Aankomende dinsdag vlieg ik naar Chihuahua toe. Voor de eerste nacht wil ik graag een hostel boeken, aangezien ik pas in de avond aankom.
Nu vind ik het erg moeilijk om een hostel te vinden, dus ik vraag me af; heeft er iemand een tip???
In de Lonely Planet staat Hotel Jardin del Centro. Deze heb ik proberen te bellen, maar ik krijg het hostel niet te pakken.
Alle tips zijn welkom!
(ik ontmoet graag andere reizigers in een ho(s)tel, dorms mogen zeker ook. Als het verder maar schoon, veilig en betaalbaar is. Met een goede locatie!)
Hanneke ik ben vast te laat maar ik ben een paar weken geleden bij Hotel Jardin del Centro geweest. Het is een goed hotel dichtbij de winkelstraat. Verwacht alleen niet veel toeristen daar! Je zult waarschijnlijk wel de enige zijn! Veel plezier daar!
Hi Richie!
Ik lees net je berichtje, maar heb al een nacht geslapen in jardin del centro. Is niet veel bijzonders, maar wel prima inderdaad. Heb ook nog flink kunnen onderhandelen over de prijs!
Wel raar verder dat ik inderdaad DE ENIGE TOERIST BEN HIER!! Ik heb echt nog niemand anders gezien, is toch niet normaal??
Maar komt vast goed: morgen maar richting trein!
Bedankt iig!
Ok leuk dat je al in Chihuahua zit! Ik vond die winkelstraat (genaamd Libertad) met al die schoenenwinkels wel erg leuk. Gaaf dat je ook die treinreis gaat doen. Hij is echt heel erg mooi!
Een paar tips mbt tot de treinreis:
je gaat waarschijnlijk eerst naar Creel (zou ik doen) want vanuit daar kan je veel excursies doen. Een leuk hotel in Creel is hotel Margharita (gezellig!). Allereerst zou ik de bus pakken van Chihuahua naar Creel want dat is goedkoper en sneller (je reist in de trein over het platteland waar niet veel te zien is).
Ten tweede raad ik je aan vanuit Creel de trip te maken naar Batopilas (een reis door de diepste canyon = ongelovelijk mooi!). Doe deze trip wel met andere toeristen want dan zit je in een veilige jeep ipv een bus (je rijdt langs recht langs een diepe kloof dus een bus is/voelt niet zo veilig).
Ten derde reis met de bus van Creel naar Divisadero. Zorg ervoor dat je er 1,5 uur aankomt voordat de trein richting Los Mochis komt zodat je van het uitzicht kunt genieten (wij zijn zo blij dat we dat hebben gedaan!). De trein stopt er wel 15 minuten maar voordat je langs de winkeltjes bent en de kloof kan zien moet je alweer weg.
Als je vragen hebt stel ze gerust! Veel plezier daar en geniet van het uitzicht!
Ik had al gelezen over hotel margharita, maar als jij er ook enthousiast over bent, ga ik daar zeker heen!
Ben je vervolgens met de trein naar Los Mochis gegaan of naar El Fuerte?? En heb je dan nog een tip voor een hostel of iets daar? In de lonely planet staan voor deze plaatsjes alleen maar dure, niet bijzondere dingen… Dus als je iets weet, graag!
En heb je verder de eerste of tweede klasse genomen in de trein? Ik twijfel nog een beetje omdat ik alleen reis…
Ook wij willen in November van Creel de trip te maken naar Batopilas. We zijn met z’n vieren en ik vraag me af of je dit zelf kan rijden (met een gehuurde wagen of jeep) of is het beter om met een lokaal agent te gaan ? Indien ja, heeft er iemand goed referenties ?
Ik sprak vorige week met een groep die daar net vandaan kwam.
Zij zijn gewoon met de lokale bus gegaan. Hoewel het nogal slingeren is, is het voor hen prima zonder problemen verlopen.
Je kunt ook met een tour gaan daar, en dan ga je per jeep ofzo. Is ook prima, betaal je alleen wat meer.
Je kunt ook zelf een auto huren, maar geen idee hoe dat is om te rijden. Niet erg fijn lijkt me!
Dirk dat lijkt mij geen verstandig idee Batopilas is via één weg te bereiken. Deze weg heeft geen asfalt maar het is een 55km lange onverharde weg. De weg ligt recht naast hele diepe afgronden ligt (van bovenaf is de kloof 3km diep) en er auto’s elkaar nauwelijks kunnen passeren, maakt het een alles dan behalve veilige trip. Er staan niet voor niets allemaal mini kapelletjes langs de weg om de berijders een veilige reis te voorzien.
Ik raad je aan om een chauffeur (trip boeken bij kantoortje) te nemen want die hebben ervaring met het rijden op zulke wegen en weet precies wat er kan gebeuren. In Creel kun je daarnaast nog genoeg mensen die de trip ook willen doen en kunnen jullie de kosten delen (totale kosten 3000 pesos). Wij hadden bijvoorbeeld bijna een aanrijding omdat een man uit Batopilas veel te hard in tegengestelde richting kwam rijden. Onze chauffeur kon nog net op tijd remmen maar fijn was het niet. De bus zou ik persoonlijk niet pakken omdat deze soms wel heel erg vol zit en dit komt niet ten goede aan de bestuurbaarheid van deze bus.
Overigens raad ik iedereen aan om deze trip te maken. Het is echt een prachtige reis met adembenemende vergezichten! Veel plezier gewenst met de trip!
Hanneke hoe vond je de trip? Wat heb je nu precies gedaan. Ik heb de 1ste klas gepakt en was maar kort in Los Mochis. Ik ben benieuwd!
Ik heb de 2e klas trein gepakt. Scheelt weer luxe zat!
Ik heb een stop van 2 dagen gemaakt in Creeel en daar met de mountainbike de omgeving verkend. Niet naar Batopilas geweest omdat ze daar toen een negatief reisadvies voor hadden. Bleek achteraf wel mee te vallen, maar heb het er niet op gewaagd ivm veiligheid enzo.
Verder nog een tussenstop gemaakt in Posada Barrancas. Daar paard gereden en veel gelopen (oa naar divisadero). Was daar ook gewoon de enige toerist, heel bizar! maar prachtig mooi natuurlijk.
Verder ben ik in el fuerte uit de trein gestapt. Leuk stadje en veel beter dan los mochis!
Bedankt voor de info (sorry voor het late antwoord).
Die 3000 pesos, is dat een all in prijs per dag ? Ik dacht om in Batopilas 1 nacht te blijven. Is er voldoende accommodatie en hoe vullen we best onze dag in ?
Dirk die 3000 pesos is de prijs voor de trip naar Batopilas met een privé chauffeur in een privé jezelf. Het bedrag per persoon hangt af van het aantal mensen dat in de jeep zit aangezien je het bedrag deelt. Eten en overnachting betaal je zelf. Ik raad je aan om wel in een goed hotel te gaan zitten aangezien ik je een minder goed hotel (naam ben ik vergeten) niet aanraadt (wegens kakkelakken)!
Als je de trip bij een reisbureau boekt dan zitten de trips er al inclusief bij. Je bezoekt op de 1ste dag als je naar Batopilas eerst een paar plekken rond Creel en daarna ga je door naar Batopilas. Als je de trip naar Batopilas boekt hoef je dus geen andere excursies in Creel te boeken. Anders zou je ze dus twee keer doen!
Wanneer staat jullie reis op de planning? Veel plezier in ieder geval!
Richie, we vertrekken op 29 okt en gaan 3 weken Centraal Mexico verkennen dan vliegen we door naar Los Mochis voor nog een weekje Coppercanyon. Ik had aan volgende planning gedacht:
dag 1: trein (2de klas) El Fuente tot Bahuichivo, busje/taxi tot Urique
dag 2: Urique (wandelen)
dag 3: Urique - Cerocahui - Bahuichivo - trein nr Creel
dag 4: tour met reisagent: Creel nr Batopilas
dag 5: tour met reisagent: terug nr Creel in de namiddag
dag 6: tour met reisagent: mennonieten cuauhtemoc en
drop off in Chihuahua for flight at 17u
Dat ziet er goed uit Dirk! 2 zeer afgelegen dorpen bezoeken in 6 dagen. Lijkt mij zeer gaaf maar ook wel vermoeiend! Nog even een kanttekening: als je in Creel bent moet je wel snel de trip boeken. Waarschijnlijk kom je laat aan en om 18 uur sluiten vaak de reisbureau’s. Ze moeten ook nog het eten enzovoort voor de volgende dag voorbereiden.
Heel veel plezier gewenst en laat even weten hoe het daar was!
ik zou toch overwegen om Chihuahua i.p.v. Cuauthemoc te bezoeken. Het revolutiemuseum is m.i. een stuk interessanter dan Mennonieten kijken. Ik vind het een beetje een “zoo” gevoel/gehalte hebben Is mijn persoonlijke mening hoor
Ik zou het sowieso niet op een laatste dag aan laten komen, om Chihuahua airport te bereiken. Je zit in een gebied waar zo een dag een weg of een stuk spoor afgesloten kan zijn. Heb het zelf ondervonden met beiden in dat gebied.
Denk ook aan het weer, want als het heet is kan het erg warm worden in de tweede klas coupe’s. Vooral het eerste stuk vanuit Los Mochis. Is maar een tip