Mexico: Noord of Zuid?

Ha,

In september gaan we ongeveer 2-2 1/2 week naar Mexico. De bedoeling is om rond te reizen, maar in zo’n relatief korte periode kunnen wij dus nooit het hele land zien! Wij houden van natuur, cultuur, gezelligheid en natuurlijk een aantal dagen strand! Waar kunnen wij dan het beste op vliegen en wat is mooier, het noorden of het zuiden? En is er trouwens uberhaupt verschil?

Alvast bedankt!

Wendy en Sanne

Hoi,
Ben zelf een paar maand naar Mexico getrokken, een heel groot land met heel veel variatie. Het noorden is ruiger, woester qua natuur en kouder. Eigen vervoer is handig. Het centrale gedeelte (queretaro…) heeft mij dan vooral getroffen door de cowboy’s (riem, boots, hoed) en vind ik minder toeristisch (en dus leuker). In het zuiden heb je dan Chiapas & Oaxaca waar je tempelcomplexen kan bezoeken, inheemse dorpjes, de indigenas…) Heb ergens tegen de grens met guatemala in de jungle rondgetrokken waar een bepaalde stam leeft (weet echter de naam van de plek en de stam niet meer) en dat was een schitterende ervaring!! We waren daar ook heel alleen met zijn vieren en als je dan midden in het oerwoud plots een tempelcomplex betreedt is dat echt wel magisch! Over cancun en yucatan kan ik niet veel zeggen. Trekt me niet aan, lijkt me een amerikaanse invasie, toeristen onder elkaar, beetje decadent allemaal… Maar ge ziet maar waar jullie zin in hebben!! Mexico is super!!! Geniet ervan!!

Hi,

Cancun is i.d.d. erg Amerikaans en overvol met toeristen, is meer een soort Salou/Benidorm…, geen echt Mexico dus. Yucatan is van Cancun tot halverwege Playa del Carmen en Tulum aan de kuststrook aardig toeristisch en heeft vooral grote(dure) resorts.

Tulum zelf kan ik na een rondreis weer wel aanbevelen, is nog behoorlijk “laid back” en je kan er op/aan het strand slaaphutjes huren voor een klein bedrag. Ook zijn er enkele goedkope hostels te vinden.

Yucatan valt over het algemeen wel mee en is voor een korte reisperiode zeer geschikt. Je kan hier veel archeologische site’s bezoeken, er zijn leuke stadjes te vinden zoals Merida en je hebt prachtige stranden. Dat is natuurlijk ook een van de redenen waarom het het redelijk toeristisch is. Wij zijn ook niet van het kunstmatig toerisme, maar hebben toch voldoende leuke dingen gevonden in deze regio.

Je zou ook vanuit Mexico City naar het zuiden kunnen reizen. Wij hebben bv de route MC -> Taxco -> Cholula(bij Puebla) -> Oaxaca - Puerto Angel gedaan in 2004, maar in de tijd die jullie hebben zou ik Taxco in deze route niet meenemen en zou je i.p.v. Pto Angel, Pto Escondido of Pto Huatulco kunnen kiezen. Wij deden alles met de bus en vanuit de kust van Oaxaca met een binnenlandse vlucht terug naar MC. Oaxaca als stad vonden we erg mooi en je kan er ook veel in de omgeving bezoeken, bv Monte Alban en Mitla. Vanaf MC tot in het zuiden. Mexico City en z’n omgeving is ook een aanrader. De stad zelf heeft al heel erg veel, het antropologisch museum in het bijzonder voor mij en natuurlijk Teotihuacan.

Dit jaar gaan we vanuit Chihuahua via de Copper Canyon naar de westkust, alwaar we met de bus richting zuiden gaan. Vanuit Mazatlan vliegen we weer naar huis. Dit is voor ons weer een nieuw stuk Mexico, maar ik weet zeker dat het ook een mooie trip gaat worden.

Succes met jullie keuze, Robert