Tips reisschema

Hoi

Ik ga in februari voor 3 maanden naar Vietnam, Cambodja en Laos.
Ik vlieg naar Hanoi en ga eerst door Vietnam reizen. Vervolgens wil ik via Ha Tien Cambodja in.
Daar kan ik toch gewoon een visum kopen?

Ik ben bezig met een reisschema te maken, zodat het een logische volgorde word.

Kampot: Hoe kom ik via Ha tien naar Kampot?
**Sihanoukville: **Vanuit Kampot met bus naar Sihanoukville.
Phnom phehn: Vanuit Sihanoukville met de bus naar Phnom phehn.
Siem reap: Vanuit Phnom phehn via boot
**Battambang: **Vanuit siem reap met de boot. Dan weer terug naar Siem reap. Dan weer naar phnom phehn.
Banlung: Vanuit Phnom phehn ???

Iemand aanvullingen, en tips???

Groetjes

Lastige vragen !

Ik heb geprobeerd het allemaal uit te zoeken voor je.
Ha Tien-Kampot is niet onmogelijk, maar het komt er dichtbij.
Nadeel van de te gebruiken grensovergang is dat deze zeer zelden door toeristen gebruikt wordt. Je komt dan in zeer “remote-areas” met hele vriendelijke mensen, die zich echter geen raad met je weten. Engels wordt niet of zeer weinig gesproken.
Grootste nadeel is het ontbreken van een “toeristen-infrastructuur”, dat wil zeggen dat het kan gebeuren dat je daar strandt, of slechts tegen een mega-vergoeding komt waar je naartoe wilt.

Het makkelijkst is om vanuit Vietnam een boottrip naar PP te boeken.
Ban Lung is een uitdaging, ik was daar nog niet. 11 uur rijden met de bus vanuit PP, let erop: De bus rijdt alleen in het droge seizoen.
Je moet ook weer terug naar PP, en daarna kun je naar SR, de boottrip is duurder, maar wel mooi. Vanuit SR zou ik met de bus naar Battambang gaan, en daarna met de bus weer naar PP. Vanuit PP ga je met de bus naar Kampot, en ook weer met de bus (of shared-taxi) naar SHV.

Hans.

Dank voor al je antwoorden.
Weet jij waar ik vanuit vietnam een boot zou kunnen nemen naar pp?
En weet jij of Ban Lung de moeite is om daar heen te gaan?
Heb je verder nog aanvullingen waar ik heen zou kunnen gaan?

En nog een vraag.
Wat adviseer jij met visum? ik lees overal dat je dat gewoon bij de grens kunt kopen met amerikaanse dollars?

Je kunt vanuit Vietnam naar Chau Doc daar gaat een boot naar Phom Phenh. Ik heb deze boot zelf ook vanaf daar genomen echt supergoed en heel leuk om te doen.
Je kunt wel de grens over van Ha Tien naar Kep en die overgang is oke maar niet heel toeristisch om te doen. Ik heb deze zelf gedaan in 2008.

Visum als je met boot gaat kan je onderweg regelen je krijgt 30 dagen en zorg dat je US dollar bij je hebt er is geen mogelijkheid meer bij de grens om geld te pinnen.

Dankje Moira!

Weet jij of het de moeite is om naar Ban Lung te gaan?
En heb je nog aanvullingen op mijn reisschema?

Ban Lung? nog nooit van gehoord ik ken het niet eens dus kan je daar niet echt over informeren.

Hee Bohochic,

In Sihanoukville kan ik je Orchidee-guesthouse aanbevelen. Nette kamers vanaf 13 dollar. Maar misschien het belangrijkste: Het enige adres met bruin brood op het ontbijt in de omtrek (Misschien wel in heel Camb).
De eigenaar is een Rotterdammer.
In Phnom Penh slaap ik altijd in Dara Reangsey Hotel, nette kamers vanaf 7 dollar. In de hoek staat een mand voor je was, deze wordt gratis gewassen. Let wel op bij je laatste dag…

Ik vermoed dat je naar Ban Lung wilt voor de “jungle-experience”, als dat de reden is, zou je ook naar de hoek van Koh Kong kunnen gaan. Watervallen, wilde rivieren, jungletrekking door de Cardamom Mountains per dirtbike, alles is mogelijk. En… Koh Kong ligt beter op de route, bereikbaar vanuit Phnom Penh en SHV.

Op je visumvraag geeft Moira al antwoord. En aanvullingen…
Ik vind misschien andere dingen leuk dan jij , wat zoek je precies ?
Ik was ooit in Takeo, en ben toen achterop een brommer naar Angkor Borei en Phnom Da geweest, door dorpjes die bijna nooit een toerist zien, een gedeelte van de route had gaten in het wegdek van 2 meter diep (!). We reden een hond en een varken aan en twee kippen dood. Mijn achterwerk deed verschikkelijke pijn van alle hobbels en bobbels
De Cambodjanen waren zoooo verlegen en zoooo vriendelijk, maar werkelijk niemand sprak engels.
Zoals het er nu staat, lijkt het een horror-vakantie van Alberto Stegeman, maar geloof het of niet, ik had de dag van mijn leven.
Dus , wat wil jij ?

Hans.

Dank voor al je antwoorden.
heb nu het volgende:

Via Chau Dec
Phnom pehn
Kampot: Bus vanaf Phnom pehn.
Sihanoukville: Bus vanaf Kampot.
Koh Kong: Vanuit Sihanoukville. Terug naar Phnom pehn.
Siem reap: Vanuit Phnom phehn met de bus.
Battambang: Vanuit siem reap met de bus. Dan terug naar Siem reap en weer naar Phnom Pehn.
Stung Treng: Vanuit Banlung met de bus. Hier de grens over naar Laos.

Koh Kong is inderdaad een goede aanvulling in plaats van Ban Lung wat zo ver weg is!
Wil in Phnom pehn mijn visum voor Laos aanvragen. Heb begrepen dat er vanuit daar ook bussen naar Stung Treng gaan?

Wat ik leuk vind is mooie natuur, niet zo toeristische dingen.

Ik vraag me nog een ding af waarom heb je Siem Reap niet op je lijstje echt een much do voor Angkor Wat.

Die staat er wel tussen :wink:

ohja lol nu zie ik het ja lezen is soms moeilijk

Hee Bohochic,

Ik ga in december, en kan dan vast voor je “voorproeven”.
Mijn route zal zijn: PP, SHV, Kampot, Tatai (bij Koh Kong).

Ik heb ongeveer dezelfde voorkeur als jij, SHV is te toeristisch voor mij, ik ga naar de eilanden voor de kust van SHV, die zijn nog ongerept.
Naar PP ga ik alleen om te winkelen.
Kep was ik al eens, dat is heel leuk. www.kep-botanica.com
Nu dus Kampot, dat ligt op 25 km.
Tatai is een rivier op 18 km van Koh Kong, ongerepte jungle.Rond eind januari ben ik terug, zet dan nog eens een berichtje op dit forum, en ik laat het je weten hoe het was.

Hans.

Hans.

1 like

ja leuk als je laat weten hoe het was.
veel plezier daar!

Ik ben zelf in Kep en Kampot geweest en het is leuk om er 1 a 2 dagen te zijn en door te reizen. Ik heb in dit hotel gezeten in Kep http://www.veranda-resort.com/index.php
Dat zwembad was er toen nog niet.

Nog wat vragen.
Vanuit Siem Reap naar Battambang met de bus. Hoe lang doet die daar over?
En vanuit pp naar Don det? Hoe lang?

Gister gedaan, 4 uur

1 like

En vanuit pp naar Don det? Hoe lang?

:was:

Vriend, maak je niet te druk hè. Reizen is veel makkelijker dan je denkt. Uiteindelijk zul je zien dat je dit soort informatie helemaal niet nodig hebt vooraf. Helemaal niet als je 3 maanden reist. Maar snap je wel, er mee bezig zijn is al erg leuk. Ik heb helaas niets op de planning staan maar je moest eens weten hoe erg het kriebelt!