Ik ga volgend jaar januari voor 6 maanden naar Mexico city om daar te studeren. Ik weet nog vrij weinig van het land en deze stad, ik zou daarom graag in contact komen met mensen die reeds in Mexico City waren!
Een van mijn brandende vragen is dan ook; Is Mexico city ook echt zo levensgevaarlijk voor westerlingen als men zegt?
Ik hoor alleen maar slechte ervaringen van mensen die daar eens waren en nooit meer terug gaan. Ik ging er natuurlijk vanuit dat ik een hele leuke tijd tegemoet ging maar ik ben niet bereid om mijn leven op het spel te zetten voor een paar studiepunten.
al surfend over de site naar info over Argentinië lees ik je mail over Mexico. Ik heb vorig jaar vanuit mijn studie een project georganiseerd waarbij we onderzoek deden in Mexico Stad en Guadalajara. In totaal heb ik 5 weken in Mexico Stad gezeten en ik word nog steeds blij als ik eraan denk. Hoewel de meningen in de groep van 30 studenten en 2 docenten verschilden, verkies ik abslouut Mexico Stad boven Guadalajara. Het is de meest dynamische stad die ik ooit heb gezien en ik wil er zeker nog eens naar terug. Ook ik had de slechte ervaringen gehoord over de onveiligheid en smog etc. Bij ons is er niks ernstigs gebeurd, 1 iemand gerold in de metro. Je moet natuurlijk wel scherp zijn en echt opletten met taxi’s> neem nooit van de straat, neem een sitio. Je moet gewoon doen wat de Mexicanen ook doen. Daarnaast is het wel zo dat alle Mexicanen die ik sprak wel ooit een vervelende ervaring hebben gehad met overval, pistool op hoofd of ontvoering. Belangrijk is het ook om in een goede wijk te zitten: informeer ook bij de ambassade, die hebben veel info, maar over het algemeen kun je zeggen dat alle wijken ten zuidwesten van het Zocalo beter zijn dan de rest. Wij hadden een hotel in de wijk Polanco, wat absouut een rijke wijk, maar daarom ook veilige wijk was. Ik liep daar rustig alleen als meisje over straat. Ligt dicht bij het Parc de Chapultepec. Laat je absoluut niet teveel afschrikken, want zo verlies je het oog voor alle mooie dingen van de stad. De metro is prima vervoer voor overdag (naar je universiteit etc) en veel goedkoper dan een taxi die urenlang vast staat. Ga 's avonds wel met taxi. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Ik zou zeggen: doe het en wees gewoon alert, maar dat kun je voor elke grote stad zeggen. En enjoy Mexico DC, krijg zelfs een beetje heimwee…
Wat gaaf dat je naar Mexico gaat! Ik heb van januari tot augustus 2005 in Mexico-stad gestudeerd en ik kan je verzekeren dat je je door de “enge” verhalen niet moet laten tegenhouden! Ik heb nl., evenals de buitenlandse studenten die in dezelfde periode daar studeerden, geen nare dingen meegemaakt. Het hangt er wel erg van af in welke buurten je je begeeft, maar als je de tips van de mensen daar opvolgt, en je op je spullen let, zal je vast niks overkomen. Als je wat wil lezen over mijn verblijf daar, moet je maar even op mijn weblog kijken: www.lydiainmexico.web-log.nl
Ik wens je alvast heel veel plezier en succes met de voorbereidingen en als je vragen hebt (als je bijv. woonruimte zoekt daar) moet je me maar via het mailformulier op mijn weblog mailen. Lydia
Wat leuk dat je naar Mexico City gaat! Mijn vriend woont in Mexico Stad en ik ben ook van mening dat het een leuke, bruisende stad is. Het is zeker niet de mooiste stad die je ooit gezien hebt, maar de stad heeft wel mooie delen.
Zoals Marije en Lidya al zeiden moet je de goede delen van de stad leren kennen. Dat gebeurt vrijwel vanzelf wanneer je met mensen in contact komt die de stad kennen. Omdat ik altijd met mijn vriend en andere vrienden daar meeging, wist ik ook wat de goede delen van de stad waren. Ik ben er helaas ook achter gekomen wat de mindere delen van de stad zijn… Dat was een keer toen ik alleen met de taxi van het busstation vanuit het Noorden naar het Zuiden ging en mijn taxi een aanrijding kreeg ik één van de meest slechte buurten van Mexico (de chauffeur ging dwars door de stad heen in plaats van de periferico te nemen). Het is een heel lang verhaal, maar het is allemaal in ieder geval goed afgelopen. Toen wist ik in ieder geval dat er ook zeker mindere buurten zijn te vinden in Mexico, maar daar hoef je in principe niet te komen. Maar dat is in Nederlandse steden eigenlijk net zo. Wees gewoon alert en zorg ervoor dat je weet in welke delen je beter wel en niet kan komen!
Ik denk in ieder geval dat je het erg leuk zal vinden in Mexico Stad, maar vergeet niet ook andere steden en delen van Mexico aan te doen tijdens je verblijf daar!
Ik zou je op het hart willen drukken :GA NIET ALLEEN !! verleden zaterdag zijn wij naar de begrafenis geweest van een buurvrouw/vriendin Myriam Van den Bulck, zij ging voor de 1ste maal alleen naar Mexico-stad voor 5 weken,was 2 jaar getrouwd, haar man kon niet meegaan dit jaar, ze kende de taal en hield van het volk. Ze is daar op straat gevonden in september beroofd en vermoord.Wij hier in Bouwel, prov.Antwerpen zijn verbijsterd ! men maakt je kapot voor enkele peso’s of een ketting of horloge…haar man is ontroostbaar. ga met een groep Marcel maar niet alleen !!! groetjes nouska
het is spijtig om te horen wat er is gebeurd en ik wens ook iedereen veel sterkte met het verlies van jullie buurvrouw/vriendin.
Ik wil wel alle lezers vragen jouw reactie te relativeren. Overal ter wereld gebeuren dit soort dingen. Dat je in een grote stad, waar deels armoede heerst, moet oppassen is een feit, maar Mexico City per definitie zo te omschrijven is niet eerlijk voor de stad en z’n inwoners.
Marcel,
*Inderdaad je hebt op dit punt wel gelijk, je mag je niet laten beïnvloeden door persoonlijke emoties, en de stad op zich zal wel de moeite zijn, anders zou Myriam er niet elk jaar opnieuw naartoe zijn gegaan, deze keer is het haar noodlottig geworden, misschien omdat ze te veel vertrouwen had gekregen …men blijft toch met vragen zitten…veel geluk toegewenst met je studies *
Dit jaar nog een dikke week in Mexico stad geweest, met mijn kinderen. Voor mij was het meer dan 20 jaar geleden dat ik er nog geweest ben. De verhalen zijn nog altijd dezelfde, maar ik had wel de indruk dat het ergste gepasseerd is. Beschouw Mexico stad niet direct als een veilige stad, maar relativeer ook de sterke verhalen die je hoort. Vele verhalen zullen wel waar zijn, of tenminste waarheid bevatten, maar je moet dan wel al op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Opletten dus waar je je begeeft, en wanneer je dat doet. Veilige plaatsen gedurende de dag zijn niet altijd even veilig ´s nachts. Draag geen opvallende horloges of goud (ringen, kettingen, …). Zorg dat je altijd een paar dollar of wat pesos bij je hebt, en als je dan toch beroofd moet worden, zoek geen problemen, maar geef alles af en zoek geen oogcontact. Dat je voor Mexico een vreemdeling bent zal je toch niet kunnen wegstoppen.
Ik ben ook nog eens per ongeluk in de achterbuurten van Houston terechtgekomen en ben daar zo vlug mogelijk weggegaan : als je ziet dat je in een mindere buurt terechtgekomen bent : gewoon terugkeren van waar je kwam, niet beginnen naar een andere weg zoeken om uit die buurt te raken, enz…
Trieste zaken zoals de moord op de buurvrouw van Nouska zijn zeer jammere en pijnlijke ervaringen, maar die gebeuren jammer genoeg in deze wereld, niet enkel in Mexico Stad. Een vriend van mij is gehuwd met een vrouw uit Parijs (haar ouders woonden niet in de slechtste buurten, maar zeker ook niet in de betere). Zij kan ook verhalen vertellen die even erg zijn als de verhalen van Mexico Stad. Toch gaan we niet eens nadenken als we naar Parijs gaan, omdat deze stad nu eenmaal niet “vreemd” genoeg is voor ons.
Gewoon gezond verstand gebruiken, en af en toe eens nadenken dat auto rijden waarschijnlijk veel gevaarlijker is dan rondlopen in Mexico stad.
Wat een gelul, dat kan je overal overkomen je hoeft alleen maar een gek tegen het lijf te lopen. Ik woon al 19 jaar in Mexico kom regelmatig in Mexico stad en heb daar nog nooit iets vervelends meegemaakt. Mexico stad is een bruisende dynamische stad waar zoals in iedere wereldstad wijken zijn waar je beter niet kunt komen, maar zoals altijd de slechte gebeurtenissen halen de pers en de duizende goede gebeurtenissen daar hoor je nooit iets over ote=nabukadonazor;491924]Hallo Marcel,
Ik zou je op het hart willen drukken :GA NIET ALLEEN !! verleden zaterdag zijn wij naar de begrafenis geweest van een buurvrouw/vriendin Myriam Van den Bulck, zij ging voor de 1ste maal alleen naar Mexico-stad voor 5 weken,was 2 jaar getrouwd, haar man kon niet meegaan dit jaar, ze kende de taal en hield van het volk. Ze is daar op straat gevonden in september beroofd en vermoord.Wij hier in Bouwel, prov.Antwerpen zijn verbijsterd ! men maakt je kapot voor enkele peso’s of een ketting of horloge…haar man is ontroostbaar. ga met een groep Marcel maar niet alleen !!! groetjes nouska
[/quote]
Helemaal akkoord dat dit soort zaken in eender welke grootstad kunnen gebeuren. Je moet er echter wel rekening mee houden dat voor de mensen die dan wel deze gek tegenkomen, en hun familie/vrienden, de feiten niet direct als “gelul” kunnen gelabeled worden, maar bittere realiteit zijn. Daar ik de feiten niet ken, kan ik niet oordelen of deze vrouw onvoorzichtig geweest is, of alleen maar op de verkeerde plaats was op het verkeerde moment. En dan toch voor iedereen die naar Mexico stad, of een andere wereldstad vertrekt : wat voorzichtigheid en gezond verstand kan nooit kwaad als je je op onbekend terrein begeeft.
DAT IS HET JUIST HET HEEFT DE PERS NIET GEHAALD !!!wat betekent trouwens een mensenleven NIETS !!!heb trouwens zelf nadien al laten weten dat mijn reactie emotioneel en te vlug was
Ik denk dat men met goed verstand weinig te vrezen heeft in Mexico City. Dat de stad zoveel meer inwoners heeft maakt de kans op eventuele bandieten natuurlijk groter.
Mexico City komt in Europa alleen maar negatief in het nieuws en dat is m.i. wat Ron bedoelde met zijn reactie. Het is voor de stad en zijn inwoners niet echt eerlijk, want ook mijn vriendin en ik vinden het een erg leuke stad. Als je vooraf op internet informatie over de stad opzoekt ga je echt twijfelen…, zoveel onzin staat er over deze stad geschreven.
Kom net terug van een viertal dagen Phnom Penh, ook geen frisse stad volgens velen, maar we hebben er alweer een super tijd gehad.
Ook hier in Nederland kan ik tegen de verkeerde aanlopen.
Met mijn mischien harde uitdraukking “gelul” bedoelde in niet het verlies van een vriendin en buurvrouw, iets natuurlijk heel erg is als het je overkomt. het was meer bedoeld om niet te generailiseren dat door een zo´n verschrikkelijk voorval meteen een hele stad met 20 miljoen mensen in de ban worsdt gedaan