Hoi,
Ik begrijp dat ij in Playa del Carmen woont. Een vraagje: heb jij wel eens een slechte ervaring gehad met de politie daar? Ik hoor dat toeristen regelmatig worden aangehouden, al dan niet terecht, en de politie dan moeten afkopen met een I-phone of geld. Ik vraag dit omdat ik voor een televisieprogramma werk dat zich bezighoudt met oplichting van toeristen in het buitenland. In verband daarmee zijn we met spoed op zoek naar een Nederlander die in Playa een slechte ervaring met de politie heeft gehad en daarover wil vertellen. Misschien weet jij iemand? Ik hoop van je te horen! Hartelijk dank alvast! Mijn emailadres: lisette.hoelscher@snpmedia.nl
Voor een nieuw televisieprogramma -Bedrog in het Buitenland- ben ik met spoed op zoek naar een Nederlander die in Mexico een slechte ervaring met de (corrupte) politie heeft gehad. Ben jij aangehouden en moest je daarna je I-phone afstaan? Of moest je veel geld betalen? Laat het me weten!! Ook in andere toeristenscams ben ik geinteresseerd! Emailadres: lisette.hoelscher@snpmedia.nl
Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent… in Playa del Carmen en Cancun worden toeristen praktisch nooit lastig gevallen of afgeperst door de politie. Daarmee zouden ze zichzelf in eigen vingers snijden want zonder toeristen is er geen werk en dus geen geld.
In andere gedeeltes van Mexico komt dit wel vaak voor. Niet specifiek tegen toeristen trouwens… de Mexicaanse politie is behoorlijk corrupt en laat zich makkelijk omkopen.
ja nou ik woon in Playa en idd verkeerd geinformeerd.
Toeristen hebben het makkelijk hier, je moet niet gaan plassen tegen een gebouw of zo natuurlijk maar verder laten ze de toeristen met rust. Omdat ik hier woon en een motorscooter heb kom ik wel eens in een verkeerscontrole terecht(gebeurt in NL ook) en moet ik alles laten zien, is alles in orde dan mag ik verder, ben ik zelf zo stom om mijn rijbewijs te vergeten, dan is het normaal dat je je scooter afgeeft en hem mag ophalen bij het borgstation na betaling van je boete. Mocht de boete daar bv 700 pesos voor zijn dan kun je ze wel omkopen door te vragen of je niet gelijk 300 pesos of zo kan betalen. Dit gaat vaak wel, stoppen ze in hun eigen zak, krijgt geen bon en je mag verder rijden. Maar lees wat verdwaald zegt, toeristen hebben geen last van de politie
Lisette1, hoe kom je aan die rare informatie dat je een Iphone moet afgeven hier in Mexico??? En waar haal je de informatie vandaan dat toeristen altijd worden aangehouden en de politie dan afgekocht moet worden??? Ik heb gehoord dat… Roddels zijn heel makkelijk de wereld in te helpen, we hebben meer aan waarheid. Wordt je alleen lid van dit forum om even de negatieve kant van ons mooie Mexico te kunnen laten zien dan moet ik je toch teleur stellen want ik heb nog nooit zulke onzin gehoord. Ga eerst maar eens in ons mooie Nederland alle misstanden laten zien en mocht alles in orde zijn, wat zeker niet het geval is, kom dan hier nog eens terug en maak positieve reclame voor dit prachtige Mexico. Ik hoop dan ook dat niemand op deze onzin zal gaan reageren.
zo die zit, beter dan dit kan ik het niet zeggen, Mexico is mooi en dat zou iedereen moeten weten. idd beetje rare info heeft ze gehad, ben benieuwd van wie
Om even te reageren op jullie reacties: het is een beetje raar om te denken dat zoiets volledig uit de duim is gezogen. Wij zijn een journalistiek programma en baseren ons niet op fabeltjes. Dat Mexico een prachtig land is: helemaal mee eens, maar qua criminaliteit staat het bekend als één van de gevaarlijkste landen ter wereld. Wie dat tegenspreekt zit daar waarschijnlijk alleen maar op een bananenboot en leest in ieder geval geen kranten en kijkt al helemaal niet naar het nieuws. Mexico staat wereldwijd bekend om de corrupte politieagenten. Dat zijn de harde feiten. Dat jullie dit ontkennen kan mij weinig schelen, maar is niet erg aardig tegenover de slachtoffers die soms traumatische ervaringen hebben overhouden aan een confrontatie met de (corrupte) politie. Moeten we maar gewoon doen alsof die mensen niet bestaan? Als jullie werkelijk zo veel om jullie land geven zouden jullie er goed aan doen om jullie oogkleppen af te zetten en een realistisch beeld te schetsen. Door alles te ontkennen houden jullie de corruptie alleen maar in stand. En of dat nou zo goed is voor jullie geliefde land…
En wat is er helemaal nou mis met toeristen te waarschuwen voor oplichters? Want dat is wat ons programma van plan is om te doen. Zodat ze een leuke vakantie in Mexico kunnen hebben, dat willen jullie toch ook???
ik ben het met je eens dat men niet met oogkleppen op de zaken moet bekijken. En de punten die ja aangeeft (corrupte politie, hoge criminaliteit etc) zijn ook correct.
Maar toch heb ik het idee dat je je feiten niet goed kent, of in ieder geval niet goed weergeeft.
Ja, in Mexico is corruptie een groot probleem.
MAAR: Mexico is een land met ruim 110 miljoen inwoners, bestaande uit 32 verschillende staten.
De staten met de hoogste criminaliteit (en waar ook de bekende drugs-oorlog woedt) zijn de noordelijke grensstaten zoals Chihuahua, Nuevo Leon en Coahuila. Hier vechten de drugsbendes om de beste smokkelroutes naar de VS.
In deze staten is de politie ook erg corrupt en worden veelal omgekocht door de bendes. Toeristen hebben in deze staten verder weinig te zoeken en het weinige toerisme dat hier was is sinds deze drugsoorlog vrijwel nihil geworden.
De criminaliteitscijfers die jij aanhaald worden dus met name negatief beinvloedt door deze drugsoorlog in het noorden van het land.
De toeristische trekpleisters in Mexico bevinden zich in de staten Quintana Roo, Yucatan en Chiapas. Ik raad je aan om de criminaliteitscijfers van deze staten eens op te zoeken en je zult zien dat deze staten veiliger zijn dan menigeen zuid- of oost Europees land. Het zijn namelijk zeer dunbevolkte staten die grotendeels van het toerisme leven.
Ik wil niet zeggen dat corruptie totaal niet voorkomt in de overige delen van Mexico (wat niet correct zou zijn), maar dat dit op toeristen gericht zou zijn klopt niet.
Zou je eens aan kunnen geven waar jij je informatie op baseert dat toeristen afgeperst worden door de politie???
Ik woon namelijk al jaren in Mexico, ben al zo’n bijna 10 jaar actief op verschillende internet fora over Mexico, heb enkele jaren voor een reisbureau in Playa del Carmen gewerkt (waarbij ik in totaal enkele duizenden gasten begeleid heb) en ik heb dit serieus waar nog NOOIT eerder gehoord.
Sterker nog: de politie in deze staten kijkt juist wel uit omdat deze staten erg onder een vergrootglas liggen. Mochten zij massaal toeristen afpersen dan zou het toerisme hier erg onder lijden. En geloof me, de regering doet er erg veel aan om dit niet te laten gebeuren.
Ik heb er even een nieuw topic van gemaakt, want dit gaat anders een beetje off- topic.
Ook ik verbaas me telkens weer over de stellingen m.b.t. bepaalde zaken in Mexico, die mensen vanuit Nederland plaatsen op diverse fora. Ik ben vanaf eind negentiger jaren 5 keer in Mexico geweest en krijg ook uit mijn omgeving dergelijke beweringen te horen. Ben ik wel eens aangehouden geworden door de politie of militairen? Ja. Heb ik wel eens moeten betalen? Nee. Ik reis individueel en hoofdzakelijk met openbaar vervoer en eens met een huurauto en ben ook in noordelijke staten geweest. Ik ben me er zeker van bewust dat het ook anders kan verlopen, maar ik denk dat je bij sommige landen in Europa meer kans op deelnemers voor jullie programma zult vinden. Natuurlijk zijn er ook treurige gevallen bekend, maar begin dan eens bij de landen waar de kans dat je het gebeurd groter is.
Dat jullie voor het programma het liefst landen met een slechte reputatie uitzoeken is te begrijpen, maar begrijp ook dat mensen die het land goed kennen hier een beetje moe van worden. België of Frankrijk klinken wellicht niet zo spannend. De doorsnee Nederlandse toerist in Mexico zal vaak niet meer van het land zelf zien dan het traject tijdens de transfer van vliegveld naar hotel/resort en tijdens een eventuele excursie. Als het programma maar niet het trieste niveau van “Red mijn vakantie” krijgt, want dan worden enkele landen onterecht gestigmatiseerd.
Wat men al geschreven heeft. Er is veel criminaliteit en corruptie in Mexico, maar de cijfers zijn per staat/deel wel zeer verschillend. Kan me nog herinneren dat men zo’n 15 jaar geleden vaak dacht dat het in Venlo levensgevaarlijk was, vanwege een aantal moorden. Er is me in die tijd vaak serieus gevraagd of ik wel veilig over straat kon s’avonds…
Nog ff Lisette1, Weet je wat jij moet doen, je eerst beter laten informeren en ga lekker in turkije of zo je bezig houden met oplichting. Weet niet waar jij je verhalen vandaan haalt, maar hier licht de politie je echt niet op. Je info komt echt uit de lucht vallen of zo, ben je al eens in Playa geweest, want dan zou je verhaal misschien positiever zijn over mexico en vooral dit gebied.
P.s. dit is een forum om mensen te helpen, niet om een land zwart te maken, dus als je geen positieve of normale dingen heb, ga liever van het forum af dan.
MvG iemand die al 15 maanden in Playa woont en nog nooit een i phone hoefde af te geven, wel eens een boete, maar ja als je je rijbewijs niet bij je heb is dat een GELDIGE boete
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Als je mijn verhaal goed hebt gelezen zie je dat ik enkel een vraag stel, niets meer of minder dan dat. En zoals je weet: op een vraag kan je gewoon ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. Ik begrijp dan ook niet waar je het vandaan haalt dat ik Mexico in een negatief daglicht stel. En ik begrijp dat toontje van je al helemaal niet. Wat wij doen is mensen waarschuwen voor oplichters, vind je dat positief of negatief? Ik vind dat positief. De enige vraag was of je die in Playa ook kunt vinden, that’s all.
Laten we het aub vriendelijk houden en niet meteen zo geïrriteerd reageren.
Btw Lisette1, je stelt niet alleen een vraag, maar komt ook met een paar “van horen zeggen” beweringen. Mag best, maar doe niet alsof je eerste prioriteit bij het helpen van mensen ligt. Van jullie bedrijf kwam ook een programma (Ik Vertrek), waar de makers achteraf eerlijk toegaven dat ze het liefst de “kneuzen” in het buitenland wilden filmen, want dat was het interessantst…
Inderdaad Robert, heb ik van een aantal mensen dingen gehoord over toeristenscams op Playa. Voorbeelden die ik te horen kreeg zijn geldwissentrucs, tripjes boeken (vooraf betalen en dan komt er nooit iemand opdagen) en corrupte politieagenten. Hoewel de mensen die ik hierover sprak geen enkele reden hebben om dit uit hun duim te zuigen probeerde ik op dit forum te chekken of dit meer mensen bekend in de oren klinkt. Leek mij juist erg zorgvuldig. Dit is dus niets meer research, maar de mensen die op mijn oproep reageren begrijpen dat kennelijk niet. Verder kan jij helemaal niets weten over mijn intenties, dus daar reageer ik verder niet op.
Lisette, ikkan je niet helemaal meer volgen, ik citeer: “Ik hoor dat toeristenregelmatig worden aangehouden, al dan niet terecht, en de politie dan moetenafkopen met een I-phone of geld.” vervolgens lees ik verder "Als jemijn verhaal goed hebt gelezen zie je dat ik enkel een vraag stel, niets meerof minder dan dat. Tweede stuk: Voor een nieuw televisieprogramma -Bedrog inhet Buitenland- ben ik met spoed op zoek naar een Nederlander die in Mexico eenslechte ervaring met de (corrupte) politie heeft gehad. en als antwoord daarop:Dit is dus niets meer research, maar de mensen die op mijn oproep reagerenbegrijpen dat kennelijk niet. Dit zijn teksten die jij geschreven hebt enelkaar een beetje tegen spreken. Ik begrijp het inderdaad niet meer. Ik en zo telezen nog meer personen hebben het idee dat het gewoon begint te lijken om teproberen dit land een beetje zwart te maken en je mag het geloven of niet (enik woon hier al heel wat jaartjes) het blijft zo raar klinken, afkopen met eenI-phone, hoe verzin je het. Ik zal niet ontkennen dat het misschien gebeurt isvan die “tripjes” moet je ook maar boeken bij het hotel waar jeverblijft maar nee ergens anders is het een stuk goedkoper en ja dan neem jehet risico maar ja dat gebeurd ook in Amsterdam en elk ander toeristisch land,geen echte kraker. (wat Iphone betreft, natuurlijk wel leuk klinkt). Ik heb ookal vernomen dat je andere bronnen hier in Playa probeert te charteren maar totnu toe weinig succes hebt, en ik zal ook mijn uiterste best gaan doen om hetniet tot een succes te maken. Nogmaals, is het iets wat misschien waar is,zullen de reacties minder vel zijn maar op onzin beweringen zal je toch wattegenwind krijgen en ga dan ook hopen dat het programma een groot fiasco gaatworden. Sorry voor jou maar zal me uiterste best doen om het land waar ik envele Nederlanders met plezier wonen en op vakantie komen zwart te laten makendoor een op sensatie berust programmaatje.
Het is inderdaad prima dat je research doet (oa op dit forum) en je hebt, (zoals je zelf meld) ook de criminaliteitscijfers van Mexico erbij gepakt. Ik hoop wel dat je mijn advies hebt opgevolgd en ook de criminaliteits statistieken van de toeristische staten Yucatan en Quintana Roo hebt opgezocht en dat je gezien hebt dat deze relatief laag zijn.
Ik weet niet waar jij je voorbeelden vandaan haalt, maar als je eens googelt op dergelijke praktijken krijg je nauwelijks hits.
Mexico heeft in 2011 ruim 22 miljoen toeristen ontvangen.
Geloof me, als dit zo massaal zo voorkomen als jij ons wilt doen geloven dan zouden de nieuws sites en internet forums toch helemaal vol staan met deze praktijken? Of zie ik dit nu verkeerd?
Je geeft als motivatie weer dat jullie willen waarschuwen voor oplichters.
Ik krijg toch echt het gevoel dat je nieuws aan het creeëren bent… en dat komt als sensatiepers op mij over.
De waarheid anders weergeven dan deze werkelijk is… getuigt niet van oprechte journalistiek.
Geloof me, ik probeer Mexico hier niet te verdedigen, want er is genoeg mis met dit land.
Als je een programma wilt maken over milieuvervuiling in Mexico, de drugsoorlog met de vele onthoofdingen en moordpartijen, politieke partijen die stemmen opkopen etc etc dan kan ik je van talloze voorbeelden voorzien en kun je zo een hele serie over Mexico volmaken.
Maar waar jij naar op zoek bent gebeurt niet of nauwelijks.
Ik heb je verhalen goed gelezen en ook de reacties vd andere nederlanders die hier wonen. Ik schreef gewoon een normaal bericht naar je, geen vloeken of je de grond in trappen, gewoon ergenis dat je Mexico zwart wil maken voor een sensatie programma. Ik hoop ook dat crazypat het voor mekaar krijgt om overal jouw verhaal ongeloofwaardig te laten overkomen. Ik maak jou niet zwart, alleen dat programma waar jij dit verhaal mee wil maken vind ik een beetje raar. En idd laten we het gezellig houden hier.
Ik zou gewoon zeggen, kom een x naar playa del carmen, en je topic zal ineens positief gaan worden over dit land. Idd in frankrijk en spanje is criminaliteit, maar minder spannend. Mexico is ietsje groter dan NL, dus idd gebeuren hier rare dingen, maar dan praten we over het noorden en zo, absoluut niet over Yucatan of Quintana Roo. Criminaliteit is hier laag, geen onthoofdingen, drugsoorlogen of wat dan ook.
Ik hoop je gauw een x te zien en ik denk dat iedereen die hier woont je wel alles wil laten zien om jouw en je werk een andere kijk te geven hier.
Misschien voor je werk een leuke positieve verhaal over vakantielanden: Het mooiste vakantieland