Na vijf jaar geleden de route Mexico-City - Playa del Carmen te hebben gedaan gaan we deze zomer weer drie weken terug naar Mexico om het centrale gedeelte van het land te bezoeken.
Plaatsen dien we zeker willen aandoen zijn Puebla en Taxco.
Andere opties zijn Morelia, Guadalajara, Queretaro, San Miguel de Allende, Guanajuato, Zacatecas, Pueta Vallarta en wellicht nog wat tips van jullie.
We hoeven uiteraard niet alles te doen.
Rondreizen willen we in principe doen per bus, dat was de laatste keer prima bevallen. Maar waarschijnlijk ook een stuk gaan vliegen, bijvoorbeeld terug van PV naar DF. En misschien als bussen moeilijk wordt, een gedeelte een auto huren.
Vragen:
Heeft iemand tips voor steden of plaatsen in Centraal-Mexico?
Is Zacatecas de moeite waard, omdat het een stuk uit de richting lijkt?
Is de ‘Indiaanse’ plaats Patzcuaro Indiaans zoals San Christobal of gewoon Mexicaans?
Veel opties zijn er, staat Michoacan met de plaatsen Morelia, Uruapan (met de waterval Tzararacua, het nationaal park Eduardo Ruiz, en de vulkaan Paricutin), Patzcuaro, Janitzio, Tzintzuntzan (argeologische site), Zamora (1 van grootste kathedralen van het amerikaanse continent) en de kust is er prachtig. Dan Jalisco met Guadalara, Tequila en de kust.
Een hele andere optie is de staat San Luis Potosi (zeer veel natuur/watervallen het zogenaamde Huasteca gebied) en de staat Veracruz met oa. El Tajin, Veracruz.
Ik heb 1,5 jaar geleden een rondje gedaan vanuit Guadalajara, maar vanuit Mexico stad is dit ook wel te doen zal je alleen iets anders moeten plannen denk ik:
Guadalajara - Ciudad valles en hier enkele dagen gebleven om de watervallen: Tamasopo, Puente de dios, Cascadas de Micos, Minas Viejas, Tamul (als het water van de rivier niet te wild is, je kan er alleen met boot naar toe namelijk), Salto del Meco, El Salto(deze laaste als deze teminste niet droog staat) te zien en vanuit hier ook een dagtrip naar Aquismon om vanuit hier de watervallen van Tambaque te gaan en aan het einde van de dag naar Sotano de las Golondrinas te gaan (dan vliegen alle vogels de grot in, is prachtig) In Aquismon hebben ze wel auto’s die je er naar toe brengen. Zelf rijden is niet echt een optie gezien de staat van de weg als ze deze tenminste niet hebben verbeterd)
Dan daarna na Ciudad Valles (eventueel via ruines van Tamtok), naar Papantla gegaan en daar de site “El Tajin” bezocht. Daarna terug naar Mexico Stad. Hier Theothuacan bezocht en daarna naar de site Tula, en via de steden San miguel de Allende en Guanajuato terug naar Guadalajara.
Je zou dit wel aan kunnen passen met Mexico Stad als vertrekpunt en punten verwijderen die je minder interessant lijken. Met auto is echter denk ik wel gewenst voor het gedeelte van San Luis Potosi. Volgens mij gaan er niet/weinig bussen naar al die plekken toe. Of een excursie Huasteca ergens boeken deze brengt je naar een hoop van deze plekken. Zie bijvoorbeeld (en zo zijn er wel nog meer te vinden): http://www.ecomextours.com/esp/SalidaGruposDF.php Dat is bijvoorbeeld 8 dagen, dan heb je nog tijd om bijvoorbeeld Michoacan/Guadalajara en Taxco en Puebla te bezoeken wat allemaal wel goed te doen is met normaal busvervoer.
Centraal mexico heeft heel veel te bieden met name Michoacan. Morelia heeft het best bewaarde spaans koloniaal centrum met een overvloed aan kerken, gebouwen, parken en natuurlijk het aquaduct. De stad staat bekend om de vele studenten waardoor het en zeer aangename atmosfeer heeft met veel vermaak. Vanuit Morelia ben je binnen vier uur in Mexico Stad en binnen vier uur aan het strand van Ixtapa. Patzcuaro is een levendig stadje aan de rand van het gelijknamige meer met een aantal zeer intressante archeologische sites met een pirmadies. Deze streek werd oorspronkelijk bewoond door de Tarasken die in de zelfde periode als de Azteken leefde. Je moet echt naar de kleine dorpjes rond het meer gaan wil je deze mensen treffen. Patzcuaro zelf heeft opzich een aantal kleinere kerken en gebouwen en is eigelijk wel in een dagje te zien. Hou je meer van natuur dan kun je een bezoek brengen aan de bergen met oa. de Monarca vlinders, vulkanische warmwaterbronnen en een prachitg Mexicaans landschap.
Let wel, de vlinders zijn alleen in de wintermaanden. Dus niet in de zomer. Dus dat heeft niet zoveel zin om ze dan te gaan bezoeken want dan zitten ze in Canada.
Klopt inderdaad, de vlinders overwinteren van November tot eind Maart in Mexico. Mocht je toch dieren willen bekijken kun je altijd te recht in de Zoo (Parque Zoologico Benito Juarez) van Morelia. Is Na de Zoo van Mexico Stad de grootste van Mexico.
Je zou ook vanuit Mexico stad naar de staat Veracruz kunnen gaan. Ik heb in Xalapa gewoond en ik kan je verzekeren dat daar ook fantastisch mooie dingen te zien zijn. Bovendien kom je in een gebied waar het niet zo toeristisch is en waar je echt van de “originele” Mexicaanse cultuur kunt genieten. Als je geïnteresseerd bent moet je het me laten weten en dat weet ik ook nog wel een heel leuk logeeradres bij iemand thuis die heerlijk “echt Mexicaans” voor je kookt. Ook als je wil weten wat daar dan allemaal te zien en beleven valt kun je me emailen: kjsmulders@yahoo.com
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande tips, het zijn zeker plaatsen die de moeite waard zijn. Zeker de trip van Mexico-city naar Xalapa is de moeite waard. Je komt langs mooie gebieden waar je ook heerlijk kunt wandelen, bijvoorbeeld het gebied rondom Popocatepetl en Iztaccihuatl. Onderweg kom je nog langs een fanatastisch restaurantje waar je heerlijk vlees van houtvuur kunt eten (ik weet de naam niet meer, maar het ligt vlakbij de stad Perote).
Puebla is een mooie stad, daarnaast ligt nog Cholula, een klein plaatsje met ongeveer 300 kerken!!! Eén kerk staat bovenop een piramide, die je dus eerst op moet om bij de kerk te komen. Het is een heel gezellig plaatsje waar zelfs gefietst wordt. Hou je van mooie vazen en servies, dan hebben ze daar een paar winkeltjes waar ze het originele Talavera servies maken en verkopen, erg mooi. Vergeet ook niet een vers gemaakte chocolademelk op de markt te halen, hier komt de chocolademelk namelijk vandaan en het is overheerlijk!
Een heel andere kant op vanuit Mexico-City is Oaxaca. Ook deze rit is de moeite waard. De stad Oaxaca is een gezellige mooie stad met heel veel leuke winkeltjes, lekkere restaurantjes en veel bezichtigingen. Ook hier zijn piramides te vinden bij Monte Alban, een leuke rustige site om naartoe te gaan. Je hebt er ook een prachtig uitzicht over de stad. Dan kun je nog een tripje maken naar Arbol del Tule, dit is de grootste boom ter wereld. Je kunt daar ook heerlijke quesadillas (tortillas met kaas) eten met courgette bloemen, in Nederland een dure delicatesse, daar een goedkoop lekker extraatje. Heb je nog tijd over, rijd dan door naar Teotitlan. Dit is een dorpje waar de prachtige tapijtjes van Oaxaca gemaakt worden. Je hebt er grote winkels, waar je de meer professionele, maar ook wat duurdere kleden kunt kopen, maar er zijn ook kleine huisjes met lieve mensen die het verdienen dat je even een kijkje komt nemen. In sommige zaken krijg je helemaal uitleg over hoe de kleden geweven worden en hoe de natuurlijke kleuren gemaakt worden.
Hoewel de vlinders in de zomer niet aanwezig zijn in Michoacan, is het een mooie omgeving om wandelingen te maken. Ga je nog naar Zitacuaro, dan kan ik je een hotel aanraden dat San Cayetano heet. Het is prachtig gelegen en het hotel geeft je absolute rust. De eigenaar is van Servische afkomst, maar opgegroeid in Mexico, zijn vrouw is een Française die tevens de chefkok is. De maaltijden zijn een combinatie van de Franse en de Mexicaanse keuken en ze hebben een mooi assortiment wijnen. Verassende combinatie, maar overheerlijk!!!
Ik hoop dat je nog wat aan deze aanvulling hebt. Hele fijne vakantie toegewenst!
Als je naar Oaxaca gaat vergeet dan de “chapulines” niet, ook een locale delicatesse. Let wel op dat je ze door iemand laat klaarmaken en eet ze niet zomaar “vers” van de markt (het zijn namelijk sprinkhanen). En de “cascada de Hierve el agua” is ook schitterend. Deze ligt ietsjes van Oaxaca af, maar is ook erg de moeite waard.
Eigenlijk is er in heel Mexico ontzettend veel moois te zien. Als je besluit richting Xalapa te gaan laat het me dan horen en dan geef ik je nog een stuk of 15 tips waar je zeker heen moet gaan en wat je zeker moet eten.
We hebben maar drie weken, dus zullen niet alles kunnen (en willen) doen.
We willen ons ‘beperken’ tot het gebied tussen Veracruz en Puerte Vallarte.
En om niet v.v. over de weg te moeten reizen overwegen we om tussen de uitersten een binnanlandse vlucht te nemen. Of maken we de actieradius kleiner en bewaren we nog iets voor een volgende keer.
Veel zal ook afhangen hoe we ergens kunnen komen en hoe lang de reisduur er naar toe is.
Maar Puebla en de route van Mexico-City naar Guadalajara liggen wel zo’n beetje vast.
In Oaxaxa en Monte Alban zijn we vijf jaar leden al gweest.
We hebben in het verleden ook al bij mensen thuis gelogeerd en gegeten.
Onze ervaring heeft geleerd dat we beter een eenvoudig hotelletje kunnen nemen en 's avonds op een terrasje genieten van lekker eten en drinken en het voorbijgaande lokale leven.
Ik heb gehoord dat de staat Michoacan met Morelia geteisterd wordt door de drugskartels.
Is dit correct?