Andere kant

Louter positieve verhalen over wonen in Mexico. Da’s mooi, maar er is natuurlijk ook de andere kant. Na verschillende malen in Mexico gewoond en gewerkt te hebben zijn wij uiteindelijk weer richting Nederland gegaan. Dit had met name te maken met verschillende geweldssituaties in de vorm van overvallen met geweld en bedreigingen. Mijn (mexicaanse) vrouw was uiteindelijk degene die aangaf naar Nederland te willen. Wij woonden op het platteland in de staat Guanajuato. Een prachtig gebied met over het algemeen fantastische mensen. Helaas maakten we steeds vaker geweld mee, het blijft niet beperkt tot de grote steden en het grensgebied. Hoewel de beslissing moeilijk was heeft Mexico voor ons afgedaan als plek om te wonen en te werken. Wonen achter muren ? Dacht het niet. Wonen in angst ? Dacht het niet. Wonen in Mexico ? Dacht het niet. Helaas.

Indien je inderdaad te maken krijgt met geweld, waar ook ter wereld, geef je de voorkeur te verkassen. Ik heb jaren terug in Den Haag 's nachts ook oog in oog gestaan met inbrekers in mijn huis en ben daarna ook verhuisd.

Het verbaast mij dat je in Guanajuato zoveel problemen hebt gehad. Ik ken Guanajuato ook goed maar er komen, naast enkele incidenten, maar weinig verhalen door over geweld van de mensen daar. In jullie geval is dat dus anders geweest helaas.

Naar mijn idee gaan de meeste mensen terug naar Nederland om economische redenen (naast heimwee natuurlijk).

Succes Joep

Joep,

Helaas is het onze ervaring dat ook in de staat Guanajuato er sprake is van geweld en wel zeer regelmatig. Zeker op het plateland waar wij woonden nemen de mannen het ten opzichte van hun vrouwen niet al te nauw. Alcohol en machismo zijn nu eenmaal geen goede combinatie. Het werk wat mijn (Mexicaanse) echtgenote in die buurt deed gaf ons een aardig inzicht in de werkelijke problemen t.a.v. geweld (met name ook huiselijk geweld)
Het is zonde dat een land zo prachtig als Mexico, met een merendeel aan bevolking dat welwillend en goed is, langzamerhand weer zo losgeslagen raakt. Na 70 jaar PRI en de daarop volgende ommekeer en “vrijheid” zie je helaas dat een deel van de bevolking graag snel rijk wil worden (en waar niet) En je hebt gelijk, geweld vindt overal plaats. Alleen in Mexico momenteel iets meer dan in Nederland.

Ik kan jouw ervaringen gelukkig niet delen. Ik wil eigenlijk een beetje tegengas geven aan jouw betoog.

Door de loop van de jaren hebben wij tientallen, misschien wel honderden, kostwinners van families langere en kortere tijd in dienst gehad. Tel daar nog eens een ruime klanten en vrienden kring bij op. Alle rangen en standen. Door heel Mexico. “Zeg nooit nooit”, maar eigenlijk kan ik mij niet herinneren dat in die hele groep van misschien wel duizenden mensen, zich wat ernstig heeft voorgedaan op gebied van geweld. Natuurlijk zijn er dingen gebeurd maar niets buitensporigs. En deze ervaring wordt door heel veel mensen hier met mij gedeeld heb ik het idee.

Inderdaad zijn er momenteel een aantal gebieden en enkele steden in Mexico waarin de situatie kritiek is door de combinatie van de drugsbestrijding en het ontbreken van autoriteiten. Zoals je weet ligt de oplossing daarvan in de VS en niet in Mexico.

Inderdaad zijn huiselijk geweld, armoede, corruptie, onrechtvaardigheid, onderwijs, overheidsbeleid problemen waar nog flink aan gewerkt moet worden maar een groot deel van deze problemen los je op in familie en niet de overheid. Dat het je dwars zit dat enkele overheidsfuncionarissen en hun vrienden zich proberen te verrijken kan ik begrijpen maar dat heeft helemaal geen invloed op het welzijn van je familie.

Maar nogmaals indien je de pech hebt gehad enkele keren geconfronteerd te zijn geweest met geweld kan ik je begrijpen maar ik geloof niet dat je het moet generaliseren.

Joep

Ben het met Joep eens. Er gebeuren natuurlijk hier en daar dingen, maar dat heb je in Nederland ook. Over het algemeen voel ik me over het algemeen veiliger in Mexico dan in Nederland. In de enkele keren dat ik de afgelopen 10 jaar naar Nederland op vakantie ben gegaan heb ik in NL meer vervelende dingen meegemaakt dan in Mexico terwijl ik notabene regelmatig in de zogenaamde zeer onveilige staat Michoacan kom.
In Nederland probeer ik groepen jongeren met een boog te vermijden terwijl ik hier in Mexico door zo’n groep gewoon begroet wordt, etc.
Het zal ook liggen waar je woont en blijkbaar waar jij zat was het net een slechte plek, maar in Mexico zijn er nog genoeg gebieden waar je wel gewoon normaal kunt wonen. Daar hoef je echt niet Mexico voor te ontvluchten om een wel fijn leven te kunnen opbouwen.

Zich veilig voelen is uiteraard een subjectief gevoel, maar het is het resultaat van informatie die je rondom jezelf opvangt. In Mexico zijn de zaken informeler. Handig als je zaken wil gedaan krijgen. Anderzijds best lastig als het eens in jouw nadeel uitdraait.

Toen ik er woonde, was ik toch wel ongerust over de rechtspraak. Iemand werd op straat vermoord, en er is geen bericht meer over. Wordt er nog een piste onderzocht? Doet de politie nog een onderzoek? Als mij of mijn familie iets zou overkomen, hoe oplossen? De gevreesde (schijn)ontvoeringen… de cultuur waarbij de emoties al eens hoog kunnen oplaaien en een wraakactie vanzelfsprekend wordt… Een land waar de overheid vrij weinig informatie heeft over wie waar woont, waar de gearresteerden soms eerder met hun volksnaam dan echte naam in de krant komen … Kan je de politie vertrouwen? Er is corruptie. Je kan daar principieel tegen zijn en er niet aan meedoen, maar wat als je tegenpartij er geen probleem mee heeft?

Nu ik terug in België ben, voel ik me ook weer iets veiliger. Er is een (traag) werkend rechtssysteem, en moorden worden hier soms verrassend snel aangepakt en opgelost. Beetje de germaanse (Duitse) cultuur in Vlaanderen. Alles is onder (saaie) controle, zo te zien.

Hallo Allemaal,
Woon sinds maart in de Yucatan, en voel mij heel erg veilig. Veiliger dan in Nederland of Belgie. wat hier wel voorkomt is KLEINE criminaliteit zoals diefstal, dat is jammer, maar toch qua klimaat en kwaliteit van leven hebben we hier een paradijsje gevonden. Een mooi huis aan zee voor de prijs van een tussenwoning in Nederland, altijd mooi weer en vriendelijke en behulpzame bevolking.

Lees zo alle reacties eens door. Wordt soms afgeschoten omdat ik een onveilig gevoel zou hebben. In Nederland is het evenzo gevaarlijk, enz. Vergelijk het aantal doden (drugsgerelateerd) in Mexico eens met Nederland (percentagewijs natuurlijk) Het is schrikbarend. In Acapulco nog weer de afgelopen week, 12 onthoofde mensen in de stad gevonden. Je kunt je ogen natuurlijk sluiten voor het geweld, iets waar Nederlanders in den vreemde erg goed in zijn. Je kunt het je ook aantrekken. Dat huiselijk geweld in Mexico ook veel frequenter voorkomt op het Mexicaanse platteland is tevens iets wat ingesloten ligt in de machocultuur en waar men als stadse bewoner van Mexico niet zo vaak mee in aanraking komt.
Uiteraard zijn er tal van vriendelijke, goede, lieve, eerlijke en prachtige Mexicanen (ben tenslotte niet voor niets met een getrouwd) De meeste van onze vrienden zijn Mexicanen (die ook om veiligheidsredenen uit Mexico vertrokken zijn, men ziet liever zijn kroost in Nederland opgroeien)
Wij voelen ons in ieder geval een stuk veiliger in Nederland, in Spanje en ja, zelfs in het door ons geliefde Israel.
Ik ben echter ook blij dat er mensen zijn die hun geluk wél in Mexico hebben gevonden. Ik hoop voopr U allen dat dit zo blijft en U niet hoeft mee te maken wat ik enkele malen heb meegemaakt en om me heen talloze malen gezien heb.

Het gras is altijd groener…………………
U wordt niet afgeschoten omdat U een onveilig gevoel zou hebben. Wij en meerdere Nederlanders met ons hebben het heel erg naar ons zin en dat mag ook gezegd worden. Waar wij leven is het erg rustig met weinig criminaliteit. U scheert heel Mexico over 1 kam. Heb zelf nog 7 jaar in Florida gewoond, persoonlijk nooit geen criminaliteit meegemaakt. Geen onveilig gevoel ooit gehad. Kon zelfs al mijn tuinspullen buiten laten staan wat in Nederland/Belgie onmogelijk is. Zelfs de tuinbeeldjes worden uit de tuin gejat. Heb enorme spijt dat ik na Florida niet gelijk doorverhuisd ben naar de Yucatan. Heb de laatste 1 jaar in Nederland en 1 jaar in Belgie gewoond. De criminaliteit in de grote steden is zeer verontrustend. Ga alsjeblieft niet ‘s avonds geld uit de automaat halen, want de kans om niet beroofd te worden is klein. Daarbij wordt je financieel uitgekleed in Nederland en vooral Belgie. Je bent een economische slaaf. Ja als je je hand op kan houden dan valt het nog wel mee. In Nederland en Belgie moet je beide werken om rond te kunnen komen.
Dat er in Acapulco 12 onthoofde mensen zijn gevonden is een incident, dat zeer betreurenswaardig is, maar daarom gaat men nog niet verhuizen?
Wij sluiten onze ogen niet voor geweld, maar we hebben het gewoon nog niet meegemaakt. Helaas bestaat er geen perfect land in deze wereld. Er zijn ook mensen die gewoon de kost niet meer kunnen verdienen in Mexico en gaan dan terug en dan is niets meer goed in Mexico. Maar geweld komt overal voor en is nu eenmaal geconcentreerd in bepaald gebieden. Wijselijk om die gebieden te mijden en te verhuizen naar betere leefomstandigheden. Dat is voor U Belgie. Hopelijk bent u en uw familie een stuk gelukkiger. Wij zijn dat hier.

Een vraag aan Mmarc.

Volgens mij heb jij enkele jaren hier in Queretaro gewoond en gewerkt : heb jij of je familie je hier ooit onveilig gevoeld ??
En was dat de voornaamste reden om te verhuizen naar Ndl of Belgie ??

Joep

Annemarie:
“Er zijn ook mensen die gewoon de kost niet meer kunnen verdienen in Mexico en gaan dan terug en dan is niets meer goed in Mexico”
Een prachtige zin Uwerzijds en een prima voorbeeld van oordelen zonder het fijne van zaken te weten. U gebruikt namelijk deze zin in reactie op mijn schrijven, zonder dat U mij of mijn situatie kent.
Nogmaals: Ik vind Mexico een fantastisch land, ben al bijna 25 jaar getrouwd met een Mexicaanse en onze meeste vrienden zijn ook Mexicaans. We hebben in vele landen gewoond en gewerkt (5 jaar VS, ruim 2 jaar Israel, Mexico, Engeland en Nederland) en ik kan U wel vertellen dat voor ons Nederland (op de voet gevolgt door Israel) het meeste gevoel van veiligheid geeft. Het streept het belastingsklimaat zelfs weg. Dat er zowel corruptie in Nederland als Mexico is lijkt me duidelijk, alleen is het in Mexico echt enorm zichtbaar. Tot slot, als het om het financiële plaatje gegaan zou zijn, dan waren we zeker in Mexico gebleven ! En ik hoop dat mensen nu eens ophouden, het is hoe wij Mexico ervaren, dat anderen hun kop in het zand steken is prima. Dat anderen 12 onthoofde mensen een incident noemen, prima, moeten ze zelf weten. Dat 15.000 drugsgerelateerde doden weggewoven wordt, prima. Het gaat U goed.

Naja, het zijn geen incidenten, maar hoeveel last heb jezelf eerlijk gezegd ervan? Corruptie, ja het bestaat overduidelijk, maar heb ik er last van? Nou nee. Doden? Ook nog niet tegen gekomen, zelfs gevaarlijke situaties eigenlijk nooit tegengekomen. En dat kan ik juist van Nederland helaas niet zeggen, daar hebben we juist regelmatig wat meegemaakt.
Alleen heel toevallig afgelopen week was een deel van mijn wijk afgesloten door militairen en federale politie omdat ze een huis aan het onderzoeken waren. Een paar jaar geleden in de staat van Michoacan hetzelfde meegemaakt. Maar dat ik er van geschrokken ben ofzo, nee dat niet.

15.000 doden klinkt veel, maar het gaat wel om een land van ruim 110 miljoen inwoners. En het meerendeel zijn puur drugsgerelateerd waarbij de slachtoffers (niet alle natuurlijk) ook in de drugs zaten. Haal je dat weg, dan hou je een moordcijfer waar je wel eventueel zorgen om zou moet maken over die echt niet schrikbarend veel hoger zit dan een ander westers land.

Het heeft niets te maken met de kop in het zand te steken maar van hoe je er mee omgaat. Want als je om iedere dode druk gaat maken terwijl je ze niet eens kende, ja dan moet je inderdaad niet in Mexico zijn. Doe je gewoon je eigen ding en dan is Mexico een prima land en ik zie mijn kinderen ook prima op kunnen groeien in Mexico.

Nou Mexico staat niet voor niets op rang 107 van de Global Peace Index lijst, als je dat vergelijkt met rang 27 (Nederland) en 17 (België) zijn de laatste twee de meest veiligste en minst gewelddadige landen, vergeleken met Mexico. Daarnaast is het niet alleen de veiligheid die een rol speelt om terug te keren, maar ook andere zaken, zoals; verkeersveiligheid, milieuverontreiniging, onderwijs, werkgelegenheid en de bureaucratie, die toch zeer te wensen over laten in Mexico. Als je daarnaast ook nog eens dagelijks met geweld te maken krijgt, zou voor mij de pret er ook zo af zijn en ben ik weg. Voor iedereen die terugkeert heb ik respect voor, je hebt het in ieder geval geprobeerd, maar als je het leven onmogelijk wordt gemaakt, zou ik precies hetzelfde doen.

Ik heb nu niet meer het gevoel dat ik onveilig woon of werk, maar ik let wel iedere dag nog steeds goed op wat er om me heen gebeurd, het gevolg dat ik een poging tot kidnapping en een poging tot roof (tijdens geld pinnen) ben ontlopen door geluk, snel handelen en oplettendheid. Dat was trouwens in Monterrey, waar ik om diezelfde redenen ook ben vertrokken. Monterrey is de laatste tijd steeds meer onveiliger geworden en vallen er nu nog slachtoffers (ook onschuldige burgers en kinderen) omdat er een verwoede turfoorlog aan de gang is tussen rivaliserende drugsbendes. Vrienden en kennissen die er nog steeds wonen (soms gedwongen) spreken boekdelen over de onveiligheid in deze stad. Niet alleen criminelen en hun delicten zijn een dilemma, maar soms ook de onnodige moorden veroorzaakt door agenten en militairen die je juist zouden moeten beschermen. Over corruptie en veiligheid gesproken.

Mexico is in het algemeen (voor mijn gevoel) onveilig in de grote steden en delen van het platteland, in sommige steden of staten zelfs levensgevaarlijk (kijk naar Chihuahua, Cuidad Juarez) , daar moet je je kop niet voor in het zand steken, maar aanvaarden en het zeker niet ontkennen. Ik kijk dagelijks het nieuws op Projecto 40 dat een redelijk eerlijke berichtgeving geeft over de situatie in Mexico en ook zaken eruit licht die andere nieuws zenders niet onder de aandacht durven te brengen. (Mexico is nog steeds het land met een hoog aantal aan doden tussen reporters) Uit dit nieuws kan ik alleen maar concluderen dat de criminaliteit alleen maar is toegenomen en het aantal zware geweldsdelicten stijgt, de kans dat het ook jouw ooit eens overkomt is daarom imminent aanwezig. Dat dat eerder hier in Mexico kan gebeuren dan in Nederland of België is naar mijn mening een feit. Dat dat gevaar niet voor iedereen geldt of dat men daar wat gemakkelijker mee omgaat, omdat men het niet ervaren heeft of zelfs niet herkent in zijn directe omgeving, merk ik uit de reacties. Gelukkig maar voor diegenen. Maar als ik de statistieken naast elkaar leg komt Mexico nog steeds op rang 107 uit en blijkt dus onveiliger dan dat menigeen hier op dit forum je doen laten geloven.

MvG RS

Nu moeten we heel Mexico niet vergelijken met een land als Belgie en Nederland. Als er 2000/3000 km van nederland een hoop moorden gebeuren ga je ook niet verhuizen. Dat is bij mij het geval, ik woon in de Yucatan, ga hier even een link plaatsen van de criminaliteit van het jaar 2010 tot het eind van augustus 2010 van alle staten in Mexico: http://www.prominix.com/sblock/admin/images/Mexico%20Crime%20Stats%202010.pdf
in de staat Yucatan worden 2 op de 100.000 inwoners vermoord, dat is totaal maar 82 t/m eind augustus.

ik wil nog even terugkomen op de trieste gebeurtenis van Acapulco, daar noemde ik het een incident, niet om daar lichtzinnig over te doen, mijn bedoeling was om aan te tonen dat dit een incidenteel geval is, dus niet regelmatig in elke stad van een land voorkomt. zie verklaring voor incident Nederlandse taal: **incident
**1) Botsing 2) Diep treurig voorval 3) Feit 4) Gebeurtenis 5) Intermezzo 6) Onvoorzien voorval 7) Onvoorziene gebeurtenis 8) Onvoorziene gebeurtenis of situatie 9) Stoornis 10) Storend voorval 11) Storing 12) Tussengeschil 13) Voorval 14) Zaakje

Ook nog even wilde ik reageren op het feit dat men in Nederland het milieubeleid als een pluspunt ziet: papier en karton apart wegbrengen, glas verdeeld per kleur apart wegbrengen, plastic apart wegbrengen enz. enz. en daarna wordt het resterende nog gewogen en ga je per kilo betalen voor huisvuil. Het is een schande. En het beleid met die deposit die je moet betalen voor electronische en andere artikelen die je koopt is te gek voor woorden, lekker alle computertroep in Africa dumpen. Verkeerveiligheid komt in Nederland ook met een prijskaartje. Vergis je niet. Even verkeerd voorsorteren 175 euro. Rijd je 4 km te hard: kassa 40+ euro enz. enz. en dan krijg je nog de “icing on the cake” het rekeningrijden.
Werkgelegenheid? De banen liggen ook niet meer voor het opscheppen hoor! Voor mijn zoon 22 (toen 21 jr) vertrok naar de US heeft hij tijdelijk bij een uitzendbureau gewerkt, de hele dag gigantische zakken vol met plastic flessen slepen die gerecycled worden, zeer zwaar werk a 4.80 euro per uur netto. De tijden zijn ook in Nederland veranderd. Het is heus niet meer rozegeur en maneschijn.

In ieder geval is iedereen vrij om te gaan en staan waar men wil. Dus voor sommige is Nederland of Belgie beter en hier heb ik het op dit moment heel erg naar mijn zin, al sluit ik niet uit dat ik wanneer de mogelijkheid heb ooit weer naar Florida terugkeer om dichter bij mijn kinderen te wonen.

Ik kan mij nog best vinden in deze laatste post. Het subjectieve veiligheidsgevoel hangt af van wat er al met jezelf gebeurd is, wat er reeds met je naaste omgeving gebeurd is, en met je eigen gevoeligheid tegenover de berichtgeving. (Ik moet bekennen dat ikzelf deze berichtgeving in Mexico wat scheef bekijk vanwege een al te grote sensatiezucht.)
Het is nu al 23 jaar geleden dat ik voor de eerste keer in Mexico kwam, en ik kan enkel aangeven dat de situatie geleidelijk erger wordt. Ik ben nog altijd overtuigd dat je, mits wat voorzichtigheid, veel kan vermijden, maar de kans dat je problemen hebt blijven altijd beduidend hoger dan in België of Nederland. Als voorbeeld : in 2009 vertelde een taxichauffeur in Chihuahua mij nog dat hij een paar maanden ervoor, op een rondpunt moest stoppen en zich samen met zijn klanten op de grond gooien om dekking te zoeken voor een schietpartij, er was nog een kogelgat in zijn taxi. Onderweg van het hotel naar het busstation kon hij nog verschillende restaurants en plaatsen aanduiden waar er in het laatste jaar moorden geweest waren. Een andere taxichauffeur, maar dan in Queretaró vertelde mij dat de stad vroeger rustig en vrij veilig was, maar dat de laatste 10 jaar er steeds meer oververvallen (met geweld) plaatsvonden. Een andere taxichauffeur in Zacatecas had zich onlangs een Mechelse herder als waakhond aangeschaft en Mérida Yucatán, de stad die ik meest bezocht heb, en waar ik mij altijd veilig voelde heeft ondertussen ook al zijn drugsmoorden.

Misschien nog een contraversiele noot ivm de vriendelijkheid van de Mexicanen : deze vriendelijkheid is voor een groot gedeelte cultureel bepaald. De mensen worden van jongsaf aan aangeleerd dat dit zo moet. Achter dit culturele gebeuren zitten mensen met dezelfde instellingen als wij, goed en slecht, echt of gemaakt vriendelijk, zoals overal ter wereld. Zo heb ik vriendelijke mexicanen gekend dit mij in een bar niet lieten betalen omdat ik de gast was, maar evenzo mexicanen die met een evengrote vriendelijkheid je geld proberen af te zetten, en ik spreek hier niet over een te dure aankoop op de markt, maar over iets dat men een “investering” zou kunnen noemen. Blijft een feit dat wij deze vriendelijkheid ten zeerste waarderen, hoogstwaarschijnlijk omdat die er hier bij ons niet is.

Het jammere hier is dat het er op lijkt dat de Mexicaanse overheid, met alle inefficientie en corruptie, er steeds minder in slaagt zijn eigen burgers te beschermen en ik hoop dat het niet zover komt dat een of andere extreme regering in de US ooit beslist om zelf in te grijpen, want de Mexicanen proberen alle schuld door te schuiven naar de US vanwege de drugsvraag, al is dat volgens mij eerder een teken van onmacht.

Ondanks alle negatieve evoluties ben ik nog niet van plan mijn reizen naar Mexico op te geven, en ja Jalisco, Michoacan en Guerrero staan ook nog op het verlanglijstje. Het is en blijft een prachtland om te bezoeken, met een enorme diversiteit aan gewoontes, mensen, voeding, geschiedenis, … . Mijn overleden vrouw was Mexicaanse en mijn kinderen hebben naast de dubbele nationaliteit ook een sterke band met Mexico. Ooit was er het idee om er te gaan wonen, maar de omstandigheden hebben daar een stokje voor gestoken, maar ja, zo is het leven …

Thierry

@annemarie2225: Er is geen enkele reden om Topic-Starter aan te vallen. Daarnaast zijn je argumenten zwak en uit de lucht gegrepen.

@iedereen:
Ik vind het jammer dat deze discussie een beetje ontaard in een welles-nietes discussie.

De (on)veiligheid is momenteel een zeer actueel topic in Mexico en het is alleen maar goed om hier onderling over te discussiëren. Dat de meningen hierover verschillen is duidelijk maar een beetje begrip voor elkaars standpunten moet men toch kunnen opbrengen.

Ook ikzelf ben van mening dat het met de veiligheid in Mexico nog best mee valt (heb 1 jaar in Mexico-City gewoond, een aantal maanden in Oaxaxa en ga in maart in Quintana Roo wonen) en ben in die tijd slechts één maal gerold. Ook onze vele Mexicaanse vrienden (veelal uit Mexico-City) is nog nooit iets ernstigs overkomen.
Maar veiligheid is een relatief begrip en we oordelen veelal vanuit eigen referentiekader. Zolang het jezelf niet overkomt denk je dat het wel meevalt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat Mexico onveiliger is dan Belgie/Nederland. Ik denk ook dat iedereen het er wel over eens is dat leven in Mexico fijner is als in Belgie/Nederland. Maar als het geweld je in je persoonlijke leven raakt (zoals bij Topic-Starter) kan ik mij het besluit om Mexico te verlaten goed voorstellen.

Toch denk ik dat Topic-Starter wel pech heeft. In ken vele buitenlanders en Mexicanen wonende in verschillende regio’s in het land maar ken (gelukkig) niemand die gebukt gaat onder het geweld (kleine criminaliteit buiten beschouwing gelaten).

Dat de situatie momenteel aan het verslechteren is is wel duidelijk. Maar laten we positief blijven en hopen dat dit een tijdelijk probleem is en dat de situatie spoedig zal verbeteren.

Wat ik me wel afvraag, Groeneveldb: hebben jullie niet overwogen om in een andere regio in Mexico te gaan wonen? Zoals je ook uit de reacties van de andere mensen hier kunt opmaken is het geweld in Mexico behoorlijk regio afhankelijk en in het grootste gedeelte van het land totaal geen issue wat het dagelijks leven beïnvloed. Terugkeren naar Nederland (of Israel) is veel rigoureuzer dan een andere regio binnen Mexico opzoeken lijkt me.

Ik zal niet ontkennen dat het onveiliger is in Mexico. Dat is zeker het geval. Maar het is over het algemeen idd erg afhankelijk van de regio/steden/wijken, en met name of je in de drugs werkt of niet. Want ook door Michoacan reis ik vrij veel zonder problemen terwijl die staat op dit moment relatief gevaarlijk is en zou ook daar prima kunnen/willen wonen. Ware het niet dat ik het fijner vind om in een grote stad te wonen.
Zelf kijk ik nauwlijks/niet nieuws op de televisie. En moet zeggen dat je dan weinig mee krijgt / merkt van de onveiligheid en dat geeft natuurlijk ook wat extra rust. Alleen op internet lees ik er zo nu en dan wat over. Tuurlijk neem ik maatregelen om zo weinig mogelijk risico te nemen, maar dat doe ik in Nederland ook en net zoveel.

Zelf maak ik me op dit moment meer zorgen over de veiligheid in het verkeer in Mexico dan over de moorden e.d. aangezien ik daar in directe familie/kenniskring wel veel meer heb zien gebeuren waaronder recent een dodelijk ongeval in de familie, verder mn vrouw die een busongeluk heeft meegemaakt waarbij de bus op een haar na van een brug af was gevallen omdat die met een andere bus aan wedstrijdje aan het spelen was, etc. En met moorden of ander geweld in de familie en kenniskring juist nagenoeg niets.

Wel hoop ik dat ze het geweldspiraal om weten te keren want dat het ieder jaar erger wordt is niet goed natuurlijk. Maar het is vooralsnog niet mijn grootste angst hier in Mexico en dat merk ik ook niet bij familie en kenissen op een enkeling na.

@ verdwaald: je bent volledig de weg kwijt :wereld: spreek uit ervaring dus als jij dat zwakke argumenten vind en uit de lucht gegrepen… heb niemand aan willen vallen, waarom zou ik? iedereen heeft recht op zijn eigen mening. ik ook…

Halo iedereen,
Ik ben getrouwd met een Mexicaanse en emigreer dit jaar in September naar Ixtapa/zihuatanejo. Mijn vrouw is van Queretaro en ik ben er al een paar keer op verlof geweest. Eerlijk gezegd voel ik me ginder veiliger dan in bepaalde wijken van Gent. Vroeger was het hier ook veel rustiger maar nu kom je 's nachts ook beter niet in bepaalde straten. Het migranten beleid heeft daar zeker zijn steentje toe bijgedragen en steek- of schietpartijen komen hier dan ook wekelijks voor. Hetzelfde geldt voor Antwerpen, Brussel, Luik, …
Als je dit nu koppelt aan de bevolkingsdichtheid dan denk ik dat het in België zeker niet veiliger is dan in Mexico. Wanneer je je niet inlaat met duistere zaken zoals drugs dan kan er je weinig gebeuren denk ik.
De Mexicaanse jeugd wordt nog respect bijgebracht tijdens de opvoeding, dat ondervind ik dagelijks via mijn stiefzoon die hier tijdelijk bij ons in België verblijft. Hij is een voorbeeld voor sommige van onze jongeren: altijd behulpzaam, dankbaar en attent.
Mexico is inderdaad corrupt, maar is het beter in Europa? Wat gebeurt er met het belastinggeld van de brave burger? Bekijk de huidige toestand in België: al onze dik betaalde politici zijn nog niet in staat om een mini landje deftig te besturen, laat staan om een regering te vormen. Problemen in Griekenland, Turkije, enz.…
Waar gaat dit eindigen?
Het enige waar ik me veiliger in voel is in het Europese verkeer. Hier verloopt alles meer gedisciplineerd en minder chaotisch dan in ginder maar dat zal wel wennen denk ik.
Uit je doppen kijken moet je overal en ik vertrek met een goed gevoel op pensioen naar een mooi en gastvrij Mexico.
Hasta luego :vak02:.

1 like

@annemarie2225, gewoon even voor mijn nieuwschierigheid… Je hebt je gezellig in Yucatan gevestigd. Bent gezellig een makelaarskantoortje begonnen. Hebt een huis gekocht waarvoor je in NL nog geen 2 onder 1 kap hebt… Maar wat weet je nou werkelijk van Mexico.

Hoeveel jaar kom je hier al?
Welke staten heb je bezocht?
Wist je dat in jouw veilige Yucatan de grootste concentratie maffia bazen aanwezig is?

Je roept hoog van de toren, maar ik vraag me af waar het op gebaseerd is.

Groet