Mijn man is gevraagd of hij voor zijn werk naar Mexico wil en wel naar Chihuahua stad. Dit zou betekenen dat we voor minimaal 2 jaar met het gezin daarheen zouden gaan.
Op zich zien we het wel zitten en is het toch een avontuur maar er zijn ook twijfels aangezien we ook nog 2 zoons hebben van 14 en 6 jaar oud. Er zijn toch aardig wat dingen die we willen weten voordat we zouden instemmen om ook daadwerkelijk te gaan.
Vragen zoals :
Is het er veilig genoeg om hun veiligheid te waarborgen?
Hebben ze er internationale scholen?
Hoeven ze niet als gevangene in huis te leven?
Kunnen ze daar ook een sport uitoefenen zoals bijv.voetbal?
Hoe zit het met de medische voorzieningen?
Hoe is het leven daar voor ons als je er ook echt woont?
Er zitten nog wel 1001 vragen in mijn hoofd, maar als ik hier antwoord op zal kunnen krijgen dan is dat vast een begin.
Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben, die er ooit gewoond hebben voor een langere periode of die er nog wonen?
Mijn vriendin komt uit Chihuahua en ik heb daar zelf nu zo’n 2/3 maanden doorgebracht in totaal, ook al woon ik in Guadalajara. Over de zorg weet ik niet zo veel te zeggen, maar het verrast me om te horen dat het er veilig zou zijn voor buitenlanders. Er worden dagelijks gemiddeld zo’n 8 mensen gedood die met de drugshandel te maken hebben, ofwel getuige zijn van een executie. Er is een vulgaire krant die vreselijk goed verkoopt, waarin de dagelijkse lijken worden geplaatst - allemaal redelijk morbide lijkt mij. De politie is de controle verloren, en je kan er vanuit gaan dat wanneer je in gevaar bent dat je geen steun zal krijgen van de politie. Letterlijk meer dan 50% in het politiekorps is corrupt, en dat weet ik omdat ik er zelf 2 vrienden heb werken. Zij hebben me lange verhalen verteld over hoe ver de corruptie wel niet gaat.
Ik geloof dat langzamerhand het geweld wat afneemt en dat is een goed teken. Wellicht zit ik er helemaal naast. Zeker voor jouw kinderen kan ik me voorstellen dat de aanpassing niet makkelijk zal verlopen tenzij ze de taal al meester zijn. Altijd moeilijk om kinderen uit hun vertrouwde omgeving te trekken lijkt mij, maar soms kan je het niet omzeilen.
Positieve punten zijn echter dat de bevolking enorm vriendelijk is, meer dan in andere gebieden van Mexico. Echter zijn de straten behoorlijk leeg en komt er 's avonds of 's nachts geen hond meer naar buiten. Het leven kost niks, en voor 500 euro huur per maand zit je al gauw in een ‘gated community’ met een bewaker ervoor. Ik hoop dat jullie al contacten hebben in Chihuahua, dat helpt altijd.
Mijn advies is om de taal zo snel mogelijk meester te worden, wellicht heeft uw man dat al onder de knie. Verder adviseer ik om geen auto te kopen die meer dan EUR 4000/5000 kost, carjackings zijn een frequent verschijnsel en alleen ik ken al 3 mensen bij wie het is gebeurt. Gezien mijn vriendin Mexicaans is ben je welkom om ook vragen aan mij te stellen indien dat handig is. lawrns@gmail.com.