Tips voor het noorden van Mexico? (niet de grensstreek!)

Hallo allemaal,

ik ga in dec.-jan. een maand reizen door het noorden van Mexico (geen eigen vervoer maar per bus). We vliegen op San Jose del Cabo (Baja California Sur) en gaan dan via La Paz de oversteek naar het vaste land, springen in de trein, door de Copper Canyon, richting Chihuahua en willen dan terugreizen naar Mexico City.

Dit is de tweede keer dat ik in Mexico ga rondreizen, vorig jaar heb ik de Maya Route gedaan, en dat smaakte naar meer (al zijn er voor zover ik weet in het ‘noorden’ geen archeologische sites, toch? Alleen rondom MC, maar in Tula en Teohicitian heb ik al gezien).

En ik was eigenlijk ook wel benieuwd waar ik die geweldige, cowboy-achtige plaatjes kon vinden? :smiley: Of is dat toch weer wat uit de richting?

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Als ik vanaf mijn computer foto´s google ziet alles er even geweldig uit, maar we hebben helaas maar een maandje.

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

Meerdere mogelijkheden:
Je gaat na de coppercanyon terug naar de westkust en gaat via de staten Jalisco en Michoacan naar Mexicostad.
In Jalisco heb je het plaatsje Tequila waar de drank wordt gemaakt en de stad Guadalajara (Met name de deelstad Tlaquepaque is het interessants en ook de canyon ten noorden van de stad is leuk te bezoeken maar aangezien je al de Coppercanyon dan hebt bezocht zal die bij Guadalajara dan niet meer zo veeel indruk maken :wink: ).

In Michoacan heb je de steden Uruapan en Morelia. Bij Uruapan heb je ook de waterval Tzararacua en een nationaal park in de stad en de vulkaan Paricutin. Verder heb je in de staat ook de plaatsjes Tzintzuntzan, hier heb je een archeologische site en zo ook bij plaatsje Patzcuaro waar je ook een bootje naar het eilandje Janitzio kunt nemen. Aangezien je in de wintermaanden gaat kun je ook de miljoenen vlinders bij Angangueo of Ocampo (Is een beetje uit de route vergeleken met Angangueo (Uurtje exra rekenen), maar heeft betere voorzieningen en vond ik zelf ook mooier). Hierna kom je dan Mexico stad zo binnen.
Heb je tijd over zou je ook het stadje Guanajuato en Queretaro ten noorden van de staat van Michoacan kunnen bezoeken.

Wil je vanuit Chihuahua naar Mexico stad gaan dan zou je de steden Zacatecas, Guanajuato, Queretaro kunnen bezoeken en dan datgene van de staat van Michoacan bezoeken of de staat van San Luis Potosi bezoeken welke veel zeer mooie watervallen heeft en ook “Sotano de las golondrinas”. Je gaat echter in de droge periode en dan bestaat de kans dat sommige watervallen zijn uitgedroogd.

Er zijn meer dingen te bezoeken, maar dit zijn zo’n beetje de hoogtepunten van de mogelijkheden zo uit mijn hoofd.
Edgar

Hoi,

als je via Loch Mochis de canyon gaat verkennen, stop dan zeker bij Areponapuchho(Arepo) erg leuk en overnacht eventueel in een cabaña van de familie Diaz. Erg leuke omgeving, de familie is top en idem hun keuken. Je kunt met hun gaan hiken in de canyon of met de auto naar een paar uitzichtspunten bij Barrancas en vlakbij is ook de dancing stone.

Vanuit Creel kun je ook het e.e.a. gaan bekijken. Kijk op het kerkpleintje uit naar Manuel van Tarahumaratours. Er staat een klein kantoortje van hem waar je hem kunt vinden. Wij zijn met hem een hele dag met de auto in de buurt onderweg geweest. Het was erg leuk en hij laat je zien waar je interesse naar uitgaat. Wij vonden het erg leuk met deze aangename man.

Chihuahua is ook een leuke stad. Je kunt het centrum goed te voet doen en er zijn wel wat belangrijke plekken van uit de Mexicaanse geschiedenis te vinden. Sla het Pancho Villa museum vooral niet over, want da’s echt de moeite waard. Vooral voor historiefanaten :nod:

Hidalgo del Parral, tussen Chihuahua en Durango is een erg leuke plaats. Een echt provinciestadje met een mooie omgeving. Hier zie je net als in Chihuahua stad veel cowboyhoeden en puntlaarzen :thumbsup: Andere toeristen hebben wij tijdens ons bezoek trouwens niet gezien. De omgeving tussen Durango en Chihuahua is net een decor uit oude westernfilms en bij Durango kun je naar het oude huis van John Wayne. Deze heeft hier lang gewoond en liet de complete filmcrew naar Mexico komen voor de opnames, want meneer hield niet zo van reizen :tongue:

Verder richting zuiden heeft Edgar al beschreven, maar als je meer vragen hebt :wink: