nacht. Weet je of je als niet gast gebruik kan maken van de vliegverbinding? tegen betaling natuurlijk?

we zijn een hoop opgeschoten

kan niet wachten tot het zo ver is.

groet imma

Er zit gewoon een enorm prijsverschil tussen vliegen van Manila naar El Nido , en tussen Manila naar Puerto princesa.

Voor 2 tickets met ITI vanManila naar El Nido ben je al gauw 12 duizend peso kwjt. Vlieg je op Puerto ben jevoor 2 tickets rond de 3 duizend kwijt.

Daar komt dan nog 2 keer 400 voor de bus bij

Het is een lange rit,maar wel een hele mooie,heel afwisselend landschap

Je rijd dan weer door de bergen, soms tussen de rijstvelden, dan weer door cocosnotenplantages, komt door vele dorpjes heen en langs een oud fort, en ook stukken langs de kust, dus afwisseling genoeg.

@Korikong/Immaatje: ITI geeft gemiddeld een week vooraf de overige stoelen vrij, maar houdt altijd nog een block voor last minute boekingen van de resorts. Enkele dagen vooraf heb je dus de meeste kans op een stoel in een vlucht vanuit El Nido. Of ze opties aannemen weet ik niet, maar valt altijd te proberen. Immaatje ik zou alvast even proberen om contact met het bookings office op te nemen, wie weet wat ze voor je kunnen doen.

@ Immaatje: Leuk dat de reis zo al vorm begint te krijgen, heel veel plezier!

ja , ik kan niet wachten tot we er zijn

Omdat het allemaal zo onzeker is gaan we niet naar el nido. We blijven in buurt van puerto princesa, van daar uit gaan we excursies doen.
underground river, honda bay enzo…
heb begrepen dat honda bay ook heel mooi is en je lekker kan snorkelen, ja el nido zal veel mooier zijn maar ja…

het zijn maar 5 dagen en we zouden het erg zonde vinden als we van de 5dagen 2 aan het reizen zijn van en naar el nido. Kon ik maar langer blijven. Met de vliegtuig van het hotel kan je niet op rekenen. en we hebben best een strak programma

en wie weet loopt het anders gaan we er wel heen. vliegen we eerder naar puerto princessa als niet zo mooi weer is rond bohol. we hebben vliegtickets gekocht bij cebu airlines waar je minimaal 4 uur voor vertrek kosteloos kan verschuiven als er natuurlijk plek is.

Hebben jullie nog must adviezen dingen die ik zeker moet doen of proberen in filepijnen?

alvast bedankt imma

Ik kan me er wel iets bij voorstellen datje geen zin heb om 2 keer een dag te reizen , heen en weer naar El Nido.

Een tip neem een simpel duo- sim telefoontoestel mee naar Filippijnen, en koop zodra je daar ben 2 sim kaartjes, globe en smart zijn de meest voorkomende netwerken . Kosten maar een paar euro, en dan kan je opwaardeer kaarten kopen van 100, 200 en 500 peso. Kan je goedkoop mee bellen en gebeld worden bijvoorbeeld door de airlines.

Souveniers kan je in Palawan voordelg kopen bij de Iwahig Penal Colonie = een openluchtgevangenis waar veel toeristen ook heengaan.

Leuke restaurants in Puerto zijn Badjao ligt in een mangrove gebied, met mooi uitzicht over de baai van Puert Princesa.

Ander topreastaurant is Ka Lui, altijd vol , dus resereveren noodzalijk. Rest . waar je het meeste voor je geld krijgt is Balinsasayaw aan Rizal Avenue ,schuin tegenover Mendoza park. En de Tikibar tegenover provincial Capitool leuk voor uitgaan met live bands http://www.helloviellobits.com/2014/04/puerto-princesa-travel-diary-badjao.html

thx voor je tips, dit wordt smullen!!!
:eten:

Iets wat je wel zal merken in Puerto Princesa, dat ieder soevenier winkel barst van de parels voor spotprijzen. Je zou mischien denken dat het om nep- parels gaat. Maar het gaat om echte parels. Hoezo dan spotgoedkoop ? Palawan heeft veel parelkwekerijen, de perfect ronde parels zonder oneffenheden gaan voor export naar buitelandse juweliers en zijn peperduur. Alle parels die niet perfect rond zijn kan men niet exporteren, en worden in Puerto verkocht.

Hi Imaatje,

Zonde dat je niet naar El Nido gaat! Voor veel van onze klanten is El Nido het hoogtepunt van hun reis. In Puerto Princesa zul je ook veel mensen zeer enthousiast horen praten over El Nido, waarschijnlijk krijg je ter plaatse spijt dat je niet bent gegaan…

Vliegtickets El Nido - Manilla met ITI zijn wel degelijk vooraf te regelen (onder voorbehoud van beschikbaarheid), zie Mabuhay (welkom) - Vakantie Filipijnen - DP Reizen. Er zit wel een gering verschil in prijs, e.e.a. is afhankelijk van of je wel of niet bij één van de El Nido Resorts verblijft.

Denk dat , dat voor vrijwel iedereen geld ,dat El Nido toch het mooiste stukje Palawan is. Hondabay is totaal niet vergelijkbaar met El Nido.

volgens mij kun je wel degelijk el nido bezoeken. fort Wally (een bestelbusonderneming) doet het in 5 uur (de rit PP-ELNIDO) voor een redelijke prijs althans ca.20 euro/php1200,-- google even op the poortraveler, fort Wally etc. en mocht je het niet kunnen vinden bij google, gewoon even rondvragen in PP op het vliegveld en anders in de stad. Mijn tip: blijf vooral niet rondhangen in PP, lelijke stad, geen strand, geen mooie architectuur etc. en zonde van je tijd.(PP is een discountbestemming van de Manilejos/inw. van manilla. die er goedkoop feestvieren en gokken) Overigens kun je ook sneller naar El nido, zolang je maar grof betaald. (ca. 300 euro private taxi in 2,5 uur.)

zelf vind ik via google.nl/com: fort wally travel and tour, een ander resultaat fort wally transport palawan. good luck!

Ja Klopt Fort Wally, dat zijn die kleine taxibusjes , die rijden in 1 ruk van Puerto Naar El Nido, stoppen nergens onderweg , behalve in Roxas om te eten en sanitaire stop. Op die manier gaat het het snelst.

Maar laat ik 1 ding zeggen, het is geen plezierige rit, met 16 of 17 man in een busje gepropt, als sardientjes in een blikje. Dan pak ik liever de nieuwe RORO bussen, doen er 6 a 7uur over, maar je zit ruim en hoog, en dus mooi uitzicht