Chihuahua, vooral bekend van de hondjes en het liedje, maar buiten de grootste staat van Mexico is het ook een leuke stad. Ze doet wat minder koloniaal aan als de bekende steden richting zuiden, maar doet er zeker niet voor onder. Er is veel geschiedenis geschreven in deze stad en z’n omgeving, waarvan een mooie verzameling te vinden is in het Pancho Villa museum. Voor veel toeristen is dit de start of het eindpunt van een reis door de kopervallei (Barranca del Cobre), maar daarme doet men deze stad echt te kort. Overal zie je mensen met cowboyhoeden en Mexicaanse puntlaarzen. De stad is overzichtelijk en het centrum is makkelijk te voet te verkennen. Overnachten is geen probleem, want voor elke prijsklasse is wel iets te vinden. Voor ons was deze stad echt een verassing en bij een mogelijke nieuwe reis door het noorden doen we Chihuahua zeker weer aan.
Chihuahua stad is zeer aan te raden wanneer je door het noorden van Mexico reist. Absoluut niet toeristisch waardoor het echte Mexico veel beter te zien is. Erg leuk zijn de beelden van Chihuahua hondjes die overal in de stad te vinden zijn.
Wij zijn er deze zomer ook een paar dagen geweest. Stad is inderdaad niet zo direct interessant op toeristisch gebied, maar is wel een stad vol leven. De meeste handel is hier nog niet verplaatst naar shopping plazas buiten het centrum. Zeker interessant voor mensen die verzot zijn op schoenen en laarzen. Voor mensen die enkel interesse hebben voor toeristische bezienswaardigheden kan deze stad wel tegenvallen
Ik heb hier 3 weken gezeten nadat ik besloten heb mijn meisje achterna te reizen. We zijn daarna naar Guadalajara verhuisd, maar ik vond het heerlijk vertoeven in Chihuahua! Ik merkte zelf niets van de stijgende criminaliteit, en genoot van het HEERLIJKE vlees dat ze hier hebben en bekend om staan.
Ik voelde me hier net een celebrity met mijn 1.93m lengte en donkerblonde haren. Ik werd overal nagestaard en bekeken, wat heel vreemd voelde als je dat nooit eerder is overkomen. Wel is deze stad toeristisch zeker niet erg geladen, maar zijn er evengoed genoeg bewonderenswaardige dingen. De mensen zijn hier gegarandeerd 10 keer zo aardig dan je in Europa hebt meegemaakt, en dat vind je in de wat meer commerciele steden van Mexico iets minder. Als een medewerker van de supermarkt zelfs nog ‘pas op jezelf mijn kind’ tegen je zegt, dan weet je het wel (cuidate miga)