Leukste deel van mexico city om te verblijven?

Ik verwacht begin december voor een dag of 5 in mexico stad te verblijven, en vraag me af wat het beste deel van de stad is om dat te doen.

Het meest aantrekkelijk lijkt me een redelijke toeristisch gebied met wat uitgaansgelegenheden en betaalbare ho(s)tels, zeg maar vergelijkbaar met khao san road in bangkok of petaling jaya in kuala lumpur. Ik kom aan en vertrek ook weer per vliegtuig, dus bereikbaarheid vanaf het vliegveld is handig, maar belangrijker is in een leuk stuk stad te zitten, liefst niet idioot ver van bussen naar bijv Teotihuacan.

De bus naar Teotihuacan zou ik niet als vereiste voor je hotel gebruiken aangezien je 5 dagen in de stad bent en ik neem aan maar 1 dag naar Teotihuacan gaat. Je kunt gewoon met een taxi richting de bus gaan.

Het leukste gedeelte om als toerist te zitten is in La Condesa (uitgaansbuurt met veel restaurants en barretjes) of la zona rosa (op/rond Reforma).
Je zit dan relatief centraal en bent snel in het historische centrum, de wijk Polanco, Parque de Chapultepec etc.
Tips in het zuiden van de stad zijn de wijk San Angel, Coyoacan en Xochimilco.

Veel toeristen maken de fout door een hotel in het historisch centrum te kiezen maar dat is af te raden. Overdag de pleinen en kerken in het hist. centrum bekijken is erg leuk maar vooral 's avonds is het minder aantrekkelijk (ook iets minder veilig dan bijv la Condesa).

1 like

Dank voor de tip!

Nabijheid van bussen is inderdaad geen vereiste, misschien dat ik nog wel een dagje een bus ergens anders heen neem, maar dat valt met een taxi oid altijd wel op te lossen. Over taxi’s gesproken: hoe werken die momenteel in mexico city? Meters, onderhandelen, en aan wat voor tarieven moet ik denken voor een ritje van een paar kilometer?

Qua taxi´s heb je 2 opties. Of een ´standplaats-taxi’ nemen of een taxi op straat aanhouden.
Standplaats taxi (in het spaans taxi del sitio) zijn taxis die vanuit een vaste plaats werken en zijn iets duurder (en ook veiliger). Deze taxis werken met vaste tarieven (dus geen taximeter).

Een taxi op straat aanhouden is goedkoper en deze werken doorgaans met een taximeter. Als ze die niet hebben/gebruiken zou ik van te voren vragen hoeveel het kost naar je bestemming. Onderhandelen over tarieven kennen ze niet.
Ik heb zelf nog nooit een vervelende ervaring gehad met taxis maar een beetje voorzichtig zijn kan geen kwaad.
Met name 's avonds zou ik eerder een taxi van een sitio nemen.

Qua prijzen, een ritje van een paar kilometer kost zo’n €2,- maar een airport taxi (erg duur voor mexicaanse begrippen) van het vliegveld naar bijvoorbeeld La Condesa zal zo’n €15,- á € 20,- kosten.

Voorzichtig zijn kan nooit kwaad natuurlijk - de verhalen van taxi-berovingen zijn me wel bekend, al heb ik geen idee hoeveel dat nu nog voor komt. Interessant dat ze niet onderhandelen, dat zie je niet veel in landen waar taxi’s zonder meters rondrijden.

Wat het vliegveld betreft: Ik heb begrepen dat er ook een mogelijkheid is daar gedeeld vervoer (shuttle-busjes oid) te nemen, kan dat kloppen? Niet dat die 20 euro nou een ramp zijn, maar ergens gun ik ze dat niet als het ritje de andere kant op voor 5 euro geregeld is :wink:

Taxi berovingen komen steeds minder voor. Maar als je een taxi op straat aanhoudt zou ik bij het instappen even snel controleren of het nummer op de zijkant van de taxi overeenkomt met de licentie van de taxi (die hebben ze vaak op de achterkant van de passagiersstoel geplakt of hangt aan de binnenspiegel van de chauffeur).

Voor een nummer van de zijkant van de taxi zie:
Zie link

Gedeeld vervoer in de vorm van shuttle busjes zou ik niet weten, dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Waar heb je dit gelezen?
Misschien wordt er het gewone openbaar vervoer bedoeld (wat inderdaad micro busjes zijn). Kost slechts zo’n 30 eurocent alleen is erg langzaam en als je met bagage reist zeker niet aan te raden. De metro is ook een optie alleen als je met bagage reist ook zeker niet ideaal.

Ik denk dat ik me vergis met cancun met die shuttles… heb wel iets gezien over coupon taxi’s, dus vrees dat het daar maar bij moet blijven :wink:

Overigens kom ik via een binnenlandse vlucht (vanaf merida) aan, maakt dat enig verschil of komt dat allemaal op 1 hoop terecht bij de uitgang van het vliegveld?