Andere kant

Ik reageerde hiermee wel op de post van RSNLMX

1 like

[COLOR=black][FONT=Verdana]@ Diego 123 die sinds vandaag even lid is geworden een zogenaamde sockpuppet
Ik ben jou geen verklaring verschuldigd, je bent off topic. Je verschuilt je achter een andere naam om mij aan te vallen, flink hoor (!)

Daarbij ontvang ik beledigende en bedreigende emails via mijn website. Erg kinderachtig hoor!
Wat zitten hier voor mensen op het forum???

Net op het spaanse nieuws een stukje gezien over Mexico: de mexicaanse regering heeft bekend gemaakt dat het aantal moorden in 2010 15.000 was.
2 x meer dan in 2009 en 3 x meer dan in 2008…

Goede morgen allemaal,

laten we a.u.b. elkaar met respect behandelen, dan is een discussie ook geen probleem. Ook niet als meningen enorm verschillen :wink:

Mocht er iets tussen staan wat niet relevant of beledigend is, dan zal ik de reactie eventueel moeten opschonen.

Alvast bedankt :zon02:

@annemarie2225,
Je redeneringen over de veiligheid in Mexico zijn op niets gestoeld. Je voorbeeld over het millieu aspect is al helemaal vreemd. Ik zou dolgraag willen dat er hier meer gerecycled gaat worden. Dat de supermarkt de plastic tasjes in rekening gaat brengen. Het is schandalig dat mensen hier elke dag boodschappen doen, en met 10 nieuwe tasjes thuis komen. Ik zou willen dat je hier naar de afvalverwerking kunt rijden, dat je wat betaald om je afval te dumpen. In veel gevallen wordt het hier nog steeds langs de weg gezodemieterd.
Dat glas wordt verzameld. Dat oude vriezers niet meer in de tuin worden gedonderd. Dat is allemaal niet van deze tijd, maar helaas nog wel het geval hier. Het spijt me te horen dat je wordt bedreigd op je site, maar niet door mij. Heb wel even een kijkje genomen… Dream properties.

Ingaant ¨on topic¨.

Yucatan is niet zo veilig als jij menigeen doet geloven. Criminaliteit neemt daar ook fors toe. 5 jaar geleden was Merida compleet anders dan nu. Vandaar dat ik me afvraag of jij hier 5 jaar geleden ook was. Of je de verandering hebt gezien. Of sluit je je ogen voor hetgeen er om je heen gebeurt?

Wel Diego, of wat je naam ook moge zijn,

Ik denk dat de mensen niet direct aanstoot nemen aan je mening, maar wel aan de manier waarop je die uit en de manier waarop je niet meer de opinie contesteert, maar de persoon. Wij hebben allemaal onze eigen ervaring en onze eigen opinies. Voor een aantal mensen lijkt Mexico het ideale land in vergelijking met de stress die wij in Europa hebben. Het eerder gemoedelijke leven, het mooie klimaat enz. Ik moet bekennen dat ik ook jaren meer naar de voordelen dan naar de nadelen gekeken heb en lange tijd Mexico als een ideaal land om in te leven beschouwd heb. Als je de nodige randvoorwaarden inbrengt is Mexico wel een prachtig land om te wonen. Maar als je alles inbrengt dan kunnen er eventueel ook heel wat
nadelen aan vastzitten, afhankelijk van je persoonlijke (vooral financiele) situatie. Als de mensen echter verkiezen om in Mexico te wonen en binnen hun eigen ervaringssfeer vooral voorkeur geven aan de voordelen, dan is dat hun recht. Als jij of ik denken dat zij verkeerd ingelicht zijn of het verkeerd voorhebben, dan kunnen wij niet anders dan onze opinie geven, en dan kunnen zij daar al dan niet naar luisteren. Persoonlijk worden levert over het algemeen maar een welles-nietes discussie op.

Anderzijds wil ik wel aangeven dat mijn schoonbroers die in Mérida geboren zijn en daar ook al gans hun leven wonen je waarnemingen bevestigen, nl dat Mérida en Yucatán de laatste 10 jaar enorm veranderd zijn, en dat het veiligheidsgevoel van de Mexicaan daar sterk achteruit gegaan zijn en dat er ook heel veel corruptie is. En ook ik moet bekennen dat ik mij in 1987 daar een flink stuk veiliger voelde dan in 2009, alhoewel dit natuurlijk ook subjectief is.

Het probleem van recyclage is een algemeen probleem, iets dat vooral afhangt van de persoonlijke overtuiging van de Mexicaan. Vele mensen hebben inderdaad te veel andere of persoonlijke problemen om zich bezig te houden met deze vraag. Andere mensen willen er niet van weten omdat het de zaken net iets ingewikkelder maakt. Na de dood van mijn vrouw heb ik nog een paar jaar een relatie gehad met een andere Mexicaanse, en haar moeder gaf aan dat zij liever de vuilnismannen omkocht dan iets gescheiden aan te bieden.

mvg
Thierry

…Terugkomend op veiligheid en geweld in Mexico en wat onderzoek naar bronnen op het internet krijg ik de volgende cijfers door. In Nederland zitten we op een geruststellende 169 moorden in 2009 dat is 1,0 per 100.000 inwoners. Op een totaal aantal inwoners van 16,9 miljoen Nederlanders. In Mexico ligt het landelijk gemiddelde op 15,0 moorden per 100.000 inwoners, op en totaal aantal inwoners van 100 miljoen Mexicanen. De staten in Mexico die hier het meeste debet aan zijn, zijn:

2009 (aantal moorden per 100.000 inwoners),Chihuahua – 96, Baja Calif0rnia – 23,7, Sonora – 19,8, Coahuila – 9,1, Tamaulipas – 9, Nuevo León – 6
[bron http://elpincheholandes.nl]

Zoals je ziet ligt het moordcijfer aanzienlijk hoger dan in Nederland en natuurlijk hebben de drugsoorlogen, oplopende geweldsdelicten hier debet aan. Zoals je ook ziet zijn de gevaarlijkste staten juist die staten waar wij als Nederlanders niet wonen. Dat neemt niet weg dat die andere staten geweldloos of zelfs ongevaarlijk zouden zijn. Eigen ervaring en wat je aan je eigen lijve ervaart hebt speelt meer een rol dan cijfers. Sinds de oorlog tegen de drugskartels is begonnen in 2008 is het geweld alleen maar toegenomen, dat is een feit. Je zou je kunnen afvragen of het plan van president Calderon daarom ook wel een goede stap was. In plaats eerst het politie apparaat te hervormen en op te leiden tegen deze taak en corruptie binnen het politie apparaat aan te pakken. Volgens het International Narcotics Control Strategy Report 2009 van het Amerikaanse Departement Justitie leiden de maatregelen die de president getroffen heeft tot meer geweld. Politiemannen zijn in Mexico onderbetaald en drugbendes maken hier gebruik van om hen om te kopen. Belangrijke drugsbaronnen worden opgepakt en de bendes raken de controle kwijt over bepaalde gebieden. Omdat ze minder verdienen vechten ze het onder elkaar uit. De bendes gaan daarom steeds gewelddadiger te werk en hun gedrag wordt minder voorspelbaar. Geweld wordt gebruikt als een psychologisch wapen om anderen te intimideren, ook op burgers. Dat hierdoor sinds het invoeren van het plan ook onschuldige burgers en kinderen tot de doden wordt gerekend is een feit. Dat zegt ook dat het geweld op de gewone Mexicaanse burger is toegenomen, als men de handlangers, die meestal van kleinere orde zijn, het werk wegneemt gaan ze andere criminele delicten uit oefenen, de slachtoffers zijn dan de gewone burgers.

Dan nog terug komend op het milieu beleid, ik kan het alleen maar toejuichen als men eindelijk het afval en openbare verbrandingen van afval aanpakt. Het is hier echt om wanhopig van te worden als je ziet hoe men met afval omgaat. Dagelijks wordt afval verbrand met alle gevolgen van dien, niet te praten over de luchtvervuiling die het het met zich meebrengt naast de dagelijkse luchtverontreiniging door auto’s en met name vrachtwagens zonder roet katalysators. Ook giftige stoffen (autobanden) die niet verbrand dienen te worden, worden zomaar in de fik gestoken, getuige de dagelijkse asresten van banden en ander niet gedefinieerd afval wat op mijn balkon valt. Als de overheid daar eindelijk eens een stokje voor zou steken en zou starten met recyclen dan zou het een beter klimaat voor iedereen zijn. Niet voor niets zijn er dagelijks waarschuwingen door klimatologen die aangeven dat de grens van verontreinigingen weer eens tot het uiterste is overschreden en met name in de grote steden is soms de gezondheid grens overschreden. Iets wat mij nu alweer aanzet om naar een ander deel te verhuizen en niet meer in of de nabijheid van een grote stad te wonen. Dan zijn de zee gebieden opeens aantrekkelijk om te wonen, maar helaas bied dat geen werk voor mij als IT Consultant. Dan is het in het in Nederland toch beter geregeld, voor wat betreft het milieu, en zou ik ook hier graag wat extra betalen als dat eens van mijn lijst was. In Nederland heeft dat zijn prijskaartje, maar het gaf me wel het gevoel men doet er iets aan. En toen ik terug ging 2 maanden geleden was het eerste wat ik merkte was… de schone lucht in Nederland, de schone straten en de heerlijke openheid van mensen om een babbeltje met mij te maken ondanks ik op het treinstation HS stond en een wildvreemde voor hun was. Het was weer heerlijk om thuis te zijn;)

Groeten RS

Hallo Joep,

Ik las je vraag nu pas.

Dé reden van ons vertrek in 2009 (met Mexicaanse vrouw en onze twee peuters) is vooral economisch. Het was de crisis in het najaar van 2008 die ons deed inzien hoe volatiel “werkzekerheid” in Mexico kon zijn. Vorig jaar 2010 kwamen mijn schoonouders op bezoek en ze zeiden me dat het onveiliger was geworden in Querétaro, maar we hadden dat toen nog niet zien aankomen.

Ik wou begin 2009 veranderen van job in Mexico en iets beters zoeken, maar het ging niet. Misschien was het de crisis, maar toch. Ik had al een beetje leeftijd en een blik op de Mexicaanse bevolkingspiramide maakte duidelijk er een massa “goedkope” jongeren zijn die jaarlijks op de arbeidsmarkt komen. Vele vacatures waren geschreven op maat van jongeren, waarbij schaamteloos vaak 35 jaar als maximumleeftijd werd vermeld. Leeftijdsdiscriminatie was er blijkbaar toegelaten. Ik bleef dus maar werken waar ik zat maar tegelijk besefte ik dat iedereen vervangbaar is of ooit zal zijn. Ik had ook op mijn werk ervaren dat zelfs andere bazen op vreemde wijze hun gezag willen laten gelden. Word ik ooit gedumpt, dan sta ik met lege handen. Geen werkloosheidssteun. Wat dan? Moet ik dan later ook mijn kinderen van hun unief weghalen omdat ik geen geld meer heb om de unief te betalen, verhalen die we hoorden vertellen in die crisistijd van 2008 en 2009? Ik heb naar Belgische maatstaven een goed diploma maar in Mexico maakte het geen indruk. Onbekend is onbemind op dat vlak.

Zelfs met een goede job was het nog niet simpel om rond te komen in Mexico. Opvang en school voor de kinderen was vrij duur. Kleine kinderen worden regelmatig ziek en de betere dokters vroegen vrij veel geld voor een gewone consultatie.

Achteraf prijs ik me gelukkig dat we teruggekeerd zijn. Het klinkt cliché en het vraagt om reacties van Belgen als “zie je wel, ik had het wel gedacht”, maar daar moet je niet op letten. Mijn grootste geluk was dat ik nu wel een job heb gevonden op niveau van m’n diploma, met een werk dat me echt interesseert, waarin ik me kan uitleven in mijn eigen taal.

Je komt ook anders terug dan hoe je vertrokken was. Ik toch.

Ik lees hier reacties, mensen die klagen over de belastingen in België, het “slaaf” zijn… ik herken dat zeker, want ik had die kritiek ook toen ik naar Mexico kwam en België eindelijk achter mij kon laten…ik was het kotsbeu… Maar toen was ik jong, rebels en met misschien te weinig verantwoordelijkheid. Nu voel ik me wat ouder en verantwoordelijk voor mijn gezin. Ik wil wel belastingen betalen nu, als dat ten goede komt van het onderwijs, het leefmilieu, de sociale zekerheid, sportinfrastructuur, wegeninfrastructuur, openbaar vervoer, een goede dienstverlening,… Ik probeer gelukkig te zijn in mijn eigen leven, op z’n Mexicaans. Met weinig tv en kranten dus … Politiek draait het nu even niet lekker in België, maar er is een democratie die werkt en me de zekerheid geeft dat mijn stem niet verloren is gegaan.

Ik ben niet blind voor de onveiligheid in België. Na amper een paar weken in België werden we thuis al bestolen. Maar ik blijf er bij dat dat allemaal heel subjectief is. Het is best grappig eigenlijk: als er hier in België iets slechts gebeurt (zoals de zaak Dutroux of de pedofilie in de kerk) dan reageert iedereen als “hoe is dat mogelijk ??”. Alsof men zichzelf ervan wil overtuigen dat het een uitzonderlijk iets is wat normaal nooit voorkomt in België. Maar als zoiets in een ander land gebeurt, dan is de reactie vaak: zie je wel dat het daar niet pluis is? Goed en kwaad is universeel. Daar kan je geen nationaliteit op kleven.

Mmarc: ik ben erg benieuwd of je mexicaanse vrouw het ook naar haar zin heeft in België, kan zij een beetje aarden of heeft ze erg veel heimwee?

Mijn Mexicaanse vrouw heeft zich nog nooit zo veilig gevoeld als nu hier in Nederland.

Ja, ze kan zeker aarden, geloof me. Er zou alleen best wat meer zon mogen zijn. Afgelopen weekend zagen we in Google Earth de streetview foto’s van Querétaro…even heimwee…

Bedankt Marc voor je reactie. Ik begrijp je verhaal helemaal. Een hele herkenbaar situatie voor velen denk ik. Een onveilige omgeving, waar dit topic eigenlijk omgaat, is dus niet de reden geweest.

Ik denk dat velen in eerste instantie de toekomst mogelijkheden hier overschatten. Zijn de toekomst mogelijkheden voor de Mexicanen al beperkt, dan zijn ze voor buitenlanders nog kleiner. Je goede opleiding komt hier niet tot uiting omdat je toch in een systeem komt te werken dat anders funcioneert dan in Nederland/Belgie. Al is het ook hier volhouden en blijven werken om verder te komen, en dan komen de mogelijkheden ook wel.
Ik zou overigens niemand aan raden om naar Mexico te verhuizen om andere redenen dan het heerlijke weer, vriendelijke mensen, prachtige steden en natuur, het rustig sfeertje.

Joep

Wat het milieu betreft, hier een link met een onderzoek van Yale University. Het lijkt erop dat Mexico er toch wel mee bezig is, althans meer dan Nederland en Belgie:

Joep

Ik denk dat de Mexicaanse regering zeker bezig is met het milieu en wetgeving.
Het probleem zit 'm in de bevolking. Het blijkt zeer lastig om een stukje bewustwording te creëren onder de Mexicanen.
Hoe vaak zie ik het wel niet dat er een leeg flesje coca-cola op straat wordt gegooid terwijl nog geen 5 meter verderop een afvalbak staat?
En dan nog maar te zwijgen over de mensen die complete vuilniszakken langs de kant van de snelweg of in het bos achterlaten. In dit opzicht lopen de Mexicanen nog vele jaren achter en daar kan de regering met alle goede wil van de wereld weinig aan veranderen.

Op het platteland waar wij jaren gewoond hebben werd van alles en nog wat langs de kant van de weg gedumpt. In het begin ruim je op, maar het afval stapelde zich op en het concept van “vuilnisophalen” heeft men, behoudens in de steden, nog nooit van gehoord. Het werd dus een kwestie van de zaken verbranden in een afgedankte oildrum.

Ik moet wel zeggen dat er veel verschil zat tussen het platteland en bijvoorbeeld de stad waar we vlakbij woonden. Daar was alles mooi schoon op straat en kwam er ook regelmatig een vuilnisophaal dienst. Wat er dan vervolgens mee gebeurde is mij echter onduidelijk.

Gescheiden afval verzamelen deed men daar weer niet aan, in dat opzicht zijn we in Nederland natuurlijk een stuk verder. E.e.a. valt en staat trouwens met de bereidheid van de mensen om iets eraan te doen. Ik merk dat die in Nederland over het algemeen veel hoger is dan wat we in Mexico hebben gezien (zeker op het platteland)

Dat klopt Joep. De algemene onveiligheid in Mexico, wat dat ook moge zijn, had me er niet weggekregen.

Ik kwam ondertussen van m’n ex-collega’s uit Querétaro te weten dat hun dienst er mee gestopt is. De meesten werden in december ontslagen. Diegenen die nog gebleven waren, waren het werk zonder opslag beu en stapten nu op. Mijn oude baas schrijft me via Facebook dat hij geen nieuwe functie kreeg en als laatste overgeblevene wacht op zijn “release”. Ik sta er verstomd van.

Wonen in D.F.

Beste mensen ik woon reeds 4 jaar in D.F. in het centrum en moet zeggen dat het ondanks alles meevalt, ben zelf nog nooit overvallen gelukkig.
Wel moet ik bekenen dat de meeste van mijn vrienden ooit wel eens zijn overvallen en ja ons huis is 4 jaar geleden leeggehaald en oke afgelopen maart is mijn vriendin een pistool tegen haar hoofd gezet en de gloednieuwe auto is gestolen oke oke zal niet zo snel gebeuren in nederland maar toch voel ik me veilig hier.
Het afgelopen anderhalf jaar is er ontzettend veel geinvesteerd door de regering in de veiligheid hier in de stad, de camera’s schieten uit de grond (dit is in het centrum en een straal van 10 a 15 km, mijn leefwereld) je ziet ze tegenwoordig op alle grote straathoeken en de politie rijdt 30 keer in het uur langs overdag en s’nachts (of ze wat doen is een andere vraag, maar ze zijn er wel).

Ik denk dat het belangrijk is hoe je er zelf mee omgaat en ja het is erger geworden de laatste jaren maar dat is ook het beeld dat de media geeft en die drugsoorlog helpt ook niet echt.
Ik wil nederland nou ook niet echt veilig noemen met al die oostblokkers vandaag de dag, een driepuntsluiting op je deur die voldoet aan 4 sterren is tegenwoordig heel normaal.

Ondanks dat D.F. niet echt top is om te wonen en je bepaalde wijken niet in moet gaan in het donker of alleen is het hier toch een stuk beter geworden de laatste jaren.

Bastiaan Versloot